علل ایجاد درد جناغ سینه یا همان قفسه سینه

“درد قفسه سینه” علامتی است که مشکلات مختلفی از جمله بیماری‌های قلبی، ریوی، گوارشی و سطحی (عضلانی استخوانی) را مطرح می‌كند.

درد قفسه سینه ممكن است ناگهانی و شدید بوده و یا خفیف و مداوم باشد. همراهی درد با تنگی نفس، سرگیجه، ضعف عضلانی، درد در بازوها و … مهم هستند و برای تشخیص صحیح و درمان به‌موقع به پزشک کمک بسیاری می‌کند. درد سینه باید جدی گرفته شود.

چه زمانی درد قفسه سینه خطرناک است؟

شما اگر درد جناغ سینه شدید و ناگهانی دارید، باید فوراً آمبولانس خبر کنید؛ به‌ویژه اگر:

  • دردی با فشار زیاد، سنگین و یا سفت داشته باشید.
  • درد به دیگر قسمت‌های بدن همچون بازوها، پشت و یا فک کشیده شده باشد.
  • همچنین، نشانه‌های دیگری نیز دارید مانند تنگی نفس، حالت تهوع، عرق کردن یا سرفه کردن همراه با خون

شما در معرض بیماری عروق قلبی قرار دارید یعنی برای مثال، سیگار می‌کشید، چاق هستید یا فشارخون بالا، دیابت یا کلسترول بالا دارید.

علائم بیماری قلبی

بیماری دیابت را بسته به علت بروز و سن بروز آن طبقه‌بندی می‌کنند. در همه انواع دیابت وجه مشترک عدم توانایی بدن در استفاده از انسولین و یا عدم تولید انسولین به چشم می‌خورد.

انواع دیابت

آیا این درد می‌تواند یک مشکل قلبی باشد؟

درد جناغ سینه همیشه به دلیلی مشکل در قلب شما ایجاد نمی‌شود، اما گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ای از موارد زیر باشد:

1- آنژین: جایی که خون‌رسانی به عضلات قلب محدود می‌شود.

2- حمله قلبی: جایی که خون‌رسانی به قلب به طور ناگهانی قطع می‌شود.

در هر دو این شرایط، درد سنگین یا خفیف در قفسه سینه می‌توانند به بازوها، گردن، فک یا کمر کشیده شوند. این موارد همچنین باعث نشانه‌های اضافی همچون تنگی نفس و حالت تهوع نیز می‌شوند.

تفاوت اصلی بین این شرایط در این است که درد جناغ سینه ناشی از آنژین با فعالیت فیزیکی یا فشار عاطفی است و با استراحت پس از چند دقیقه بهتر می‌شود. اگر شما پیش‌ازاین مبتلا به آنژین بوده‌اید، درد می تواند با داروی آنژین تسکین یابد.

نشانه‌هایی که بیش از 15 دقیقه طول می‌کشند، در حالت استراحت اتفاق می‌افتند و شامل عرق کردن و تهوع هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که این موارد تحت‌تأثیر حمله قلبی روی داده باشند.

اگر فکر می‌کنید که خودتان یا شخصی دیگر دچار حمله قلبی شده، یا اگر دارای علائم بالا هستید و بیماری قلبی شما تشخیص داده نشده است، فوراً آمبولانس را خبر کنید.

دلیل درد قفسه سینه

اگر شما دچار حمله آنژین شده‌اید و پیش‌ازاین، این شرایط برای شما تشخیص‌داده‌شده است، داروهای تجویز شده از قبل برای این بیماری را مصرف کنید. اگر اولین دوز دارو مؤثر نباشد، دومین دوز دارو را پس از 5 دقیقه مصرف کنید.

اگر 5 دقیقه پس از مصرف دوز دوم دارو، هیچ بهبودی حاصل نشد، فوراً با آمبولانس تماس بگیرید.

حمله قلبی که به آن سکته قلبی نیز گفته می‌شود، هنگامی رخ می‌دهد که بخشی از عضله قلب خون کافی دریافت نکند.

علائم سکته قلبی قبل از وقوع

درد قفسه سينه وسط

درد وسط قفسه سینه معمولاً به صورت تنگی، سنگینی و فشار در منطقه وسط قفسه سینه احساس می‌شود. گاهی ممکن است این درد به صورت سوزش و سوزنی حس شود.

درد وسط سینه بعلت عوامل مختلفی ایجاد می‌شود که سه علت شایع و مهم آن عبارتند از:

  • بیماری قلبی
  • مشکلات گوارشی
  • درد عضلانی

درمان درد قفسه سينه وسط

درمان درد وسط سینه به علت آن بستگی دارد.

*نکته بسیار مهم این است که اگر شخصی برای اولین بار حس درد جدیدی را در قفسه سینه  تجربه میکند نباید به درمان‌های خانگی بسنده کرده و لازم است حتما برای تشخیص و درمان صحیح به پزشک مراجعه کند.

معاینه و تاریخچه بالینی به همراه ارزیابی اورژانس در اکثر بیماران ماهیت درد را مشخص خواهد کرد. گاهی تشخیص دقیق علت درد برای پزشک هم مقدور نبوده و ممکن است نیاز باشد بیمار چند ساعت یا یکی دو روز در مرکز درمانی تحت نظر باشد و آزمایشات و بررسی‌های کامل‌تری انجام گیرد.

علل شایع درد جناغ سینه

اکثر دردهای قفسه سینه مربوط به قلب نیست و نشانه‌ای از مشکل تهدیدکننده زندگی نیست. برخی از دلایل شایع درد قفسه سینه در پایین عنوان شده‌اند.

این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد که بدانید شرایط دیگری غیر از بیماری‌های قلبی نیز می‌توانند علت درد جناغ سینه باشند؛ اما شما همیشه باید به دنبال توصیه پزشک باشد تا اطمینان حاصل کنید که تشخیص درست صورت‌گرفته است.

بیماری رفلاکس معده یا مری (GORD)

بیماری رفلاکس معده به مری شرایط شایعی است که اسید از شکم به مری می‌رود.

علائم شایع رفلاکس معده به مری عبارت‌اند از:

  • سوزش درد قفسه سینه و مزه ناخوشایند در دهان که با بازگشت اسید معده به دهان شما اتفاق می‌افتد
  • این علائم معمولاً فوراً پس از غذا خوردن اتفاق می‌افتند و اگر شما خم شوید یا دراز بکشید بدتر می‌شوند.

رفلاکس معده و مری اغلب با تغییر سبک زندگی و در صورت ضرورت، با استفاده از دارو درمان می‌شود.

بیماری رفلاکس معده یا مری

وقتی اسید معده از مجرای ورودی غذا به عقب برمی‌گردد، باعث احساس سوزش در وسط قفسه سینه، گلو و گاهی اوقات درد در زیر سینه چپ یا همان ایجاد درد سمت چپ می‌شود.

درد قفسه سينه سمت چپ

علت عضلانی یا استخوانی درد قفسه سینه

اگر قفسه سینه شما درد داشته باشد و یا حساس شده است، این می‌تواند به علت کشیدگی عضله در دیواره قفسه سینه شما باشد. این حالت به طور عجیبی دردناک است، اما استراحت می‌تواند درد را آرام کند و عضله به‌مرورزمان بهبود یابد.

اگر شما در اطراف دنده‌های خود درد، التهاب و یا حساسیت دارید، و درد با درازکشیدن، نفس عمیق کشیدن، سرفه، عطسه بدتر می‌شود، ممکن است شما دچار بیماری به نام costochondritis باشید.

این بیماری با التهاب مفاصل بین غضروف‌ها اتفاق می‌افتد که دنده‌ها را به استخوان قفسه سینه (جناغ) متصل می‌کنند. علائم اغلب پس از چند هفته بهبود می‌یابند و ممکن است با مسکن نیز آرام شوند.

برای تشخیص آریتمی قلبی دستگاه و تست های زیادی هستند که پزشک از آن استفاده می کند.

علت درد قفسه سینه

وجود مشکل در ریه‌ها

اگر شما درد قفسه سینه شدید دارید که در زمان دم و بازدم بدتر می‌شود و همراه با علائمی همچون سرفه و یا تنگی نفس است، این حالت بر اثر شرایطی ایجاد می‌شود که بر ریه‌ها یا بافت اطراف آن تأثیر می‌گذارد، مانند:

  • ذات‌الریه – التهاب ریه‌ها، معمولاً در اثر عفونت است.
  • پلوریسم – التهاب غشای اطراف ریه که معمولاً با عفونت ایجاد می‌شود.

موارد خفیف ذات‌الریه معمولاً می‌توانند با آنتی‌بیوتیک، استراحت و مایعات درمان شوند. برای افرادی با بیماری‌های دیگر، شرایط می‌تواند سخت‌تر باشد و آنها نیاز به درمان در بیمارستان دارند.

درمان پلوریسم بستگی به علت زمینه‌ای دارد. پلوریسم با عفونت ویروسی ایجاد می‌شود که اغلب بدون نیاز به درمان حل می‌شود، درحالی‌که پلوریسم ناشی از عفونت باکتریایی معمولاً با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شود.

دوباره افرادی که ضعیف هستند و یا پیش‌ازاین از سلامت ضعیفی برخوردار بوده‌اند ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند.

آمبولی ریه دلیل درد قفسه سینه

حملات عصبی و اضطراب

برخی از انواع درد قفسه سینی می‌تواند بخشی از حمله عصبی و یا اضطراب باشد. علاوه بر درد قفسه سینه و احساسات اضطراب طاقت‌فرسا، آن حمله‌ها می‌توانند باعث ایجاد علائمی چون تپش قلب، عرق کردن، تنگی نفس و یا سرگیجه شوند.

اکثر حمله‌های عصبی از 5 تا 20 دقیقه طول می‌کشند. در طولانی‌مدت، شما باید از روان‌درمانی و دارو و یا هر دو کمک بگیرید.

باوجوداینکه تپش قلب می‌تواند نگران‌کننده باشد ولی معمولاً بی‌خطر است و در موارد نادری که در زمینه مشکلات قلبی مانند آریتمی باشد نیاز به درمان دارد.

علائم و درمان تپش قلب

سایر دردهای احتمالی قفسه سینه

دلایل بالقوه دیگری برای درد جناغ سینه وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • زونا: یک عفونت ویروسی عصبی و ناحیه پوست در اطراف آن که باعث ایجاد قرمزی دردناکی می‌شود و به تاول‌های خارش‌دار تبدیل می‌شود.
  • masitis: درد و تورم سینه که معمولاً با عفونت و در دوران شیردهی ایجاد می‌شود.
  • کولسیستیت حاد: التهاب کیسه صفرا که می‌تواند باعث درد ناگهانی شدید در قسمت سمت راست بالای شکم ایجاد شود که به‌طرف شانه راست کشیده می‌شود.
  • زخم معده: یک شکاف در پوشش معده که می‌تواند باعث سوزش و یا درد در شکم شما شود.
  • آمبولی ریوی: انسداد در رگ خونی که خون را از قلب به ریه‌ها می‌برد که می‌تواند باعث سوزش و درد شدید در قفسه سینه شود که به هنگام نفس کشیدن بدتر می‌شود، همچنین با تنگی نفس، سرفه و سرگیجه همراه است.
  • پریکاردیت: التهاب کیسه اطراف قلب شما که می‌تواند باعث درد ناگهانی، تیز و یا درد مبهم در قفسه سینه شما شود؛ درد معمولاً با درازکشیدن بدتر می‌شود.

برخی از این شرایط می‌توانند بسیار جدی باشند. حتماً با پزشک مشورت کنید تا بیماری شما به‌درستی تشخیص‌ داده‌ شده و درمان شود.

متخصصان و فلوشیپ‌های قلب و عروق، جراحان عروق و عمومی همچنین جراحان قلب می‌توانند به تمام مشکلات مربوط عروق مثل درمان انواع واریس کمک کنند.

بهترین دکتر واریس

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. دکتر حسن براتی می گوید

    برای درد شانه، شما می‌توانید به پزشک عمومی، متخصص فیزیوتراپی ورزشی، متخصص ارتوپدی، یا متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. در مراجعه اولیه خود، پزشک عمومی ممکن است شما را به یک ‌پزشک متخصص مرتبط ارجاع دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.