روش‌های تشخیص و درمان انواع آریتمی قلبی

آریتمی قلبی به نامنظمی در ضربان قلب می‌گویند. وقتی قلب شما بسیار تند یا بسیار آرام می‌تپد و یا از ریتم طبیعی خود خارج می‌شود، آریتمی به‌حساب می‌آید.

ممکن است این احساس را داشته باشید که ضربان قلبی جا می‌افتد و با وقفه‌ای کوتاه همراه است یا زودتر از موقع قلبتان می‌تپد. در بعضی موارد هم علامت خاصی ندارد که به این حالت آریتمی ساکت گفته می‌شود. ضربان قلب به‌واسطه هدایت الکتریکی در قلب به وجود می‌آید هر نوع تغییری می‌تواند باعث بروز آریتمی قلبی شود.

انواع آریتمی قلبی به بیان ساده

اگر بخواهیم به شکل ساده آریتمی قلبی را طبقه‌بندی کنیم می‌توان گفت:

1. ضربان قلب آهسته

به آن برادی کاردی گفته می‌شود.

2. ضربان قلب تند

به آن تاکی کاردی می‌گویند.

3. ضربان قلب نامنظم

احساس لرزش در قفسه سینه با فیبریلاسیون به وجود می‌آید.

4. ضربان زود

در نتیجه انقباض زودرس پیش می‌آید.

همه انواع آریتمی قلبی مهم نیستند ولی برخی از آریتمی‌ها فرد را مستعد به سکته یا ایست قلبی می‌کنند.

حمله قلبی که به آن سکته قلبی نیز گفته می‌شود، هنگامی رخ می‌دهد که بخشی از عضله قلب خون کافی دریافت نکند.

علائم سکته قلبی قبل از وقوع

ضربان قلب سالم

علت بروز آریتمی قلبی چیست؟

هرگونه تداخلی در مسیر هدایت الکتریکی قلب منجر به آریتمی می‌شود.

برای افراد با قلب سالم ضربان قلب بین 60 تا 100 در حالت استراحت است. هر چه‌قدر شما در وضعیت ایده‌آل‌تری باشید ضربان قلبتان به 60 نزدیک‌تر است.

برای مثال یک ورزشکار حرفه‌ای ممکن است در حالت استراحت ضربان قلبی کمتر از 60 داشته باشد که نشانه کارایی بالای قلب اوست.

  • بیماری قلبی مثل نارسایی مادرزادی قلب
  • عدم تعادل الکترولیت‌ها (مثلاً سدیم و یا پتاسیم) در خون
  • تغییرات در عضله قلب
  • آسیب‌دیدن بر اثر حمله قلبی
  • دوران نقاهت پس از عمل قلب
  • بیماری دیابت
  • استعمال دخانیات
  • اعتیاد به الکل و مواد مخدر
  • مصرف بیش از اندازه قهوه
  • پرفشاری خون یا فشارخون بالا 
  • پرکاری تیروئید
  • برخی انواع مکمل غذایی و گیاهان دارویی
  • استرس روحی
  • برخی داروها
آریتمی قلبی

علائم آریتمی در انواع مختلف آریتمی چگونه است؟

آریتمی می‌تواند بدون نشانه باشد، بدین معنی که شما متوجه آن نباشید. یک متخصص قلب می‌تواند از طریق آزمون‌های فیزیکی با گرفتن نبض یا از طریق الکتروکاردیوگرام و ثبت نوار قلب، (EKG) یا(ECG)  متوجه نامنظمی در آهنگ تپش قلب شود.

اگر هم شما تپش قلبتان را احساس می‌کنید، لزوماً به معنی وجود مشکل جدی نیست. برخی افراد با داشتن علت پیش‌زمینه خطرناک تغییرات ضربان قلب را ندارند ولی برخی بدون دلیل نگران‌کننده‌ای تپش قلب دارند.

درمان واریس پا به روش‌های مختلفی مانند فلبکتومی، اسکلروتراپی و لیزر اندوواسکولار انجام می‌گیرد در میان این روش‌ها درمان خانگی جایگاه ویژه‌ای در کنترل علائم بیماری دارد. روش‌های نوین درمان نیز از جمله clarivein و sonovein مطرح شده‌اند.

انواع رایج آریتمی قلبی

در ادامه به برخی انواع رایج آریتمی اشاره می‌شود.

فیبریلاسیون دهلیزی

این نامنظمی در آهنگ تپش قلب که رایج هم هست، باعث عملکرد غیرطبیعی دهلیز قلبی می‌شود و علایم معمولاً زود پیشرفت می‌کند. هرازچندگاهی هم ممکن است علامت واضحی نداشته باشد. درد قفسه سینه، کم‌شدن تعداد تنفس، بی‌حالی، سنکوپ و ضعف از علائم این مشکل است.

  • تاکی کاردی که تپش قلب تندتر از حالت طبیعی است.
  • کاهش تعداد تنفس
  • بی‌حالی و ضعف ناگهانی
  • غش‌وضعف
  • لرزش در قفسه سینه
  • سردرد

برادیکاردی یا کاهش ضربان قلب

علایم این مشکل از جمله کوتاهی تنفس، درد قفسه سینه، مشکل در تمرکز، سردرد سبک، خستگی، بی‌حالی و ضعف و تعریق است.

 فیبریلاسیون بطنی

برخی انواع آریتمی هم حالت اورژانسی دارند مانند فیبریلاسیون بطنی که نیاز به برسی سریع و انجام اقداماتی مثل CPR و برگرداندن ضربان قلب به حالت طبیعی با کمک دستگاه‌هایی به نام defibrillator است

تشخیص آریتمی قلبی

با وجود اینکه تپش قلب می‌تواند نگران کننده باشد ولی معمولا بی‌خطر است و در موارد نادری که در زمینه مشکلات قلبی مانند آریتمی باشد نیاز به درمان دارد.

چرا تپش قلب می‌گیریم

تشخیص آریتمی قلبی

برای تشخیص آریتمی و یافتن علت آن، متخصصین قلب از تست‌های زیر استفاده می‌كنند:

تشخیص آریتمی قلبی

الکتروکاردیوگرام

با کمک این تست فعالیت الکتریکی قلب شما ثبت می‌شود و تحت عنوان نوار قلب EKG یا ECG  نمایش داده می‌شود. این تست معمولاً به‌صورت روتین در حین ویزیت قلب در مطب پزشک بررسی می‌شود و از مزایای این تست می‌توان به سریع و راحت بودن انجام آن اشاره کرد. برای انجام آن الکترودهایی به روی قفسه سینه دست و پاها وصل می‌شوند.

هولتر قلبی

دستگاه قابل‌حمل برای بررسی عملکرد قلب در طول روز است و در واقع نوار قلب در زمان‌های مختلف از بیمار می‌گیرد و شما می‌توانید همه‌ی کارهای روزانه به جز استحمام (تا زمانی که الکترودها به شما وصل هستند) را انجام دهید.

دستگاه ثبت حمله

اگر آریتمی در شما گاهی اوقات بروز می‌کند هولتر یک یا دو روزه شاید نتواند به تشخیص نوع آریتمی کمک کند. در این مواقع همیشه دستگاه بایستی همراه بیمار باشد تا در صورت بروز آریتمی از آن برای ثبت نوار قلب استفاده شود.

سازوکار این دستگاه بدین طریق است که هنگامی که شما کلید دستگاه را فشار می‌دهید، دستگاه به مدت چند دقیقه شروع به ثبت و ذخیره‌ی فعالیت‌های الکتریکی قلب شما می‌کند. هرگاه متوجه علائم شدید باید آنها را ثبت کنید. پزشک شما علائم ثبت شده را تفسیر می‌کند.

دستگاه ثبت حمله

تست ورزش

هدف از این تست سنجیدن مقدار استرسی است که قلب می‌تواند کنترل کند، قبل از بروز هرگونه مشکل در آهنگ تپش قلب یا عدم دریافت مقدار مناسب جریان خون توسط قلب در رایج‌ترین این نوع تست، شما یا بر روی تردمیل با سرعت‌های مختلف می‌روید یا بر روی دوچرخه‌ی ثابت با درجه‌های سختی متفاوت پدال می‌زنید در حین انجام این فعالیت‌های بدن ضربان قلب و همچنین فشارخون و نوار قلب شما ثبت و سپس توسط پزشک بررسی و تفسیر می‌شود.

فیبریلاسیون بطنی

ورزش در پیشگیری، کنترل و درمان واریس پا تا چه مؤثر است؟ پزشکان توصیه می‌کنند در روز حداقل نیم ساعت فعالیت بدنی داشته باشیم.

درمان واریس پا با ورزش

اکوکاردیوگرافی

نوعی روش سونوگرافی قلب محسوب می‌شود که برای ارزیابی عضلات و دریچه‌های قلب استفاده می‌شود.

آنژیوگرافی قلب

توسط هدایت یک لوله باریک و مویی برای بررسی عروق قلب بررسی تنگی، گرفتگی ترومبوز استفاده می‌شود.

اکوکاردیوگرافی

درمان آریتمی قلبی

برخی انواع آریتمی نیاز به درمان خاصی ندارند و در برخی موارد هم از دارو برای درمان آریتمی قلبی استفاده می‌شود. انواع داروها ازجمله دیگوکسین، بتابلاکر و مهارکننده‌های کانال کلسیمی در درمان آریتمی بکار می‌روند.

روش‌های درمانی غیر جراحی و کم تهاجمی برای درمان برخی انواع آریتمی وجود دارد که از طریق هدایت کاتتر (میله باریک) انجام می‌شود و برای اصلاح ساختاری با انتقال انرژی (امواج رادیو فرکانس) و ازبین‌بردن بافت غیرطبیعی انجام می‌شود تا دیگر فعالیت الکتریکی نداشته باشند و ریتم قلب را متأثر نکنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. پری می گوید

    سلام وقت بخیر خسته نباشد دکتر تو مصاحبه بهم گفت تو اریتمی داری من هم رفتم بیمارستان تست ورزش اکو دکتر برام نوشت اما نوار قلب نگرفت گفت مشکلی نداری ایا تو اکو اریتمی قابل تشخیصه؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      در معاینه هم قابل تشخیص استولزومی به نوار قلبی نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.