قرص دافلون برای دارو درمانی واریس پا و هموروئید

دافلون دارویی برای بهبود جریان خون وریدی و کاهش التهاب وریدی است و به صورت دافلون ۵۰۰ میلی و ۱۰۰۰ میلی گرمی در داروخانه موجود است. موارد مصرف متعددی برای دافلون وجود دارد از جمله آن‌ها می‌توان بيماری واريس، هموروئيد، كرامپ‌های شبانه پا، تورم و دردهای ناشی از اختلال جریان وریدی را برشمرد. دافلون جزو داروهاي (otc) بوده و بدون نسخه تهيه می‌شود اما بدلیل تداخلات و عوارض احتمالی توصيه می‌شود با تجويز پزشك مصرف شود.

در ادامه به بررسی بیشتر دافلون می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

یکی از عوارض مصرف قرص دافلون سرگیجه است. اگر در ادامه مصرف این دارو سرگیجه برطرف نشود توصیه می‌شود دارو را قطع کنید.

داروی دافلون علیرغم منشا گیاهی، ممکن است برای بعضی از افراد ناسازگار باشد.

برای اطلاع از عوارض مصرف این دارو به قسمت پایین در همین  مقاله مراجعه بفرمایید.

دافلون اثری در فرایند لخته شدن خون نداشته و جزو داروهای ضد لخته نیست. به اين معني كه دافلون نمی‌تواند جلو لخته شدن خون را بگیرد. دافلون در بیمارانی که مبتلا به لخته شدن خون در پا یا دست شده اند تجویز می‌شود و مورد مصرف آن برای کاهش تورم و درد بیماران است.

  • کرامپ یا گرفتگی عضلات ساق را کم می‌کند.
  • از عوارض واریس تا حدی پیشگیری می‌شود.
  • زخم وریدی زودتر خوب می‌شود.
  • دردهای مرتبط با واریس کمتر می‌شود.
  • احساس سنگینی در پاها کاهش می‌یابد.
  • ورم پا در بیماران واریسی کم می‌شود.
  • کمک به درمان بواسیر

بحث‌های زیادی در رسانه‌ها در مورد عملکرد موثر دافلون بر روند پیشرفت بیماری کووید مطرح شده است. با توجه به اهميت موضوع از شما دعوت می‌كنيم كليپ زير را مشاهده بفرماييد.

قرص دافلون چیست؟

پزشکان در درمان واریس راه‌کارهای گوناگونی را توصیه می‌کنند. اکثر متخصصان در کنار روش‌های درمانی معمول مانند لیزر، داروی دافلون را نیز توصیه می‌کنند. این دارو توانسته با اثرات مثبت درمانی خود، به خوبی توجه پزشکان را جلب کند و در جلوگیری از گسترش برخی بیماری‌های وریدی و عوارض ناشی از آن‌ها موثر واقع شود.

ترکیبات سازنده دافلون موادی طبیعی هستند. مهم‌ترین اجزای سازنده این قرص بیوفلاونوئیدهای خالص‌ سازی‌ شده‌ای هستند، که به صورت اجزای بسیار ریز در اصطلاح میکرونیزه درآمده‌اند تا اثربخشی بالاتری داشته باشند. دو بیوفلاونید موجود در دافلون عبارتند از:

  • دیوسمین
  • هسپریدین
قرص دافلون 500

دافلون 500

در این قسمت به پرسش قرص دافلون 500 چیست پاسخ خواهیم داد. یکی از رایج‌ترین دوزهای توصیه‌شده دافلون، قرص 500 میلی‌گرمی آن است که به شکل دوبار در روز تجویز خواهد شد. دیوسمین و هسپریدین هر دو بیو فلاونوئیدهای موجود در مرکبات هستند که به‌علت اثرات خوب آن‌ها در نارسایی وریدها استفاده می‌شود.

توجه: از مصرف دافلون بدون تجویز پزشک جدا خودداری نمایید.

دافلون 1000

از دیگر دوزهای دافلون که در بازار عرضه می‌شود، قرص 1000 میلی‌گرمی آن است که اغلب پزشکان برای درمان، مصرف یک عدد از آن را به صورت روزانه به بیماران دچار اختلالات وریدی توصیه می‌کنند. این دارو در درمان رگ‌های واریسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و موجب بهبود جریان خون در عروق خواهد شد. شما باید مصرف این قرص را تا زمانی که پزشک توصیه کرده است ادامه دهید؛ زیرا قطع مصرف آن پیش از پایان دوره درمانی، می‌تواند منجر به بازگشت علائم و یا حتی تشدید بیماری شود.

قرص دافلون در بیماری کرونا

تحقیقات اولیه‌ای که بر روی تاثیر داروها در درمان کرونا انجام شد نشان می‌دهند ترکیب هسپریدین و دیوسمین به همراه هپارین ممکن است بیماران کرونایی را از ابتلا به ترومبوآمبولی وریدی حفاظت کند.

قرص دافلون ترکیبی از هسپریدین و دیوسمین است و ممکن است در پروتکل‌های درمانی کووید مطرح شود. تجویز این دارو تنها به نظر پزشک بستگی دارد. در ضمن از آن‌جایی که همچنان تحقیقات بر روی تاثیر داروی دافلون بر کوید ۱۹ ادامه دارد، نتایج قطعی نیستند. پس، از مصرف خودسرانه این دارو جدا بپرهیزید.

قرص دافلون برای درمان واریس

دافلون 500 به بهبود جریان خون کمک می‌کند، نشت و پارگی رگ‌ها را کاهش می‌دهد، همچنین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان به بهبود عملکرد ورید‌ها کمک خواهد کرد. بدین ترتیب متخصصان از تجویز این دارو برای درمان اختلال واریس، دو هدف اصلی را دنبال می‌کنند که عبارتند از:

  • کاهش درد و رفع احساس سنگینی پا: داروهای موثر در درمان واریس با کاهش علائم این اختلال که می‌توانند روند زندگی روزمره فرد را مختل کنند، به بیمار کمک خواهند کرد تا بتواند فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرد.
  • پیشگیری از بروز عوارض واریس: دافلون علاوه‌بر کاهش درد و احساس ناراحتی، در پیشگیری از گسترش واریس و ظهور عوارض ناشی از آن موثر است. این دارو با حفاظت از سلامت دریچه‌های لانه کبوتری که اختلال عملکرد آن‌ها نقش مهمی در بروز واریس دارد، از پیشرفت این اختلال جلوگیری به عمل می‌آورد. همچنین با اثرات ضدالتهابی خود، تورم را کاهش می‌دهد.

چرا باید واریس را درمان کنیم؟ با عوارض و خطرات واریس آشنا شوید.

نحوه مصرف دافلون برای درمان واریس

اگرچه دافلون هنوز تاییدیه FDA را دریافت نکرده و تحقیقات بر روی تاثیرات آن همچنان ادامه دارد، اما اغلب پزشکان برای درمان و کنترل واریس مصرف این قرص را در یک دوره 6 ماهه توصیه می‌کنند .

برای مصرف این دارو در درمان تمام اختلالات وریدی براساس گام‌های زیر عمل کنید:

  • قرص را ببلعید: از جویدن و خرد کردن قرص بپرهیزید و آن را به صورت درسته و کامل ببلعید.
  • زمان مصرف قرص دافلون را فیکس کنید: بعد از ناهار  بهترین زمان است.

قرص دافلون برای درمان بواسیر

هموروئید یا همان بواسیر به برجستگی و التهاب وریدهای مجرای مقعد اطلاق می‌شود. به عنوان واریس مقعدی نیز شناخته می‌شود. دافلون با تقویت دیواره وریدها و کاهش التهاب آن‌ها می‌تواند از عوارض بیماری جلوگیری کند. این عوارض  عبارتند از:

  • درد
  • خون‌ریزی
  • خارش

توجه: شقاق یا فیشر از جمله اختلالاتی است که در ناحیه مقعد به وجود می‌آید؛ اما این اختلال با بواسیر متفاوت بوده و داده‌های معتبری در رابطه با تاثیر قرص دافلون برای شقاق وجود ندارد.

نحوه مصرف قرص دافلون هموروئید

از آن‌جایی که ارتباطی میان قرص دافلون و هموروئید وجود دارد، پزشکان در بواسیر اغلب مصرف دو عدد دافلون یکی صبح و دیگری در شب را توصیه می‌کنند. در درمان این اختلال قرص را با شکم پر و پس از صرف وعده‌غذایی مصرف کنید. در موارد حاد در رابطه با دوز تجویزی و نحوه مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

سایر موارد مصرف دافلون

  • کاهش علائم و ناراحتی‌ها در واریس لگنی: دافلون در مورد واریس لگنی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاثیر مثبتی دارد.
  • کاهش تعداد دفعات کرامپ یا گرفتگی عضلات: یکی از آزاردهنده‌ترین علائم بیماری واریس که بیماران از آن یاد می‌کنند و باعث ناراحتی، بهم خوردن خواب شبانه در بیمار می‌شود با مصرف داروی دافلون تعداد دفعات بروز آن کاهش پیدا می‌کند.
  • تسریع روند بهبود زخم وریدی: با دریافت مرتب قرص دافلون و رعایت توصیه‌های دیگر پزشک، بیماران مبتلا به زخم پای وریدی در مقایسه با بیماران دیگر زودتر زخم‌شان بسته شد. دافلون با کم کردن التهاب و بهبود گردش خون به بسته شدن زخم کمک می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله علائم زخم واریس و راه‌های درمان آن را بخوانید.

بهترین زمان مصرف قرص دافلون

زمان مصرف قرص دافلون

مدت زمان لازم برای مصرف دافلون در اختلالات وریدی مختلف، براساس صلاح‌دید پزشک تعیین می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که باید از مصرف خودسرانه این دارو خصوصا برای زمان طولانی‌تر  از 3 ماه بپرهیزید.

توجه: اگر مصرف دافلون و عوارض ناشی از آن هوشیاری شما را کاهش می‌دهد، در هنگام رانندگی از این قرص استفاده نکنید. در ضمن از مصرف الکل که خود موجب تشدید بواسیر می‌شود به همراه دافلون بپرهیزید.

مصرف دافلون در دوران بارداری وشیردهی

از آن‌جایی که اطلاعات محدودی در رابطه با تاثیرات دافلون بر روی بارداری و شیردهی وجود دارد، توصیه می‌شود در 3 ماهه اول بارداری از این دارو استفاده نکنید. در ضمن اگر قصد بارداری دارید، باردار هستید و یا در دوران شیردهی به سر می‌برید، حتما پزشک خود را از این مسئله با خبر سازید.

جایگزین قرص دافلون

از آن‌جایی که نمی‌توان جایگزین‌های بسیاری برای دافلون نام ببرد، پیشنهاد می‌کنیم در رابطه با این مسئله با پزشک مشورت کنید و از جایگزین کردن داروهای دیگر بدون تجویز متخصص به بپرهیزید.

عوارض قرص دافلون

دافلون نیز مانند سایر داروها می‌تواند عوارض جانبی خاص خود را به همراه داشته باشد. عوارض اصلی دافلون عبارتند از:

  • شکم‌درد
  • سردرد
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • مشکلات پوستی
  • اشکال در تنفس یا بلع
  • طعم غیرعادی در دهان
  • خارش و تورم

اکثر این عوارض موقتی بوده و پس از قطع دارو برطرف می‌شوند. در صورت مواجه با هر یک از عوارض دافلون، مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید. داروی دافلون ممکن است باعث اسهال شود. بنابراین هنگام مصرف این دارو از مایعات بیشتری استفاده کنید تا کمبود آب ناشی از اسهال جبران شود. تغییر در سبک زندگی مانند کاهش مصرف سیگار، افزایش میزان فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم به شما کمک می‌کند تا بهترین نتایج درمانی را از این قرص بدست آورید.

سخن پایانی

همان‌طور که با مطالعه این مطلب دریافتید دوزهای مختلف دافلون قرص تاثیرات مثبتی بر روی درمان اختلالات ناشی از ضعف عملکرد وریدها دارد و به جلوگیری از این پیشرفت این بیماری‌ها کمک خواهد کرد. در پایان تاکید می‌کنیم از دارو درمانی بدون مشورت پزشک در بیماری‌های مختلف بپرهیزید و صرفا با توصیه پزشک به مصرف دافلون بپردازید.

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در رابطه با مکمل دافلون خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

سوالات شایع بیماران

آیا در صورت وجود مشکل معده نباید دافلون مصرف کرد؟

برای افرادی که مشکل معده دارند باید حتما دافلون بعد از وعده غذایی با یک لیوان آب مصرف شود.

آیا دافلون برای پیشگیری از بیشتر شدن رگ‌های عنکبوتی مفید است؟

اثر داروی دافلون را در تقویت جدار رگ‌ها و مهار فرایند تخریب جدار رگ‌ها است البته هنوز تاثیر آن در جلوگیری از بیشتر شدن رگ‌های عنکبوتی به صورت اختصاصی بررسی نشده است.

آیا امکان استفاده بیشتر از سه ماه از دافلون هست؟

استفاده از داروی دافلون در 2 دوره یعنی 6 ماه پشت سر هم مجاز است سپس لازم است برای مدت 3 -6 ماه طبق نظر دکتر مصرف نشود و مجددا می‌توانید مصرف کنید.

آیا داروی دافلون یک مسکن درد است ؟

دافلون در بیماری‌های وریدی درد را کم می‌کند ولی مسکن نیست. دافلون باعث بهبود جریان خون وریدی می‌شود. وقتی که سیستم جریان خون بهتر شد برداشت مواد زائد، التهاب، تورم و درد کاهش می‌یابد.

چهار عارضه‌ی مهم قرص دافلون کدام‌اند؟

این تصور که چون دافلون داروی گیاهی است پس هیچ مشکلی ندارد کاملا اشتباه است.

چهار عارضه‌ی مهم قرص دافلون :

  • تهوع و استفراغ
  • ناراحتی معده
  • اسهال
  • سرگیجه
ممکن است شما دوست داشته باشید
23 نظرات
  1. نازنین افتخار می گوید

    با بیست سال سابقه ام اس ، بیشتر مواقع نشسته ام وبتدریج دچار رگ عنکبوتی و تورم و قرمزی پا هستم روزی دو عدد دافلون 500 مصرف می کنم و حدود د ه دقیقه دوچرخه ثابت میزنم .,داپلر رنگی این هفته عروق پا مشکلی درجریان خون نشان نداده ولی نگران پیشرفت این وضعیت هستم.توصیه جنابعالی چیست؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام. تا می توانید تحرکتان را حفظ کنید. حتی اگر راه نمی روید در حالت نشسته یا خوابیده، پاهایتان را به حالت فشار دادن کلاج گاز یا ترمز حرکت دهید.پاهایتان را از مچ تکان دهید اگر برای شما امکان اینکار هم نیست. وسایل کمکی در تجهیزات پزشکی ها هستند که برای به جریان انداختن خون کمک می کنند ، دستگاههایی که کمک می کند گردش خون به حالت طبیعی حفظ شوند می توانید از آنها تهیه کنید

  2. المیرا می گوید

    در حال حاضر موارد زیر به همراه حوراب واریس رو استفاده میکنم
    ۱- دافلون ۵۰۰
    ۲- گاباروکس ۱۰۰
    ۳- ب۱ ۳۰۰
    ۴- کرم ونوگل

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      اين رگها به جوراب واريس نيازی ندارند و با جوراب هم كنترل نميشوند.
      داروهای بالا براي اينها بيشتر جنبه تسكينی دارد.
      با توجه به رنگ پوست و نوع رگها بنظرم تلفيقی از ليزر سطحی دو گانه KTP و Ndyag در كنار ميكرو اسكلروتراپی ميتواند نتيجه خوبی داشته باشد.
      البته قبل از درمان معاينه دقيق ضخامت و قوام پوست انجام و روش نهايی درمان را مشخص خواهم كرد.

  3. م ق می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    من مدتی(حدود ۳-۴ ماه) قرص ونووین روزی ۱ عدد مصرف کردم قطع این‌دارو بصورت ناگهانی اشکال داره ‌‌و باید کم کم قطع بشه؟ لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      قطع یک باره دارو مانعی ندارد.

  4. علی نوری می گوید

    سلام 56 سال دارم و به دیسک کمر خفیف هم مبتلا هستم سال قبل زمانیکه به هموروئید مبتلا شدم برای یک هفته روزی 6عدد دافلون بنا به تجویز پزشک گوارش مصرف کردم البته نه تنها بواسیر ترومبوزه ام برطرف شد از نظر حالت پاها گمان میکردم جوان شده ام در حالیکه هیچ علامت آشکاری از واریس نداشته وندارم ؟ ممکنه واریس داخلی داشته باشم ؟؟؟ با تشکر از لطفتون علیرضا نوری

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      بعيد است واریس داخلی باشد.

      نگران نباشید.

  5. فرنگیس می گوید

    سلام

    من برای درمان زخم فیشر می توانم از قرص دافلون استفاده کنم ؟؟
    اگر می شود دوز مصرفی ان را به اعلام کنید

  6. سلامت می گوید

    استفاده از قرص دافلون برا هموریید داخلی به چه مدت باید باشدو در دوران پریود اشکالی ندارد این قرص رو بخوریم متشکرم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر
      دكتر اقدسي پيام شما را مطالعه و فرمودن که به این صورت نمیتوان نظر قطعی داد

      برای تعیین وقت به واتس اپ 09365066105پیام ارسال کنید.

  7. حسین می گوید

    سلام ، پزشک برای مشکل فیشر ۳۰ عدد کپسول دکسیوم تجویز کردند که فقط ۱۰ تا از این کپسول رو تونستم پیدا کنم و استفاده کنم، جایگزینش میتونم از کپسول دافلون ۵۰۰ میل استفاده کنم؟باتشکر

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      بله مانعی ندارد

  8. مهدی می گوید

    باسلام آقای دکتر ۵سال پیش برای من یک حادثه رخ داد تصادف کردم الانم پیش دکتر مولوی میرم ۲ ماه پیش برای من یک ام آر ای ونوگرافی با تزریق و یک سونو داپلر گرفتن وگفتن dvt قدیم برطرف شده ولی نشونهاهش هست ۶۰ عدد قرص دافلون تجویز کردن که مصرف کردم حالا چن روز پیش رفتم پیششون گفتن ۶ماه دیگه بیام میخاستم بدونم آیا این dvt و ورمش اصلن خوب نمیشه دیگه بریدم بخدا مرسی

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر
      دكتر اقدسي پيام شما را مطالعه و فرمودن که به این صورت نمیتوان نظر قطعی داد توصيه كردن بصورت حضوري توسط همكارشان دكتر صراطي معاينه دقيق انجام شود.

      ایشان ‌شمارو معاینه میکنند و نتیجه رو به دکتر اطلاع میدهند،و اگر کار اورژانسی بود یا نیاز به درمان خود دکتر اقدسی انجام خواهند داد.
      برای تعیین وقت دکتر صراطی به واتس اپ 09365066105پیام ارسال کنید

  9. ترلان می گوید

    سلام من ۳۳ سالمه زنم ۶۵و رنگ پوستم سفیده مدتیه ک علاوه بر برامدگی رگهای پاهم بخصوص در ناحیه مچ پا زیر چشمام هم مویرگهای کوچیک ومتوسط ابی رنگ بطور واضح ظاهر شدن ایا مصرف این قرص برای من توصیه میشه در صورت امکان طریقه و دز مصرفی رو هم ذکر بفرمایی

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      این قرص نمیتواند در اين رگها تاثيري داشته باشد.

  10. مصطفی حسینی می گوید

    آیا قرص دافلون برای واریکوسل مختصر مفید است؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      ممکن است خوب باشد اما تحت نظر دکتر اورولوژیست مصرف شود .

  11. مهدی می گوید

    سلام دکتر.امکان استفاده ۳ ماه بیشتر از دافلون هست؟چون امکان رفتن دکتر نیست فعلا و دردم خوب بود با دافلون.میتونم بازم ادامه بدم.یک هفتست نخوردم درد دارم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      بله تا ۶ماه میتوانید مصرف کنید

  12. شیدا می گوید

    سلام وقتتون بخیر مادر من اسم دارند و واریس پا اسپری مصرف میکنند ی مدت پاهاش عضلاتش تو خواب میگیره و ورم کرده بنظرتون دافلون خوبه مصرف کنند

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام مکمل منیزیم با صلاحدید پزشکی که تحت نظرشان هستند می تواند کمک کند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.