عوارض و خطرات واریس

درمان واریس علائم بیماری شامل بر درد، سنگینی، گرفتگی عضلات را برطرف می‌کند و از بروز عوارض ناشی از واریس در آینده به‌خوبی پیشگیری می‌کند اما برخی از عوارض مثل تغییر رنگ پوست با درمان واریس برطرف نمی‌شود. درکل هر چه واریس قدیمی‌تر باشد یادگاری‌های آن بیشتر می‌شود

ورم پا بهتر می‌شود ولی به درجاتی باقی می‌ماند. زخم واریس با درمان واریس بسته می‌شود ولی جای زخم می‌ماند.

زخم خوب می‌شود ولی جای زخم می‌ماند.

تغذیه پوست نرمال می‌شود ولی زمختی و زبر شدن پوست رفع نخواهد شد.

به همین دلایل توصیه می‌شود برای درمان واریس به‌موقع اقدام کنید. با پیشرفت علم پزشکی، واریس به‌صورت سرپایی و در کمتر از یک ساعت درمان قطعی می‌شود کوتاهی در مورد این بیماری پذیرفته نیست.

خونریزی واریسی معمولاً به دنبال خارش و دست‌کاری موضعی و در مواقعی حتی خودبه‌خود اتفاق می‌افتد معمولاً از زخم بسیار کوچکی خونریزی جهنده و با فشار زیاد اتفاق می‌افتد.

در صورت مواجهه با این شرایط خونسردی خود را حفظ کنید و اقدامات ذیل را انجام دهید:

بلافاصله نشسته موضع را بررسی و محل خونریزی را پیدا کنید.

با انگشت روی محل خونریزی حدود ۱۵-۲۰ دقیقه فشار دهید حتی ممکن است لازم باشد زمان طولانی‌تری محل خونریزی را فشار دهید.

بعد از بند آمدن خونریزی بانداژ نسبتاً سفت روی محل خونریزی بسته شود. می‌توانید برای بانداژ از گاز و باند و یا پارچه تمیز استفاده کنید.

۱-۲ ساعت استراحت کنید.

سپس به مرکز درمانی مراجعه نمایید.

بیمار مبتلا به واریس طنابی باید در موقع سرپا ماندن و کار روزانه، جوراب واریس کلاس ۲ بپوشد. فشار این جوراب‌ها بین ۲۰-۳۰ میلیمتر جیوه است. عمر جوراب واریس 6 ماه است و پس از این مدت بایستی تعویض شود. استفاده مداوم از جوراب از بروز مشکلات متعاقب واریس پیشگیری می‌کند. به زبان ساده جوراب از پیشرفت بیماری تا حد زیادی جلوگیری می‌کند ولی آن را درمان نمی‌کند.

پوشیدن گن و لباس تنگ و نیز استفاده از کفش پاشنه بلند اثر بدی بر وضعیت واریس پاها دارند. در صورت نیاز توصیه می‌شود زمان استفاده از این لباس‌ها و کفش‌ها کوتاه شود.

عوارض واریس چیست؟ آیا واریس خطر دارد؟ اگر این‌طور است، خطرات بیماری واریس چیست؟ بیماری رگ‌های واریسی (نوعی نارسایی وریدی) معمولاً در ارتباط با ساق پاها است، اما می‌تواند روی مچ پاها نیز تأثیر بگذارد.

این وضعیت به‌قدری رایج است که توسط هزاران نفر در جهان به‌صورت ظاهرشدن وریدهای پیچیده و متورم، تجربه شده است. بدین دلیل لازم دانستیم تا شرحی برای سؤال خطرات واریس چیست نوشته و این آگاهی را بدهیم که بله! واریس خطر دارد و باید درمان به‌موقع برای آن صورت پذیرد.

مقایسه رگ واریسی و رگ طبیعی در درمان واریس

عوامل ایجاد واریس پا

رگ‌های واریسی، بزرگ و پیچ‌خورده هستند. واریس می‌تواند در هر نقطه از بدن اتفاق بیفتد، اما بیشتر در پاها مشاهده می‌شود. با اینکه رگ‌های واریسی یک بیماری پزشکی جدی محسوب نمی‌شود، اما می‌تواند بسیار آزاردهنده بوده و به مشکلات جدی‌تری منجر شود. همچنین آمارها نشان می‌دهد که این بیماری از هر 10 بزرگسال، 3 نفر را درگیر می‌کند. واریس در زنان دراین‌بین بیماری‌ست که بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند ولی در مردان شدیدتر است.

رگ‌های واریسی معمولاً هنگامی به وجود می‌آیند که دریچه‌های ریز موجود در رگ‌ها، آسیب‌دیده یا ضعیف شوند. به‌طورکلی، دلیل این موضوع می‌تواند سن، ژنتیک یا یک بیماری زمینه‌ای باشد. در واقع در این بیماری، خون به طور معمول در کل سیستم گردش خون جریان نداشته و برگشت‌خورده یا در رگ‌ها جمع می‌شود که اگر این وضعیت درمان نشود، وریدها متورم شده و تغییر رنگ می‌دهند و منجر به ایجاد ظاهری نه‌چندان جالب می‌شوند.

اگر کسی دچار رگ‌های واریسی باشد، به‌خوبی می‌داند که این وضعیت تا چه اندازه ناتوان‌کننده و آزاردهنده است. حتی فعالیت‌های ساده روزانه مانند راه‌رفتن یا ایستادن نیز می‌تواند باعث درد و ناراحتی وی شود. علاوه‌برآن بی‌حرکت ماندن برای مدت زمانی طولانی، سبب تشدید علائم آن می‌شود.

بدین منظور اگر کسی دچار اضافه‌وزن، کم‌تحرکی، سن بالای 45 سال، سابقه خانوادگی (ارثی) و فشارخون بالا است و یا اینکه مجبور است برای مدت‌زمان طولانی بنشیند یا بایستد، بیشتر احتمال دارد که به عوارض واریس در پا دچار شود.

علائم رگ‌های واریسی

همچنان که علائم رگ‌های واریسی ممکن است به‌آرامی بروز کنند، عوارض دردناک و ناراحت‌کننده نیز مانند موارد زیر ایجاد می‌شوند؛

  • پای سنگین
  • سوزش
  • گرفتگی عضلات
  • تورم، خارش
  • تغییر رنگ پوست
  •  احساس درد پس از نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت

بنابراین می‌بایست به مواردی مانند:

کنترل جریان خون جهت کنترل رگ‌های واریسی و بالابردن پاها پس از پیاده‌روی یا ایستادن طولانی‌مدت توجه داشت.

در ادامه می‌توانید خطرات و عوارض واریس را در قالب ویدئو مشاهده نمایید.

عوارض واریس پا در جوانی

وقتی در مورد مسائل وریدی صحبت می‌کنیم اغلب افراد مسن به ذهن خطور می‌کنند. اما حقیقت این است که رگ‌های واریسی در برخی از افراد از همان عنفوان نوجوانی شروع به بروز می‌کنند. خوشبختانه در جوانان علائم واریس چندان شدید و آزاردهنده نیست. زیرا جوانان به سبب ورزش‌کردن و انجام فعالیت‌هایی که به سوخت‌وساز بیشتر و حفظ تناسب‌اندام آنها منجر می‌شود، ممارست بیشتری ورزیده و نهایتاً این وضعیت به بهترشدن جریان خون در پاهای آنها کمک می‌نماید.

اما متأسفانه این قضیه باعث می‌شود تا جوانان مبتلا به واریس، کمتر به این بیماری اهمیت داده و در نتیجه میل کمتری برای درمان آن از خود نشان دهند. متأسفانه بیماران با سنین پایین، تا مدت‌ها با این بیماری زندگی کرده و برای درمان واریس پا اقدامی نمی‌کنند. اما به‌محض اینکه این بیماری در جوانان از حالت خفیف به مزمن تبدیل می‌شود، آن زمان است که علائم بیماری تشدید یافته و آرام، آرام ناراحتی‌ها و عوارض واریس شروع می‌شود.

چرا نوجوانان دچار عوارض واریس می‌شوند؟

یکی از بزرگ‌ترین عواملی که سلامت رگ‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، رابطه ژنتیک با واریس است؛ بنابراین اگر جوانی مستعد ابتلا به ضعف رگ‌ها است، احتمال آن نیز وجود دارد که دچار واریس و خطرات آن شود.

چاقی نیز در بین جوانان از عوامل شایع بسیاری از بیماری است. بچه‌ها بی‌تحرک‌تر از هر زمان دیگری هستند و ترجیح می‌دهند بیشتر وقت خود را با تلفن‌های همراه خود بگذرانند. در نتیجه کمبود تحرک همراه با وزن اضافی نیز جز عواملی است که به رگ‌ها فشار وارد می‌کند و می‌تواند باعث آسیب جدی به آنها شود.

از قضا عکس این مورد نیز صادق است. ممکن است نوجوانانی که خود را در معرض فعالیت‌های بدنی و ورزشی بسیار سخت و پرفشار قرار می‌دهند نیز در معرض خطرات رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی قرار بگیرند.

به بیان واضح‌تر ضربه به یک ناحیه ممکن است باعث آسیب به وریدها شده و نارسایی وریدی را سبب شود؛ بنابراین در این مورد، کسانی بیشتر در معرض ابتلا به واریس قرار دارند که ورزش شدید می‌کنند و فشار سنگینی روی پاهای خود اعمال می‌نمایند، مانند:

  • بازیکنان والیبال: آنها تمام روز روی پای خود ایستاده‌اند و از زانوبندهای محکم استفاده می‌کنند.
  • ژیمناست‌ها: به دلیل ایستادن طولانی‌مدت و مهیا شدن شرایط برای آسیب‌دیدگی مفاصل.
  • دونده‌ها: بدن برای پمپاژ سریع خون در رگ‌های پا نیاز به بزرگ‌شدن رگ‌ها دارد.

بنابراین بدون توجه به سنی که دارید، اگر متوجه احساس سنگینی در پاها، خستگی و درد  شده‌اید و یا حتی می‌توانید رگ‌های واریسی را مشاهده کنید، بدانید که بهترین زمان برای شروع درمان، همین مراحل اولیه ابتلاست. علاوه‌برآن نباید به دلیل احساس خجالت، عوارض واریس را پنهان کنید.

عوارض واریس

معمولاً درد واریس پا در شب بسیار زیاد می‌شود و رگ‌های وریدی بیرون‌زده و متورم می‌شوند. اما نمی‌توان گفت هر دردی در پا نشان‌دهنده واریس است.

درد واریس چگونه است

معمول‌ترین عوارض واریس درمان نشده

اگر واریس به‌موقع درمان نشود، مجموعه علائمی به‌مرورزمان بیماران را گرفتار خود می‌کند:

  • احساس پا درد شدید به‌گونه‌ای که روزمره زندگی را تحت الشعاع قرار دهد.
  • احساس خستگی و سنگینی پا به‌قدری‌که گویی مچ پا به وزنه‌ای بسته شده و حرکت کردن با مشکل مواجه شده است.
  • بی‌قراری پا در هنگام خواب که خواب راحت را از بیمار سلب می‌کند و ممکن است حتی بیمار به داروهای خواب‌آور پناه ببرد.
  • گرفتگی عضلات پا که معمولاً به‌صورت درد ناگهانی و شدید در عضلات پشت ساق پا ایجاد شده و بیمار را از خواب بیدار می‌کند.
  • خراشیده و ملتهب شدن پوست پا به دلیل خارش شدید آن.

دکتر مهرداد اقدسی در هر دو مورد یعنی هم درمان سریع واریس طنابی و هم برطرف‌کردن مویرگ‌های عنکبوتی روش‌های درمان سریع واریس را مطرح کرده که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

خطرات رگ‌های واریسی

تا اینجا دانستیم که بیماری واریس باعث ایجاد یک سری اثرات منفی در زندگی مبتلایان می‌شود. اما جالب است بدانید که عوارض درمان نکردن واریس پا برای همه بیماران پیش نمی‌آید و معمولاً سراغ افرادی می‌رود که سالیان طولانی واریس داشته‌اند اما برای درمان اقدام خاصی انجام نداده‌اند.

در این بیماران به‌مرورزمان و نیز با پیشرفت بیماری، سه دسته مشکل بروز می‌کند:

  • در درجه اول علائم بیماری تشدید می‌شود. برای مثال بیمار از پا درد و سنگینی پا به ستوه می‌آید به‌طوری‌که حتی انجام کارهای عادی و روزمره برایش دشوار می‌شوند.
  • در مرحله بعدی عوارض رگ‌های واریسی نمود پیدا می‌کند. برای مثال رنگ پوست پا تغییر کرده و به تیرگی متمایل می‌شود. تغییر رنگ مچ پا و حضور لکه‌ای قهوه‌ای رنگ در ناحیه قوزک و ساق پا رویت می‌شود. همچنین خارش پوست، قرمزی و مواردی ازاین‌دست بیمار را آزار می‌دهند.
  • البته خطرات متعاقب این بیماری نیز پیوسته در کمین بیمار است. به بیان بهتر، بیمارانی که به واریس پیشرفته مبتلا بودند ولی با سهل‌انگاری و عدم توجه لازم، پس از یک سفر طولانی‌مدت، با عارضه لخته خون در پا و مشکلات پیرامون آن مواجه شدند.
زخم واریس

مسافرت طولانی با اتومبیل، قطار و مخصوصاً با هواپیما می‎تواند باعث لخته شدن خون در پا شود. محل ایجاد لخته معمولاً در وریدهای عمقی ساق پا و علت اصلی آن بی‌حرکتی و نشستن طولانی‌مدت است.

روش‌های پیشگیری از لخته خون در پا هنگام مسافرت

عوارض واریس پا

علاوه بر چندین عارضه جانبی واریس، عوارض مختلفی نیز وجود دارند که در صورت وجود معمولاً چندین سال پس از تشخیص اولیه برای اکثر بیماران ایجاد می‌شوند. عوارض ممکن است از خفیف تا شدید باشند و هیچ راهی برای تعیین اینکه آیا کسی از همه عوارض احتمالی رگ‌های واریسی رنج می‌برد وجود ندارد.

واريس درمان نشده شديد در پاهاي خانم 41 ساله

اما عوارض واریس شدید می‌تواند به دلیل گردش خون ضعیف در اندام آسیب‌دیده، به خطرات بزرگی منتهی شود. شدت این عوارض بسیار متفاوت بوده و برخی از اثرات مانند احتمال آمبولی ریوی در اثر لخته خون در وریدهای عمقی (بیماری DVT)می‌تواند کشنده نیز باشد. واریس مستعد لخته سطحی است ۴ درصد لخته‌های سطحی منجر به آمبولی ریه می‌شوند.

در حقیقت واریس و عوارض آن به‌هیچ‌عنوان نباید بی‌اهمیت تلقی شوند و مهم است که از این عوارض آگاهی داشته باشید تا بتوانید درمان مناسب آن را بیابید. بدین منظور لیست زیر شامل مهم‌ترین عوارض رگ‌های واریسی است که به‌محض بروز، نیاز به پیگیری جدی دارند و در حقیقت به فرد هشدار می‌دهند که بیماری در حال پیشرفت است:

اگزمای پوستی

دور از تصور نیست که اگزمای وریدی با مشکلات پوستی اشتباه گرفته شود، بخصوص در بیمارانی که واریس نهفته دارند. اگزمای واریس منجر به قرمزی و پوسته، پوسته شدن پوست در ناحیه آسیب‌دیده شده و نیز ایجاد برخی از تاول‌ها نیز محتمل است. در واقع این عارضه ناشی از پرخونی و تجمع مایع در زیر سطح پوست بوده و خارش شدید پوست به همراه تغییر بافت آن نیز رویت می‌شود.

همچنین این عارضه، پوست را مستعد ابتلا به عفونت نیز می‌کند و بیشتر در افراد چاق و کم‌تحرک که سن بالای ۷۰ سال دارند بروز می‌نماید.

تورم مچ پاها – edema

یکی دیگر از عوارض ورم پاهاست. در اوایل ظهور بیماری، تورم موقتی است. بدان معنی که عصر هنگام پاها قدری دچار تورم می‌شوند که البته با استراحت شبانه به‌سادگی برطرف می‌شود. اما درصورتی‌که بیماری قدیمی شده باشد، به سبب اینکه جریان لنفی هم در درازمدت دچار آسیب می‌گردد تورم مچ پاها به‌صورت دائمی به وجود می‌آید که به‌مرورزمان ممکن است تا زانو هم پیشرفت کرده و متأسفانه با استراحت هم به‌خوبی برطرف نمی‌شود.

عوارض واریس

تورم معمولاً ناشی از تجمع آب میان بافتی است و بیشتر در مچ، ساق و ران‌ها ایجاد می‌شود. ولی ممکن است در سایر نقاط بدن هم دیده شود.

برای ورم پا به چه پزشکی مراجعه کنیم

زخم  varicose ulcer

ممکن است در بیمار مبتلا به واریس، به دلیل افزایش فشار وریدی در ناحیه پایین پا، زخم وریدی ایجاد شود. به عبارتی ممکن است زخم‌های دردناکی روی پوست در نزدیکی رگ‌های واریسی، به‌ویژه در نزدیکی مچ پا ایجاد شود. در حقیقت تورم و مایعات اضافی موجود در بافت، منجر به اختلال تغذیه سطحی پوست می‌شود؛ بنابراین آسیب اندک به پاها می‌تواند منجر به زخم‌هایی شود که بهبود آن مدت زیادی طول می‌کشد. معمولاً قبل از تشکیل زخم‌ها، لک‌های با رنگ متفاوت روی پوست شروع به نمود می‌کند.

زخم واریس به نام زخم استاز یا زخم وریدی هم شناخته می‌شوند. باوجودآنکه وقوع زخم به‌ندرت پیش می‌آید ولی هزینه‌های سنگینی را برای جامعه و فرد به دنبال دارد و کیفیت زندگی بیمار را دچار چالش می‌کند. علائم زخم واریس و راه‌های درمان آن را بخوانید.

زخم بالای قوزک و تورم پای چپ

لخته شدن خون یا فلبیت

لخته شدن خون از دیگر عوارض واریس است. گاهی اوقات رگ‌های پاها سفت و دردناک می‌شوند. رگ واریسی که دچار این حالت می‌شود ممکن است دچار لخته شدن خون در وریدهای سطحی باشد. ترومبوفلبیت سطحی می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات مهم‌تری مانند ترومبوفلبیت عمقی و آمبولی ریه شود و لازم است حتماً به پزشک مراجعه شود در مواردی از لخته‌های سطحی لازم است داروی ضدانعقادی برای مدتی مصرف شود تا از پیشرفت لخته و آمبولی احتمالی پیشگیری گردد.

لخته شدن خون در ورید واریسی

گزینه‌های متعددی برای درمان دی وی تی پا وجود دارد که بسته به شرایط بیمار ممکن است از یک یا تمامی این روش‌ها استفاده شود.

مدت زمان درمان لخته خون در پا

خونریزی

در برخی موارد ممکن است رگ‌های بسیار نزدیک به سطح پوست بر اثر ضربه و یا بریدن دچار خونریزی شوند و باوجوداینکه محل زخم بسیار کوچک است خون با فشار زیادی خارج می‌شود به‌طوری‌که متوقف کردن این خون‌ریزی  قدری مشکل باشد.

این وضعیت می‌تواند برای بیماران کاملاً نگران‌کننده باشد در این هنگام فرد می‌بایست دراز بکشد، پاهایش را بالا آورده و به طور مستقیم به زخم فشار وارد نماید و ۲۰-۳۰ دقیقه ادامه دهد. (اما دقت کنید که اگر با این کار خونریزی متوقف نشود، می‌بایست سریعاً با اورژانس تماس بگیرید و تا زمان مراجعه آنها در همان وضعیت بمانید).

نارسایی وریدی

اگر جریان خون برای مدت‌زمان طولانی مختل شود، می‌تواند بر تبادل اکسیژن و پردازش مواد مغذی و مواد زائد تأثیر بگذارد. این شرایطی است که به‌عنوان نارسایی مزمن وریدی شناخته می‌شود. تغییر رنگ پوست، ورم پا، زخم و همه این مشکلات در زمینه نارسایی مزمن وریدی هستند.

خونریزی از رگ واریسی

نارسایی مزمن وریدی با علائمی مثل درد و تورم در پا مشخص می‌شود. این مشکل در صورت وجود اختلال در دریچه‌های موجود در دیواره وریدها بروز می‌کند.

نارسایی وریدی چیست

لیپودرماتوسکلروز

عارضه درازمدت واریس شدید است که به‌صورت سفت‌وسخت شدن پوست تظاهر می‌کند و رنگ آن به قهوه‌ای تغییر نماید. این وضعیت معمولاً در ناحیه ساق پا ایجاد شده و اغلب غیرقابل‌برگشت است.

خارج‌شدن ترشحات آبکی از پوست

با جمع‌شدن فشار در رگ‌ها، مایعات موجود در خون که مایعات سروز نامیده می‌شوند از رگ‌ها خارج شده و به بافت اطراف آن منتقل می‌شوند. این تجمع مایع در بافت به‌صورت تورم در پاها مشاهده می‌شود. با افزایش تورم و مایع در بافت، بدن تلاش می‌کند تا راهی برای ازبین‌بردن مایعات پیدا کند و نهایتاً می‌تواند آن را از طریق پوست به بیرون بریزد. مایع مذکور معمولاً به رنگ زرد شفاف بوده که می‌تواند از پاها خارج شود.

عوارض واریس

درمان وریدهای قابل مشاهده  و بیماری واریس بعضی اوقات کاری نیست که بتوانید خودتان انجام دهید و نیاز است که به متخصص واریس پا مراجعه کنید.

بهترین دکتر واریس در تهران 

عفونت

می‌دانیم که باکتری‌ها به طور طبیعی در سراسر بدن یافت می‌شوند. اما وقتی بافت‌ها دچار اختلال تغذیه‌ای توأم با تورم و تجمع مایع می‌شوند مشابه همین حالتی که در واریس مزمن دیده می‌شود، این امر در دفاع طبیعی بدن در برابر ورود میکروب‌های مضر تداخل ایجاد می‌کند. در حقیقت باکتری‌هایی که به طور طبیعی روی سطح پوست ما وجود دارند می‌توانند وارد بدن شده و باعث ایجاد عفونت پوستی به نام سلولیت کنند.

تغییر رنگ پوست

نشانه بیماری وریدی پیشرفته است. این تغییر رنگ پوست در بالای مچ پا رخ می‌دهد. وقتی گلبول‌های قرمز از رگ خونی آسیب‌دیده خارج شود، هموگلوبین تجزیه شده و در بافت تا به‌صورت هموسیدرین قهوه‌ای رنگ رسوب می‌کند و این امر باعث تغییر رنگ شده که به‌عنوان هایپرپیگمنتیشن شناخته می‌شود.

واریس درمان نشده شدید در آقای 60 ساله که منجر به تغییر رنگ شدید پاها و زخم پای چپ شده است.

دیگر عوارض واریس

  • ناتوانی در راه‌رفتن یا ایستادن به مدت طولانی
  • درماتیت که می‌تواند زمینه‌ساز از مشکلات پوست باشد
  • ایجاد سرطان یا سارکوم در زخم‌های طولانی‌مدت وریدی
  • نکروز چربی حاد در مچ پای افراد دارای اضافه‌وزن و تورم شدید

در این مقاله به بررسی مشخصات بیماران مختلف که به کلینیک واریس دکتر مهرداد اقدسی مراجعه کرده‌اند مشاهده می‌کنید.

عکس واریس پا

عوارض واریس در دوران بارداری

دوران بارداری، باعث. بروز و تشدید رشد واریس می‌شود. تغییرات هورمونی در دوران بارداری، افزایش حجم خون در بدن مادر و فشرده شدن وریدهای شکم و لگن به‌وسیله بزرگ‌شدن رحم، همه باعث می‌شوند که فشار بیشتری به رگ‌های خونی مادر، به‌ویژه رگ‌های پاها که باید بر خلاف نیروی جاذبه کار کنند وارد شود .

اکثر رگ‌های واریسی مربوط به دوران بارداری پس از زایمان بهبود می‌یابند، اما لازم به ذکر است که با هر بار حاملگی متوالی بدتر می‌شوند.

واریس طنابی که قبل از بارداری در پای مادر وجود داشته باشد در حین بارداری در خطر لخته شدن خون است .

سه توصیه مهم در مورد عوارض و خطرات واریس در بارداری

  1. ما معتقدیم که همه خانم‌ها باید از جوراب‌های فشاری الاستیک در طول بارداری استفاده کنند تا از شدت علائم و خطرات واریس پا در بارداری کاسته شود.
  2. اگر زنی دچار واریس طنابی است باید قبل از بارداری برای درمان آن به پزشک مراجعه کند.
  3. بارداری فرد را مستعد بروز و تشدید واریس می‌کند برای درمان واریس بارداری باید تا شش ماه بعد از زایمان صبر کرد.

یکی دیگر از انواع واریس که ممکن است زنان باردار به آن مبتلا شوند واریس پا می‌باشد. به علت انقباضات عضلات و اضافه‌وزن ممکن است واریس پا نمایان شود.

واریس در بارداری

پیشگیری از عوارض واریس

اقدامات مفیدی که می‌توانید برای جلوگیری از خطرات واریس پا انجام دهید، شامل موارد زیر است:

  • منظم ورزش کنید.
  • از وزن خود مراقبت کنید.
  • رژیم غذایی با فیبر بالا و نمک کم را پیش بگیرید.
  • از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند پرهیز نمایید.
  • زمان طولانی در وضعیت نشستن یا ایستادن ثابت نباشید.
  • از جوراب‌های پیشگیری واریس استفاده کنید.
  • واریس طنابی را به‌موقع درمان کنید.

جلوگیری از بیماری واریس (varicose vein prevention) مقدم و ارجح‌تر از درمان واریس است. پیشگیری همواره متکی بر شناسایی دقیق علل ایجادکننده و مستعدکننده بیماری است.

پیشگیری از واریس

ممکن است شما دوست داشته باشید
54 نظرات
  1. مرتضی جهانگیر می گوید

    سلام،
    من از زیر شکمم تا کف هر دو پا دارای تورم رگها هستم و از قسمت مچ پائ چپم رگش سوراخ میشود و خون میآید و به شدت خون میآید و تا موقع که من بفهمم تمام خونم رفته و بیحال میشوم ،
    در زیرشکم و رانها تا ساق پا رگهادرشت و در مچ تا کف پاها رگها کوچکتر هستند و متورم،
    اولش متوجه سوراخ شدنش نمیشم و پس از اینکه نزدیک بیهوش شدنم میشود میفهمم که خون از من رفته است،
    آیا میتوانم از خونریزی در خواب جلوگیری کنم، یعنی اگر در خواب خونریزی شود من تمام خونم میرود و آزمایش انعقاد من در، پی تی آی ان آر 1.6 است که خون من بند نمیآید و دائم خون میآید،
    آیا درمان دارد؟ اگر درمان دارد هزینه اش را بفرمائید.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      شما دچار خونریزی از واریس هستید که بایستی زودتر اقدام به درمان شود . بروز زخم و خونریزی از نشانه های هشدار است که سریعتر اقدام شود. مراجعه کنید با هم فکری کنیم که زودتر مسئله شما حل شود

  2. فریناز می گوید

    سلام نميدونم واريس پام از چه نوعي هست ولي پراكنده هست ايا راهي براي از بين بردن اين واريس ها براي هميشه هست؟؟هزينه ها چه جوري هست و با چه روشي انجام ميشه؟؟ و ايا دوره نقاهت و درد هم داره؟؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      واریس شما از نوع عنکبوتی هست

      درمان انها با توجه به رنگ پوست و نوع رگها به روش اسكلروتراپي و هم ليزر سطحي كوتراپاسخ درماني خوبي بدهد .

      معمولا این نوع درمان با توجه به میزان جواب دهی پوست و رگ هابین یک تا سه جلسه هست که در روز ویزیت مشخص خواهد شد

      این درمان دوره نقاحت و استراحت خاصی ندارد

      براب تعیین وقت و راهنمایی بیشتر با واتس اپ 09365066105 در ارتباط باشید

  3. رزیتا می گوید

    حدود ده سال پیش سونو کردم دکتر گفتن باید جراحی بشه .
    تا الان مشکل نداشتم .فقط آبی بودن رگها بیشتر شده و پام با تعداد زیاد رگها زیبا نیست .قسمت پشت ساق پای چپ و روی ران پای چپم هست .سایز پای واریس دادم در ناحیه ساق بزرگتر از پای راست شده ولی سفتی و التهاب و درد ندارم لطفا بگید چکار باید بکنم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      واريس طنابي ريشه دار است و
      درمان قطعي نياز دارد .
      زمان درمان كمتر از يكساعت و سر پايي خواهد بود.

      بهتر است برای مشاوره و بررسی بیشتر حضورا برای ویزیت تشریف بیاورید سعی میکنیم شمارا در اولویت وقت های حضوری قرار دهیم ،برای هماهنگی وقت با واتس اپ 09365066105 تماس بگیرید

  4. فاطمه می گوید

    سلام خانمی ۴۹ ساله هستم قبلا کمی فعالیت ورزشی داشتم ولی مدتهاست کمتر شده دچار واریس پا شدم یکبار برای درمان اقدام کردم از جوراب واریس استفاده کردم ولی درمان نشد و ظاهر این واریس برایم خوشایند نیست و از طرفی نگرانم که این واریس بیشتر و بیشتر شود و در نشستن و برخاستن و سنگین شدن پا اذیتم کند لطفا برای درمان فوری بنده را راهنمایی کنید از شما سپاسگزارم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      با توجه به عکس واریس های شما از نوع واریس عنکبوتی هستند و معمولا ایجاد درد نمیکنند و‌درمان انها درمان زیبایی است ،که میتوان با توجه به رنگ پوست رنگ پوست و نوع رگها بنظرم به تلفيقي از اسكلروتراپي و ليزر سطحي كوترا جواب خوبي بدهد

      البته قبل از شروع كار بايد ضخامت و قوام پوست از نزديك معاينه دقيق شود.

      برای هماهنگی وقت با واتس اپ 09365066105 تماس بگیرید

  5. سوسن عنصری می گوید

    من واریس دارم خیلی وقته سونوگرافی کردم دکتر گفت عمقی شده الان رگام سفت شده و درد زیادی داره اسپرین هم میخورم چند وقت پیش دکتر رفتم به من قرص گابا پنتین داد ولی فایده نداره تو رو خدا کمکم کنید من چکار کنم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      لطفا از وضعیت فعلی پا و سونوگرافی که دارید برای ما اینجا یا در واتس اپ 09365066105 عکس ارسال کنید

      ما با توجه به عکس ها شمارا راهنمایی خواهیم کرد

  6. حسین می گوید

    آقای 22 ساله ای هستم که 110 کیلو وزن دارم با قد180 چندین سال هست که در ناحیه ساق پای چپ واریس دارم و یک نوبت زالو درمانی انجام دادم و نتیجه ای نداشته سونوگرافی داپلر عروق نیز انجام داده ام که به همراه عکس از پا خدمتتان ارسال میکنم ممنون میشم درمان انتخابی و هزینه درمان را باتوجه به شهرستانی بودنم قید کنید.با تشکر فراوان

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      واريس طنابي ريشه دار است و
      درمان قطعي نياز دارد. برای راهنمایی بیشتر و تعیین وقت لطفا با واتس اپ 09365066105 تماس بگیرید

  7. عباس می گوید

    سلام اگه واریس زخم شده باشه میشه لیزر کرد یا باید زخم خوب بشه بعش زمانی که لیزر انجام بشه مشکل برای همیشه بر طرف میشه هزینه لیزر چقدر میشه

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      ام وقت شما بخیر

      لطفا برای بررسی بیشتر و دقیق تر حضورا برای ویزیت تشریف بیاورید

      برای هماهنگی وقت با واتس اپ 09365066105 تماس بگیرید

  8. زق می گوید

    باسلام.واریس پای راست که متورم شده بادرد نسبتا شدید.خواستم بپرسم قبل ازنوبت دهی چه درمانی برای اینگونه واریس هست،متشکرم.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      با توجه به عكس احتمال زياد لخته شدن خون در رگ واريسی است.
      يكعدد اسپرين ٨٠ ميلی گرم با آب كافی ميل شود.
      به اولين مركز درماني مراجعه نموده و سونوگرافی زير انجام شود.

      لطفا بررسي وريدهای سطحی و عمقی از نظر وجود لخته و وسعت درگيری لخته از نظر طول و فاصله لخته با جانكشن عمقی بررسی شود.

      و نتيجه آن را در اسرع وقت برايم ارسال كنيد

  9. صحرا می گوید

    آقای دکتر پای من واریس داره حالت گرفتگی و درد داره چیکارش کنم لطفا راهنماییم کنید قرار بود بیام خدمتتون ولی با کرونا فعلا نتونستم شهرستانم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      تا بهتر شدن وضعيت و امكان مراجعه حضوري موارد زير را مدنظر قرار دهيد :

      تحرك مناسب هوازي مانند پياده روي روزانه در برنامه تان باشد.
      پرهيز از نشستن طولاني مدت برای مثال اگر کارمند هستید ساعتی یکبار میز کارتان را ترک کنید و چند قدم راه بروید.
      مواظب افزايش وزن باشيد و اگر وزن بالا دارید با ورزش و پرهیز غذایی شروع به کم کردن وزن کنید بهترین سرعت کاهش ورن 2 -2/5 کیلو در ماه است.
      پوشيدن جوراب واريس فعلا زير زانو و كلاس فشار يك در طول فعالیت روزانه می تواند گای شما را سبک کند.
      در طول كار روزانه چند بار و هر بار ٥-١٠ دقيقه پاها بالاتر از سطح بدن قرار بگيرد.

  10. شیرین مجیدی می گوید

    سلام رز تون بخير اقاي دكتر.بنده رزيدنت هستم وزياد سرپا هستم و خستگي مفرط و درد در پاها حتي در روزهاي تعطيل دارم و واريس سطحي ظريفي در مچ پاها دارم لازم به ذكر است كه درد و خستگي كف پاها رو هم دارم ولي كف پاها صاف نيس
    چه ماركي جوراب واريس بخرم و أيا جوراب كامل بخرم يا نوعي كه تا پنجه پا هست أيا با جوراب واريس أين ناراحتي حل ميشه

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      مواقعی که مدت زمان زیادی سرکار هستین از جوراب کلاس یک زیر زانو استفاده کنید ،جوراب میتواند به کاهش خستگی پاها و جلوگیری از پیشرفت واریس شما کمک نمایید اما واریس های ایجاد شده را درمان نمیکند

      سیگ واریس،سولیدا جز مارک های مرغوب جوراب واریس هستند که با سرچ اینترنتی میتوانید نمایندگی های پخش انهارا پیدا کنید

  11. ز می گوید

    دختر ۱۸ ساله من چند سالی است که اثر واریس در پا دارد و در ماهیچه‌های پا احساس خستگی وسنگینی میکند و گاهی هم روی پا و امتداد مچ به بالا هم احساس درد ضعیفی دارد. و در طول روز به علت درس زیاد پشت میز نشین هست.این روزها هم به علت نزدیکی به امتحانات
    فشار بیشتر شده .راهمنایی لازم رو فرمائید.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      مواظب افزايش وزن باشيد تحرك مناسب و ورزش سبك فراموش نشود
      و در فواصل مطالعه حركات كششي بدن انجام گيرد ،نگران نباشيد بعد از امتحانات مراجعه كند.

  12. داوود پزشکی می گوید

    باسلام.آقای دکتر من حدود 8 سال پیش بدلیل ادم پای چپ در بیمارستان ایرانشهر از ناحیه سیاه رگ اندام تحتانی توسط جنایعالی انژیوپلاستی شدم تمام اندامهای داخلیم مانند کبد و کلیه و غیره سالم هستند. و مدام از جوراب واریس استفاده می کنم اما باز هم به تدریج پای چپم ادمش بیشتر می شود. می خواستم بپرسم که آیا دارو ، درمان و روش جدیدی برای درمان این بیماری وجود دارد یا نه

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      ادم از عوارض درمان نکردن به موقع واریس است
      باید برای معاینه و سونو گرافی حضوری تشریف بیاورید .
      ۲۲۸۲۱۴۰۹

  13. ملکی می گوید

    آقای دكتر وقتی سرپا می ايستم رگها كمی بيرون ميزند.
    مشكلم چيست و درمان آن چند جلسه كار دارد. البته من چون از اصفهان می خواهم بیایم میشود در یک روز کار من انجام شود ؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      با توجه به عكس بنظر ميرسد واريس طنابي ريشه دار است. لطفا وقت حضوری بدهيد تا از نزديك معاينه دقيق انجام داده تعداد و گستردگي ريشه های داخلی مشخص شود فكر ميكنم هم ريشه و هم ظاهر بيماری در يك جلسه قابل رفع باشد. با شماره 02122819276-7 تماس بگیرید و طوری هماهنگ کنید که در روز ویزیت امکان انجام کار درمانی شما باشد .

  14. دیانا می گوید

    سلام من سر بارداری ام دچار واریس شده بودم خیلی شدید بود شش سال پیش زالو انداختم خیلی بهتر شد
    الان میخواستم این واریس رو بدونم در چه حدی است و اینکه چه راهکاری برای از بین بردنش وجود داره چون می‌خوام دوباره باردار بشم میترسم از آمبولی شدن
    و هزینه اش چقدره در ضمن فقط پشت زانوی پای چپم واریس داره

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      درمان واریس با زالو امکان پذیر نیست
      بلکه برای درمان باید لیزر درمان یا جراحی کنید تا درمان شوید

  15. نغمه می گوید

    مادرم ساق پاهايش ورم مي كند تا مچ اخيرا تا روي انگشتانش هم ورم مي كند و ورم ها بيشتر شده و الان مدتي است كشاله رانش درد مي كند تا لگن كه لگن هم درد مي گيرد و خيلي ازار دهنده است اين درد براشون
    روي ساق پاها چند مويرگ واريسي دارد كه دكتر ارتوپد تشخيص داد واريس است، داروي قلب و عروق هم مصرف ميكند تحت نظر متخصص، علت اين ورم و اين درد بخاطر واريس لگني است؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      بنظر من احتمال واريس لگني مطرح نيست.نیاز به بررسی دقیق تر هست و توصیه میکنم که توسط یکی از همکاران فوق تخصص کلینیک ما ویزیت شوید

      برای تعیین وقت لطفا در واتس اپ 09365066105 تماس بگیرید

  16. زینت می گوید

    عمه ام ۶۵ سالش هست،فقط تیرویید کم کار دارن. فقط میخواد بدونه خوب میشه یا نه؟ چون سخته از اسلام شهر بخواد بیاد خودش فقط میگه اگه خوب خوب میشم برم؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      بله خوب خوب هم ميشود هم از نظر ظاهري و هم از لحاظ ريشه اي
      بشرطيكه تلفيقي از ليزر فلبكتومي و اسكلروتراپي انجام گيرد شايد سه جلسه بفاصله يك ماه نياز داشته باشد
      ولي در سن ٦٥ سال صلاح نيست و بهتر است فقط درمان ريشه واريس طنابي انجام بگيرد تا از عوارض بعدي جلوگيري شود و اينكار در يك جلسه انجام ميشود.

  17. سیما می گوید

    سلام
    من مبتلا به واریس طنابی هستم چند بار اسکلروتراپی کردم و یه دوره دیگه مانده بود که نرفتم انجام بدم الان هم بیمه تکمیلی اسیا دارم میخاستم بپرسم که آیا درمان با بیمه تکمیلی انجام می گیرد اگر انجام میگیرد چقدر هزینه را بیمه و چقدر من باید بدهم
    با تشکر فراوان

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      واریس های طنابی با اسکلروتراپی رفع نمیشوند و این روش برای واریس های عنکبوتی و سطحی میباشد
      واریس های طنابی اهمیت درمانی دارند و بهتر است قبل از پیشرفت و ایجاد مشکلات درمان شود
      بیمه ای تکمیلی هزینه های درمان واریس را ساپورت میکنند و ما با بیمه اسیا طرف قرارداد هستیم

      لطفا با شماره 09365066105 تماس بگیرید که در رابطه با بیمه شما را راهنمایی کنیم

  18. پروانه می گوید

    سلام مامانم یکدفعه دچار درد شدید زانو و احساس سنگینی و سوزش در زانوهاش شده و طوری ک نمیتونه اصلا خم و راست کنه و اینکه یه کمی رگ پشت زانو ورم کرده و تیره تر از رگ های دیگس این درد زیاد میتونه از واریس باشه

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      ام وقت شما بخیر

      به این صورت نمیتوان نظر قطعی داد بهتر است از رگ هایی که میفرمایید برای ما اینجا یا در واتس اپ 09365066105 عکس ارسال کنید که بتوانیم راهنمایی بهتری برای شما داشته باشیم

  19. طاهره می گوید

    سلام اقای دکتر
    وقت بخیر
    مادر من با حدود هفتاد سال سن، حدود ۴۰ سال هستش که رگهای واریس پا دارند. عکسش رو هم میفرستم.
    آقای دکتر با این توضیحات، بهترین روش درمانی واسه مادرم کدوم روشه؟

    در مورد هزینه و بیمه هم ممنون میشم بگید.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      سلام اقای دکتر
      وقت بخیر
      این گونه رگ های واریسی معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی کنند و اهمیت درمانی ندارند
      با توجه به سن مادر شما بهتر است که حساس نباشید

  20. ندا می گوید

    سلام وقتتون بخیر من واریس پا دارم قبلا روی پان بیشتر بود و ورم می کرد توی گرما و اذیتم می کرد این مدت پشت زانوم رگها متورم و دردناک شده و حتی راه رفتن رو برام سخت می کنه و پام سنگین و گاهی ضعف زیاد توش داره.می خواستم بپرسم برای لیزر آیا پشت زانو رو می شه انجام داد و اینکه چقدر تاثیر گذاره و آیا شما در زمان کرونا بیمار جدید می بینین. خیلی ممنون از شما

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      به نظر میرسد شما بیش از حد حساس شده باشید

      فعلا نیاز به درمان یا کار خاصی نیست ،ورزش کنید مایعات زیاد مصرف کنید وزن خود را کنترل کنید و سعی کنید ارامش داشته باشید و حساس نباشید

  21. نگین می گوید

    سلام من 32 ساله هستم و روی پاهام رگ های عنکبوتی زیادی ایجاد شده ، به طوری که تا پشت ران های پاهام این رگ ها وجود دارد و یک قسمت هایی هم به صورت آبی تیره درآمده ، در ساق پاهام ضعف شدیدی احساس می کنم. درخواست راهنمایی دارم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      برای درمان رگ های عنکبوتی با توجه به شدت وضعف رگ ها روش های متفاوتی مثل اسکلروتراپی لیزر و گاهی میکروفلبکتومی استفاده میشود

      بهتر است ابتدا برای ما عکس ارسال کنید که شمارا بهتر راهنمایی کنیم

  22. Samane می گوید

    من پزشک هستم و برای درمان واریس پا می خواستم مراجعه کنم،. جهت تسریع مراحل آیا لازمه قبل از مراجعه سونوگرافی از ورید ها رو انجام بدم یا در مرکز امکانات سونوگرافی هم موجود می باشد. اگر میبایست جای دیگه انجام بشه،رادیولوژیست همکار مورد تایید لطفا معرفی کنین .ممنون 🙏🏻

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام خانم دکتر، لطفا عکس از ظاهر پا بفرستید طبق عکس اگر لازم باشه خدمتتون اعلام می شود که چه اقداماتی قبل مراجعه انجام شود. البته در مرکز ما امکان سونو گرافی هم وجود دارد

  23. حسین می گوید

    آقای 22 ساله ای هستم که 110 کیلو وزن دارم با قد180 چندین سال هست که در ناحیه ساق پای چپ واریس دارم و یک نوبت زالو درمانی انجام دادم و نتیجه ای نداشته سونوگرافی داپلر عروق نیز انجام داده ام که به همراه عکس از پا خدمتتان ارسال میکنم ممنون میشم درمان انتخابی و هزینه درمان را باتوجه به شهرستانی بودنم قید کنید.با تشکر فراوان

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      واريس طنابي ريشه دار است و
      درمان قطعي نياز دارد. برای راهنمایی بیشتر و تعیین وقت لطفا با واتس اپ 09365066105 تماس بگیرید

  24. امیر می گوید

    سلام وقت بخیر ببخشید من 40 بعد پای راستم واریس داره اول دردش کم بود تازگیا دردش بیشتر شد و دردشو به شکمم طرف راستش میزنه خواستم بدونم ایا خطر داره

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام بهتر است قبل از بروز عوارض برای بررسی واریس مراجعه کنید

  25. ناشناس می گوید

    سلام آقای دکتر
    وقت بخیر
    من چند ماهه پاهام ورم کرده
    سنگینی پا دارم
    درد پا دارم
    تب پا دارم
    واریس از روی بازو هم میاد ؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  26. سارا ازکرمان می گوید

    سلام آقای دکتربنده چندین ساله که واریس دارم زیرزانویعنی به سمت خم زانو سبزوبرامده هست وروی زانو هم ورم می کنه شدید آیا جوراب واریزضرری به ورم زانو نداره

  27. برهان می گوید

    سلام خدا قوت آقای دکتر بنده هم واریس دارم ک وضع پاهام خرابه البته یک بارهم عمل جراحی انجام دادم ولی بهترنشدبلکه بدترهم شد جفت پاهام سیاه و کبودشده ودردزیادی هم دارم خودبخود پاهام قفل میشه ب قدری دردداره ک تحمل سخته سال 93 هم عمل کردم اون زمان پای چپم بودالان هردو پامه خواهش میکنم راهنمایی کنید اگ نیاز به سنو یاهرچی دیگه هس بگید تاانجامش بدم بیام خدمتتون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام برای اعلام نظر در این موارد که قبلا سابقه جراحی واریس دارید لازم است حضوری معاینه و سونو شوید با مطب هماهنگ کنید و وقت ویزیت مطب بگیرید .اگر شهرستان هستید با شماره ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵در واتس اپ مشاوره بگیرید

      1. محمد محمدی می گوید

        سلام آقای دکتر من واریس در پا چپ دارم طنابی شده تو خدا بگید چکار گنم

        1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

          سلام لطفا عکس از پا ارسال و راهنمایی شوید
          ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.