آیا یوگا برای درمان واریس مفید است؟

شاید شما نیز شنیده باشید که یوگا برای درمان واریس پا مفید است می‌خواهیم با هم ببینیم آیا این گفته صحت دارد؟

یوگا را باید تجربه کرد
با آن خو گرفت و از مواهب آرام‌بخش این مکتب باستانی در روح و جسم بهره برد……

آشنایی با یوگا و پرداختن به آن خط‌مشی نو را در زندگی ترسیم می‌کند و آدمی را از جهان پراسترس و تلاطم به دنیای درونی سکوت دور از آشفتگی هدایت می‌کند آنگاه با تمرکز روی تک، تک بخش‌های جسم در برگرداندن قوای ازدست‌رفته و نشاط وصف‌ناپذیر به او یاری می‌رساند. تمام این موهبت‌ها باعث شده یوگا با ریشه‌ای چند هزارساله همچنان برای ساکنین زمین سبکی به‌روز و قابل‌اعتماد باشد.

یوگا ریشه در تاریخ چندین هزارساله دارد (بین 2 تا 15 هزار سال پیش از میلاد). کلمه یوگا از ریشه yuj به معنای اتحاد و پیوستگی است. این کلمه اول بار در متون آریایی رصد شد ولی باستان‌شناسان بر این باورند که یوگا قبل از آریایی‌ها در هند ریشه داشته است و در حدود 4 قرن قبل میلاد دانشمند عالم هندی به نام پاتانجالی در کتاب به نام یوگاسوترا به مراحل هشت‌گانه یوگا موازی با مبانی یوگای امروزی پرداخته است. بعدها کتاب پاتانجالی توسط ابوریحان بیرونی به عربی برگردانده شد و ابوریحان یوگا را روشی برای تذهیب نفس و خلوص تن ذکر کرد.

بدون شک یوگا قدیمی‌ترین روش ارتقاء شخصیت آدمی است و تأثیرات شگرفی بر انسان دارد به همین دلیل است که پایدار مانده و حتی با گذر زمان جنبه‌های مقدس اعتقادی و پیروان فراوان کسب نموده است. یوگا برای قرن‌ها در هند و خاور دور به حیات خود ادامه داده تا در قرن 19 به اروپا و آمریکا اشاعه یافت و سرانجام سر از آزمایشگاه‌ها برای کشف حقیقت ذاتی‌اش یافت.

در مرکز تحقیقاتی کارولینسکا در استکهلم بود که تأیید شد اثرات جسمی و ذهنی یوگا افسانه نیست بلکه حقیقت محض می‌باشد. این کشف باعث مقبولیت روزافزون یوگا شد و اینک هر روز میلیون‌ها انسان برای یافتن راهی هموار به یوگا رو می‌آورند و شیفته مواهب این مکتب باستانی می‌شوند.

یوگا در طب سنتی

یوگا برای درمان واریس مفید است می‌خواهیم با هم ببینیم آیا این گفته صحت دارد؟

واریس به علت نقص در عملکرد دریچه‌های موجود در دیواره داخلی رگ‌ها بروز می‌کنند که به‌صورت ظاهر برجسته در رگ‌های پا تظاهر می‌یابد. این بیماری عمدتاً به دلیل وجود زمینه ارثی یا سابقه خانوادگی در افراد نمود می‌یابد. در این حالت به‌جای پمپ خون به سمت قلب شاهد نشت خون به سمت عقب و انباشت خون در رگ‌های برجسته خواهیم بود.

از منظر بالینی درد ساق پا، خستگی، گرفتن پا درد یا همان کرامپ عضلانی و تورم از علائم بیماری واریس هستند و عوارض خطرناک مانند لخته خون در پا و زخم پای وریدی در انتظار افراد بی توجه و سهل انگار نسبت به واریس می‌باشد.

اگر گرفتگی‌های دردناک پاهایتان، شما را نیمه شب از خواب بیدار می‌کند، بهتر است بدانید که شما تنها شخصی که این درد را تجربه می‌کند، نیستید.

علت درد ساق پا هنگام خواب

آیا یوگا برای درمان واریس مؤثر است؟

با این علایم و علل بروز به‌احتمال زیاد شما خودتان به پاسخ صحیح رسیده‌اید
واریس با یوگا درمان نمی‌شود و رفع نمی‌گردد. بدون انجام اقدامات پزشکی رگ‌های واریسی خود به خود اصلاح نشده و به احتمال زیاد با گذشت زمان وضعیت رگ‌های واریسی وخیم‌تر و بدتر هم می‌شود.

یوگا برای درمان واریس چه فایده ای دارد؟

اینکه یوگا واریس را درمان نمی کند به این معنی نیست که یوگا برای درمان واریس منفعتی ندارد. حرکات کششی و نرمشهای یوگا (آساناها) تورم و درد واریس در پاها را برطرف می کند. حفظ تناسب اندام و انعطاف پذیری از ثمرات خوب تمرینات یوگاست. این تمرینها به شما در کنترل واریس و کاهش شدت درد کمک خواهد کرد اما انتظار معجزه (درمان رگها و محو شدن واریس) را نداشته باشید.

تمرین یوگا برای درمان واریس

حرکتهای بدنی موثر در یوگا

اگر وزن خود را بر روی قسمت‌های داخلی پا می‌اندازید ساق‌های پا و زانوهایتان به‌صورت پرانتزی روبه‌داخل قرار می‌گیرند و اگر بالعکس وزن بدن را به روی قسمت‌های بیرونی پا انتقال می‌دهید، زانوها به‌صورت ضربدری رو به بیرون قرار خواهند گرفت که هر دو مورد جزء ضعف‌ها و ناهنجاری‌های پاها محسوب شده و در درازمدت عوارض گوناگونی را گریبان‌گیر فرد خواهد نمود.

درصورتی‌که نمی‌توانید متوجه وضعیت ایستادن خود شوید به فرمی که کفش‌هایتان پس از مدتی استفاده به خود گرفته‌اند توجه کنید. از روی ظاهر آنها می‌توانید از طریقه ایستادن و البته راه‌رفتن خود مطلع شوید. با نگاه به کف کفش‌ها توجه کنید که وزنتان را بیشتر بر روی کدام قسمت کف پا می‌اندازید!

عوامل متعددی از جمله ژنتیک، ایستادن طولانی مدت، سن، جنسیت، بارداری و… در ایجاد واریس نقش دارند. درمان واریس پا با ورزش، مخصوصاً تمریناتی که پا‌ها را درگیر می‌کنند امکان‌پذیر است.

پس از آگاهی از این امر در وضعیت تادآسانا بایستید و سپس کمی به عقب و بعد به جلو متمایل شوید. اول انگشتان پاها را بر روی زمین گذاشته و پس از آن پاشنه‌های خود را بگذارید. اگر احساس کردید وزن خود را بر روی انگشتانتان انداخته‌اید کمی به عقب متمایل شوید و بالعکس.

نهایتاً درحالی‌که پاهایتان با انگشتان باز و کشیده بر روی زمین قرار دارند، بدن خود را بالا کشیده و سعی نمایید بر جاذبه زمین غلبه کنید. این بهترین وضعیت ایستادن برای کمک به ایجاد تعادل و هماهنگی بدن است. نکته مهم دیگری که می‌بایست مدنظر داشته باشید این است که در وضعیت‌های ایستاده به کشیدگی انگشتان که باعث کشیده شدن کف پا می‌گردد نیز توجه کنید.

هم زمان با فشار پاشنه‌های پاهایتان به زمین انگشت کوچک و انگشت بزرگ خود را نیز بر روی زمین فشار داده و برجستگی‌های زیر انگشتانتان را نیز روی زمین قرار دهید. این عمل باعث بهبود گردش خون در پاها شده، همچنین خون را به قلب پمپاژ می‌کند که موجب می‌شود ورم پا و واریس رگ‌ها نیز از بین برود.

افزون بر تاداسانا تمرینات ورزشی دیگر یوگا برای درمان واریس مفید هستند که در فیلم نشان داده شده‌اند.

اما اگر واریس دارید به فکر درمان آن باشید

مشغله‌های امروز باعث شده تا ما بسیاری از مشکلات جسمی و حتی احوالات درونی خود را فراموش کنیم و تا وقتی به مرحله پیشرفته نرسیده و درد و عوارض واریس گریبان‌گیر ما نشده برای درمان امروز و فردا می‌کنیم. اگر رگ‌های برجسته، طنابی شکل یا همان واریس را دارید زودتر به دکتر واریس مراجعه کنید امروزه با روش‌های ساده بدون نیاز به جراحی مانند لیزر واریس یا روش رادیوفرکانسی، واریس درمان پذیر است. حیف است که خود را از نعمت داشتن پاهای سبک و سالم محروم کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.