درمان خانگی واریس پا با زنجبيل و يخ

روش‌های خانگی قطعاً در کنترل بیماری واریس و پیشگیری از پیشرفت آن مؤثر هستند. ولی میزان تأثیر آنها در مراحل مختلف بیماری متفاوت است مثلاً در فرم خفیف واریس ممکن است همین درمان‌های ساده کافی باشند.

هر روشی که به‌عنوان درمان کمکی بیماری‌ها معرفی می‌شود ممکن است در افراد با پوست حساس عوارضی ایجاد کند. توصیه می‌شود در روش‌های خانگی درمان واریس زیاده‌روی نکرده و در هر موردی استفاده از آن را از مقادیر کم شروع کنید.

رگ‌های واریسی هنگامی ظاهر می‌شوند که وریدها متورم و بزرگ‌تر شوند. بعضی از بیمارانی که از اختلال واریس رنج می‌برند، درد و ناراحتی بسیاری را تجربه می‌کنند. درمان خانگی واریس انواع گوناگونی دارد. این نوع درمان‌ها می‌توانند به بهبود ظاهری اندام‌های دچار واریس و کاهش درد حاصل از وریدهای واریسی کمک کنند.

حدود 30 درصد از بزرگسالان، ابتلا به واریس را تجربه می‌کنند. اگرچه در دنیای پزشکی، روش‌های درمانی و طبی زیادی برای بهبود این اختلال وجود دارد، اما برخی بیماران ترجیح می‌دهند درمان‌های خانگی را در پیش گیرند. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا به بررسی کامل روش‌های درمانی واریس در منزل بپردازیم.

درمان خانگی و گیاهی واریس

اگر شما از طرفداران درمان‌ خانگی و گیاهی واریس هستید، می‌توانید برای رفع و یا کاهش علائم این بیماری از روش‌های مختلفی استفاده کنید. در ادامه این قسمت نمونه‌هایی از بهترین درمان سریع واریس در خانه را برای شما عزیزان آورده‌ایم.

درمان واریس با خاکشیر

در درمان خانگی واریس شما می‌توانید از شربت‌ خاکشیر استفاده کنید. خاکشیر از گذشته‌های دور تا به امروز برای درمان بیماری‌های مختلفی همچون واریس، واریکوسل، بواسیر و… به کار برده می‌شود. براساس تحقیقات محدودی که بر روی این دانه انجام شده است، محققان دریافتند خاکشیر ضد التهاب، ضد درد و تب‌بر بوده و همچنین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد.

درمان واریس با فلفل قرمز

اگر به دنبال درمان سریع واریس در منزل می‌گردید ما به شما درمان واریس با فلفل قرمز را توصیه می‌کنیم. فلفل قرمز ادویه‌ای سرشار از ویتامین سی بوده و دارای بیوفلاونوئید است که جذب این ویتامین را در بدن می‌افزاید. این نوع ترکیبات علاوه‌بر کاهش دردهای واریسی، التهاب وریدی ناشی از این اختلال را نیز کم می‌کنند. به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم که استفاده از این ادویه را در غذاهای خود فراموش نکنید.

درمان واریس با خاکشیر

درمان سریع واریس با زنجبیل

درمان خانگی واریس با زنجبیل، به عنوان درمان سریع واریس شناخته می‌شود. زنجبیل و مرهمی که روش ساخت آن را بیان خواهیم کرد، خواص ضد التهابی دارند و به کاهش درد ناشی از وریدهای واریسی کمک می‌کنند. برای استفاده از زنجبیل در درمان واریس طبق مراحل زیر عمل کنید.

  • پوست زنجبیل و سیر را بکنید.
  • زنجبیل و سیر را داخل مخلوط کن بریزید.
  • این ترکیب را هم بزنید تا خمیری شود.
  • خمیر حاصله را بر روی پلاستیکی ضخیم بریزید.
  • پلاستیک را 6 ساعت بر روی اندامی که وریدهای واریسی دارد، بگذارید.

توجه: در هنگام ابتلا به زخم‌های واریسی هرگز از این روش درمانی خانگی استفاده نکنید.

درمان واریس با سرکه سیب

درمان واریس با سرکه سیب می‌تواند اثرات مثبتی را ایجاد کند. سرکه سیب یکی از تصفیه‌کننده‌های خون است که به بهبود فعالیت سیستم گردش خون کمک می‌کند. با جریان خون مناسب، التهاب و سنگینی ناشی از وریدهای واریسی کاهش می‌یابد و بیمار احساس بهتری خواهد داشت. در بخش درمان واریس پا با سرکه سیب این مقاله، به طور کامل طرز استفاده از این محصول گیاهی را برای بهبود علائم واریس بیان خواهیم کرد.

سرکه سیب به درمان واریس کمک می کند

با بهترین دکتر واریس در تهران بیشتر آشنا شوید:
پروفسور دکتر مهرداد اقدسی، متخصص قلب و فلوشیپ فوق تخصصی اینترونشنال عروق، مشاور ارشد بیماری‌های وریدی.

دمنوش برای درمان واریس

در درمان خانگی واریس با استفاده از دمنوش‌های گیاهی به معرفی بهترین گیاهانی خواهیم پرداخت که به طور طبیعی به تقویت و بازسازی دیواره مویرگ‌ها، رگ‌ها و دریچه‌های آن‌ها کمک می‌کنند.

دمنوش چای سبز

با استفاده از چای سبز می‌توانید دمنوش برای درمان واریس درست کنید. چای سبز آنتی اکسیدان فراوانی دارد. همچنین دارای نوع خاصی از بیوفلاونوییدها است که خواص ضد ویروسی، آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دارند.

این ترکیبات می‌توانند در کاهش کلسترول، مبارزه با پیری، تقویت توانایی بدن برای مبارزه با بیماری‌ها و تقویت رگ‌های خونی موثر واقع شوند.

مصرف چای سبز برای درمان واریس

دمنوش شاه بلوط هندی

در درمان خانگی واریس، شما می‌توانید از دمنوش شاه بلوط هندی استفاده نمایید. این گیاه گردش خون را تقویت می‌کند و به این ترتیب از برجستگی رگ‌ها می‌کاهد. بر همین اساس محققان مصرف این دمنوش را راهی برای درمان خانگی ورم واریس می‌دانند. برای تهیه این نوشیدنی، گیاه خشک‌شده شاه بلوط را سه دقیقه جوشانده و پس از گذر سه دقیقه دیگر آن را مصرف نمایید.

دمنوش چوب سرو

دمنوش چوب سرو منجر به افزایش دفع مایعات شده و در تصفیه خون و بهبود جریان آن موثر است. شما می‌توانید از دمنوش حاصل از این گیاه برای بهبود واریس استفاده کنید.

درمان واریس با یخ

یخ خاصیت ضدالتهابی دارد. به این ترتیب در مواقعی که دردهای واریسی بروز پیدا می‌کنند و موجب ایجاد احساس ناراحتی در شما می‌شوند، قادر هستید تشتی را پر از یخ کرده و پاهای خود را در آن بگذارید. به این ترتیب درد و التهاب به طور چشمگیری تسکین می‌یابد.

 درمان واریس پا به روش‌های مختلفی مانند فلبکتومی، اسکلروتراپی و لیزر اندوواسکولار انجام می‌گیرد در میان این روش‌ها درمان خانگی جایگاه ویژه‌ای در کنترل علائم بیماری دارد.

درمان خانگی واریس دست

واریس دست می‌تواند ظاهر نامناسبی برای دست‌ها به ویژه دست‌های بانوان به وجود آورد. زیرا افزایش حجم بیش از حد وریدها، برجستگی‌هایی را ایجاد خواهد کرد که از سطح پوست قابل مشاهده هستند. علاوه‌بر روش‌های درمانی که در قسمت‌های قبل بیان شدند، شما می‌توانید برای درمان خانگی واریس دست از راهکارهای زیر به عنوان درمان خانگی واریس بهره ببرید.

سیر

سیر آلیسین و آئائین تولید می‌کند. این ترکیبات می‌توانند در تقویت گردش خون نقش مهمی ایفا کنند. خواص ضدالتهابی سیر در کاهش تورم وریدهای واریسی موثر است. علاوه‌براین موارد، کوئرستین موجود در این گیاه که نوعی فلاونویید به حساب می‌آید در تقویت رگ‌ها تاثیر بسزایی دارد.

درمان خانگی واریس

لیمو

طبق تحقیقات انجام‌شده توسط انجمن تغذیه آمریکا، لیمو می‌تواند از واریس، فشار خون و چین و چروک‌های پوستی جلوگیری کند. لیموها سرشار از ویتامین A ، C ، B6 ، E، تیامین، ریبوفلاوین، فولات، نیاسین، اسید پانتوتنیک، منیزیم، مس، کلسیم، آهن، پتاسیم، روی، فسفر و پروتئین هستند. همچنین با داشتن ویتامین C بالا، به محافظت از سلول‌ها در برابر رادیکال های آزاد مضر می‌پردازند.

روغن زیتون

افزایش جریان خون برای درمان رگ‌های واریسی ضروری خواهد بود. روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی بوده و مقوی و آرام‌بخش است. در درمان خانگی واریس با این روغن، اندازه رگ‌های حجیم و آسیب‌دیده کاهش می‌یابد. امگا 3 بالای موجود در زیتون باعث عبور خون از رگ‌ها و بازسازی دریچه‌های آن‌ها خواهد شد. شما می‌توانید از روغن زیتون به صورت موضعی استفاده کنید.

درمان خانگی واریس پا با رون زیتون

درمان خانگی برای واریس پا

در درمان خانگی برای واریس پا به بیان راهکارهایی برای درمان واریس پا در منزل خواهیم پرداخت. اگر دوستدار درمان خانگی واریس هستید می‌توانید علاوه‌بر تمام نکاتی که تا به این‌جا فرا گرفتید، از مطالب این قسمت نیز استفاده کنید.

درمان خانگی واریس پا در بارداری

واریس در زمان حاملگی ممکن است با دلایل ارثی بروز پیدا کند. علاوه‌براین تغییر در سیستم گردش خون ناشی از بارداری نیز در ایجاد واریس موثر خواهد بود. درمان خانگی واریس پا در بارداری می‌تواند از ظهور این اختلال تا حدودی پیشگیری کند و یا علائم ناشی از آن را کاهش دهد. با راهکارهای زیر به درمان طبیعی واریس پا در زمان حاملگی بپردازید.

  • از نشستن‌ها و ایستادن‌های طولانی‌مدت بپرهیزید.
  • از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند خودداری نمایید.
  • با مشورت پزشک، ورزش منظم داشته باشید.
  • پاها را به صورت دوره‌ای بالاتر از سطح قلب نگه دارید تا گردش خون بهبود یابد.
  • به پهلوی چپ بخوابید تا فشار از روی ورید اجوف تحتانی برداشته شود.
  • مصرف سدیم را برای کاهش تورم وریدها کم‌تر کنید.
  • آب و فیبر زیاد مصرف نمایید.
  • جوراب واریس مخصوص دوران حاملگی بپوشید.
درمان درد واریس پا در خانه

از مشکلات شناخته شده و نسبتاً شایع مسئله واریس در بارداری و استفاده از جوراب واریس در بارداری و مشکل نارسایی وریدی در پاهاست.

پوشیدن جوراب واریس در بارداری ضروری است؟

درمان واریس پا با سرکه سیب

در ادامه پاسخ به سوال درمان خانگی واریس پا چیست؟ قصد داریم به روش به‌کارگیری سرکه سیب در درمان وریدهای واریسی بپردازیم.

  • روش اول: شب‌ها قبل از خواب سرکه سیب را بر روی پوست خود در نواحی که رگ‌های واریسی وجود دارند، ماساژ دهید و مطمئن شوید که کاملا جذب شود. با تکرار این روش به مدت چند ماه، بهبودی معجزه‌آسایی حاصل می‌شود.
  • روش دوم: در این راهکار به دو قاشق چای‌خوری سرکه سیب و یک لیوان آب نیاز دارید. سرکه را در آب حل کرده و به مدت یک ماه، روزی 2 بار محلول حاصله را بنوشید. بعد از زمان ذکرشده، اثرات مثبت سرکه سیب را احساس خواهید کرد.

گانودرما و درمان واریس پا

از جمله راه‌های درمان خانگی واریس پا استفاده از گانودرما است. گانودرما گیاهی دارویی بوده و اثرات درمانی موثری در بهبود زخم واریسی پا دارد. آزمایشات مختلفی بر روی بیماران هندی که سال‌ها از این نوع زخم‌ها رنج می‌بردند، به انجام رسید. یافته‌های حاصل از این آزمایش‌ها ثابت کرد که این گیاه در بهبود چنين زخم‌هایی تاثير دارد .

درمان خانگی واریس پا با ورزش

درمان خانگی درد واریس پا

در ادامه مبحث درمان خانگی واریس، به درمان خانگی درد واریس پا می‌پردازیم. به‌کارگیری این راهکارها در رهایی از چنین دردهایی بسیار موثر است و انواع مختلفی دارد. با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید به کاهش دردهای واریسی کمک کنید.

  • پاها را بالاتر از سطح قلب نگه دارید. می‌توانید دراز بکشید و زیر پاهای خود 1 الي 2 بالش قرار دهید. همچنین این امکان وجود دارد که در حالت خوابیده به پشت قرار گرفته و از تکیه پاها به دیوار استفاده کنید. به این ترتیب دریچه‌های وریدی بهتر عمل می‌کنند و خون به درستی به سمت قلب هدایت می‌شود.
  • حداقل 15 دقیقه پاها را ماساژ دهید. این کار در کاهش درد و بهبود ورم پاها موثر است.
  • کشش عضلات ساق پا را از یاد نبرید. مرتبا با حرکات کششی، عضله‌های پای خود را ورزش دهید.
  • آب کافی بنوشید. آب‌رسانی مناسب به تقویت گردش خون کمک خواهد کرد و از راه‌های درمان خانگی درد واریس پا به حساب می‌آید.
  • اگر در پایان روز در پاهای خود احساس درد می‌کنید. آن‌هارا با آب خنک بشویید. از استحمام با آب گرم و یا استراحت در وانی با آب گرم بپرهیزید.

ماساژ یکی از روش‌های تاثیرگذار و مفید برای بدن است و به همین دلیل برخی از افراد آن را برای درمان واریس نیز پیشنهاد می‌دهند.

آموزش ماساژ برای بیماری واریس

حرف آخر

با مطالعه مقاله فوق دریافتید که درمان طبیعی واریس پا و درمان سریع واریس در خانه به چه صورت به انجام خواهد رسید. با استفاده از نکات بالا با درمان رگ‌های عنکبوتی در طب سنتی نیز آشنا شدید. بااین‌حال تاکید می‌کنیم، به‌کارگیری درمان خانگی واریس نمی‌تواند جایگزین روش‌های درمانی دیگر شود؛ بنابراین از چنین راهکارهایی در اوایل ابتلا به واریس‌ها و موارد خفیف بیماری بهره بگیرید. در موارد پیشرفته‌تر بهتر است قبل از هرگونه کاری با پزشک مشورت کنید. امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله به‌خوبی به پرسش درمان خانگی واریس پا چیست؟ پاسخ دهیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
11 نظرات
  1. علی می گوید

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    مادرم که خانه دار است, چند ساله واریس پا دارد و چند تا از رگ پایش بزرگ شده اند و رگ های اطراف آن نیز سیاه و سبز شده اند
    تا حالا از جوراب واریس استفاده کرده است و آن را با سرکه سیب ماساژ میدهد
    وقتایی پاش عملکرد طبیعی ندارد و حرکت آن مختل میشود
    برای درمان آن و یا پیشگیری از افزایش آن ممنون میشوم مرا راهنمایی بفرمایید با تشکر

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام روزتون بخیر
      دکتر عکسای شمارو دیدن و فرمودن
      با توجه به عكس احتمال واريس طنابي ريشه دار مطرح است.
      اين بيمار در اولويت مشاوره حضوري قرار دارد.

      در اولين فرصت ممكن و خارج از نوبتهاي معمول با ايشان هماهنگي كرده تا جهت ويزيت حضوري انجام معاينه دقيق و در صورت نياز درمان قطعي مراجعه نمايد.

      برای تعیین وقت و راهنمایی بیشتر لطفا با واتس اپ 09372248415 در تماس باشید.

  2. سارا می گوید

    سلام آقای دکتر
    وقتتون بخیر

    می‌بخشید تو دوران کرونا چه روش خانگی از همه بیشتر موثره که واریس رو درمان کنیم؟

    با تشکر

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      اولا باید ما نوع واریس و شدت ان را ببینیم که لطفا برای ما عکس در واتس اپ 09365066105ارسال کنید
      دوم اینکه رگ های واریسی که ایجاد شده اند به روش های خانگی قابل درمان نیستن فقط میتوان با ورزش کردن مثل ورزش های هوازی و پیاده روی بی تحرک نبودن
      تغذیه سالم و مصرف سبزیجات و مایعات بیشتر از پیشرفت انها جلوگیری کرد

  3. امامقلی اسماعیلی سده می گوید

    مدت زیادی است موقع خواب کف پاهایم با نوک انگشتان پاهایم میسوزد واز تو انگار مذاب توشون ریخته شده وموقع خواب بایدکف پاهایم را روی سطح خنک بگذرام تا سرد شود تا خوابم ببرد ودر زمستان وتابستان باید پاهایم از رختخواب بیرون باشد لطفا راهنمایی کنید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      اين علامتها بيشتر بعلت اختلال اعصاب ريز سطحي ايجاد ميشود كه به ان نوروپاتي محيطي ميگويند.
      توصيه ميكنم با متخصص مغز و اعصاب جهت مشورت و گرفتن نوار عصب عضله مراجعه کنید

  4. فرشته می گوید

    عرض سلام و خداقوت آقای دکتر
    مادرم ۶۷ سالشونه،یک ماهی هست که دچار ورم پا به همراه درد شدید شوند،همه آزمایش ها رو رفتند به دکتر قلب و عروق و متخصص داخلی و مجاری و تیرویید هم مراجعه کردند،گفتند مشکل کلیه و کبد و قلب و تیرویید ندارند،یکی از دکترها گفتند که قرص فشارش رو عوض کنه
    فعلا تاثیری نداشته
    ناگفته نماند ایشون مشکل روماتیسم و آرتروز کمر هم دارند
    لطفا راهنمایی بفرمایید که به کدام دکتر و چه تخصصی مراجعه کنیم چون درد شدید دارند و نمیتونند راه برند.
    با تسکر فراوان

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      به نظر میرسد که یک متخصص روماتولوژیست بهتر میتواند به شما مشاوره بدهد

      اقاي دكتر فرهمند در بیمارستان مدائن را پیشنهاد میکنم

  5. جلال می گوید

    سلام
    خواهر من بعد از دو کاشت ناموفق لقاح مصنوعی واریس از پاهاش به شکم و زیر قلبش رسید..ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام نیاز به بررسی برای راهنمایی است لطفا مدارک و عکس به شماره ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵ واتس اپ
      ارسال کنید

  6. ناشناس می گوید

    خیلی عالی بود ممنون 🙏🙏🌹🌹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.