5 باور غلط در مورد واریس پا

در دنیای امروز پیشرفت علم پزشکی راهی نو و هموار را برای درمان واریس پیش روی بیماران قرار داده است و دیگر هیچ بهانه‌ای از بیماران پذیرفته نمی‌شود که درمان واریس پا را به تعویق بیندازند و با درد و سنگینی پا مدارا کنند.

بر خلاف روش‌های سنتی درمان واریس، در تکنیک‌های جدید درمان واریس پا دیگر نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست و بیهوشی کامل هم لازم نبوده و عمل به‌صورت سرپائی و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و نیاز به استراحت طولانی ندارد این در حالی است که بیماران تحت درمان با عمل جراحی به شیوه قدیمی ممکن بود برای هفته‌ها قادر به حضور در محل کار خود نباشند.

شایع‌ترین باورهای غلط در مورد واریس پا

اما هنوز باورهای غلط در خصوص واریس پا باعث سختی در تشخیص بیماری و یا تن دادن به درمان آن از سوی بیماران می‌شود.

آیا واریس باعث ناباروری می‌شود؟

یکی از شایع‌ترین مسائلی که درمورد واریس شنیده می‌شود ناباروری است. این مورد درمورد بانوان صادق نیست. واریس در آقایان ممکن است سبب ناباروری شود علت آن هم واریکوسل است. حتماً با خود می‌گویید واریکوسل چیست؟ واریس بیضه یا واریکوسل بزرگ‌شدن رگ‌های اطراف بیضه است که در صورت درمان نشدن ممکن است سبب ناباروری در آقایان گردد.

شمار قابل‌ملاحظه‌ای از مبتلایان به واریس را مردان تشکیل می‌دهند. اگرچه بیماری واریس در زنان شایع‌تر از مردان است ولی به نظر می‌رسد شدت بیماری واریس در مردان بیشتر است.

واریس در مردان

واریکوسل

واریس بیماری زنان میان‌سال است!

بسیاری از افراد در جامعه تصور می‌کنند که واریس پا بیماری زنان است. این در حالی است که مردان هم گرفتار واریس می‌شوند. در ضمن بر خلاف این باور متداول سنین مختلف به درجات مختلف واریس می‌گیرند. واریس پا سن‌وسال خاصی ندارد و بسته به زمینه ارثی ممکن است در برخی خانواده‌ها خیلی زود بروز کند.

افزون بر این، کارکنان برخی مشاغل و حرفه‌ها در سنین پایین‌تر واریس را تجربه می‌کنند. به‌عنوان نمونه شغل‌هایی که نیاز به ایستادن یا نشستن طولانی دارد.

واریس پا پیر و جوان نمی شناسد

واریس در زنان در انواع مختلف شامل بر واریس ریز مویرگی، عروق برجسته ریز، رگ‌های واریسی طنابی در خانم‌ها شایع است و زنان تقریباً دوبرابر آقایان به واریس دچار می‌شوند.

علت واریس در زنان

پا روی پا انداختن عامل واریس پا در شماست!!

این باور اشتباه در محاورات عمومی مردم درباره عامل درد ساق پاها و احساس خستگی در پاها شنیده می‌شود. بعضاً هم افراد پا روی پا انداختن را مقصر اصلی واریس پا معرفی می‌کنند اما جالب است بدانید این ادعا هیچ‌گونه پشتوانه علمی و مستدلی ندارد.

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به واریس پا و پیشرفت این بیماری:

  • داشتن استراحت کافی
  • رژیم غذایی سالم
  • به همراه داشتن برنامه ورزشی منظم
  • و حفظ وزن در محدوده نرمال است.

اگر در حال حاضر رگ‌های واریسی روی پایتان می‌بینید پوشیدن جوراب واریس برای شما مناسب است. همچنین، مکمل‌های خوراکی گیاهی هم در کاهش شدت درد واریس پاها مؤثرند اما هیچ گیاه دارویی تا کنون شناسایی نشده که بتواند از ایجاد رگ‌های واریسی پیشگیری کند و یا رگ‌های واریسی را درمان و برطرف نماید. تنها اثر شناخته شده برای مکمل‌های گیاهی کاهش درد واریس است.

لخته خون در رگهای واریسی

برداشت رگ‌های واریسی: جراحی دردناک و چند هفته از کار و زندگی افتادن!!

خبر خوب در خصوص تکنیک‌ها و امکانات امروزی برای درمان واریس پا این است که درمان‌های نوین واریس پا هیچ‌گونه دردسری برای بیمار به دنبال ندارد و به‌هیچ‌عنوان روند طبیعی زندگی بیمار و خانواده او را متأثر نخواهد کرد. بسیاری از بیماران پس از درمان کامل واریس از خود می‌پرسند چرا زودتر به پزشک مراجعه نکردند و آن‌قدر درد کشیدند؟

لیزر واریس، حذف رگ با امواج رادیوفرکانسی و اسکلروتراپی روش‌های جدید درمان واریس هستند که هیچ یک نیاز به بستری شدن و تحت‌نظر بودن را ندارند.

این روش‌های جدید درمان واریس بدون نیاز به بی‌هوشی و فقط با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. پس از پایان کار، شما می‌توانید ظرف کمتر از یک ساعت بدون نیاز به کمک و با پای خودتان محل کلینیک را ترک نمایید

درصد بالای موفقیت و نتایج رضایت‌بخش درمان واریس با روش‌های جدید نویدبخش راحتی از درد و عوارض ناشی از واریس برای بیماران است به‌خصوص بیمارانی که جراحی در مورد آنها میسر نبود و از عوارض واریس رنج می‌بردند.

درمان واریس بدون جراحی

وریدهای واریسی در واقع وریدهای کوچک سطحی هستند که در لایه خارجی پوست بین درم و اپیدرم قرار دارند.

واریس ساق پا

درمان واریس پا فقط برای زیبایی است

این باور کاملاً اشتباه شمار قابل‌توجهی از مبتلایان به واریس پا را از مسیر درمان منحرف می‌سازد. آنها با تصور اینکه این رگ‌ها تنها از نظر ظاهری مشکل‌آفرین هستند به فکر درمان و رفع آنها نمی‌افتند و شاید زمانی متوجه اهمیت موضوع شوند که عوارض ناخواسته و ناتوان‌کننده واریس گریبان‌گیر آنها شده باشد.

به‌عنوان‌مثال حس سنگینی و تورم شدید در پاها امکان انجام فعالیت‌های روزانه را از آنها گرفته یا با درد شدید و آنی در پاها مجبور به مراجعه به پزشک شده‌اند و پس از انجام سونوگرافی مشخص شده لخته خون در رگ‌های اصلی پا تشکیل شده است.

یا اینکه با ضربه‌ای نه‌چندان شدید از محل نزدیک به مچ پا دچار خونریزی شدند و سراسیمه به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و پس از روشن شدن علت بروز خونریزی حال به فکر چاره‌ای برای رفع واریس افتاده‌اند

به یاد داشته باشیم که رگ‌های واریسی در واقع نمود ظاهری از یک مشکل بنیادی در دریچه‌های لانه‌کبوتری عروق می‌باشد که جلوی حرکت خون در خلاف جهت را می‌گیرند زمانی که به رگ‌های واریسی بی‌توجهی می‌شود به‌تدریج عوارض این بیماری پدیدار می‌شود. توصیه می‌شود که در صورت مشاهده رگ‌های واریسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن با پزشک متخصص واریس پا مشورت کنید.

جریان خون

در روش رادیوفرکانسی (اراف) به جای لیزر با امواج رادیویی، داخل وریدهای واریسی حرارت می‌بیند.

واریس علاج ندارد و دوباره بر می‌گردد

این باور نادرست در خصوص برخی از روش‌های قدیمی درمان کاملاً صدق می‌کرد. اما امروزه رگ‌های واریسی به‌طورکلی با انجام روش‌های نوین بدون نیاز به جراحی به‌خوبی از بین می‌روند.

لیزر واریس این امکان را فراهم ساخته که رگ‌هایی که سابق براین تنها با جراحی قادر به حذف آن بودیم را با روش کم تهاجمی رفع کنیم. بکارگیری سونوگرافی داپلر برای نقشه برداری کامل ازمسیر رگ‌ها باعث شده تا تمام قسمتهای آسیب‌دیده رگ‌ها به‌دقت رصد شوند و با کمک لیزر ریشه اصلی رگ‌های واریسی حذف شود.

البته این کار به تبحر و تجربه کافی برای رسیدن به درمان قطعی واریس نیاز دارد. سونوگرافی یکی از روش‌های دقیق و به‌روز تشخیص واریس است. هیچ عمل و اقدام درمانی شناخته نشده که بتواند جلوی بروز رگ‌های جدید در نقاط دیگر پا را بگیرد.

به بیان ساده‌تر درمان رگ واریسی شما را در مورد آن رگ مطمئن می‌کند اما شما را در برابر بیماری واریس واکسینه نخواهد کرد و ممکن است رگ دیگری در موضع دیگری از پاهایتان در صورت وجود زمینه ارثی و یا زیاد ایستادن و… به واریس گرفتار شود.

بیایید با واریس به‌درستی روبرو شویم…….

خودمان را از روش‌های درمانی موفق و راحت محروم نکنیم و در زمان مناسب برای رسیدن به درمان قطعی واریس با پزشک متخصص مشورت کنیم….

ممکن است شما دوست داشته باشید
10 نظرات
  1. محمدی می گوید

    سلام وقت بخیر ، مدتی در کشاله ران احساس خارش شدید داشتم که با انجام سونوگرافی مشخص شد واریس دارم لطفا نظرتان را در مورد راههای درمان بفرمایید و اگر بخواهم از جوراب واریس استفاده کنم چه نوعی مناسب می‌باشد؟ سپاسگزارم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      با سلام
      روش درمان واریس طنابی جراحی باز یا لیزر می‌باشد .
      اما جوراب واریس درمان نمیکند بلکه مانع از پیشرفت واریس میشود‌.
      پس درمان واریس الزامی است .

  2. Siran می گوید

    سلام خسته نباشید برای درمان واریس پا

    اینکه چه نوع واریسی هستش و متورمم هست درمانش چیه چه زمان خوب میشه؟وفشارخون و دیابتیم دارم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      روش درمان واریس طنابی با روش لیزر که سر‌پایی است یا روش جراحی باز درمان می‌شود .
      به دکتر موردنظر حتما راجع به فشارخون ‌دیابت بفرمایید

  3. مهدی می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    جناب دکتر بنده چند ساله که ساق پای چپم دچار واریس شده و به مرور بدتر شده
    لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام
      اگر درمان به وقت واریس انجام نشود باعث پیشرفت و عواقب واریس خواهد شد .

  4. رضا می گوید

    سلام من۲۲سالمه وزن۱۱۰کیلو
    مدتی هست که لکه های قهوه ای کمرنگ دورساق و قوزک پا اومده ودرطول روزبیشترسرپاهستم چیکارکنم ممنون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام حتما به یک دکتر قلب و عروق یا جراح عروق مراجعه کنید تا سونو گرافی داپلر وریدی انجام دهید درصورت نداشتن مشکل ریشه
      اول وزن خود را کم کنید
      تحرک کافی داشته باشید و در طول روز جوراب واریس کلاس یک کوتاه استفاده کنید البته ن‌مداوما

  5. مهسا می گوید

    واریس پا دارم راه درمان میخوام واقعا عذاب میکشم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      لطفا اینجا یا در واتس اپ 09372248415 برای ما از وضعیت واریس پای خود عکس ارسال کنید که شمارا راهنمایی کنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.