از بین بردن لکه‌های تیره مچ پا | دلایل ایجاد این لکه‌ها چیست؟

لکه‌های تیره مچ پا بخصوص در مردان و تغییر رنگ پوست پا یکی از مواردی است که بیماران و همراهان‌شان درمورد آن سؤالات بسیاری می‌پرسند. ما در این مقاله به بررسی علت به‌وجودآمدن لکه‌های قهوه‌ای روی ساق پا و لکه‌های تیره مچ پا به طور مفصل صحبت می‌کنیم.

علت به‌وجودآمدن لکه‌های قهوه‌ای در ساق پا چیست؟

تغییر رنگ پوست پا و به‌وجودآمدن لکه‌های قهوه‌ای در ساق پا، لکه قرمز روی ساق پا و خال‌های قهوه‌ای روی پا در اثر موارد زیر به وجود می‌آید.

به تعویق انداختن درمان واریس

به تعویق انداختن درمان واریس پا یکی از علل ایجاد لکه‌های تیره مچ پا خواهد بود. به بیماران مبتلا به واریس و مشکلات وریدی در خیلی مواقع گفته می‌شود: اگر درد ساق پا ندارید، درمان نیاز نیست. به‌خاطر همین راهنمایی اشتباه از طرف اطرافیان، بسیاری از بیماران دکتر نمی‌روند و فرصت طلایی درمان را از دست می‌دهند.

 عوارض واریس پا

تا اینکه درد واریس و عوارض واریس پا نمودار می‌شود که از جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • ورم در پا و مچ پاها
  • تغییر رنگ مایل به قهوه‌ای زنگاری در پوست نزدیک مچ پا یا همان لکه‌های تیره مچ پا
  • زمخت و ضخیم شدن پوست مچ پاها
  • زخم پای باز در قسمت داخلی یا خارجی مچ پا

آیا واریس درمان قطعی دارد؟ برای درمان قطعی واریس روش‌های متداولی وجود دارد برای اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید.

درمان قطعی واریس پا

از بین بردن لکه‌های تیره مچ پا

مشکلات وریدی به دلیل بروز نقص در دریچه‌های یک‌طرفه دیواره داخلی وریدها بروز می‌کند. در وریدهای سطحی ابتدا دیواره رگ‌ها تضعیف شده و قوام و استحکام خود را از دست می‌دهند. در وهله بعد عملکرد دریچه‌ها با مشکل مواجه شده و فشار در وریدهایِ پایین پا بالا می‌رود. این تغییر باعث نشت مایع از وریدها، ورم پا، ورم مچ پا و ساق پا می‌شود.

آیا همه لکه‌های پوست پا به علت واریس است؟

علل متعدد دیگری وجود دارند که باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای‌رنگ روی پوست پا می‌شوند.

از جمله آنها می‌توان به بیماری شامبرگ اشاره کرد.

عدم تحرک و یکجا نشستن طولانی هم عامل مهم دیگر لکه‌های روی پا است.

بیماری شامبرگ علت ایجاد لکه های قهوه ای روی پا

این بیماری که مشخصه آن بروز لکه های روی پوست پا می‌باشد علت مشخص شناخته شده‌ای ندارد و علائم بیماری بصورت وجود همین لکه ها و کمی خارش روی پوست است. بیماری خطرناکی نیست و عمدتا مشکل بیمار مسئله زیبایی است.

درمان قطعی برای این بیماری وجود نداشته در مطالعات اخیر نتایج خوبی از استفاده ویتامین C و داروی دیگری بنام aminaphtone گزارش شده است.

این درمان‌ها هنوز مورد تأیید مراجع معتبر پزشکی قرار نگرفته‌اند.

لکه های روی پا

یکجا نشستن طولانی عامل ایجاد لکه‌های روی پا

با افزایش سن به علل متعدد تمایل به یکجا نشستن بیشتر می‌شود فرد به‌مرور افزایش وزن پیدا کرده و ورم پاها و لکه‌های روی پوست پا پدیدار می‌شوند.

پوست پا نازک، قرمز و دچار خارش شده در حدی که به علت شدت خاراندن ممکن است پوست پا دچار زخم گردد. درمان اصلی این عارضه توصیه به کاهش وزن، افزایش تحرک و خودداری از نشستن در حالت پا آویزان است.

پوشیدن جوراب واریس در این بیماران توصیه نمی‌شود چون به علت نازکی پوست ممکن است به‌سرعت باعث خراشیدگی و زخم سطحی گردد.

لکه های روی پا

اگر متوجه تغییر رنگ پوست پاها، یا تغییر بافت در اندام تحتانی خود شده‌اید، نباید این علائم هشداردهنده را نادیده بگیرید.

علت تغییر رنگ پوست پاها

لکه‌های قهوه‌ای روی پا نشانه چیست؟

تغییرات پوستی و لکه‌های پوستی روی ساق پا در پی نشت مایع به بافت‌ها و عدم توانایی سیستم وریدی در برگشت خون به سمت قلب به وجود می‌آید. اگر بخواهیم این تغییرات پوستی عمده را نام ببریم می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

لکه‌های تیره هموسیدرینی در مچ پا

وقتی خون‌رسانی به‌درستی صورت نمی‌گیرد لکه‌های ریز قهوه‌ای‌ رنگ در پوست ممکن است تشکیل شود. گلبول‌های قرمز خون وقتی می‌میرند آهن موجود در آنها به شکل ترکیبی به نام هموسیدرین درمی‌آید که به‌صورت لکه‌های ریز قهوه‌ای‌ رنگ از روی پوست دیده می‌شود.

علل بروز لکه‌های هموسیدرینی

با پیشرفت مشکل و عدم رسیدگی به‌موقع به‌مرور کل ناحیه قوزک پا و قسمت پایینی ساق پا دچار تغییر رنگ پوست و تیرگی می‌شود. علت بروز تغییرات پوستی فقط بیماری واریس نیست لکه‌های هموسیدرینی ممکن است در موارد دیگری هم بروز کنند.

  • جراحی‌ها
  • تروما و آسیب جدی
  • خونریزی گسترده
  • بعد از انجام اسکلروتراپی یا لیزر سطحی رگ‌های عنکبوتی در موارد نادری این لکه‌ها ایجاد می‌شود. البته این لکه‌ها پایدار نبوده با استفاده از پماد و یا خودبه‌خود طی چند ماه برطرف می‌شود. علل دیگر بروز تغییرات پوستی در واریس می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.
لیپودرماتواسکلروزیس

اسکلروتراپی یا تزریق یکی از روش‌های درمان مویرگ‌های عنکبوتی و واریس‌های طنابی است  و باعث ازبین‌رفتن رگ واریسی می‌شود.

عوارض اسکلروتراپی

درمان لیپودرماتواسکلروزیس

اگر لیپو درماتواسکلروزیس دارید از درمان فشاری مثل جوراب واریس برای بهبود نارسایی وریدی استفاده کنید.

درمان‌های دیگر که می‌توانید در این مورد بکار ببرید شامل:

  • بالاگرفتن پاها
  • پرهیز از نشستن یا ایستادن طولانی یکسره
  • داشتن ورزش مرتب در برنامه زندگی
  • استفاده از آسپرین
  • درمان واریس

سلولیتیس

نوعی عفونت باکتریایی در پوست که معمولاً در پا دیده می‌شود و همراه با قرمزی و تورم در پوست است.

برطرف کردن لکه های پوستی روی پاها

درماتیت استاز

در این حالت، کشیدگی و براقی در پوست پا ملاحظه می‌شود و معمولاً بیمار از خارش پوستی شکایت دارد.

لیپودرماتواسکلروزیس

اگر تغییر رنگ در کل پا دیده شود و پوست هم تغییر حالت پیدا کند به‌نحوی‌که زمخت و حالت چرمی به خود بگیرد به این حالت لیپودرماتواسکلروزیس گفته می‌شود.

از بین بردن لکه های قهوه ای روی پا

روش‌های ازبین‌بردن لکه‌های قهوه‌ای روی پا

وقتی لکه‌های قهوه‌ای روی ساق پا دیدید به شما توصیه می‌کنیم زمان را از دست ندهید و برای درمان اقدام کنید. متأسفانه تغییرات پوستی معمولاً در مراحل پیشرفته واریس بروز می‌کند.

در این مراحل احتمال پیشرفت واریس و بروز زخم یا لخته خون در پا بالا می‌رود و حتماً بایستی برای درمان قبل از بروز ناتوانی و ازدست رفتن امکان درمان فکر کنید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای درمان لکه‌های تیره مچ پا به متخصص واریس مراجعه نمایید.

برای کم‌رنگ یا محو کردن لکه‌های قهوه‌ای معمولاً یک پروسه چندمرحله‌ای انجام خواهد شد تا لکه‌های تیره مچ پا تا حدودی برطرف شود.

درمان واریس پا با روش رادیو فرکانسی یا لیزر

اول اینکه بسته به شرایط واریس پا ممکن است درمان رگ‌های واریسی پا با روش رادیو فرکانسی یا لیزردرمانی واریس به شما توصیه شود. این اقدام درمانی از ایجاد زخم، لخته شدن خون در پا و دیگر عوارض واریس پیشگیری می‌کند.

درمان واریس پا با روش رادیوفرکانسی یا لیزر

درمان واریس با روش رادیو فرکانسی در مقایسه با روش‌های جراحی واریس به‌عنوان روش کم تهاجمی شناخته می‌شود.

اگر پای شما دچار زخم واریس، دچار درماتیت استاز و یا لیپودرماتواسکلروزیس شده‌اید احتمال اینکه رنگ پوست کاملاً به حالت طبیعی برگردد کمتر می‌شود ولی درهرحال درمان واریس جلوی پیشرفت و تیره‌تر شدن مچ پا را می‌گیرد.

استفاده از کرم و لوسیون و پماد

پس از درمان واریس برای بیماران با لکه‌های تیره مچ پا که به‌خاطر تجمع هموسیدرین به وجود آمده معمولاً از کرم‌های حاوی اکسید ویتامین K استفاده می‌شود. نحوه اثر این کرم‌ها با برداشت و حذف هموسیدرین از قسمت تجمع یافته است. این کار باعث کم‌رنگ‌شدن این لکه‌ها می‌شود ولی کاملاً برطرف نمی‌گردد.

لیزر سطحی پوست با روش IPL

این روش مؤثر به نسبت هزینه بالایی دارد و ممکن است بین یک تا چهار جلسه برای رسیدن به نتیجه رضایت‌بخش نیاز باشد. البته باید اشاره کنیم که معمولاً لکه‌های تیره مچ پا صددرصد برطرف نمی‌شوند. در طیف گسترده‌ای از بیماران تغییر رنگ پوست همراه با زخم پیش می‌آید.

در صورت ابتلا به زخم واریس توصیه‌های ذیل را رعایت کنید:

  • استفاده از درمان فشاری مثل استفاده از جوراب واریس یا بانداژ مناسب
  • پانسمان مناسب
  • بالاگرفتن پاها برای مدت 30 دقیقه 3 تا 4 بار در روز
  • استفاده از آسپرین و داروهای ضدانعقاد
  • درمان نارسایی وریدی با روش‌هایی مثل لیزر درمانی واریس یا درمان با روش رادیو فرکانسی

این توصیه‌های ساده را بیماران بهتر است بکار گیرند. هرکدام از این توصیه‌ها به نحوی در کم‌رنگ‌شدن رنگ پوست و در نهایت رضایت بیشتر بیماران می‌تواند مؤثر واقع شود.

واریس مچ پا از شکایت‌های رایج بیماران است. مچ پا در معرض دید است و هرگونه واریس مویرگ‌های عنکبوتی و یا واریس طنابی در این قسمت می‌تواند باعث کاهش اعتمادبه‌نفس بیمار شود.

درمان واریس مچ پا

پرسش:  این لکه‌ها چی هستن؟ چه درمانی دارد؟

لکه های تیره روی مچ پا

 

پاسخ دکتر مهرداد اقدسی: داشتن وزن بالا، کار سرپایی طولانی‌مدت یا نشستن طولانی‌مدت، بعضی بیماری‌های دیگر مانند کم‌کاری تیروئید یا دیابت هم ممکن است باعث بروز لک هموسیدرینی شوند. در مواردی که پزشک احتمال ابتلا به واریس نهفته را می‌دهد انجام سونوگرافی کالر داپلر وریدی از اندام تحتانی در حالت ایستاده به‌منظور بررسی وضعیت رفلاکس وریدی درخواست می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
27 نظرات
  1. پری می گوید

    سلام. حدود هفت سال پیش پای چپم را بدلیل رگهای درشت واریسی پشت زانو عمل کردم. همه چی خوب بود و اثری از رگها نبود. ولی از یکسال پیش روی ساق همان پا رگهای واریسی پدیدار شده همچنین لکه های قرمز و قهوه‌ای از مچ پا تا نزدیک پنچه، خصوصا در همان پای عمل شده پدیدار گشته. دکتر عروق مراجعه کردم سونوگرافی انجام دادم. داروی پنتوکسی فلین و دافلن مصرف کردم لکه ها گاهی کمرنگ می‌شود ولی درمان نشده. دکتر پوست مراجعه کردم یک جلسه لیزر کردند تاثیری نداشت. چه باید کنم لطفا راهنمایی بفرمائید ممنونم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      لطفا در واتساپ به شماره 09372248415پیام ارسال کنید که شمارا بهتر راهنمایی کنیم .

      1. کوکب شریفی می گوید

        سلام آقای دکتر خسته نباشید دکتر حدود شش ماهی هست که دور مچ پا روی پاهام کک مک زده رفتم دکتر گفته سیاتیک داری در ضمن من هم دیابت دارم هم تیرویید کم کار میخواستم ببینم مشکلم برطرف میشه یانه

  2. مینایی می گوید

    سلام وقتتون بخیر، مادر من حدود 3 ساله که لکه های قهوه ای رو ساق پاشون افتاده و جدیدا این لکه ها بیشتر هم شدند و دچار فشار خون و واریس پا هم هستند و گاها دچار درد در این ناحیه هستند و گاهی داغ میشه همون ناحیه، لطفا علت این لکه ها و روش درمان رو بفرمایید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید.

  3. نوروزی می گوید

    باسلام مادرم حدود یکی دو ساله وقتی خیلی سرپاوایمیسته یا به مدت طولانی راه میره پاهاش ورم میکنه ایشون خارپاشنه هم دارن یه لکهای کمرنگ قرمز هم روی پاهاشون ایجاد شده بعد با استراحت رفع میشه دردم دارن دلیلش چیه

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر
      لطفا از پاها چند عکس بصورت ایستاده در واتساپ به شماره09372248415 ارسال کنید تا بتوانم شما را راهنمایی کنیم

  4. راضیه می گوید

    با سلام
    حدود یکسال هست لکه بزرگ قهو ه ای روی پام بوجود اومده وبیشتر میشه .بدون درد ،سوزش یا خارش…میشه لطفا راهنمایی بفرمایید.سن 56 سال و یک مقدار اضافه وزن دارم.داروی فشارخون مصرف میکنم .ممنون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام
      لکه های قهوه ای دلایل متفاوتی برای بروز دارند یکی از این عوامل میتواند مشکلات عروقی باشد.برای تشخیص درست نیاز به بررسی و سونوگرافی هست
      توصیه میکنم حضورا تشریف بیاورید.

  5. سمانه می گوید

    با سلام،خانمی ۳۴ساله هستم چند وقتی لکه های دون دون به رنگ قرمز اطراف مچ پا مشاهده کردم که کم کم به رنگ قهوه ای در آمدند و حالا روی ساق پا لکه هایی به همان شکل دون دون و قرمز مشاهده شده،خیلی نگران هستم هم از لحاظ زیبایی پاها و اینکه مشکل خاصی باشد.خواهشا چه راهی برای برطرف کردن این لکه ها هست؟کرم یا پمادی هست که استفاده کنم؟با تشکر فراوان

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام
      اگر این لکه ها منشا عروقی داشته باشند متاسفانه نمیتوان با کرم یا پماد انها را برطرف کرد اما میتوان با تشخیص و درمان به موقع از پیشرفت انها جلوگیری کرد

  6. بهرامی می گوید

    آقای دکتر سلام
    من اهل کاشان هستم 55 ساله هستم و وزنم 98 کیلو و خانه دار هستم ،مدتی هست ازد درد پا خیلی خیلی رنج میبرم و و روی پاهام خیلی لک های قهوه ای ایجاد شد دکتر پوست و متخصص داخلی و ارتوپت رفته ام گفتن برای واریس هست یکی از پزشکان کاشان شما را جهت درمان معرفی کردن.ممنون میشم جهت درمان و مراجعه خدمتتون راهنمایی بفرمایید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      نمیتوان به اینصورت نظر قطعی اعلام کرد بهتر است

      سونوگرافی کالر داپلر وریدی از اندام تحتانی در حالت ایستاده به منظور بررسی وضعیت رفلاکس ورید هاي سطحي و وريدهاي عمقي انجام و جواب رابه واتس اپ 09365066105 ارسال بفرمایید

  7. آرش می گوید

    با عرض سلام يكسال پيش زير غوزك پام لكه قهوه اي زد دكتر پوست رفتم گفت به جايي خورده تا الان خوب نشده عكسش را براتون فرستادم تا لطف كنيد بررسي كنيد

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      اگر که پیشرفت نمیکند جای نگرانی نیست اگر شروع به پیشرفت کرد ،دوباره با ما تماس بگیرید که شمارا راهنمایی کنیم

  8. پروین می گوید

    سلام. برادرم ساق پایش سیاه وپاشنه زخم شده است.5 سال پیش عمل دیسک انجام وهنوز توان راه رفتن عادی نیز پیدا نکرده! چه باید کرد؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      نمیتوان به اینصورت نظر قطعی اعلام کرد بهتر است

      سونوگرافی کالر داپلر وریدی از اندام تحتانی در حالت ایستاده به منظور بررسی وضعیت رفلاکس ورید های سطحی و وریدهای عمقی انجام و جواب رابه واتس اپ 09372248415 ارسال بفرمایید

  9. فاطمه می گوید

    سلام دکتر لکه های هموسیدرینی درمان میشوند؟ برای درمان باید به متخصص پوست رجوع کنیم یا قلب و عروق؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      بهتر است اول با یک متخصص پوست مشورت کنید

  10. فاطمیه می گوید

    با عرض سلام، من ۵۵ ساله هستم مدت یک ماهه لکه های قهوه ای روی پشت پا و اطرافش دارم . چک آپ کامل کردم فقط گفتن ویتامین دی کم دارم . البته مدت یک ساله درد شدید بعضی وقتها بیشتر شب در ساق پا و زیر زانو ( درد مثل اینه که رگهای پام داره پاره میشه و معمولا چند دقیقه بیشتر طول نمیکشه و راه که برم درد کم کم از بین میره) دارم. آلتروساند پا هم کردم و چیزی نشون نداده. برای دو روز از جوراب واریس استفاده کردم با تجویز دکتر که لکه ها بیشتر شدن . لطفا بهم کمک کنین که چکار کنم . ممنون از همکاریتان

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      اين لكه هاي قهوه اي رنگ را لكه هاي هموسيدريني ميگويند.
      براي پيشگيري از بيشتر شدن انها از ايستادن و نشستن طولاني مدت پرهیز كنيد.
      اگر مجبور هستيد كه كار ايستاده يا نشسته انجام دهيد جوراب زير زانوي كلاس يك بپوشيد.
      وزن را كنترل كنيد.
      و براي رفع انها با متخصص پوست مشورت كنيد. سونوگرافي وريدي را هم با ايشان نشان بدهيد

  11. ریحانه می گوید

    سلام.مادرم مدتیه پشت پا و مچ پاشون لکه های قهوه ای تیره افتاده متخصص داخلی گفتن بعلت نوروپاتی دیابتی هستش این لکه همینطور منتشر نیشه به بالاتر.خواستم بدونم دارویی هست واسه ازبین بردن لکه ها؟؟ ممنونم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      برای مادر بهتر است رژیم غذایی کنترل شده داشته باشند و کنترل وزن می تواند به کنترل دیابت و قند خون و نهایتا پیشگیری از عوارض بیماری بیانجامد.
      تحرك بيشتر و فعالیت بدنی مثل داشتن پیاده روی روزانه ولو به مقدار کم ولی هر روز برای مثال 3 بار در روز هر بار 15 دقیقه برای ایشان خیلی خوب است.
      نگران این لکه ها هم نباشيد

  12. نازی می گوید

    سلام خسته نباشيد
    حدود ٧ سال ميشه كه يه لكه كبودي روي مچ دستم روي نبض و مچ پا روي نبضم شروع شد تا الان خيلي زياد شده حتي روي انگشتام هم پر شده
    تمام رگاي زير پوستم ديده ميشه حتي ريزرگها
    خيلي استرس گرفتم واقعا نميدونم چيه
    خارشو سوزش اصلا نداره فقط يخورده زبرتر شده نسبت به جاهاي ديگه
    لطفا كمكم كنيد ممنون ميشم😔

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر
      لطفا از نقاطی که میفرمایید اینجا یا در واتس اپ 09351802288 برای ما عکس ارسال کنید گه ما شمارا یهتر راهنمایی کنیم

  13. عاطفه می گوید

    سلام وقتتون بخیر باشه
    خانم ۳۷ ساله هستم حدود یک هفته است متوجه لک های قرمز پایین ساق و مچ پام شدم که خارش داره و اول که کم بود فکر میکردم جای گزیدگی حشره باشه اما دیدم الان بیشتر شده

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      نیاز به برررسی با ارسال عکس پا به شماره واتس آپ ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵ است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.