ورزش برای درمان واریس و پیشگیری | دکتر اقدسی

قلب دوم بدن که تاثیر زیادی در برگشت خون دارد در پشت ساق پا قرار گرفته است.
برای به حرکت انداختن جریان خون سیاه‌رگی ورزش‌هایی که منجر به انقباض مجموعه عضلات پشت ساق می‌شود توصیه می‌شود. رایج‌ترین این ورزشها پیاده‌روی و ورزش‌های پدالی هستند.

ورزش غیر متعارف و سنگینی که فشار بسیار زیاد به جریان خون و رگ‌های پا وارد کند و مانع برگشت خون از پاها به سمت قلب شود در دراز مدت می‌تواند در ایجاد و تشدید انواع رگ‌های واریسی موثر باشد.

ورزش  صحیح بطور کلی و در مدت طولانی اثر مثبت در عملکرد عروق دارد.

انجام ورزش غیر اصولی مانند ورزش بدون گرم کردن، ورزش‌های قدرتی خارج از متعارف بدن فرد ممکن است اثر منفی داشته و نتیجه معکوس به‌بار آورد.

ورزش در پیشگیری، کنترل و درمان واریس پا تا چه حد موثر است؟ پزشکان توصیه می‌کنند در روز حداقل نیم ساعت فعالیت بدنی داشته باشیم. چه ورزشی برای واریس پا خوب است؟ اساسا آیا می‌توانیم با وجود ورید‌های واریسی ورزش کنیم، خطری ندارد؟

در ادامه مقاله نکات مهمی در رابطه با واریس و ورزش بیان کرده‌ایم. با این امید که با خواندن این مقاله کوتاه کلیه سوالات شما در مورد ورزش و درمان واریس پا پاسخ داده شده باشد.

آیا واریس با ورزش درمان می‌شود؟

عوامل متعددی از جمله ژنتیک، ایستادن طولانی مدت، سن، جنسیت، بارداری و… در ایجاد واریس نقش دارند. درمان واریس پا با ورزش، مخصوصا تمریناتی که پا‌ها را درگیر می‌کنند امکان‌پذیر است. این حرکات باعث بهبود گردش خون شده و ماهیچه‌های شما را تقویت خواهند کرد.

باید به این نکته توجه کرد که ورزش برای رفع واریس به تنهایی کافی نبوده و همه علائم این اختلال را برطرف نمی‌کند؛ اما در بسیاری از مواقع ورزش منظم می‌تواند از شدت درد واریس کاسته و کم کم باعث کاهش شدت تورم رگ‌های پا شود.

عوامل دیگری به جز ورزش وجود دارند که از بروز واریس جلوگیری می‌کنند. برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • وزن مناسب
  • فعالیت بدنی کافی
  • تغذیه صحیح
  • تغییر سبک زندگی
  • استفاده از جوراب واریس

آیا با ورزش می‌توان از واریس پیشگیری کرد؟

ورزش اگر به صورت اصولی و درست انجام شود بسیار کمک‌کننده خواهد ‌بود. در ادامه ما قصد داریم چند مورد از بهترین ورزش‌های مربوط به واریس پا را به شما معرفی نماییم.

جلوگیری از بیماری واریس (varicose vein prevention) مقدم و ارجح‌تر از درمان واریس است. پیشگیری  همواره متکی بر شناسایی دقیق علل ایجاد کننده و مستعد کننده بیماری است.

پیشگیری از واریس

ورزش‌های خوب برای واریس

بهترین ورزش برای واریس چیست؟ چه ورزشی برای واریس پا خوب است؟ تمریناتی برای درمان واریس با ورزش وجود دارد. برخی از این ورزش‌ها عبارت‌اند از:

1. شنا

رگ‌های عنکبوتی، ورید‌های ظریفی هستند که در سطح پوست به رنگ آبی، قرمز یا بنفش دیده می‌شوند و ظاهری شبیه تار‌های عنکبوت دارند. حرکات شنا برای جلوگیری از به وجود آمدن این رگ‌ها مفید است؛ اما نمی‌تواند ظاهر آن‌ها را بهبود ببخشد.

همچنین در هنگام شنا، تاثیر جاذبه بر روی بدن کاهش یافته و بدن در حالت شناور قرار می‌گیرد. این وضعیت به کم شدن فشار از روی ورید‌های واریسی کمک می‌کند.

شنا و حرکت پاها

2. پیاده روی

از میان حرکات ورزشی بسیار عالی برای درمان واریس می‌توان به پیاده‌روی اشاره کرد. این ورزش برای هر سن و سطحی از آمادگی جسمانی توصیه می‌شود. پیاده‌روی یک راه عالی برای حفظ سلامت کلی بدن است. فقط 30 دقیقه پیاده‌روی در روز می‌تواند آمادگی قلبی عروقی را افزایش داده، از چربی اضافی بدن کاسته و قدرت ماهیچه‌ها را بیفزاید. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند اختلالات قلبی، پوکی استخوان و برخی از سرطان‌ها را کاهش خواهد داد.

آیا پیاده‌روی برای درمان واریس مفید است؟

برای درمان واریس پا با ورزش، پیاده‌روی به شدت توصیه می‌شود. زیرا راه رفتن باعث تقویت پمپ عضلانی پاها می‌شود. اثر مثبت پمپ عضلانی در تخلیه خون از پا، کاهش فشار وریدی، بهبود عملکرد دریچه‌های لانه کبوتری بیش از هر عامل دیگری است.

3. دو‌چرخه سواری

دوچرخه سواری همانند پیاده‌روی باعث تقویت عضلات ساق پا و بهبود گردش خون در پا‌ها می‌شود.

حتی اگر به دو‌چرخه دسترسی ندارید، می‌توانید در خانه تمرین پدال پا را انجام دهید. برای انجام این حرکت، ابتدا بر روی زمین به پشت دراز کشیده و دستان خود را در دو طرف بدن بر روی زمین قرار می‌دهیم. سپس پاهای خود را از زمین بلند کرده و شروع به پدال زدن می‌کنیم. تا زمانی که گردش خون در پا‌ها را حس کنید، تمرین را ادامه دهید. برای این کار بهتر است ساق پا را بالا‌ و دورتر از سطح زمین نگه دارید.

4. تمرین بورگر آلن

یکی از تمرینات ورزشی که اثر زیادی در برطرف کردن واریس پا دارد ورزش بورگر آلن است. این تمرین به بهبود گردش خون کمک کرده و تورم در پا‌ها را کاهش می‌دهد.

برای از بین بردن واریس پا با ورزش بورگر آلن، ابتدا به پشت دراز کشیده و پا‌ها را با زاویه 45 تا 90 درجه بالا می‌بریم و به مدت 2 تا 3 دقیقه در این وضعیت می‌مانیم. بعد از اینکه رنگ پا اندکی سفید‌تر شد، می‌نشینیم و پا‌ها را به مدت 3 تا 5 دقیقه به حالت آویزان نگه خواهیم داشت تا رنگ آن‌ها به حالت اول برگردد. بعد از این کار دراز کشیده و به مدت 3 تا 5 دقیقه در این حالت بمانید.

توصیه می‌شود 2 بار در روز این ورزش مناسب برای واریس پا را انجام دهید. بورگر آلن ورزش مناسبی برای بیماران دیابتی و کسانی است که به فشار خون بالا مبتلا هستند.

درمان واریس با لیزر به عنوان معجزه درمان واریس شناخته شده است. روشی موثر و سالم که هم برای درمان رگ‌های برجسته طنابی و هم برای برطرف کردن مویرگ‌های ریز عنکبوتی کاربرد دارد.

پیاده روی با جوراب واریس

جوراب واریس، فشار  تنظیم شده‌ای را بر روی پاها و پاشنه‌ها ایجاد می‌کند و باعث تسهیل جریان خون به سمت قلب می‌شود؛ به‌این‌ترتیب تورم و خستگی پاها کاهش می‌یابد و توان فعالیتی بیشتر می‌شود.

یعنی: فرد دیرتر خسته می‌شود و علائم واریس کمتر می‌شود.

پس استفاده از جوراب واریس در هنگام پیاده‌روی معمولاً مفید است.

ورزش برای واریس لگن و دستگاه تناسلی

واریس دستگاه تناسلی و لگن معمولا در بارداری بوجود می‌آید و در اکثر افراد چند ماه بعد از زایمان خودبخود برطرف می‌شود.

وجود رگ‌های واریسی در اطراف رحم و تخمدان‌ها و در کف لگن باعث احساس سنگینی بروز درد و علایم دیگری می‌شود که در مقاله واریس لگنی بطور کامل به آن پرداخته ایم.

برای کنترل واریس لگن و واریس واژن علاوه بر کاهش وزن و درمان یبوست، ورزش و تحرک مناسب یکی از مهمترین فاکتورها است.

ورزش‌هایی که باعث تقویت عضلات کف لگن می‌شوند در تخلیه وریدهای لگنی و بهبود علائم بسیار موثر هستند.

یکی از انواع ورزش برای واریس لگن، انجام تمرینات کگل Kegels است.

فیلم ورزش برای واریس واژن و واریس لگن

بهترین ورزش برای کنترل علائم واریس پا

در ادامه سعی کرده‌ایم به بهترین حرکات ورزشی برای درمان واریس اشاره بکنیم.

1. تمرین عضله پشت ساق پا

یکی از ورزش‌های مربوط به واریس پا، تمرین بالا نگه داشتن پاشنه پا است. برای انجام این حرکت، پاشنه پاهای خود را بلند کرده و بر روی انگشتان بایستید و تا 15 بشمارید سپس به وضعیت قبل برگردید. می‌توانید در هنگام راه رفتن نیز بر روی پنجه خود پیاده‌روی کنید. این کار منجر به منقبض شدن رگ‌ها شده و از تجمع خون در پا‌ها جلوگیری می‌کند.

تمرین عضله پشت ساق پا

بیماری واریس در همه اندام‌ها ممکن است ایجاد شود ولی چون فشار وریدی در پاها بیشتر است واریس پا شایع‌تر از سایر نقاط بدن است.

علت واریس پا در جوانی

2. بالا بردن پا از پشت سر

این حرکت یکی از ورزش‌های مناسب برای واریس پا است. نحوه انجام آن به این صورت است که ابتدا فرد مبتلا به واریس، بر روی شکم خوابیده و دست‌های خود را زیر پیشانی قرار می‌دهد. سپس، پا‌ها را به زاویه 30 درجه و به مدت 10 ثانیه بالا نگه می‌دارد. این ورزش برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

3. حرکت لانگز از کنار

یکی از ورزش‌های مناسب برای درمان واریس، حرکت لانگز است. برای انجام این تمرین، پاها را به اندازه عرض شانه باز می‌کنیم. سپس پای راست را به سمت راست حرکت داده و زانو پا راست را خم می‌نماییم. به‌طوری که زانو سمت چپ صاف باشد. تا 10 شمرده و بعد به حالت ایستاده باز می‌گردیم. بار دیگر این مراحل را برای پای چپ انجام خواهیم داد.

افرادی که مبتلا به مشکلات پا مخصوصا در ناحیه زانو هستند، باید با احتیاط این حرکت را انجام دهند.

یوگا و تمرین ویپاریتا کارانی

حرکت بالا نگه‌داشتن پا‌ها

یکی دیگر از حرکات ورزشی برای درمان واریس، به این صورت است که ابتدا به پشت خوابیده و دست‌ها را کنار خود قرار می‌دهیم. سپس یکی از پا‌ها را بالا برده و در حالت عمودی نسبت به سطح زمین به مدت 15 ثانیه نگه می‌داریم. اکنون پا‌ی خود را پایین آورده و پا دیگر را بلند کنید.

فواید بالا نگه داشتن پا‌ها

برخی از فواید بالا نگه داشتن پا‌ها در زیر اشاره شده است:

  • بهبود جریان خون در پا‌ها
  • تقویت عضلات ناحیه ران
  • کاهش تورم پا‌ها

یوگا برای درمان واریس پا

یوگا یک ورزش بسیار مناسب. برای درمان واریس پا است. با انجام برخی حرکات یوگا، پا بالا‌تر از سطح قلب قرار گرفته و به بهبود گردش خون کمک می‌کند.

بهترین ورزش برای درمان واریس پا

حرکات دیگری که برای درمان واریس پا با ورزش انجام می‌شود و بسیار ساده هستند عبارت‌اند از:

  • حرکت ساق پا: برای انجام این حرکت، روی پنجه بلند شده و سپس پایین بیایید.
  • پرش به بالا و پایین: به کاهش تجمع خون در پاهای شما کمک می‌کند. این کار را پنج دقیقه و سه بار در روز انجام دهید.
  • بالا آوردن کف پا: ابتدا پنجه خود را بالا آورده تا جای که تنها نقطه تماس پا با زمین پاشنه باشد. سپس پاشنه را بالا ببرید.

ورزش‌های مضر برای درمان واریس

هر تمرين ورزشی كه فشار بيش از حد به وریدها وارد كند می‌تواند مضر باشد.

وزنه برداری یکی از ورزشهای مضر برای واریس است. در ضمن این ورزش فشار بالایی ايجاد شده و مانع برگشت راحت خون به قلب می‌شود و حجم زیادی از خون در وریدهای پا انباشته می‌شود.

واریس پیشرفته پا در مردی جوان و ورزشکار که پای دیگر تتو دارد

پس از تشخیص واریس باید برای درمان این بیماری آزاردهنده و رهایی از عوارض آن اقدام کرد برای واریس به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

بهترین متخصص واریس تهران

اگر به وزنه برداری دلبسته هستيد و نمی‌توانيد آن را كنار بگذاريد برای سلامت پاهای خود موارد زير را رعايت كنيد:

١- بطور متناوب از وزنه‌های كوچك و بزرگ استفاده كنيد.

٢- موقع وزنه برداری جوراب واريس زير زانو بپوشيد.

٣- بلافاصله پس از پايان وزنه برداری ورزش‌های تخليه وريدی ساق مانند ١٠-١٥ دقيقه ورزش پدال يا دوچرخه سواری انجام دهيد.

٤- برای طولانی مدت نفس خود را حبس نکنید. بازدم، بازدم، بازدم فراموش نشود.

دویدن استقامتی طولانی روی زمین سفت یا تریدمیل نيز فشار بیش از اندازه‌ای روی وریدهای پا وارد می‌کند و ممکن است در افراد مستعد یا کسانی‌که دچار واریس‌های خفیفی هستند باعث تشدید علائم و پیشرفت واریس شود. در این افراد توصیه می‌شود در بین دو‌های طولانی ورزش‌های خاص تخلیه وریدی را فراموش نکنند. و موقع دويدن استقامتی جوراب واريس زير زانو كلاس فشار يک بپوشند.

آیا پس از درمان واریس می‌توان ورزش کرد؟

بعد از درمان واریس با کمک لیزر، راديو فركوونسی و يا اسکلروتراپی بهتر است ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی به مدت 30 تا 60 دقیقه در روز انجام گيرد.

ورزش سنگين حرفه‌ای و ورزش‌های استقامتی ٥-٧ روز بعد از درمان واريس پا مجاز است.

بعد از جراحی واريس بسته به وسعت و شدت بيماری و وسعت محل جراحی توسط جراح توصيه‌های لازم انجام خواهد شد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله مراقبت بعد از لیزر واریس پا و اسکلروتراپی را مطالعه کنید.

منبع : healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
22 نظرات
  1. رها می گوید

    خانمی 35 ساله هستم و در پاهایم مخصوصا در ران هایم مشکل رگهای عنکبوتی دارم. من قرص دوکسیوم مصرف میکنم و به تازگی ورزش بدنسازی را شروع کرده ام البته حرکاتی انجام میدهم که بیشتر برای تقویت عضلات پاها است و از وزنه های سبک استفاده میکنم. آیا این ورزش باعث افزایش رگ های عنکبوتی نمیشود؟ آیا در هنگام ورزش جوراب واریس بپوشم؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر
      در هنگام ورزش نياز به جوراب نيست
      در حد متعارف ورزش مورد اشاره مشكلي ايجاد نخواهد كرد.

  2. سارا رخ فروز می گوید

    سلام خدمت دکتر گرامی. می خواستم بدونم یوگا برای درمان واریس موثره؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      بله یوگا هم ميتواند مانند هر ورزش ديگري در پيشگيري و كمك به درمان واريس موثر و مفید باشد .

  3. جواد می گوید

    آیا کوهنوردی برای واریس مفید است یا خیر؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت به خیر…در کل منافع همه ی ورزشها برای واریس و عروق بیشتر از ضرر احتمالی است .

  4. سارا می گوید

    سلام آقای دکتر من چند سالی میشه که دچار واریس عنکبوتی شدم آیا ورزش فیتنس برای آن مضرراست

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      تحرک و ورزش کردن برای شما بسیار مناسب هست اما بهتر است ورزش های سنگین با وزنه برای پا انجام نشود.

  5. ساناز می گوید

    سلام وقتتون بخیر من ۲۴ سالم هست حدود یک ماه‌هست که ۲تا رگ نسبتا کوتاه و کنی کلفت در پشت پای چپم ظاهر شده و سبز رنگم هست قسمت پشت زانوم و اینکه من ورزشکار هم هستمtrx کار میکنم میخواستم بدونم ایا واریس هست و اینکه‌راه پیشرفت و جلوگیری چی هست‌ممنونم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      لطفا از وضعیت ظاهری عروقی که میفرمایید برای ما اینجا یا در واتس اپ 09372248415 عکس ارسال کنید که شمارا بهتر راهنمایی کنیم .

      حذف این پیغام ویرایش پاسخ

  6. ویداایمانی فرد می گوید

    سلام اقای دکتر،اول میخوام یک دنیاازتون تشکرکنم بابت وقتی که میذارین خداقوت
    من چندوقتی ورزش دودرجاکارمیکنم،که یک روز درمیونه،پیاده روی روزانه،الان یک هفته است نمیتونم روی کف پاهام صافوساده مثل قبل بایستم؛واحساس میکنم وزنه به پام بسته شده

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      میتواند از اثار شروع ورزش باشد.اگر به زودی برطرف نشد با یک پزشک رماتولوژیست مشورت کنید

  7. سمیه می گوید

    آیا ورزش تاثیری بر واریس دارد ؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      ورزش میتواند در مواردی باعث پیشگیری از بروز واریس بشود یا حتی اگر دردی وجود دارد آن درد را کاهش دهد بنابراین حتما ورزش کنید

  8. عباس می گوید

    سلام ارادت من یه پسر ۳۳ ساله هستم ورزشکار و کوهنورد ۱۷ شهریور یه آندوسکوپی دیسک کمر انجام دادم البته آمپول رقیق کننده تزریق نکردن فرداش از بیمارستان مرخص شدم روز اول همه چی خوب بود اما فرداش کم کم ساق پام گرفت و درد شدید داشتم
    Dvt شده بودم تا ران بالا آمده بود و متاسفانه آمبولی شدم ۸ روز بیمارستان بستری بودم الان ریه ام خوب شده پام درد و ورم نداره اما همینکه تا دستشویی میرم میام میبینم رنگ پام یه مقدار تیره تر شده و به محض درازکش شدن به حالت اول بر میگرده
    دکتر من چطور میتونم پای اول خودمو داشته باشم
    ممنون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      با سلام
      در درمان لخته های خون کمی باید بیشتر صبور باشید.
      جای نگرانی نیست در صورت نیاز لطفا حضورا برای بررسی بیشتر مراجعه بفرمایید

  9. محمود می گوید

    سلام آقای دکتر
    من از تبریز مزاحمتون میشم. حدود 40 روز پیش صبح بعد از بیدار شدن متوجه ورم پا همراه با درد شدم که بعداز مراجعه به دکتر و سونوگرافی پی به DVT بردم .دکتر قرص ريواروکسابان 10 تجویز کرده با جوراب واریس .حالا موقع راه رفتن ساق تا مچ پام ورم میکنه و بعد از استراحت خوب میشه.میخواستم ببینم تا کی این ادامه خواهد داشت و آیا پیاده روی برایم ضرر داره یا نه .ممنون از لطف شما

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      توصيه ميشود بعد از DVT پياده روي و تحرك مناسب سني انجام شود.
      تا سه ماه ورزش نكنيد.
      و دارو را ادامه دهید .
      جوراب واريس را روزها بپوشيد.
      و پس از بهتر شدن وضعيت كرونا لطفا حضوري مراجعه كنيد.

  10. مینا می گوید

    با سلام و خسته نباشید. من 30 سالمه و از حدود 1 سال پیش نشانه هایی از رگهای عنکبوتی روی پاهام ظاهر شده که عمدتا در قسمت رانها هستن و با گذشت زمان در حال افزایشن. همچنین در قسمت کنارهای زانو رگ های آبی رنگ هم ظاهر شدن که فکر میکنم داره بزرگ میشه
    حدودا سه چهار سالی هم ورزش بدنسازی رو انجام دادم ، آیا ممکنه تاثیر ورزش باشه که رگ های عنکبوتی بیشتر بشن؟

    برای از بین بردن شون باید چیکار کنم؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      ورزش های سنگین و با وزنه برای پا، در بدنسازی، برای شما که نشانه هایی از واریس دارید میتواند از عوامل پیشرفت واریس باشد

      برای واریس های عنکبوتی از روش اسکلروتراپی و لیزر سطحی استفاده میشود
      اما برای رهنمایی و مشاوره بهتر لطفا چند عکس برای به واتس اپ 09365066105 ما ارسال کنید

  11. مرجان می گوید

    با سلام و خسته نباشید خدمت دکتر گرامی

    بنده مدتی است که متاسفانه در ساق پای خود رگ‌های واریس مشاهده می کنم. بنده مربی شنا هستم و زیاد از استخر استفاده میکنم. میخواستم ببینم آیا استخر برای واریس خوب است؟ و یا برای درمان این رگها باید این ورزش را متوقف کنم.
    با تشکر فراوان

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      قطعا توصيه ميشود, ورزشهاي هوازي مانند استخر را ادامه دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.