سؤالات رایج بیماران درباره واریس از دکتر مهرداد اقدسی

برخی از سؤالات بیماران در مورد واریس پا بسیار جالب و علمی است. این سؤالات را در اینجا گردآوری می‌کنیم شاید سؤال شما هم باشد و پاسخ دکتر اقدسی فوق‌تخصص قلب و عروق فعال در حوزه درمان بیماری‌های وریدی به این سؤالات بتواند به شما هم در رسیدن به پاسخ سؤالاتتان کمک کند.

سرگیجه و واریس

محمد ۵۷ ساله بازنشسته آموزش‌وپرورش است. اظهار می­‌کند که نزدیک به 10-12 سال است که واریس دارد. واریس در هر دوپا دیده می‌شود. سرگیجه شدید دارد به‌طوری‌که می‌گوید وقتی از جا برمی‌­خیزد، باید چند لحظه‌ای صبر کند تا سرگیجه برطرف شود.

آیا سرگیجه به واریس ارتباط دارد؟ آیا با درمان واریس سرگیجه خوب می‌شود؟

پاسخ دکتر مهرداد اقدسی: این سرگیجه وضعیتی است. به این صورت که با تغییر وضعیت ایجاد می‌شود یعنی وقتی فرد از حالت نشستن به حالت ایستاده تغییر وضعیت می­دهد و یا از حالت ایستاده شروع به راه رفتن می­کند دچار سرگیجه می­شود. ممکن است این وضعیت به‌خاطر واریس طنابی باشد.

در واریس طنابی مقدار زیادی خون مثل یک حوضچه در پاها ذخیره می‌شود در سنین بالاتر واکنش سیستم عصبی هورمونی تضعیف می‌شود و نمی‌تواند پاسخگوی افزایش خون ورودی باشد و هر چه رگ‌های طنابی در پا بیشتر و واریس شدیدتر باشد این مشکل هم شدت می‌یابد؛ لذا با درمان واریس طنابی کمک بسیاری به بهبود سرگیجه می‌شود.

درد رگ‌های پا قبل از زمان پریود

مریم خانمی ۳۲ساله و خانه‌دار است. 2 فرزند که زایمان طبیعی به دنیا آمده‌اند. از درد شدید رگ‌های پا قبل از پریود شدن شاکی است.

آیا درمان واریس به این مادر در کاهش درد پا قبل از پریود کمک می‌کند؟

در مطالعه‌­ای روی خانم‌های 42-19 سال نشان داده است که 80 درصد خانم‌ها در یکی دو روز مانده به عادت ماهانه دچار پرخونی و تورم در رگ‌های پا می‌شوند. تورم رگ‌ها باعث تحریک اعصاب پیرامون رگ و احساس درد می‌شود.

توصیه عمومی به استفاده از جوراب واریس، ورزش منظم، کنترل وزن و در موارد لازم درمان واریس است.

واریس عنکبوتی

واریس و درد موقع نزدیکی

لیلا خانمی ۲۹ساله است که سه زایمان داشته است یک زایمان طبیعی و دو فرزند بعدی با سزارین به دنیا آمده‌اند. درد در زمان نزدیکی باعث شده تا به پزشک زنان مراجعه کند. در بالای ران و کشاله هر دو طرف ران‌ها رگ‌های گره، گره دارد. متخصص زنان در مشاوره عنوان نمودند درد ممکن است به واریس مربوط باشد و نیاز به بررسی بیشتر است.

آیا ممکن است این رگ‌ها باعث درد هنگام نزدیکی باشند؟

سر منشأ واریس پا معمولاً از ورید صافن پا است اما بعضی مواقع ریشه واریس ممکن است از وریدهای داخل لگن باشد. واریس ناحیه ران می‌تواند نشانه­‌ای از واریس شدید لگنی باشد که در زمان نزدیکی به علت پرخونی و تورم باعث درد می‌شود. در این موارد باتوجه‌به شرح حال بیمار ممکن است برای بررسی بیشتر سونوگرافی داخل رحمی یا کالر داپلر وریدهای لگنی انجام شود. درصورتی‌که منشأ واریس در لگن مشخص شد درمان از طریق Coil embolization و اسکلروتراپی از طریق وریدهای داخلی صورت می‌گیرد.

واریس لگن

در طول بارداری پرخونی لگن و رحم و دستگاه تناسلی پیش‌آمد طبیعی و رایجی است و ممکن است واریس‌های دیگر مانند واریس پا و واریس مقعدی هم در بارداری به وجود آید .

برگشت به ورزش حرفه‌ای بعد درمان واریس

احسان ۲۹ساله قهرمان پرورش اندام در دو دوره متوالی بوده است و در زمان خشک کردن (خشک‌ کردن بدن در بدن‌سازی با کاهش محتوای آب و چربی‌های ذخیره‌شده در بدن باعث می‌شود که حجم بیشتری از بدن را عضلات خالص پر کند و نمایان می‌کند) برای مسابقات اخیر واریس گره‌ای پشت ساق پای او بیشتر از گذشته نمودار شده لذا با دکتر اقدسی در مورد درمان این واریس مشورت کرد.

آیا با وجود واریس گره‌ای، امکان بازگشت به تمرین حرفه‌ای وجود دارد؟

اولین نگرانی احسان از زمان برگشتن به تمرین و انجام ورزش حرفه‌ای است. دکتر اقدسی به احسان این دلگرمی را می‌دهد که احسان ظرف مدت 5-3 روز بعد بتواند تمرینات خود را از سر گیرد و نه‌تنها درمان واریس مانع ادامه ورزش نمی‌شود بلکه باعث بهبود عملکرد فرد می‌­شوند.

لیزر واریس پا

واریس بعد از لخته

امید ۴۶ساله و شغل آرایشگری را دارد. دو سال قبل در تصادفی استخوان ساق پای امید شکست. متأسفانه در زمان استراحت در منزل دچار dvt می‌شوند و پس از آن به‌واسطه شغل دائماً ایستاده برای ایشان جوراب واریس تجویز می‌شود. از وجود رگ‌های واریس درشت روی پا و شکم شکایت دارد.

لیزر واریس می‌تواند واریس پای او را درمان کند؟

در پاسخ دکتر اقدسی پس از انجام سونوگرافی و بررسی وضعیت ورید عمقی آسیب‌دیده عنوان می‌کنند که عمل لیزر واریس به صلاح آقا امید نیست. در واقع رگ واریسی برجسته روی پا و ناحیه شکم، مسیر کمکی برای برگشت خون به سمت قلب و جلوگیری از تورم، مشکلات دیگر است؛ لذا توصیه دکتر به ادامه استفاده از جوراب زیر زانو در زمان کار روزانه است. همچنین کم‌کردن وزن و ورزش هوازی مرتب هم برای کاهش شدت علائم ناشی از لخته مثل سفتی و سنگینی پا به ایشان توصیه گردید.

درمان واریس با لیزر به‌عنوان معجزه درمان واریس شناخته شده است. روشی مؤثر و سالم که هم برای درمان رگ‌های برجسته طنابی و هم برای برطرف‌کردن مویرگ‌های ریز عنکبوتی کاربرد دارد.

لیزر واریس پا

آسپرین در درمان واریس

کمال ۳۹ساله کارمند بانک ساعت‌ها مجبور است پشت میز بنشیند و دچار واریس طنابی خفیف شده است.

آیا آسپرین می‌تواند در پیشگیری یا درمان واریس مؤثر باشد؟

پاسخ دکتر اقدسی این است که آسپرین اثری در پیشگیری یا درمان واریس ندارد. در خصوص لخته شدن واریس داروی مورد انتخاب پزشک معمولاً قرص خوراکی ریورکسابان یا قرص‌های مشابه آن است. البته در مواردی هم به تشخیص دکتر ممکن است قرص آسپرین استفاده شود.

در ادامه، سؤالات متداولی که توسط مراجعه‌کنندگان زیادی پرسیده می‌شوند، گردآوری شده است:

علاوه بر اینکه واریس ممکن است علایمی مانند درد، سنگینی، خارش، بی‌قراری در پاها ایجاد کند واریس‌های بزرگ طنابی دو عارضه را به دنبال دارند 1- خونریزی 2- لخته

لذا توصیه می‌شود انواع رگ واریسی بزرگ طنابی حتماً درمان شوند.

درمان رگ واریسی ریز عنکبوتی: پس از انجام اسکلروتراپی (تزریق) رگ‌های عنکبوتی بهتر است یک تا دوهفته از انجام فعالیت‌های ورزشی اجتناب شود. ولی پیاده‌روی توصیه می‌شود و فعالیت‌های روزمره منعی ندارد. یعنی صبح فردا می‌تواند سر کار خود حاضر باشد.

درمان رگ واریسی بزرگ طنابی: پس از درمان رگ‌های بزرگ‌تر که معمولاً به‌وسیله لیزر و یا رادیو فرکوونسی انجام می‌پذیرد، از انجام فعالیت‌های ورزشی تا 15 روز خودداری گردد. ولی پیاده‌روی توصیه می‌شود و فعالیت‌های روزمره منعی ندارد. یعنی صبح فردا می‌تواند سر کار خود حاضر باشد.

پس از بیان مشکلات خود و معاینه که با بررسی توسط  veinlight و سونوگرافی داپلر رنگی تکمیل می‌شود، معمولاً در همان جلسه بیماری شما تشخیص داده، شدت و گستردگی و عوارض احتمالی آن در آینده برای شما توضیح داده می‌شود. سپس در مورد بهترین راه‌های درمانی که می‌تواند در بهبود مشکلات وریدی شما مؤثر باشد اطلاعات لازم به شما داده می‌شود.

ویزیت اول معطوف به مسائل تشخیصی و روشن کردن جزئیات درمان است. ازآنجاکه راه‌های درمان بیماری‌های وریدی و واریس بسته به مورد متفاوت است؛ لذا پروتکل درمانی معمولاً به جلسات بعد موکول می‌شود. اگر چه در بعضی از بیماران قابل انجام است.

بله باتوجه‌به اینکه این درمان با حداقل دست‌کاری بوده و پس از درمان مشکل خاصی وجود ندارد، به طور روتین ما در کلینیک هر دوپا را در یک جلسه درمان می‌کنیم. البته از نظر وقت و هزینه نیز به سود بیمار خواهد بود.

عوامل مختلفی دخالت دارند از جمله:

  • بالا رفتن سن
  • ارث
  • تغییرات هورمونی که در زمان‌هایی مانند دوران بلوغ، بارداری، یائسگی واضح‌تر است.
  • مصرف داروهای هورمونی از جمله قرص‌های پیشگیری از بارداری نیز از عوامل مهم است.
  • چاقی
  • ایستادن طولانی مدت
  • اشعه آفتاب

ظاهر شدن رگ‌های غیرعادی در پاها. ممکن است در ظاهر رگی دیده نشود بلکه علائم دیگری مانند درد و سنگینی ساق پاها، احساس گزگز و مور، مور، سوزش، خارش، و احساس خستگی در پاها می‌توانند نشانه‌ای دال بر بیماری وریدها باشند.

جدار رگ از داخل تخریب شده و در واقع رگ را از بین می‌بریم و ظرف 2 تا 3 ماه بدن، رگ موردنظر را جذب کرده و برمی‌دارد. نیازی به خارج کردن آن نیست.

البته رگ‌های زیاد دیگری نیز هستند که جایگزین رگ واریسی خون را انتقال می‌دهند و هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. در واقع رگ‌های واریسی نه‌تنها عمل انتقال خون را به‌خوبی انجام نمی‌دهند، بلکه مشابه  یک انبار خونی هستند که موقع ایستادن پرخون شده و احتمال ابتلا به لخته خونی و حتی خونریزی را نیز افزایش می‌دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
37 نظرات
  1. علی می گوید

    اسلام
    چند وقتی درنوک زبان زخم بصورت سیاه رنگ تشکیل شده که مواقع صبح ک ازخواب بیدار میشم خونریزی داره .لطفا راهنمایی بفرمایید راه درمان آن و به کدوم متخصص مراجعه کنم؟باسپاس

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      بهتر است با یک متخصص گوش و حلق بینی مشورت کنید،ایشان بهتر میتواند به شما کمک کند

  2. امید می گوید

    سلام بنده به تازگی به علت بیماری دی وی تی لخته شدن خون در پای چپ از بیمارستان مرخص شدم .میخواستم بدونم بنده کی میتونم دوباره فوتبال و دویدنرو شروع کنم ؟

  3. مهدی می گوید

    لک های سیاه بالای مچ پا در جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 2 ماه پیش) در دسته مشاوره
    سلام دکتر، چند وقتیه بالای مچ پام لک های سیاه و قرمز شده، بخاطر چیه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      لطفا سونوگرافی کالر داپلر وریدی از اندام تحتانی در حالت ایستاده به منظور بررسی وضعیت رفلاکس ورید هاي سطحي و وريدهاي عمقي انجام و جواب رااینجا یا در واتس اپ 09393027297ارسال بفرمایید.

  4. مهتاب می گوید

    با سلام و وقت بخیر.
    سکته قلبی چقدر می تونه باعث کوتاه شدن عمر بشه و روی کیفیت زندگی بیمار اثر بذاره‌. بیماری که این مشکل براشون پیش اومده آقایی هستند که در سن 43 این مشکل براشون پیش اومده، اضافه وزن داشتن و الان 45 ساله هستند. آیا ازدواج با چنین فردی به صلاح هست؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      به این صورت نمیتوان نظر قطعی داد،بهتر است حضورا با یک متخصص قلب مشورت کنید.

  5. ایمان می گوید

    سلام وقت بخیر .آقای دکتر من ۳۴ ساله هستم الان حدود سه ماهه که ورم بدن دارم اول پای راستم بود والان پای چپ و دست چپ به همراه درد دارم.ولی ورم پای راستم از بین رفته.دکتر رفتم آزمایشم دادم گفتن مشکلی نداری.اما چند روزه که از شدت ورم و درد نمیتونم راه برم .در ضمن من متادون مصرف میکنم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      بهتر است با متخصص داخلي مشورت كنيد،
      اين ورم ها عروقي نيستند.

  6. احمدی می گوید

    از امروز صبح قوزک پای چپ و راست ورم کرده.یک خانم هفتاد و چهار ساله هستن

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      بعيد است عروقي باشد
      بهتر است با یک متخصص داخلي مشورت كنید.

  7. محبوبه می گوید

    سلام وعرض ادب،سال گذشته ساق ومچ پای چپم کمی ورم کرد.بعدیک هفته استراحت خوب شد.امسال دوباره همین اتفاق افتاده.درضمن درطول روزخیلی سرپاهستم.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      تحرک داشته باشيد، ورزش های هوازی انجام دهید.
      اگر مجبور به ايستادن طولاني هستيد بهتر است جوراب زير زانو واريس (كلاس يك) استفاده کنید.

  8. S.R می گوید

    با سلام خدمت جناب آقای دکتر.ببخشید مادر من 71 سالشونه وچند سالیه که ته روی زبونشون حالت دونه ها ی خونی وجود داره. به دکتر مراجعه کردیم وعکس با دوربین گرفتند که با پزشکای دیگه مطرح کنند در جواب گفتند که چنین چیزی بی سابقه هست. میخواستم ببینم علت چی میتونه باشه احتمال داره به خاطر وجود دندان مصنوعی باشه

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      بله میتواند این احتمال وجود داشته باشد.
      متاسفانه من نمي توانم نظر قطعي بدهم.

  9. مسعود می گوید

    سلام سال ۸۶ عمل تعویض دریچه میترال انجام دادم ۱۷ روز پیش تب ولرز و خستگی تهوع داشتم تشخیص دکتر کرونا بود ولی تست کرونا منفی بود،الان علائمی ندارم ولی بی حالم خواستم بپرسم میتونم ویتامین D3 استفاده کنم شما پیشنهادی داشته باشید ممنون میشم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      مصرف ويتامين D جزو ضروريات است.
      و با ازمايش نياز به ان مشخص ميشود

  10. مهدی می گوید

    اریس پا دارم طوریه که رگها زدن بیرون الان تا رانم هم کشیده شد واریس درمانش چیه باید چکار کنم تا بهبود پیدا کنن .درمانش عمل هست یا لیزر.بعد هزینه درمانش چقدر هست.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام ما برای درمان واریس بسته به این که واریس از کدام نوع است روش های درمانی مختلفی داریم گاهی هم لازم است که از روش های تلفیقی برای درمان استفاده کنیم . این که برای شما چه درمانی نیاز است بعد از انجام سونوگرافی و معاینه مشخص میشود . اگر مایل هستید از پاهای خود عکس ارسال کنید به واتس اپ 09351802288 تا به شما مشاوره حدودی داده شود سپس به صورت حضوری مراجعه کنید

  11. مهدی می گوید

    هزینه عمل ؟؟؟ـبیمه تامین اجتماعی طرف قرار داد هست ـ؟؟؟

  12. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

    برای گرفتن اطلاعات در رابطه با بیمه و هزینه لطفا عکس پاهای خود را به واتس اپ 09351802288 ارسال کنید

  13. نریمان اسدی طهرانی می گوید

    اقاي دكتر ببخشيد ميخواستم بدونم من الام دو ماهي ميشه كه وقتي ناراحت ميشم و فكر ميكنم و عصبي ميشم افسردگي داشتم قبلاً جديداً رگ هاي روي دو طرف پيشوني ام وقتي عصبي ميشم تورم شديدوقرمزميشه پيشونيم و پشت چشمم هم درد ميگيره بي حالي بهم دست ميده چرا؟؟ خطركه

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      ورزش كنيد
      يوگا
      مديتيشن
      مطالعه
      و حساس نباشيد

  14. حسن می گوید

    سلام والان ۴۰ سالمه. زمان دانش آموز دبیرستانی بودن، چاقویی به ساق پام خورد. اون لحظه به جای خون، مایع سفیدی ازش اومد. بعد از چند سال، سوار موتور بودم که لیز خورد و موتور روی همین ساق چپم افتاد. حالا مدتیه درد داره. درست همون یه منطقه.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر
      دكتر اقدسي پيام شما را مطالعه و فرمودن که به این صورت نمیتوان نظر قطعی داد توصيه كرد بصورت حضوري توسط همكارشان دكتر صراطي معاينه دقيق انجام شود.

      ایشون‌شمارو معاینه میکنند و نتیجه رو به دکتر اطلاع میدهند،و اگر کار اورژانسی بود یا نیاز به درمان دکتر اقدسی انجام خواهند داد.
      برای تعیین وقت دکتر صراطی به واتس اپ 09365066105پیام ارسال کنید

  15. فرشاد سیفی می گوید

    عرض ادب و احترام
    متاسفانه فقط در مچ و روی پای چپ من ورم مشاهده میشود پارسال هم همین مشکل پیش آمد به دکتر قلب کلیه و پوست مراجعه کردم و الحمدالله چکاپ کامل عکس و …گرفتم مشکلی نداشتم دالپر هم کردم مشکلی نبود دکتر کلیه گفت عفونت هست سفتریاکسون وریدی به تعداد ۱۰ تا زدم خوب هم نشد تا اینکه به حال خودش رها کردم خوب شد اما الان متاسفانه دوباره همان پا ی چپ ورم کرده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      توصیه میکنم که با یک متخصص روماتولوژی حضورا مشورت کنید.

  16. بهروز می گوید

    سلام.. می خواستم بپرسم که با چه دفترچه بیمه هایی قرارداد دارید و اگر کسی دفترچه کسی دیگرو استفاده کنه میتونه یا نه؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام- بیمه های طرف قرار داد در سایت قسمت کلینک واریسمراجعه کنید.

  17. زهره ای می گوید

    سلام آیا واریس واژن بعد 2 و3سال از بارداری درمان دارد یانه.؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر
      این نوع واریس هم مثل انواع واریس ها درمان دارد ولي درمانيكه تضميني بدون عارضه باشد وجود ندارد

  18. سارایی می گوید

    سلام وقت بخیر من خانمی ۳۴ساله هستم روماتیسم دارم روی هردوپاهای من رگهای بنفش وسبز زیاده همراه بادردوخارش وسوزس میخواستم بدونم بایدچکارکنم ازبین بره واصلادرمان داره

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر
      درمان اين رگها به تلفيقي از اسكلروتراپي و ليزر سطحي كوترا جواب خوبي بدهد
      لطفا برای راهنمایی بیشتر و تعیین وقت با واتس اپ 09365066105 تماس بگیرید

  19. ز می گوید

    سلام وقتتون بخیر این عکس پای مادرمه خیلی پاش درد میکنه بخصوص پای راستش که همونجور که میبینید ورم کرده به نظرتون مشکلش چه جوری حل میشه

    البته روماتیسم مفصلی هم دارن ایشون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      مشكلات بيمار ارتباطي به عروق واريسي ندارد
      با متخصص روماتولوژي خودشان مشورت كنيد.

  20. مینا می گوید

    سلام خسته نباشید به مدت یکساله که در سونوگرافی های مختلف افزایش قطر عروقی و واریکوز در ناحیه لگن مشاهده شده و من در حالت خوابیده و همچنین نزدیک عادت ماهانه ام احساس قلقلک دارم که فکر میکنم مبتلا به واریس لگن هستم علائم بیماریم نزدیک پریود بیشتر میشن ممنون میشم راهنمایی کنین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.