تاثیر قرص آسپرین برای پریود شدن

بعضی از داروها ممکن است بر روند طبیعی پریود شدن در بعضی از خانم‌ها تأثیر بگذارند. در این مقاله سعی شده است چند دسته از داروهایی که ممکن است بر پریود شدن تأثیر بگذارند آورده شده است.

آیا داروها می‌توانند بر دوران قاعدگی تأثیر بگذارند؟

طبیعی است که در ماه‌های مختلف، دوره قاعدگی شما اندکی تفاوت داشته باشد. خونریزی شما ممکن است زودتر یا دیرتر آغاز شود، یا اندکی سنگین‌تر یا سبک‌تر باشد. اما اگر چرخه پریود شدن شما نامنظم باشد، چند مورد می‌توانند دخیل باشند.

  • بارداری، واضح‌ترین دلیل برای اتفاق نیفتادن دوره قاعدگی است
  • شرایط پزشکی خاص
  • تغییر در عادات کاری یا ورزشی
  • یا حتی استرس

می‌توانند دوران قاعدگی را نامنظم کنند و در برخی موارد داروهای تجویز شده برای شما، نیز می‌توانند موجب اختلال در دوران قاعدگی شما شود.

آسپرین و NSAIDها

آسپرین همچنین می‌تواند به جلوگیری از لخته شدن خون کمک کند. به همین دلیل است که پزشکان گاهی اوقات، این دارو را پس از حمله قلبی یا سکته (زمانی که یک رگ خونی توسط یک لخته خون مسدود شده است)، تجویز می‌کنند.

اما اگر آسپرین را به طور منظم مصرف کنید، متوجه خواهید شد که دوره‌های قاعدگی شما شدیدتر یا طولانی‌تر از حد معمول می‌شود. اگر شما خونریزی بیش از حد طبیعی دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

دیگر مسکن‌هایی که به داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) شناخته شده‌اند، شامل ایبوپروفن و ناپروکسن هستند که دارای عوارض جانبی می‌باشند. مصرف آنها در طول دوره‌ی قاعدگی می‌تواند خونریزی را کمتر کند.

قرص برای پریود

کنترل بارداری هورمونی

قرص‌های ضدبارداری یا آی یو دی‌ها معمولاً دوران قاعدگی شما را سبک‌تر، کوتاه‌تر و منظم‌تر می‌سازند. آنها گاهی اوقات به‌عنوان درمانی برای زنانی که اندومتریوز دارند (بیماری که می‌تواند باعث خونریزی قاعدگی شدید و گرفتگی عضلانی و درد بسیار شود) محسوب می‌شوند.

گرچه، اگر شما قرص “مینی پیل” فقط – پروژسین مصرف می‌کنید، قاعدگی شما ممکن است در ابتدا نظم کمتری داشته باشد. برخی از خانم‌ها، چند ماه پس از شروع مصرف دارو، بین دوره‌های قاعدگی منظم خود، خونریزی دارند.

برخی از خانم‌ها، چند ماه پس از اینکه قرص‌های ضدبارداری را قطع کردند، متوجه می‌شوند که پریود نشده‌اند؛ بنابراین اگر شما قصد بارداری دارید، با پزشک خود در مورد هر چیز غیرمعمولی صحبت کنید.

قرص ضد بارداری برای پریود شدن

هورمون‌درمانی

در طول دوران پیش از یائسگی (سال‌هایی که منتهی به یائسگی می‌شوند)، سطوح هورمون شما تغییر می‌کند. این امر می‌تواند دوران قاعدگی شما را غیر قابل پیش‌بینی کند و اغلب سنگین‌تر از حالت عادی اتفاق بیفتد.

هورمون‌درمانی (استروژن، پروژسترون یا ترکیبی از هر دو) می‌توانند به منظم‌تر کردن دوره قاعدگی شما کمک کنند، اما در مورد مزایا یا خطرات استفاده از آن با پزشک صحبت کنید.

DVT در بارداری مهم‌ترین خطری است که زنان باردار را تهدید می‌­کند و میزان خطر و عوارض ناشی از آن به‌مراتب بیشتر از عوارض زایمان، خونریزی و… است.

لخته خون در عروق عمقی (DVT) در دوران بارداری

وارفارین (کومادین)

این دارو به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می‌کند. بزرگ‌ترین مسئله‌ی مرتبط با آن، خونریزی است. اگر شما این قرص را مصرف کردید و خونریزی شما شدید شد یا در بین دو دوره قاعدگی، خونریزی اتفاق افتاد، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

داروی تیروئید

تیروئید شما، غده‌ای است که هورمون‌های خاصی تولید می‌کند. اگر تیروئید شما به‌اندازه کافی هورمون تولید نکند (این شرایط کم‌کاری غدهٔ تیروئید نامیده می‌شود)، دوره‌ی پریود شدن شما نامنظم می‌شود.

دارویی که افراد مختلف برای درمان کم‌کاری تیروئید مصرف می‌کنند، لِووتیروکسین (لِووکسیل، سینتروئید) نامیده می‌شود. این دارو جایگزین هورمون‌های طبیعی تولید شده توسط تیروئید شما می‌شود و می‌تواند باعث تغییراتی در دوره‌ی قاعدگی شما شود.

درصورتی‌که این تغییرات، باعث بروز مشکلاتی برای شما شد و یا مشکلات شما از بین نرفت، با پزشک خود صحبت کنید.

تاثیر کم کاری تیروئید بر دوران پریود

داروهای ضدافسردگی

محققان دریافته‌اند که خانم‌هایی که داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنند، دچار اختلالات قاعدگی مانند گرفتگی عضلات دردناک، خونریزی شدید یا پریود نشدن به‌عنوان عوارض جانبی می‌شوند.

به‌احتمال زیاد شما متوجه دوره‌های قاعدگی نامنظم در سه ماه اول پس از شروع مصرف دارو می‌شوید، اما درصورتی‌که پس از آن شرایط به حالت عادی برنگشت به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر علائم پیش از قاعدگی شما آن‌قدر جدی هستند که زندگی روزمره شما را مختل می‌کنند (شرایطی که به سندرم اختلال پیش از قاعدگی دیسفوریک شناخته شده است)، داروهای ضدافسردگی می‌توانند به شما کمک کنند.

افسردگی و اختلال قبل از پریود شدن

داروی صرع

مطالعات بر روی خانم‌هایی که مبتلا به بیماری صرع هستند و داروهای ضد صرع مصرف می‌کنند، نشان داده است که بسیاری از آنها پریود نمی‌شوند و یا دارای دوره‌های پریود شدن نامنظم و تغییر در طول چرخه قاعدگی خود هستند.

در صورت بروز این عوارض جانبی، به پزشک خود اطلاع دهید؛ به‌خصوص اگر قصد بارداری دارید، ممکن است او بخواهد اطمینان حاصل کند که شما دچار سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نیستید.

منبع: webmd

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.