واریس لگن و سندرم احتقان لگنی

تقریباً یک‌سوم بانوان در طی زندگی خود دردهای لگنی را به درجاتی تجربه می‌کنند. یکی از شایع‌ترین علل دردهای لگنی در بین خانم‌های زیر ۴۵ سال با سابقه بارداری‌های مکرر، سندرم احتقان لگنی یا همان سندرم کف لگن و یا واریس لگنی است.

دردهای لگنی نیاز به بررسی دارند و ازآنجایی‌که در صورت مزمن شدن، روند عادی زندگی را مختل و دچار مشکل می‌کنند نمی‌توان نسبت به آنها بی‌توجه بود و از کنار آنها به‌سادگی گذشت.

یکی از علل درد باسن، کمردرد و درد زیر شکم واریس لگنی است ولی شایع‌ترین علت آن نمی‌باشد. علت‌های مهم‌تر دیگری مانند عفونت‌های لگنی و آندومتریوز مطرح هستند. پس برای بررسی درد لگنی اول به متخصص زنان مراجعه کنید و سپس بر اساس اولویت تشخیص، بررسی‌های لازم را انجام و در صورت نیاز سونوگرافی داپلر وریدی لگن را هم درخواست خواهد کرد.

در دوران بارداری بعضی از زنان رگ‌های متورم در ناحیه لگن و در قسمت تناسلی را تجربه می‌کنند. معمولاً مدتی پس از زایمان به طور خودبه‌خود برطرف می‌شود. اگر تا چند ماه بعد واریس‌های ناحیه مشهود باشد به‌خصوص اگر همراه درد لگنی باشد احتمال واریس لگن مطرح می‌شود.

خیر.

در بیماری واریس لگن واریس‌ها داخل بدن و در اطراف رحم ایجاد می‌شوند و واریس‌های سطحی روی باسن ارتباطی با بیماری واریس لگن ندارند.

واریس لگن چیست؟

گاهی وریدهای اطراف رحم، تخمدان‌ها و کف لگن به علت‌های مختلف پر پیچ‌وخم، گشاد و پرخون می‌شوند. به این حالت واریس لگنی اطلاق می‌شود. واریس لگن ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد و به طور تصادفی در موقع سونوگرافی لگنی گزارش شود.  واریس لگنی در بعضی از افراد علائم و ناراحتی‌هایی ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آنها درد مزمن لگن است. درد ناشی از واریس لگن طبق تعریف حالت مزمن و غیردوره‌ای دارد و بیش از ۶ ماه از زمان شروع آن گذشته است.

به واریس لگنی علامت‌دار سندرم احتقان لگنی گفته می‌شود. این سندرم در خانم‌هایی که بارداری نداشته‌اند به‌ندرت رخ می‌دهد.

یکی از علت‌های نسبتاً شایع درد زیر شکم در خانم‌ها واریس لگنی است. درصورتی‌که درباره‌ی واریس لگن سؤال دارید اما زمان کافی برای مطالعه این مقاله را ندارید پیشنهاد می‌کنیم این ویدئو را ببینید و در کمترین زمان با علائم و درمان بیماری واریس لگنی آشنا شوید. ویدئو زیرنویس دارد.

عوارض واریس لگنی

همان‌طور که اشاره شد خانم‌ها باسابقه چند بارداری ممکن است گرفتار این مشکل شوند و معمولاً در اواخر دهه دوم یا اوایل دهه سوم زندگی تظاهر می‌یابد. واریس لگنی در زنان کیفیت زندگی فردی و اجتماعی را کم می‌کند. این مشکل مانع ادامه دادن به فعالیت می‌شود. فرد را کلافه می‌کند دردی که همیشگی می‌شود و فقط در حالت درازکش آرام می‌شود و احساس تورم در پاها و سنگینی در یک طرف لگن مشکل‌ساز می‌شود. درد زمان نزدیکی زندگی خانوادگی را با چالش مواجه می‌کند.

علائم واریس لگنی

مهم‌ترین شکایت خانم‌ها، دردهای مکرر، مبهم و عمقی در ناحیه لگن است. مشخصه های درد واریس لگنی که نیاز به بررسی توسط پزشک متخصص واریس دارد را می‌توان به صورت خلاصه به این صورت نام برد. معمولاً درد واریس لگنی یک طرفه هست یعنی در سمت چپ یا راست بروز می‌کند و به ندرت در هر دو طرف دیده می‌شود.

  1. درد مزمن زیر شکم و لگن که بیش از شش ماه طول کشیده باشد.
  2. درد در زمان ایستادن و نشستن طولانی و در موقع نزدیکی تشدید می‌شود.
  3. درد دائمی است و نزدیک به عادت ماهانه بیشتر می‌شود.
  4. رگ‌های واریسی برجسته و تسبیحی شکل (خوشه‌ای) در کشاله ران، باسن و یا در ناحیه تناسلی ممکن است دیده شوند.
  5. درد آزاردهنده لگن با داروهای تجویزی متخصصین زنان معمولاً کم نمی‌شود.
واریس لگنی

معمولاً درد واریس پا در شب بسیار زیاد می‌شود و رگ‌های وریدی بیرون‌زده و متورم می‌شوند. اما نمی‌توان گفت هر دردی در پا نشان‌دهنده واریس پا است.

درد واریس چگونه است؟ 

مدت‌زمان

درد در ناحیه لگن با بیش از 6 ماه دوام که این درد با ایستادن یا نشستن طولانی شدت می‌یابد و می‌تواند به حدی آزاردهنده باشد که باعث شود از کار و زندگی بیافتید و شما را مجبور به ماندن در رختخواب و استراحت کند.

زمان درد

معمولاً صبح‌ها شدت این دردها کمتر است و بالعکس در ساعات آخر روز درد تشدید می‌شود.

میزان درد در دوره‌های خاص

در دوره قبل عادت ماهانه و یا در بارداری شدت این دردها بیشتر می‌شود.

افزایش درد پس از بارداری

پس از هر مرتبه بارداری این ناراحتی اوج می‌گیرد.

دردهای مبهم

دردهای مبهم در ناحیه ران، کشاله ران و ناحیه تناسلی و پایین لگن احساس می‌شوند این دردها به‌خصوص در زمان ایستادن آزاردهنده می‌شود و معمولاً با درازکشیدن آرام می‌گیرد.

رگ‌های واریسی در نواحی اطراف لگن

وجود رگ‌های طنابی و واریس در ران، کشاله ران، و رگ‌های ریز واریسی قسمت پشت ران نزدیک به باسن، روی پا نزدیک به ناحیه تناسلی و ناحیه تناسلی در افراد با درد لگنی هشداری به‌عنوان یک نشانه از واریس لگنی است.

بروز درد هنگام دفع و ادرار

شروع درد در زمان ادرار و دفع از دیگر نشانه‌های این سندرم است.

درد در زمان رابطه جنسی

مشکل و درد در زمان رابطه جنسی یا پس از نزدیکی بروز می‌کند.

یکی از عوامل دیگری که زنان را تهدید می‌کند واریس واژن در بارداری است. بهترین روش درمان واریس واژن چیست؟

واریس واژن در بارداری

واریس لگن تخمدان و واژن

علت درد لگن

علل بروز دردهای لگنی متفاوت است که نباید با واریس لگنی اشتباه گرفته شوند و تشخیص اینکه علت اصلی درد چیست؟ نیاز به بررسی‌های دقیق دارد. همه دردها ناشی از مشکلات دستگاه تولید مثل و دستگاه تناسلی نیستند. روده‌ها و سیستم کلیوی و ادراری می‌توانند مسبب بروز دسته‌ای از این دردها باشند.

در برخی از خانم‌ها علت بروز درد مشخص نیست و نمی‌توان تنها یک عامل را دلیل بروز درد دانست. بالعکس در بعضی موارد دلیل مشخصی برای درد در معاینات مشخص می‌شود.

علت‌های شناخته شده دردهای لگنی را می‌توان مواردی را به‌اختصار بیان کرد.

۱- آندومتریوز

به رشد بی‌رویه دیواره رحم می‌گویند.

۲- مشکلات اسکلتی و عضلانی

درگیری مفاصل و عضلات می‌تواند باعث ایجاد درد لگنی شود.

۳- بیماری‌های التهابی لگنی مزمن

به علت عفونت دستگاه تناسلی و سرایت آن به حفره لگنی که اغلب به دلیل عفونت‌های منتقله از تماس جنسی بروز می‌کند.

۴- فیبروم

تومور خوش‌خیم ناشی از رشد عضلات دیواره رحم که باعث ایجاد سنگینی در ناحیه زیر شکم می‌شود.

۵- سندرم روده تحریک‌پذیر

علایم این سندرم نفخ، اسهال و یبوست تناوبی است که می‌تواند عامل درد و احساس فشار در ناحیه لگن باشد.

۶- عفونت مثانه

معمولاً با دردهای عودکننده در ناحیه مثانه و تکرر ادرار مشخص می‌شود در این موارد درد لگن با پرشدن مثانه احساس می‌شود و با دفع ادرار به طور موقت برطرف می‌شود.

۷- عوامل روحی و روانی

افسردگی و استرس مزمن می‌تواند باعث بروز دردهای لگنی مزمن شوند.

علائم واریس لگنی

نحوه تشخیص واریس لگنی

توضیحات بیمار در خصوص علائم بیماری، زمان بروز درد و معاینه دقیق لمس یا دیدن رگ‌های ریز برجسته در ناحیه تناسلی، کشاله ران، زیر باسن و … برای تشخیص واریس لگنی اهمیت دارند.

تشخیص واریس لگنی تنها به‌صرف وجود علایم این بیماری نیست و تشخیص قطعی نیازمند بررسی‌های دقیق و کاملاً تخصصی است. ارزیابی دقیق این سندرم با انجام سونوگرافی لگن و تست‌های تشخیصی تصویربرداری مثل CT یا ونوگرافی است.

ونوگرافی لگنی

از ونوگرافی برای مشخص‌کردن شکل دقیق رگ‌ها قبل از شروع درمان استفاده می‌شود. ونوگرافی در همان زمان انجام درمان به‌عنوان بررسی نهایی قبل امبولیزاسیون صور می‌گیرد. البته در مواردی که نیاز به بررسی دقیق‌تر هست ونو گرافی به‌تنهایی و برای کمک به تصمیم‌گیری در خصوص روش درمان انجام می‌شود.

در این روش کاتتری از کشاله ران یا گردن در ورید لگنی یا تخمدان وارد می‌شود سپس یک ماده حاجب تزریق و تصویربرداری انجام می‌شود. این روش به پزشک در تشخیص دقیق وریدها کمک می‌کند. بین 4-1 ساعت بعد بیمار ترخیص می‌شود و نیاز به بستری در بیمارستان و… نیست.

درمان واریس لگنی

باتوجه‌به اینکه دردهای لگنی مرتبط با سندرم بانوان را از کار و زندگی می‌گذارد و عملاً باعث بروز مشکلات مختلف برای آنها می‌شود، اولین هدف مدنظر برای درمان واریس لگنی کاهش درد و ارتقاء کیفیت زندگی بانوان در نظر گرفته می‌شود.

به این منظور اغلب داروهای ضد درد برای کاهش شدت درد و قرص‌های پیشگیری از بارداری به‌منظور کاهش دفعات عادت ماهانه استفاده می‌شود. داروی مدروکسی پروژسترون وگوسرین برای کاهش شدت واریس لگنی و درد تجویز می‌شود.

اما در مورد بانوانی که دارو درمانی کار ساز نباشد و شدت درد در حدی باشد که علی رغم این اقدامات بازهم غیر قابل تحمل باشد ممکن است از درمان اندوواسکولار با تکنیک بستن رگ درگیر استفاده شود.

در این روش متخصص با به‌کارگیری ونوگرافی تحت هدایت اشعه ایکس کاتتر بسیار ریز در رگ جاگذاری می‌شود. سپس از روش فوم اسکلروتراپی به همراه بستن رگ با جاگذاری کویل (امبولیزاسیون) جهت مهار رفلاکس ورید لگنی استفاده می‌شود. این کار تحت بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد و نیاز به بیهوشی کامل ندارد. در ضمن بیمار همان روز از بیمارستان مرخص می‌شود.

داروی سندرم احتقان لگن

قبل از هر چیز معمولاً برای بیماران در کنار تجویز داروهای ضد درد، جلسات روان‌درمانی گذاشته می‌شود. کم‌کردن استرس باتوجه‌به وجود درد مزمن و مشکلات محتمل در زمینه روابط زناشویی نقش مهمی در بهبود شرایط این بیماران دارد.

مهم‌ترین داروهایی که برای خانم‌ها با مشکل واریس رحمی تجویز می‌شوند:

  • داروهای پروژستینی از جمله قرص پیشگیری از بارداری، دانازول
  • داروی گنادوتروپینی GnRH gonadotropin releasing hormone
  • دی هیدروارگوتامین
  • داروهای وریدی مانند قرص دافلون

روش‌های درمانی غیردارویی برای واریس وریدهای لگنی

از این روش‌های درمانی در موارد مقاوم به درمان دارویی انجام می‌شوند.

شامل بر روش‌های درون‌رگی و اسکلروتراپی است. در بیمارستان مسیح دانشوری آمبولیزاسیون و اسکلروتراپی وریدهای تخمدانی برای درمان زنان با مشکل واریس در لگن و زیر شکم صورت می‌گیرد.

این روش‌های درمانی سرپایی بوده و در بخش آنژیوگرافی انجام می‌شود. معمولاً چند ساعت پس از درمان دستورات دارویی لازم به بیمار گفته می‌شود و از بیمارستان مرخص می‌شود. در حدود یک ماه بعد جهت چکاپ مجدداً لازم است بیمار مراجعه کند.

در مواردی ممکن است برای رفع نارسایی وریدهای لگنی استنت وریدی تعبیه شود.

در بیمارانی که با روش‌های مذکور نتیجه نگیرند احتمال انجام جراحی برداشتن رحم (هیسترکتومی) و تخمدان‌ها با رگ‌های واریس وجود دارد. البته این مورد به‌ندرت پیش می‌آید.

آیا هر واریس لگنی نیاز به درمان دارد؟

واریس لگنی اگر درد و ناراحتی خاصی ایجاد نکرده باشد نیاز به درمان ندارد.

بیماران زیادی هستند که به دنبال سونوگرافی معمولی شکم و لگن واریس‌های اطراف رحم و تخمدان یا کف لگن توسط سونوگرافی مشاهده و گزارش می‌شود و با تشخیص واریس لگن به مرکز بیماری‌های ورید ارجاع می‌شوند.

سونوگرافی واریس لگن

ورزش برای واریس لگن

ورزش و کاهش وزن از فاکتورهای مهم در کنترل علایم واریس لگنی است.
ورزش‌های هوازی عموماً در تخلیه وریدی مؤثر بوده و علائم انواع واریس از جمله واریس لگنی را بهبود می‌دهند.
به طور اختصاصی می‌توانیم به ورزش‌هایی اشاره کنیم که باعث تقویت عضلات لگن شده و روی وریدهای لگنی اثر می‌کنند.
از جمله رایج‌ترین این ورزش‌ها تمرینات کگل هستند که در مقاله ورزش واریس در دسترس می‌باشد.

درمان واریس لگن: بیمارستان فوق‌تخصصی مسیح دانشوری

واریس لگنی نامی است که برای سندرم احتقان لگنی (PCS) گذاشته شده است. این مشکل در زنان 45-20 ساله دیده می‌شود که بیشتر از یکبار زایمان داشته‌اند. در این خانم‌ها، درد مبهم زیر شکم به حالت مزمن درمی‌آید و با سر پا ایستادن طولانی، زیاد نشستن و در حین رابطه جنسی تشدید می‌شود.

واریس ورید لگنی Pelvic Congestion  Syndrome در بیمارستان مسیح دانشوری درمان می‌شود و از روش اسکلروتراپی و coil embolization برای رفع این مشکل در تعداد زیادی از بیماران در سال‌های اخیر استفاده شده است.

کلینیک وریدی واریس بیمارستان مسیح دانشوری از سال‌ها قبل برای تشخیص و درمان بیماران وریدی پیچیده به هم‌وطنان خدمت می‌کند.

دکتر مهرداد اقدسی استاد بیماری‌های ورید و مسئول کلینیک از پزشکان پیشرو در درمان بیماری‌های وریدی هستند.

تیم درمانی ورید بیمارستان مسیح دانشوری

دیگر همکار کلینیک ورید، استاد دکتر بابک شریف کاشانی از صاحب‌نظران بیماری‌های مربوط به لخته شدن خون و آمبولی ریه هستند که ریاست بخش آنژیوگرافی و قلب بیمارستان را بر عهده دارند .

دکتر علیرضا صراطی از همکاران جوان در کلینیک و فلوشیپ اینترونشنال قلب و عروق هستند که پس از معرفی بیماران از بخش قلب و آنژیوگرافی در ابتدا معاینات و بررسی اولیه توسط دکتر صراطی صورت می‌گیرد.

دکتر مهرداد اقدسی در بیمارستان مسیح دانشوری

ممکن است شما دوست داشته باشید
68 نظرات
  1. دل آرا می گوید

    ا سلام مدت ۱۱ ساله ازدواج کردم بعد زایمان پسرم دچار درد شدید در رحم و لگن هستم البته هنگام پریود زیادتر و بیشترین درد را هنگام مقاربت دارم .پزشک بهم گفته یه واریس خیلی کوچیک داری دارو داد اما اصلا فرقی نکرده خیلی دارم عذاب میکشم چون این درد باعث شده از همسرم فراری بشم ،میشه لطفا راهنماییم کنید چیکار باید بکنم ؟؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      به این صورت نمیتوان نظر قطعی داد بهتر است برای بررسی دقیق تر و بهتر حضورا برای ویزیت تشریف بیاورید ،

      برای راهنمایی برای تعیین وقت با واتس اپ 09365066105 در تماس باشید.

    2. افسانه می گوید

      سلام.من هفته ی ۳۳ بارداری هستم.دچار سندرم احتقان لگن در بارداری شدم.ام آر آی تشخیص اتساع قابل توجه عروق در بافت نرم و عضلانی حفره ی عمقی لگن داده و وجود عروق سطحی در دیواره ی تحتانی شکم.همچنین نوشته که تخمدانها بدون ضایعه و توده ی قطعی قابل توجه نیستند.مثانه و رکتوم و روده ها درگیر نیستند و هیچ مشکل دیگری به جز مواردی که ذکر کردم وجود ندارد.دکتر زایمانم احتمال خونریزی برای زایمان رو دادن.میشه لطفا یه توضیح راجع به نحوه ی این نوع زایمان برای کیسهای مثل من و درمان بعد از زایمان بگید.بسیار متشکرم

      1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

        در این هفته ها لزوما وریدهای لگنی متسع هستند که کاملا طبیعی است حجم خون در بارداری تا دو‌برابر می رسد و اتساع عروق در بارداری کاملا طبیعی است. در خصوص زایمان نگران نباشد و با متخصص زنان مشورت کنید و معمولا واریس لگنی باعث خونریزی نیست

  2. دل ارا می گوید

    با سلام مدت ۱۱ ساله ازدواج کردم بعد زایمان پسرم دچار درد شدید در رحم و لگن هستم البته هنگام پریود زیادتر و بیشترین درد را هنگام مقاربت دارم .پزشک بهم گفته یه واریس خیلی کوچیک داری دارو داد اما اصلا فرقی نکرده خیلی دارم عذاب میکشم چون این درد باعث شده از همسرم فراری بشم ،میشه لطفا راهنماییم کنید چیکار باید بکنم ؟؟

  3. سهیلا می گوید

    سلام. من 58 ساله ام. سال 68 بر اثر دفع سنگ مثانه دچار درد شدیدی شدم که متاسفانه به علت درمان ناقص،عوارض آن ماندگار شد. سالها فقط نوعی سوزش مختصر در گودی انحنای لگن سمت چپ بود. حدود 4 سال پیش، درد منتشر شونده و حالت پیچش و شدت و ضعف و تورم هنگام ادرار هم به آن اضافه شد. حدود 2 سال است که دچار تکرر ادرار (گاهی 17 بار در شب) و درد در صورت کم خوردن مایعات (روزی دستکم 8 لیوان چای کمرنگ.متاسفانه نمیتوانم آب بخورم) شده ام. پزشک گاباپنتین و تولرین تجویز کرده که در حال مصرف هستم و دیگر بیداری شب هنگام ندارم..در آزمایش و سونوگرافی هم هیچ تشخیصی داده نشد. درد تیز و خزنده که دور لگن میپیچد و گاهی به حوالی زانو هم امتداد پیدا میکند. ممکن است که این درد ناشی از واریس لگنی باشد و در این صورت، بعد از این همه سال درمان شدنی هست؟ در ضمن، برای تهیه کفی طبی مطابق قالب پا می توانم به شما مراجعه کنم؟ متشکرم.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      واريس لگني بعد از ٥٠ سالگي خودبخود فروكش ميكند
      احتياطا سونوگرافي لگن از جهت بررسي واريس داخلي انجام شود و جواب را برای ما اینجا یا در واتس اپ 09365066105بفرستید .

  4. زهرا می گوید

    خیلی وقت‌ها پای راستم درد میاد ، مرکز درد در لگن و سپس به پایین کمر و زانو انتقال پیدا میکنه ،حتما باید از توالت 🚽 فرنگی استفاده کنم ، نزدیک به پرید شدنم پا دردم بیشتر میشه ،46 ساله هستم ، اهل سیرجان از توابع کرمان

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      لطفا سونو گرافي كالر داپلر واژينال جهت بررسي احتمال وريدهاي واريسي در كف لگن اطراف رحم و تخمدانها
      انجام داده و جوابش را ارسال نمايید.

      1. ناشناس می گوید

        سلام من مدت یک ماه است که یک برآمدگی در ماهه کشاله ران نزدیک به آلت تناسلی ایجاد شده در قسمت چپ بدنم پایه جو من واریس دارد میخام بدونم علت چیست 44سال سن دارم

        1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

          واریس در انتهای کشاله و در ناحیه تناسلی می تواند بخاطر واریس پا یا واریس لگنی باشد و می توانید برای بررسی بیشتر حضوری ویزیت و سونو گرافی شوید

  5. زهرا میرزائی می گوید

    سلام خسته نباشيد
    من چند سالى هست كه هنگام پريود درد شديدى در مقعدم دارم .تقريبا چهار سال پيش به خاطر همين دردهام و نفخ شديد اندوسكوپى و كولونوسكوپى انجام دادم كه غير از عفونت معده مشكل ديگه اى نداشتم .دكتر گوارشم منو به پزشك زنان إرجاع داد كه بعد از معاينه و ازمايش از نظر دكتر موردى نبود .
    تو اين چند سال اين درد رو تحمل كردم تا تقريبا يك سال پيش كه به خاطر درد در ناحيه بالاى ران و مفصل ران به متخصص ارتوپد مراجعه كردم .بعد از انجام ام ار اى نظر دكتر بر اين بود كه از نظر مفصل و استخوان مشكلى ندارم و باز منو به پزشك زنان إرجاع دادن.
    اين دفعه دكتر زنان با انجام سونو واژينال تشخيص اندومتريوز دادند و براى تشخيص قطعى سونو ترانس واژينال -ترانس ركتال انجام دادم.
    نتيجه سونو:
    شواهد اندومتريوز خفيف (بقاياى يك فوليكول با تغييرات هموراژيك داخلى به قطر ١٢mm در تخمدان راست)
    ضخيم شدگى يوتروساكرال ليگامان به ضخامت ٤mmدر چپ و ٤/٥mm در راست
    ورايس متوسط لگنى به قطر ١٢mm
    دكتر بهم گفتن دو ماه صبر ميكنيم و قرص ياسمين برام تجويز كردند . ايشون نظرشون بر اين بود كه اگر در اينده لازم بود لاپاراسكوپى انجام ميدن.
    با توجه به اين موارد سوال من از خدمت شما اين هست كه ايا اين موارد باعث دردهاى لگن و پاهاى من ميشه ؟
    در ابتدا دردها فقط در پاى راستم بود ولى در حال حاضر هر دو پا در گير شده و ازاردهنده هست برام.
    ممنون ميشم من رو راهنمايى كنيد.
    سپاسگزارم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام. اگر پزشک زنان تشخیص اندومتریوز داده اند که خودشان درمان می کنند. ولی اگر علت این دردها پیدا نشده. احتمال دارد بخاطر واریس لگنی باشد و نیاز به بررسی هست و می توانید به کلینیک واریس مراجعه نمایید.

  6. وارد کردم می گوید

    دکتر دیروز سونو دادم بمن میگن که واریس لگن داری و دور رحمت پخش شده درد فراوان دارم معلمم هستم نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنماییم کنین همشم کارم اینه که سر پا هستم بیشتر اوقات .کمر درد شدیدم گرفتم الان یه چند روزیه شدیدتر شده اگر ورزش کنم خوب نمیشم؟طب سنتی چی؟ممنون اگر لازمه تا عکس سونو رو هم بفرستم ازتون خواهش میکنم بمن بگید که خوب میشم و خطرناک نیس چون پریودم نمیشم شیر هم میدم داغون شدمه

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      به مرور بهتر خواهد شد. حضورا با نتیجه سونو مراجعه کنید.

  7. الهه کرمی می گوید

    سلام، وقتتون بخیر، دکتر من 6ماه پیش تو 36 هفته اورژانسی سزاریین شدم بعد از 18روز بخیم ب شدت عفونت کرد و تا کامل خوب شدنش 2ماه طول کشید بعد ازون من دچار دردهای لگنی و درد عانه و شکم شدم ک گاهی واقعا سرپا موندنو برام سخت میکنه البته حین سزارین گفتن چسبندگی دیواره روده سمت راست داشتم ک باز کردن، الان 2ماه هست ک پریود میشم و دردهای واقعا وحشتناکی دارم. مکمل هم انواع ویتامین واهن وکلسیم میخورم سونو دادم ک محل اسکار هیتروژن نشون داده و معاینات لگنی زیر نظر متخصص ولی کماکان درد دارن، امکانش هست راهنماییم کنید، سپاس

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      با متخصص زنان و جراح عمومي مشورت كنيد.

  8. حبیب می گوید

    سلام خدمت شما!
    خانمم 3 سال میشه بعداز زایمان قاعده گیش نا منظم شده. دکترای متخصص براش دوره داروی پروجسترون تجویز کردن چون میگفتم شما رحمت پولی سیسته. بلاخره مجبور شدیم بریم هند اونجا ام آر آي گرفتن تشخیص شد که واریس لگنی داره
    و بهش باز قرص پروجسترون تجویز کردن که همون نتیجه های قبلی رو گرفتیم بعداز قطع دارو باز درد و قاعدگی نامنظم شروع میشه. حالا من وبسایتتونو دیدم که قرص دافلون برای کسای که واریس دارن حتی کسای که واریس لگنی دارن توسعه میکنید.
    مشتاق شدم بدون که آیا برای ایشون هم قرص دافلون اثر بخشه؟ و در مودر اینکه آیا جراحی امبلازاسیون برای ایشون اثر بخش خواهد بود. که درین صورت مراجعه کنیم مطب شما؟ ممنون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      دافلون روزانه یک عدد همراه با ناهار خورده شود و لطفا حضورا مراجعه داشته باشید تا در مورد درمان واریس لگنی بررسی صورت گیرد

  9. مریم می گوید

    با سلام خدمت شما دکتر عزیز
    حدود یک سال پیش در گیر عفونت قسمت لگنم بودم بعد از معالجه شدن بر طرف شدن عفونت قسمت لگنم دچار فشار زیاد شدم که بعد از یک سال بعد از سی تی انژو گرافی متوجه واریس لگن شدن الان می گن عمل کویل امبولیزیشن انجام بدم ولی احتمال دادن که درمان نشه و عوارض زیادی هم داره که می گن خون رسانی نمیشه به رحم تخمدان مدت یک هفته هست قرص دافلون ۵۰۰مصرف می کنم شما پیشنهادی دارین ممنون میشم کمکم کنید 🙏

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      برای واریس لگنی نیاز به مراجعه حضوری هست لطفا جواب سی تی انژیو و بقیه تستهای تشخیصی انجام گرفته را همراه داشته باشید

  10. توسلی می گوید

    سلام خدمت جناب دکتر اقدسی خسته نباشید. ۵۷ سال سن دارم یک زایمان داشته ام در سن ۴۲ سالگی هیسترکتومی کرده ام تخمدان ها را دارم و. همچنین یک کیست مایع ۷سانتی دارم.۳ماه است درگیر ورم معده ومیکروب هلیکو باکتر هستم دارو مصرف میکنم تقریبا دو ماه است که دارای دردهایی با مشخصات واریس میباشم داروهای اعصاب مصرف میکردم آسنترا ولو را زپام که مقدار مصرف آنها خیلی خیلی کم شده. بعد از بیداری کمی درد پهلو و پشت کمر دارم که به تدریج بعد از نشستن و ایستادن بیشتر میشود مشابه درد لگنی هیچ برجستگی واریسی درقسمت لگن مشاهده نمیشود از کار و زندگی افتاده ام مدام باید استراحت کنم بصورت خوابیده تا از این درد خلاص شوم پیشاپیش از راهنمایی های شما سپاسگزارم.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      ابتدا مراجعه به متخصص زنان انجام گیرد.
      سپس در صورت نياز و صلاحديد سونوگرافي داپلر عروق لگني انجام گيرد.

  11. بهار می گوید

    سلام وقت بخیر
    در سونوگرافی من تشخیص واریس خفیف لگنی داده شده
    قبل از این تشخیص تا کنون ناحیه مفصل ران راست و لگنم بخصوص موقع نشستن و برخاستن دردناکه
    ممکنه این درد ناشی از واریس لگنی باشه؟ چطور پیگیر بشم
    متشکرم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      بعید است این نوع درد به واریس لگنی مربوط باشد
      واریس لگنی هنگام ایستادن طولانی و نشستن طولانی درد دارد و همچنین هنگام مقاربت جنسی ( نزدیکی) دردتشدید می شود

  12. چکامه می گوید

    سلام وقتتون بخیر ضمن خسته نباشید به عزیزان ی سوالی داشتم بنده خانمی هستم ۳۷ ساله و دارای یک فرزند ۹ ساله از سال گذشته با درد شدید در ناحیه کمر به دکتر زنان مراجعه کردم و فکر می کردم عفونت دارم وبا معایناتی ک انجام شد هیچ عفونتی نداشتم و با ام آر آی و سونوگرافی کلیه و سونوگرافی واژینال مشخص شد ک واریس لگنی دارم هر از چند گاهی دردم پنهان میشود و نزدیک ب زمان پریود استخوانهای لگنم به شدت درد می گیرند دوباره می خواهم درمانها را از سر بگیرم لطفا منو راهنمایی کنید ک از کجا و چگونه شروع کنم و اینکه آیا درمان قطعی وجود دارد یا خیر ممنون از راهنمایی تون با تشکر

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام – واریس لگنی درمان دارد . نیاز هست حضوری ویزیت شوید و تستهای تکمیلی تشخیصی برای شما انجام شود تا طبق انها بتواندر خصوص روش درمان تصمیم گیری کرد. لطف کنید مراجعه حضوری داشته باشید . جواب سونوگرافی همراهتان باشد.

      تلفن وقت دهی : 02122819276-7

  13. jamali می گوید

    ا سلام در سونو من ذکر شده
    ((وریدهای واریس متععد دروارمترچپ واطراف ادنکس چپ دیده میشود که به نفع واریکوزلگنی میباشد))

    علت و درمان چیه اقای دکتر؟
    وسونو قبلم این موضوع وجود نداشته!

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      بهتر است که شما حضورا ویزیت شوید

  14. nm می گوید

    سلام . من حدود شش ماه پیش به خاطر دردهای لگنی مخصوصا قبل از پریود به پزشک زنان مراجعه کردم با سونو واژینال متوجه شدم واریس لگنی دارم والان به خاطر اینکه دردهای شدیدی در ناحیه لگن و کشاله ران داشتم به طوری که در هنگام ایستادن این درد بسیار شدید میشود دوباره به پزشک زنان مراجعه کردم و در سونوی واژینال جدید مشخص شد که این واریس ها به قطر ۶ میلیمتر شده است اما پزشک زنان میگوید واریس درمان ندارد.
    برای درمان چه باید کرد

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      واریس لگنی قابل درمان هست و نگران نباشید در سایت هم اطلاعاتی در این مورد هست برای مطالعه

  15. ستاره می گوید

    من یکسال پیش ام آر آی دادم الان اگه بخام بیام پیشتون باید دوباره ام‌آر آی بدم یا همون قبلیه خوبه؟
    یکسال پیش درد داشتم الانم دارم میخام اک‌آر آیم رو ببینید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      نیاز به تکرار MRI نیست

      لطفا برای تعیین وقت ویزیت با شمارههای ثابت کلینیک یا واتس اپ 09365066105 تماس بگیرید

  16. نوشین می گوید

    ا درود و ارج و تشکر از راهنمایی که می فرمایید
    خانمی هستم 45 ساله دو زایمان داشته ام. ةآخرین زایمان 12 سال پیش بوده است.
    از حدود 4 سال پیش دچار ترشحات خونی به صورت گاه به گاه می شوم و حدود یک سال است که تشدید شده. به چندین متخصص زنان مراجعه داشتم و معاینات دقیق انجام شده به اتفاق نظر این بوده که مشکل زنان ندارم. یکی از متخصصان زنان که فلوشیب دردهای لگنی است سیستوسکوپی انجام دادند و تشخیص شان این بود که عروق مثانه ام ملتهب است ( واریس عروق مثانه ) و ترشحات مربوط به این عروق است. علایم دردناک و فرسایشی دارم. در اکثر اوقات در ناحیه لگن درد دارم و درد بیشتر به پاهایم منتقل می شود. پاهایم غالبا سرد هستند و گز گز می کنند. نزد پند ارولوژیست نیز رفته ام و نتیجه ای حاصل نشده است.
    ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید برای درمان چه کاری باید انجام دهم. آیا باید نزد شما مراجعه کنم یا از همکاران تان کسی را معرفی می فرمایید. با احترام و سپاس فراوان

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سونو گرافي كالر داپلر واژينال جهت بررسي احتمال وريدهاي واريسي در كف لگن اطراف رحم و تخمدانها و مثانه
      انجام داده و جوابش را در واتس اپ 09365066105 ارسال نمايند.

  17. اتنا می گوید

    سلام منم واریس لگن داشتم اصلا نمیتونم نیم ساعت بیشترپیاده روی کنم تقریبا ۱۲سال میشه درد میکشم میخواستم هزینه عمل روبدونم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر
      دكتر اقدسي پيام شما را مطالعه و فرمودن که به این صورت نمیتوان نظر قطعی داد توصيه كرد بصورت حضوري توسط همكارشان دكتر صراطي معاينه دقيق انجام شود.

      ایشون‌شمارو معاینه میکنن و نتیجه رو به دکتر اطلاع میدن،و اگر کار اورژانسی بود یا نیاز به درمان دکتر اقدسی خودشون انجام میدن

      توضیحات کامل در روز ویزیت به شما داده خواهد شد در مورد هزینه ها
      برای تعیین وقت دکتر صراطی به واتس اپ 09365066105پیام ارسال کنید

  18. Rk1354 می گوید

    سلام من ۴۰ سال سن دارم چندین سال هست که دردهای لگنی زیادی دارم ولی الان که دکتر رفتم و سونوگرافی واژینال دادم گفتن واریس لگنی به اندازه ۱۰ میلیمتر دارم ولی داروی خاصی به من نداده اند و دردناک بودن بدنم خیلی اذیتم میکنه داروی خاصی باید مصرف کنم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر ،
      بهتر است برای بررسی بهتر و دقیق تر حضورا برای ویزیت تشریف بیاورید

  19. ناهید می گوید

    با سلام خدمت شما
    خانمی 37 ساله هستم واریس لگن دارم اردیبهشت ماه سونوگرافی واژینال رفتم واریس به قطر 6 میلیمتر بود خرداد ماه پیش شما آمدم گفتید باید جراحی بشه اما تا تمام شدن کرونا صبر کنم اما کرونا تمام نشد الان چند روزی هست که درد شدت پیدا کرده به طوری که اصلا نمیتونم بنشینم چه کار باید انجام بدم
    باتشکر

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      لطفا برای هماهنگی وقت و راهنمایی با واتس اپ 09365066105 تماس بگیرید.

  20. نیما می گوید

    سلام مفصل لگنم خون لخته کرده ایا امگانش هست عمل انجام نشود وبا دارو برطرف شود

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام شما شما بخیر
      برای بررسی لخته و نظر قطعی حتما نیاز به بررسی دقیق تر با سونوگرافی وجود دارد.
      بهتر است برای ویزیت،حضورا مراجعه بفرمایید

  21. لیلا پورنقی می گوید

    با سلام و احترام
    من مجرد و 39 ساله از سال 93 دردهای شکمی داشتم که با سونو مشخص شد فتخ کشاله ران است لاپاراسکوپی کردم ولی دردهای شکمی رفع نشد و به مرور بدتر شددردها ادامه داشت و پزشکان علت را نمیفهمیدند و چندبار احتمال اندومتریوز مطرح شد طی سه ماه گذشته دردها بیشتر شد و مدام و شدید که مسکن چندان تاتیری ندارد در گذشته گاهی کشاله رانم ورم میکرد و درناک میشد و خود به خود خوب میشد. یکبار دچار ضخامت دیواره رحم شدم که با دارو رفع شد تخمدان پلی کیستیک هست. و قبلا یک کیست بزرگ داشتم که با دارو رفع شد. دل دردها بیشتر در سمت راست شکم که با فشار در یک نقطه درد بیشتر میشود و درد در سمت پایین چپ شکم که با فشار درد به سمت راست منتشر میشود با رفتن به سرویس بهداشتی و تحرک و فعالیت و با خوردن غذا درد بیشتر میشود . گاهی به سمت زیر قفسه سینه>پشت و کمر و ران و تا زانو میزند. همچنان احتمال اندومتروز میدهند و در سونوگرافی واریس خفیف لگن در حد 6 میلی متر و میوم کوچک رحمی مطرح است ایا علت دردها میتواند این باشد که انقدر شدید است؟
    بیماری روماتیسم اسپندولیت انکلازان و ام اس و دیسک کمر دارم.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام نمی توان با وجود مشکلات زنانه و انجام لاپارسکوپی و … همه مشکلات را به واریس لگنی نسبت داد .

  22. عیسوی می گوید

    سلام آقای دکتر، من ۳۴ سالمه و ۱ دونه بچه دارم، لاپاراسکوپی کردم گفتن واریس لگنی داری، جدیدا هم سونو گرافی کردم گفت واریس شدید لگنی داری به قطر ۷ میلیمتر، چکار باید کنم؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام لطفا حضوری مراجعه بفرمایید برای بررسی مشکل واریس لگنی نیاز به مراجعه حضوری- انجام تست های تکمیلی تشخیصی هست . با همررراه داشتن جواب سونو گرافی تشخیصی قبل مراجعه بفرمایید .
      تلفن وقت دهی: 02122819276-7

    2. ناشناس می گوید

      سلام شما واسه واریس لگن چیکار کردین منم درگیرم حدود دوساله داغونم کرده لطفا اگه درمان شدین به منم اطلاع بدین ممنون

      1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

        سلام لطفا حضوری مراجعه بفرمایید برای بررسی مشکل واریس لگنی نیاز به مراجعه حضوری- انجام تست های تکمیلی تشخیصی مثل سونوگرافی داخل واژن هست .
        تلفن وقت دهی: ۰۲۱۲۲۸۱۹۲۷۶-۷
        09365066105

  23. Mary می گوید

    سلام من 35 ساله و هفته 25بارداری م. واریس ولو شدید گرفته م. میتوانم راه درمانی براش پیدا کنم یا بابد تا موقع زایمان تحمل کنم؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      بهتر است با پزشک خود مشورت کنید اما درمان برای پس از زایمان است استفاده از گن های مخصوص می تواند مفید باشد

  24. مهنا می گوید

    سلام
    دو تا باراداری طبیعی و فرزندان سالم در سن ۱۸و ۲۳سالگی دارم.من مدتها هنگام پریود درد داشتم که با تشدید مقدار و دفعات این دردها مدام به پزشک مراجعه میکردم تا اینکه پنج سال پیش ،در سن ۳۱ سالگی اندمتریوز برام تشخیص داده شد،تحت لاپاراسکوپی درمانی قرار گرفتم،بعد عمل پزشکم فرمودن گرید چهار بودم و درگیری لگن زیادی داشتم،دردها و لکه بینی های فراوانم،بعد عمل از بین رفتن ،اما از هر نوع دارویی برای جلوگیری از پیشرفت بیماریم استفاده میکردم،ناسازگار بود و باعث خونریزی شدید میشد.
    و این مدت رو بدون دارو و فقط با چکاپ سپری کردم،تا اینکه بعد از تقریبا چهار سال از عملم مقداری دردهای خفیف داشتم،توی این یک سال اخیر که الان پنج سال از عملم میگذره خونریزی هام طولانی شده و لکه بینی دارم و توی سونوهایی که اخیرا انجام دادم،نوشته که واریس وریدی لگن مشاهده میشود و سونوگرافم گفتن علت این خونریزی های طولانی و لکه بینی ها،اینه که رگهای پرخونی در رحمت داری و بیماری اندومتریوزت هنوز چندان پیشرفتی در سونو نشون نمیده.
    و موضوع قابل ذکر اینه که من بهمن ماه سال ۹۹بارداری شدم و به علت عدم تشکیل قلب جنین،کورتاژ کردم و دقیقا از همون تاریخ به بعد،در نشستنم مشکل دارم.مدت کوتاهی که از نشستنم میگذره،درد در کل ناحیه نشیمنگاه اذیتم میکنه و جدیدا احساس میکنم که نشستن طولانی،باعش فشار به استخوان عانه هم میشه.آیا اینها به واریس وریدهای لگنی مربوطه؟
    واریسلگنیبا واریس ورید لگنی فرق میکنه؟
    چه پیشنهادی برام دارین؟
    ممنون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      همینطوری نمی شود نظری داد لازم است سونوگرافی داخل واژن و … انجام شود اگر گزارشی دارید به شماره ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵ بفرستیدد والا حضوری مراجعه کنید.

  25. عرفانی می گوید

    سلام دکتر روز بخیر
    تقریبا 4 سال پیش به علت واریس شدید پا اومدم پیش شما که جراحی با لیزر رو انجام دادید در قسمت پای چپم بود الان بعد از گذشت این مدت دوباره عود کرده و پای راستم را هم به شکل خفیفی درگیر کرده و قسمت کشاله ران چپم هم درگیر شده که چون کارمند هستم و بیشتر مواقع نشسته هستم درد می گیره دوباره باید همه موارد قبل تکرار میشه چکار می تونم انجام بدم.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام معمولا دکتر اقدسی از بیماران می خواهند سالانه مراجعه کنند تا بررسی و از ایجاد شاخه های جانبی جلوگیری شود. شما هم لطفا تشریف بیارید . ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵

      1. ناشناس می گوید

        سلام خسته نباشید آقای دکتر من شدید زیر دلم درد میکنه سونوگرافی واژینال رفتم گفتن احتقان لگنی دارید من جوابش را نتونستم به متخصص زنان ببرم نشون بدم شهرشتانم میتونم جواب رابرای شما بفرستم شما برام دارو تجویز کنید؟

  26. یلدا می گوید

    سلام اقای دکتر
    من ۲ قلو باردارم و ۱۵هفتگی. در سونوگرافی سرویسکس و داپلر مشخص شد چندتا عروس وریدی در امتداد وریدهای لگنی و رحمی حداکثر به قطر ۹و۶ میلیمتر وجود دارن که واریس هستند. الان چه خطری دارن و چیکار کنیم ؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      اتساع عروق لگنی در بارداری بخصوص بارداری ۲ یا چند قلوب کاملا طبیعی است و نشان دهنده وجود مشکل خاصی نمی باشد

  27. ناشناس می گوید

    سلام آقای دکتر .بنده 33سالمه یکبار6سال قبل زایمان کردم.امروز سونوگرافی دادم داخل سونوگرافی نوشته شده،اتساع خفیف وریدهای دور رحم قابل رؤیت است،یعنی من واریس لگنی دارم .هیچ جادردی ندارم.الان چیکار کنم ؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      در صورت نداشتن علائم بالینی مثل درد و .. نیاز به بررسی و یا اقدام درمان نیست و مشکلی دیش نمی اورد

  28. صفوراسخاوی می گوید

    سلام آقای دکتر۳۴ ساله هستم ۴ تابارداری داشتم همه بچه هام چهارکیلووزن داشتن الان سونوواژینال دادم چسبندگی خفیف تنه رحم ومایع ازاددرفضای لگنداشتم ودکترpelvic congestion syndrome تشخیص دادن الان من باید چکار کنم نیاز به معاینه دارم یابایددارومصرف کنم ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      ابتدا نیاز هست که علائم واریس لگنی و شدت آنها در فرد بررسی شود . برنامه درمانی ابتدا با دارو و اقدامات مراقبتی مثل ورزشهای تقویت عضلات کف لگن شروع می شود. و در ادامه اگر بیمار از این اقدامات جواب نگرفت آنژیوگرافی و ونوگرافی در ادامه برای تشخیص عامل ایجاد واریس لگنی انجام می شود و پس از تشخیص عامل ایجاد روشهای درمانی مختلف برای نمونه جراحی های بسته برای باز کردن عروق و یا بستن و مسدود کردن یک رگ صورت می گیرد .

  29. نفس می گوید

    سلام آقای دکتر خسته نباشین من ۲۹ سالمه دو بار پشت سرهم سقط داشتم الان رون هر دو پاهام رگه هایی از واریس میبینم ولی درد نمیکنه نمیدونم باید چیکار کنم 😕

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام جای نگرانی ندارد می توانید عکس از ظاهر ران‌ها با موبایل بگیرید و در واتس اپ کلینیک ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵ مشاوره شوید

  30. فاطمه می گوید

    سلام آقای دکتر خسته نباشید تازه سونوگرافی دادم و متوجه شدم که واریس لگنی دارم ۳۱ سالمه دوبار زایمان داشتم در سونوگرافی نوشته عروق اطراف رحم وریدهاپورمینت باحداکثرقطرقدامی خلفی ۹mm رویت شدوواریس لگنی میتوان مطرح باشددردزیر شکم وموقع ادرارونزدیکی درد دارم میشه لطفاً راهنمایم کنید که چیکار کنم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام
      بله علائم با واریس لگنی تشابه دارد .بررسی بیشتر با سی تی آنژیو،ام ار آنژیو ،ام ار ونوگرافی یا حتی مستقیما ونوگرافی توصیه می شود.بر اساسعلائم بیمار و اینکه احتمال مشکلات زنانی در این بیمار با بررسی رد شود

  31. بیات می گوید

    سلام روز بخیر۸ماه پیش سقط داشتم به علت درد سونو واژینال دادم سونو احتقان لگنی رو نشون داد آیا میتونم باردار شم یا امکان سقط هست ویا اینکه احتقان لگن باعث سقط قبلی بوده

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      معمولا بارداری باعث اتساع عروق لگنی است و این اتساع مدت زمانی طول می کشد تا به حالت طبیعی برگردد.اگر سونو گرافی واژینال در فاصله زمانی نزدیک از سقط انجام شده اتساع عروق طبیعی است و نباید آن را واریس لگنی در نظر گرفت.بعید هست که واریس لگنی عامل بروز سقط باشد و معمولا سندرم احتقان لگنی باعث سقط نمی شود و این بارداری و سقط هست که به دلیل شرایط هورمونی که در بدن وجود دارد می تواند عامل بروز واریس باشد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.