اثرات مخرب سیگار کشیدن بر سلامتی

کاهش کیفیت و کمیت زندگی در افراد سیگاری را می‌توان به بهترین نحو با بررسی بیماری‌های پوستی فرد سیگاری درک کرد. سیگارکشیدن علاوه بر اثرات تهدیدکننده بر ارگان‌های داخلی از جمله قلب و ریه، با تأثیر بر پوست منجر به پیری زودرس پوست شده و همین امر سبب کاهش کیفیت زندگی می‌شود. در مجموع این تأثیرات می‌توانند هشداری برای خطرات شدیدتر و تهدیدکننده حیات باشند.

سیگارکشیدن طولانی‌مدت با کاهش مهارت‌های تفکر و IQ همراه است. سال‌ها سیگارکشیدن می‌تواند همان گونه که هوا را آلوده می‌کند، مغز را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد.
مصرف طولانی‌مدت سیگار همان گونه که میزان IQ را کاهش می‌دهد، مهارت‌های تفکر را نیز در مردان الکلی و غیرالکلی کاهش می‌دهد.

آثار مخرب سیگار کشیدن بر بدن

در ادامه آثار مخرب سیگار کشیدن بر بدن آمده است:

آسیب به پوست، مو و ناخن

تحقیقات نشان‌ داده‌اند استعمال دخانیات سبب آسیب‌های زیر بر روی پوست می‌شود:

  •  ایجاد چین‌وچروک در پوست
  •  نازک شدن پوست و قابل مشاهده شدن رگ‌ها
  • کاهش چربی زیرجلدی و در نهایت گود افتادگی گونه و کاسه چشم
  • ریزش مو با الگوی مردانه
  • نازک شدن صفحه ناخن، ضخیم شدن ناخن و تشدید چین‌های پوستی
  • خاکستری شدن رنگ مو و سفید شدن زودرس موها
  • تغییر رنگ پوست و ایجاد لکه‌های پوستی
  • تحلیل عضلات و آویزان شدن پوست
  • ایجاد جوش‌های سر سیاه معروف به جوش‌ سیگاری‌ها یا جوش غیرالتهابی

استعمال دخانیات به‌ویژه سیگار به پوست و سیستم عروقی شما آسیب زده و باعث ایجاد واریس زیر چشم می‌شود.

درمان واریس زیر چشم 

  • افزایش احتمال بروز یک نوع بیماری پوستی به نام بیماری صدف یا پسوریازیس بیماری پوستی وابسته به سیستم ایمنی که باعث بروز پوسته‌های نقره‌ای ضخیم در آرنج و زانو شده که در صورت کنده شدن، زیر آن نقاط خونریزی دهنده دیده می‌شود. البته این بیماری انواع مختلف دارد که محل پوسته‌ها بر حسب نوع متفاوت است اما در سیگاری‌ها این بیماری به دلیل تأثیر اجزای سمی سیگار بر سیستم ایمنی شدیدتر است.

سیگار کشیدن خطر پیشرفت بیماری‌ پوستی وابسته به سیستم ایمنی به نام بیماری صدف یا پسوریازیس را دو تا سه برابر می‌کند.

سیگار و سرطان
  • کاهش قدرت ارتجاعی و خشکی و پیری زودرس پوست
  • عدم توانایی در تعریق کارآمد، ممانعت از خنک شدن پوست
  • سیگار کشیدن عامل خطر مهمی برای ایجاد یک بیماری خودایمنی و عروقی به نام برگر است. در این بیماری با ایجاد تنگی عروق، شریان‌ها و وریدهای کوچک مسدود شده و منجر به ایجاد زخم‌های پوستی در انگشتان پا می‌شود. انسداد عروق ایجاد شده با پیشرفت بیماری منتهی به انتخاب ناگزیر درمان قطع پا برای ادامه حیات می‌شود.
  • سیگار کشیدن سبب کاهش قدرت ارتجاعی و خشکی و پیری زودرس پوست می‌شود.
  • سرطان‌های غیرملانومای پوستی از جمله سرطان‌هایی هستند که در اثر استعمال دخانیات به وجود می‌آیند.
  • سیگار یا هر نوع از مواد دخانی به علت وجود نیکوتین و مونوکسید کربن مانع ترمیم پوست می‌شود.
  • چهره سیگاری‌ها به صورت چهره اخمو، خشن، با چین‌وچروک‌های پوستی فراوان، تشدید خطوط پوستی و عمیق شدن آنها تغییر می‌کند.

لخته باعث ورم پا و همچنین درد ساق پا می‌شود و امکان فعالیت نرمال را سلب می‌کند به‌طوری‌که حتی درحال استراحت هم آرامش ندارند.

علت ورم پا در افراد معتاد

از دست دادن دندان‌ها

سیگار کشیدن انسان را در معرض انواع مشکلات دهانی اعم از سرطان دهان و بیماری لثه قرار می‌دهد. در واقع بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۵ در انگلستان انجام شده افراد سیگاری گاهی تا ۶ برابر بیشتر از افراد غیر سیگار استعداد ابتلا به بیماری‌های لثه را دارند که در نهایت ممکن است منجر به از دست دادن دندان‌ها شود.

از بین رفتن درخشش طبیعی چهره

آیا تابه‌حال توجه کرده‌اید که پوست افراد سیگاری حالتی تیره و متفاوت دارد؟ در سال ۱۹۸۵ یک تحقیق علمی از عبارتی با عنوان ” چهره‌ی سیگاری” استفاده کرد تا خصوصیات خاص این چهره‌ها را تعریف کند؛ خصوصیاتی مثل چین‌وچروک، گود افتادگی و تیرگی پوست چهره که به‌خاطر مصرف سیگار ایجاد می‌شود.

علاوه بر این سیگار کشیدن باعث تخلیه‌ی مواد مغذی مثل ویتامین سی می‌شود که در حفظ و بازسازی پوست نقش مهمی دارند.

دود سیگار

عدم بهبودی زخم‌ها

تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که زخم افراد سیگاری بعد از انجام اعمال جراحی به سرعت سایرین بهبود حاصل نمی‌کند؛ بنابراین اگر تصمیم دارید چین و چروک حاصل از سیگار کشیدن را با جراحی زیبایی از بین ببرید بدانید که این کار کمی مشکل خواهد بود. علاوه بر این جراحان هم ترجیح می‌دهند در صورتی شما را عمل کنند که سیگار کشیدن را ترک کنید.

معمولاً زخم واریس پا در صورت عدم درمان به‌موقع پای مبتلا به واریس رخ می‌دهد. زخم معمولاً در پا با ورم نسبتاً شدید و دائمی و دچار تغییرات پوستی رویت می‌شود.

درمان زخم واریس

زگیل

به دلایل نامعلومی افراد سیگاری به ویروس پاپیلوما مبتلا می‌شوند این ویروس باعث بروز زگیل و از جمله زگیل بر روی اندام تناسلی می‌شود. البته این ویروس از راه تماس جنسی منتقل می‌شود اما سیگار کشیدن هم یک نشانه‌ی خطر است. افراد سیگاری نسبت به کسانی که شرکای جنسی متعددی دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

افتادگی و شل شدگی شکم

سیگار کشیدن می‌تواند باعث کم اشتهایی شود و افراد سیگاری معمولاً نسبت به سایرین وزن کمتری دارند اما تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ در کشور هلند انجام شده نشان داده است که میزان چربی اندام‌های داخلی افراد سیگاری بیشتر از غیرسیگاری‌ها است. این چربی‌ها که در بین بافت‌ها و اندام‌های داخلی وجود دارند در شکم جمع می‌شوند و کم، کم زمینه‌ساز بیماری‌های دیگری از جمله ابتلا به بیماری دیابت می‌شوند.

انگشتان زرد

نیکوتین موجود در دود سیگار باعث تغییر رنگ دندان‌های شما و حتی دیوارهای اتاقتان شده و درعین‌حال باعث زردی انگشتان و ناخن‌ها هم می‌شود. اگر در اینترنت به دنبال راه حلی برای این مشکل بگردید با پیشنهادهایی مثل استفاده از آبلیمو، مایع سفید کننده و سابیدن با سیم مواجه می‌شوید اما مسلماً ترک سیگار کم‌هزینه‌تر، راحت‌تر و بی درد تر است.

چه زمانی برای درمان بیرون زدگی رگ‌های بدن باید اقدام کرد؟ برای درمان رگ‌های پا باید به چه پزشکی مراجعه کرد؟

بهترین متخصص واریس در تهران

آیا سیگار کشیدن باعث بروز واریس می‌شود؟

سیگار کشیدن یک عادت ناسالم است که به سلامت قلب و عروق، ریه‌ها، مغز و اغلب ارگان‌های بدن اثر می‌گذارد. نارسایی وریدی عامل بروز بیماری واریس و رگ‌های عنکبوتی محسوب می‌شود. سیگار با تأثیر بر جدار عروق می‌تواند احتمال بروز نارسایی وریدی را افزایش دهد.

سیگار با افزایش سطح نیکوتین و منو اکسید کربن کارکرد قلب را بیشتر می‌کند همچنین سطح LDL خون را بالا می‌برد بالارفتن  LDL باعث افزایش غلظت و حرکت آهسته‌تر خون در رگ‌هاست که به این ترتیب خون به‌سادگی لخته شده و انسداد بروز می‌کند.

اگر فردی سیگاری و مبتلا به واریس باشد احتمال بروز عارضه لخته خون عمقی (DVT) و بروز زخم‌های مزمن وریدی در او به مراتب بیشتر از مبتلایان به واریس غیر سیگاری است.  در سیگاری‌ها عارضه نارسایی مزمن وریدی بیشتر دیده می‌شود گرفتگی عضلات تغییر رنگ پوست و تورم و داغی پاها خارش و سنگینی پا از مشکلات شایع در نارسایی مزمن است.

کلینیک تخصصی درمان واریس و بیماری‌های وریدی دکتر مهرداد اقدسی
فلوشیپ فوق تخصصی قلب و عروق

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.