پماد واریس چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مطلب به بررسی پماد واریس پرداخته‌ایم؛ با ما همراه باشید. رگ‌های واریسی عموماً رگ‌هایی در پا هستند که به علت آسیب‌دیدن یا ضعیف شدن، نمی‌توانند وظیفه‌ی خود را به‌درستی انجام دهند. ازآنجاکه هنگام نشستن یا ایستادن، جاذبه نمی‌تواند نقشی در برگرداندن خون از پاها به قلب داشته باشد، رگ‌ها وظیفه‌ی بیشتری بر عهده دارند تا بتوانند جریان خون را در مسیر صحیح قرار دهند.

در نتیجه‌ی این افزایش فشار، دریچه‌های موجود در رگ‌ها که به طور معمول برای ممانعت از بازگشت جریان خون بسته می‌شوند، ممکن است ضعیف شده و نتوانند عملکرد خود را در نگه‌داشتن خون به‌درستی انجام دهند و این مسئله به ایجاد واریس می‌انجامد.

در جوامع امروزی به دلیل سبک زندگی، واریس شیوع زیادی یافته است و بسیاری از افراد در پی درمان آن هستند. درمان‌های بسیار زیادی برای درمان رگ‌های واریسی وجود دارد و از میان آنها پماد واریس به دلیل هزینه‌ی پایین‌تر و عوارض جانبی کمتر، مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. در ادامه به اثربخشی پمادها و کرم‌های واریس و انواع آنها خواهیم پرداخت.

پماد واریس چیست؟

کرم‌ها و پمادهای مخصوص برای درمان واریس را باید به طور مستقیم بر روی مناطق آسیب‌دیده به طور مرتب ماساژ داد. ازآنجاکه رگ‌های واریسی در نزدیکی پوست قرار دارند، استعمال این پمادها می‌توانند بر روی آنها اثر بگذارد و عمدتاً سبب کاهش تورم رگ‌ها و کبودی پوست و تسکین درد می‌شود. برخی از پمادها حاوی ترکیباتی چون ویتامین k و شاه‌بلوط هستند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، شاه‌بلوط و برخی دیگر از گیاهان دارای خواص ضدالتهابی هستند که تورم مربوط به رگ‌های واریسی را کاهش می‌دهند. همچنین برخی ترکیبات به‌کاررفته در این نوع پمادها خاصیت ضد درد دارند که سبب تسکین دردهای ناشی از واریس خواهند شد.

مهم‌ترین ویژگی قابل‌توجه در این پمادها، بهبود بافت‌های پوست و ترمیم آسیب‌های وارده به آن‌ها است تا وضعیت ناخوشایندی را که به دلیل رگ‌های واریسی بر روی پوست ایجاد شده، بهبود بخشند.

علائم مربوط به دچار واریس

تفاوت پماد و کرم

ازآنجاکه محصولات درمانی در شکل‌های مختلفی چون پماد و کرم عرضه می‌شوند، در اینجا به برخی از تفاوت‌های میان این دو اشاره می‌کنیم.

  • پمادها دارای میزان روغن بالاتر نسبت به آب و غلظت بالاتر داروی فعال هستند و نسبت به کرم‌ها مدت‌زمان بیشتری بر روی پوست می‌مانند.
  • کرم‌ها نسبت به پماد روغن پایین‌تری دارند و راحت‌تر به درون پوست جذب می‌شوند، در نتیجه مدت‌زمان زیادی روی پوست باقی نمی‌مانند.

باتوجه‌به ویژگی‌هایی که این دو دارند لازم است در هر زمان بر اساس نیاز از محصول مناسب استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال اگر لازم است داروی بیشتری مورداستفاده قرار گیرد بهتر است از پماد استفاده کرد. اما زمانی که لازم است که محدوده‌ی بیشتری را آغشته کرد و نیز مهم است که سریع‌تر جذب شود، استفاده از کرم‌ها مورد کاملاً مناسبی است.

اگر مجبور هستید که بیش از ۴ ساعت در روز بایستید و یا زمان طولانی بر روی صندلی باشید، باید بدانید که شما در معرض ابتلا به واریس هستید.

کدام مشاغل عامل برو واریس هستند؟ 

کرم و پماد برای واریس

انواع پماد واریس موجود در ایران و خصوصیات آن‌ها

در این قسمت به برخی از کرم‌ها و پماد واریس موجود در ایران و خواص آنها اشاره می‌کنیم. لازم به ذکر است که این پمادها به طور معمول بر علائم موجود در رگ‌های واریسی تمرکز دارند. از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که می‌توان به طور معمول در پماد واریس یافت، خواص ضدالتهابی، خواص تسکین‌دهنده‌ی درد و نیز بهبود بافت‌های کبود و آسیب‌دیده‌ی پوست است.

همچنین باتوجه‌به ایجاد احساس سنگینی و بی‌قراری در رگ‌های واریسی در پاها، این پمادها در کاهش این علائم نیز نقش چشمگیری دارند. برای تهیه‌ی این محصولات شرکت‌های مختلفی وجود دارند که باتوجه‌به سفارش مشتریان، اقدام به تأمین محصولات موردنظر می‌کنند.

کرم ونووین :(Venovine Cream) این کرم در درمان علائم واریس در پا و نیز درمان علائمی چون درد، تورم و سنگینی ناشی از نارسایی‌های طولانی‌مدت وریدی نقش بسیار چشمگیری خواهد داشت.

کرم کاورمارک :(Covermark Cream) این کرم شامل ترکیباتی چون اسین و عصاره‌ی شاه‌بلوط هندی است که در افزایش جریان خون در مویرگ‌ها و بهبود آن و رفع التهابات ناشی از رگ‌های واریسی اثر دارند.

وینوویتال :(Veinovital) این کرم کاملاً گیاهی بوده و می‌تواند درد و تورم ناشی از واریس را از بین ببرد. همچنین این محصول برای رفع کبودی‌های دردناک نیز مفید است.

کرم ضد واریس ونوپلنت :(Venoplant) این کرم دارای مواد مؤثری است که در محافظت از عروق خونی نقش دارند. در مواردی چون احساس سنگینی در پاها، ورم در پاها و بی‌قراری شبانه در پا، جریان خون را در پاها بهبود بخشیده و از قدرت کششی آنها محافظت می‌کند.

خواص کرم واریکوست

آیا تا به حال متوجه حس سنگینی پا شده‌اید؟ شما تنها کسی نیستید که احساس سنگینی در پاها را تجربه کرده است. این حس ناخوشایند برای تعداد زیادی از مردم پیش می‌آید.

علت سنگینی پاها

کرم ونوگل :(Venogl) این کرم با عصاره‌های گیاهی، در تقویت دیواره‌ی سیاهرگ‌ها نقش زیادی داشته و برای پیشگیری در ابتلا به واریس نیز مفید است.

کرم واریکاست :(Varikosette) ترکیبات موجود در این کرم در درمان رگ‌های واریس سطحی اثر زیادی دارند.

کرم واریس واری استاپ :(Varistop) ترکیبات موجود در این کرم خاصیت ضدالتهابی و تسکین‌دهنده‌ی درد دارند.

کرم واریکوس :(Varicos) از ویژگی‌های این کرم ازبین‌بردن لخته‌های خون است و باعث بهبود گردش خون در رگ‌ها می‌شود.

خاصیت کرم ونوگل

لخته خون در پا به دلیل انباشته شدن و تشکیل توده‌ای از خون در وریدهایی ایجاد می‌شود که در حالت عادی مسیر برگشت خون به سمت قلب هستند.

علائم لخته خون در پا

نحوه‌ی مصرف پماد

برای استفاده از پماد باید مواردی را رعایت کرد. از جمله اینکه:

  • باید موضع موردنظر را به‌خوبی شست و تمیز کرد تا به طور کامل بتواند جذب شود.
  • باید توجه شود که در صورت استفاده از دو نوع پماد باید بین آن‌ها نیم ساعت فاصله گذاشت تا با هم مخلوط نشوند.
  • نکته‌ی بسیار مهم دیگر ماساژ ملایم بر روی رگ‌ها است زیرا فشار زیاد باعث ایجاد صدمه‌های بیشتر در رگ‌های آسیب‌دیده خواهد شد.
  • پمادها و کرم‌ها را نباید بر روی زخم‌های باز مالید چون این کار سبب بروز عفونت خواهد شد.
  • نکته‌ی بسیار مهم دیگر شستن دست‌ها پس از استفاده است زیرا این احتمال وجود دارد که دستان آغشته به پماد به چشم‌ها مالیده شوند که بسیار خطرناک است.

*باید به این نکته کاملاً توجه داشت که ترکیبات به‌کاررفته در پمادها کاملاً سمی هستند و این محصولات تنها برای استعمال خارجی در نظر گرفته شده‌اند.

نحوه مصرف پماد واریس

عوارض استفاده از پمادها

باتوجه‌به ترکیبات به‌کاررفته در پماد واریس به طور معمول، استفاده از این پمادها عوارض خاصی را به همراه ندارد. تنها ممکن است در برخی افراد که حساسیت‌هایی به این ترکیبات دارند باعث اندکی قرمزی و خارش پوست شود، هرچند این موارد بسیار نادر است.

نکته‌ی بسیار مهم هنگام ماساژ، وارد نیاوردن فشار زیاد بر روی رگ‌های واریسی است چون این عمل باعث واردآمدن آسیب بیشتر به رگ‌ها خواهد شد.

پماد گیاهی واریس

در بیماری واریس به علت مشکلاتی که در رگ‌ها ایجاد می‌شود باعث ایجاد احساس سنگینی در پاها، احساس درد، تورم و التهاب و گرفتگی عضلات خواهد شد. از سوی دیگر گیاهان فراوانی چون شاه‌بلوط هندی یا برگ انگور یا گیاهانی دیگر وجود دارد که در رفع علائم این بیماری کاملاً مفید عمل می‌کنند.

شرکت‌های مختلف دارویی با ترکیبات مختلفی از گیاهان مختلف و مفید در کاهش علائم واریس، محصولات فراوانی را به بازار عرضه می‌کنند. باتوجه‌به پایه‌ی کاملاً گیاهی پماد گیاهی واریس، به طور معمول هیچ خطر یا عوارضی به همراه ندارند و می‌توان به‌راحتی در کاهش علائم و مشکلات ناشی از واریس از آن استفاده کرد.

کرم و پماد واریس

موارد مصرف پماد واریس

کرم‌ و پماد واریس می‌تواند باعث تسکین دردهای ناشی از واریس شود و علائم آن را پنهان کند، اما این محصولات نمی‌توانند درمانی برای رگ‌های واریسی باشند. دلیل این امر آن است که این کرم‌ها و پمادها نمی‌توانند به دریچه‌هایی که در رگ‌ها دچار مشکل شده‌اند نفوذ کنند.

در ادامه ویدئویی از توضحیات و نظر تخصصی پرفسور مهرداد اقدسی پزشک متخصص درمان واریس فلبولوژیست در رابطه با اثربخشی پماد و کرم برای درمان واریس را ببینید.

مهم‌ترین مورد استفاده از کرم‌ها و پمادها هنگام درمان رگ‌های آسیب دیده است. در چنین مواقعی این محصولات می‌توانند در روند بهبودی نقش داشته باشند.

اما همانطور که گفته شد این پمادها درمان اصلی برای واریس نیستند بلکه تنها می‌توانند التهابات را کاهش داده و به بهبود بافت پوستی کمک کنند.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی پماد واریس پرداختیم. در حال حاضر بیماری واریس افراد زیادی را به خود درگیر کرده است و یافتن راه‌های مناسب درمانی اهمیت زیادی برای آنها دارد. در درمان واریس روش‌های زیادی وجود دارد که افراد باتوجه‌به هزینه‌ها، اثربخشی و اثرات جانبی که هریک از این روش‌ها در پی دارند، به سراغ آنها می‌روند. بسیاری از افراد روش‌های درمان خانگی واریس را برای درمان واریس انتخاب می‌کنند.

استفاده از پمادها و کرم‌ها به دلیل عوارض جانبی کمتر و نیز هزینه‌ی کمتر، بیشتر مورد استقبال افراد قرار می‌گیرند. در این مطلب همچنین چندین پماد واریس موجود در ایران به همراه ویژگی‌های هر کدام مورد بررسی قرار گرفتند.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که رگ‌های واریسی گاه در بلندمدت می‌توانند باعث ایجاد لخته در خون شده و حرکت لخته‌ها به سمت قلب خطراتی چون سکته‌های قلبی را به همراه خواهد داشت؛ بنابراین باید به درمان این رگ‌های واریسی توجه کافی داشت.

مورد بسیار مهم دیگر مشورت با پزشکان متخصص در این امر است تا بتوانند با راهکارهایی که ارائه می‌دهند، اقدام به رفع این بیماری کنند. شما می‌توانید به ارائه‌ی نظرات خود ما را در بهبود کیفیت مطالب یاری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
8 نظرات
  1. Mehrzad_nd می گوید

    عرض ادب و احترام
    جناب دکتر پماد های متعددی رو معرفی کردین از نظر شخص شما کدام پماد یا کرم میتونه روند بهبود رو تسریع کنه؟؟ بیماری بنده اسیب سطحی عروق پاهستش بطوری که باعث زخم سطحی و تورم وایجاد حالت اگزما در اطراف زخم هستش ممنون میشم راهنمایی کنید شدیدا باعث دردو سوزش دائمی هستش

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام برای ابراز نظر نیاز هست از نزدیک پوست بررسی شود
      لطفا از شماره ۰۲۱۲۲۸۱۹۲۷۶-۷ در خصوص نحوه دریافت نوبت راهنمایی بگیرید

      به نظررنمی اید پماد به تنهایی راه حل مشکل پای شما باشد

  2. بابک خادمی می گوید

    سلام میخواستم اگه بشه یه نوبت ویزیت وجراحی برای واریس پا بگیرم.خادمی از همدان اگه میشه اطلاع بدیید باسپاس خادمی

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام برای هماهنگی وقت ‌و ارائه مشاوره قبل از برنامه ریزی برای سفر با شماره ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵ در واتس اپ ارتباط بگیربد یا با شماره مطب ۰۲۱۲۲۸۱۹۲۷۶-۷ تماس بگیرید

  3. ناشناس می گوید

    زخم خیلی شدید واریس داریم با آسیب عروق عمقی پا
    هیچ درمانی داره؟؟؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام پاسخ به سوال شما منوط به انجام سونوگرافی ، ویزیت و در صورت نیاز بررسی های تکمیلی است .

  4. ناشناس می گوید

    سلام مورگ های پای من یک حالت تعییر رنگ دارید آیا با کرم واریز ابین می‌رود ودر مورد خم کردن پایم دچار مشکل هستم چه کنم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام کرم و پماد تاثیر در ازبین بردن طاهر مویرگهای واریسی ندارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.