آیا قهوه باعث ایجاد واریس می‌شود؟

برای بسیاری از افراد هیچ چیز جایگزین یک قهوه داغ در اول صبح نمی‌شود. کافئین یک محرک طبیعی است که میلیاردها نفر در سرتاسر دنیا از نوشیدن آن لذت می‌برند. مصرف متعادل کافئین می‌تواند سبب احساس بیداری، هوشیاری و تمرکز بیشتر شود.

البته، مصرف مقادیر زیاد کافئین می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی داشته و سلامت عروق را تحت‌تأثیر قرار دهد و منجر به بروز بیماری‌های ناخواسته شود. افرادی که از نارسایی یا بیماری وریدی رنج می‌برند ممکن است درباره تأثیر کافئین بر وریدهای خود کنجکاو باشند. در ادامه این مطلب، تمامی اطلاعات لازم در زمینه نوشیدن قهوه، و رگ‌های واریسی و گزینه‌های درمانی رایج برای مشکلات وریدی می‌پردازیم.

آیا قهوه باعث ایجاد واریس می‌شود؟

اگر با رگ‌های واریس دست‌وپنجه نرم می‌کنید، کافئین موجود در قهوه می‌تواند، سلامت رگ‌های شما را به خطر بیندازد. کافئین می‌تواند عروق خونی را تنگ کرده و فشارخون را افزایش دهد. بالا بودن فشارخون به مدت طولانی به وریدها فشار وارد می‌کند. در نتیجه، این فشار به دریچه‌های وریدی در اندام‌های تحتانی آسیب می‌رساند.

وریدها (رگ‌ها) به پمپاژ خون در جهت خلاف جاذبه به قلب کمک می‌کنند. در صورت آسیب‌دیدن وریدها، این فرایند مختل شده و خون در پا، مچ پا یا نواحی زیر آن تجمع می‌کند.

بیماری وریدی بیش از 30 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا را تحت‌تأثیر قرار داده. علائم وریدهای واریسی در پا، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تورم پا و مچ آن
  • درد و خستگی پاها
  • سوزش در ران یا ساق پا
  • درد پا که در هنگام راه‌رفتن یا بالا نگه‌داشتن پا بهبود می‌یابد.
  • خارش و خشکی پوست
  • بی‌ حسی در پاها یا گز، گز
  • مشکل در ایستادن به مدت طولانی
  • بروز زخم‌هایی در پا که بهبود نمی‌یابند.
علائم وریدهای واریسی در پا

وریدهای عنکبوتی شایع‌ترین نوع وریدهای قابل‌مشاهده هستند. وریدهای واریسی در واقع وریدهای کوچک سطحی هستند که در لایه خارجی پوست بین درم و اپیدرم قرار دارند.

رگهای واریسی

کافئین چگونه بر سلامت وریدها تأثیر می‌گذارد؟

مواد خوراکی و نوشیدنی‌ها، توانایی آن را دارند که بر فشارخون اثر گذاشته و شرایط بیمار را بدتر کنند. در صورت ابتلا به فشارخون بالا، امکان دارد اجتناب از مصرف کافئین و پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای فرد بهتر باشد.

شما می‌توانید مقدار مناسب مصرف کافئین را باتوجه‌به شرایط جسمانی خود، از پزشک سؤال کنید. امکان دارد، پزشک محدود کردن مصرف سدیم و شکر را به همراه کاهش مقداری اضافه‌وزن را به شما پیشنهاد کند. متأسفانه، واقعیت این است که اجتناب از مصرف کافئین، خطر ابتلا به وریدهای واریسی را کاهش می‌دهد. افراد باید بدانند که عوامل بسیاری در بروز بیماری وریدی نقش دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به وریدهای واریسی
  • جنسیت (زن بودن)
  • چاقی یا اضافه‌وزن
  • بارداری
  • داشتن 60 سال سن یا بیشتر
  • ایستادن یا نشستن به مدت طولانی
  • عدم تحرک فیزیکی
  • فشارخون بالا

پایش منظم و مداخله زود هنگام هر دو عناصری کلیدی جهت دریافت بهترین نتایج پزشکی هستند.

تاثیر قهوه بر رگ‌های واریسی

جلوگیری از بیماری واریس (varicose vein prevention) مقدم و ارجح‌تر از درمان واریس است. پیشگیری همواره متکی بر شناسایی دقیق علل ایجادکننده و مستعدکننده بیماری است.

راه‌های جلوگیری از واریس

مقدار مناسب مصرف قهوه در روز

هنگامی که صحبت از مصرف کافئین و سلامت وریدها به میان می‌آید، همانند بسیاری از موارد دیگر در زندگی حفظ تعادل راه‌حل کلیدی است. به‌طورکلی، باور بر این است که افراد بالغ و سالم می‌توانند تا 400 میلی‌گرم در روز کافئین مصرف کنند. این مقدار برابر مصرف 4 فنجان قهوه معمولی است.

بااین‌حال، هضم کافئین در هر فرد اندکی متفاوت است. مقدار مجاز مصرف کافئین می‌تواند بسته به وزن بدن، مصرف برخی داروها و حساسیت به کافئین متغیر باشد.

مقدار مجاز مصرف کافئین و قهوه

صرف‌نظر از چگونگی مصرف، باید تعادل را در مصرف کافئین رعایت کرد. باید توجه داشت که مقدار کافئین موجود در نوشیدنی‌ها و خوراکی مختلف می‌تواند به‌شدت متفاوت باشد. برای مثال، نوشیدنی‌های انرژی‌زا دارای مقادیر زیاد و غیر ایمنی از کافئین هستند.

حتی نوشیدنی‌هایی که کافئین زدایی شده‌اند نیز دارای مقدار اندکی کافئین هستند. در صورت مصرف بیش از حد کافئین، امکان دارد تشدید علائم بیماری وریدی به همراه موارد زیر تجربه شود:

درحالی‌که کاهش مصرف کافئین می‌تواند به کاهش این موارد کمک کند اما توانایی درمان وریدهای واریسی را ندارد. در صورت رنج بردن از وریدهایی دردناک، ناراحت‌کننده و نامطلوب از نظر ظاهری، درمان وریدی می‌تواند انتخاب مناسب‌تری باشد.

در این مقاله درباره نارسایی مزمن وریدی می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

زخم مچ پا

آیا مصرف قهوه برای سلامتی مضر است؟

اطلاعات متناقض بسیاری درباره چگونگی تأثیر مصرف کافئین بر سلامت افراد وجود دارد. درحالی‌که برخی مطالعات از مزایای مصرف کافئین تعریف می‌کنند برخی دیگر آن را عامل ابتلا به طیفی از بیماری‌ها می‌دانند. اغلب متخصصان توافق دارند که در صورت داشتن سلامت نسبی، مصرف یک فنجان قهوه در صبح مشکلی ندارد.

در این افراد، به نظر نمی‌رسد که مصرف متعادل کافئین بر سلامت وریدها تأثیری داشته باشد. بااین‌حال، این موضوع درباره کافئین و بیماری‌های وریدی متفاوت است. در صورت بروز موارد زیر، جهت اجتناب از ابتلا به عوارض ناشی از مشکلات وریدی زمینه‌ای باید درباره کاهش یا حذف مصرف کافئین، با پزشک مشورت کرد:

  • فشارخون بالا
  • تجربه هرگونه تأثیر منفی از کافئین
  • تجربه علائم بیماری وریدی همچون وریدهای واریسی
اثرات قهوه بر واریس

فشارخون بالا یا پرفشار خون زمانی پیش می‌آید که فشارخون پمپ شده در شریان‌ها بیشتر از حد معمول باشد. این بیماری شایع است وقتی فشار بالا می‌رود قلب را وادار به کار سخت‌تر می‌کند.

قاتل فشار خون بالا

درمان رگ‌های واریسی

در صورت ابتلا به وریدهای واریسی، متخصصان ما آماده کمک‌رسانی به شما هستند. در کلینیک درمان واریس، طیفی گسترده از درمان‌های وریدی کم تهاجم و غیر جراحی ارائه می‌شود. اغلب درمان‌ها بسته به تعداد وریدها، تنها 15 تا 30 دقیقه به طول می‌انجامد. پس از آن، فرد می‌تواند بلافاصله ترخیص شده و به فعالیت‌های طبیعی خود ادامه دهد.

درمان ناهنجاری‌های وریدی می‌تواند زندگی افراد را به طرز چشم‌گیری بهبود بخشد. متخصصان ما در این کلینیک تکنیک‌های درمانی زیر را به شما ارائه می‌دهند:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.