جوراب واریس: نحوه پوشیدن، مواظبت و قیمت جوراب – دکتر اقدسی

جوراب واریس چرا تجویز می‌شود؟ آیا واریس با جوراب قابل‌درمان است؟ چه مدت بعد از استفاده از جوراب رگ‌ها از بین می‌روند؟ خواص جوراب واریس چیست؟ دوام جوراب چقدر است؟ در این مقاله سعی داریم به سؤالات شما در مورد جوراب واریس پاسخ دهیم.

جوراب واریس برای کاهش میزان تورم و پادرد به افراد توصیه می‌شود. بهتر است صبح‌ها پیش از بلند شدن از رختخواب و شروع امور روزمره، جوراب را بپوشید و تا زمانی که فعالیت در حالت ایستاده و یا در حالت پشت‌میزنشینی دارید، از جوراب استفاده کنید. نیازی به پوشیدن جوراب در حالت درازکش و هنگام ورزش ندارید.

درضمن اگر در مشاغلی مثل کادر درمانی اشتغال دارید و برای مثال شیفت کار شما بعدازظهر یا شب است قبل از شروع شیفت کاری 10 دقیقه پاهای خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهید و سپس جوراب بپوشید.

اگر پس از پوشيدن جوراب در قسمتی از پا احساس درد شد احتمال ايجاد صدمه پوستی وجود دارد.

بعضی از جوراب‌ها به علت الياف مصنوعی سبب ايجاد کهير و خارش پوستی می‌شوند.

درد پاشنه و کبودی انگشتان پا نشانه‌ای از تنگ بودن سايز يا بالا بودن فشار درونی جوراب است.

در پایان هر روز جوراب‌های واریس خود را بشویید.
شستن با دست ارجح تراز ماشین لباسشویی است.
ابتدا کمی شامپو بچه در تشت آب ولرم ریخته و به هم بزنید. جوراب‌های خود را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه داخل آن بگذارید تا خیس بخورد سپس داخل آب کمی تکان دهید. همین کافی است آبکشی سبک، آبگیری سبک و در محل مناسب آویزان کنید.

بيماران ديابتی

بيماران قلبی و عروقی

خانم‌های باردار

جوراب واریس، بیشترین فشار را در ناحیه مچ وارد می‌کند و در قسمت‌های بالاتر یعنی ساق و ران به‌مرور فشار کم می‌شود؛ لذا از نظر پزشکی و تأثیرگذاری تفاوتی مابین جوراب واریس پنجه باز و جوراب واریس پنجه بسته وجود ندارد. در همین صفحه موارد استفاده از جوراب واریس پنجه باز را مطالعه بفرمایید.

جوراب واریـس چیست؟

جمله معروفی هست که می‌گوید: جوراب واریس دارویی است که می‌پوشیم. این جوراب استاندارد فشار مشخصی را از ناحیه مچ پا تا بالای کشاله ران وارد می‌کند. این فشار از مچ به سمت بالای پا به‌صورت تدریجی کم می‌شود و کاهش تدریجی فشار در طول پا باعث بهبود جریان خون سیاهرگی از پا به سمت قلب می‌شود. به دلیل همین مکانیزم اثر به آنها جوراب فشاری هم گفته می‌شود.

ویژگی های جوراب استاندارد واریس

کاربرد جوراب واریس

جوراب واریس بسته به میزان فشار و ارتفاع جوراب کاربردهای مختلفی دارند به چند مورد اشاره می‌کنیم.

بیماری واریس

مهم‌ترین کاربرد جوراب واریس در مراحل مختلف بیماری واریس است که به‌عنوان پیشگیری یا به جهت درمانی و برای مدت کوتاهی بعد از جراحی واریس و یا لیزردرمانی هم استفاده می‌شود.

جوراب واریس در بارداری

واریس در دوره بارداری باتوجه‌به تغییرات هورمونی و وزن ایجاد می‌شود برای کاهش احساس سنگینی، درد پا و همین‌طور جلوگیری از تشدید ورم پا به خانم‌های باردار توصیه می‌شود در طول روز جوراب بارداری بپوشند.

جوراب شلواری مخصوص بارداری

تورم معمولا ناشی از تجمع آب میان بافتی است و بیشتردر مچ، ساق و ران‌ها ایجاد می‌شود. ولی ممکن است در سایر نقاط بدن هم دیده شود.

ورم پا نشانه چیست؟

جوراب ضد آمبولی بعد از عمل جراحی

پزشکان در جراحی‌های سنگین مانند عمل تعویض مفصل عمل جراحی قلب، هیسترکتومی جوراب‌های ضد آمبولی را برای پیشگیری از بروز لخته شدن خون در پا توصیه می‌کنند.

جوراب طبی مناسب برای بعد از عمل جراحی فشار ۱۸ میلیمتر جیوه در ناحیه مچ پا ایجاد می‌کند جوراب ضد آمبولی در دوران نقاهت بعد از عمل جراحی به‌صورت تمام‌وقت پوشیده می‌شود.

جوراب واریس در بیماران مبتلا به لخته خون در پا

اگر بیمار دچار dvt، ورم پا داشته باشد پوشیدن جوراب طبی واریس با ایجاد فشار مناسب و بهبود جریان خون به کاهش ورم پا کمک می‌کند.

بیماران پافیلی یا لنف ادم

افرادی که دچار لنف ادم اندام تحتانی هستند پوشیدن جوراب بلند واریس با کلاس فشار دو یا سه ضروری است.

خانم جوان دچار بیماری لنف ادم

علت پوشیدن جوراب واریس بعد از سزارین

پس از زایمان خطر لخته شدن خون در مادران وجود دارد لذا هر اقدامی که بتواند به پیشگیری از این مشکل کمک کند توصیه می‌شود. پس از سزارین باتوجه‌به شرایط مادر، درد و اذیت جای بخیه و مسئولیت‌های جدید نوزاد، عادت به شیردهی و … مادر ممکن است تحرک کافی بدنی نداشته باشد.

همچنین نخوردن مایعات کافی و تغییرات فیزیولوژیک و هورمونی در بدن مادر باعث می‌شود خطر بروز لخته خون در بارداری و در این دوره بیشتر شود. ازاین‌رو معمولاً متخــــــصصان زنان به مادران بخصــــــوص در سن بالای 35 سال و مادران با وزن بالا توصــــــیه به استفاده از جوراب واریس می‌کنند.

انواع جوراب واریس

برای اثربخشی بهتر است نوع جوراب واریس با راهنمایی پزشک مشخص شود. نوع جوراب بر اساس فشار وارده در ناحیه مچ، ارتفاع جوراب، جنس الیاف و پنجه باز یا بسته بودن جوراب تعیین می‌شوند.

جوراب‌های واریس دارای فشارهای متفاوتی هستند که از کلاس فشار ۱ تا فشار ۴ به تشخیص پزشک معالج تجویز می‌شود.

قد جوراب هم می‌تواند در عملکرد آن مؤثر باشد.

  • جوراب‌های زیر زانو با فشار کم برای استفاده روزمره
  • جوراب نیمه ران بیشتر در دوره نقاهت و بعد از جراحی واریس و دیگر عمل‌های جراحی استفاده می‌شوند.
  • جوراب شلواری و انواع دیگر جوراب‌ها نیز در بازار موجودند.
انواع جوراب واریس

تا اینجا در خصوص کاربردهای کلی جوراب صحبت کردیم اما آنچه باقی می‌ماند تنوع جوراب در بازار است که گاهی بیماران را دچار سردرگمی می‌کند.

جوراب واریس تابستانی

افرادی که تجربه استفاده از جوراب فشاری را دارند به‌خوبی می‌دانند که در گذشته جنس و الیاف جوراب طوری بود که در گرمای تابستان سبب تعریق بیش از اندازه می‌شود و عملاً استفاده از آن را سخت می‌کرد اما در حال حاضر جنس و الیاف جوراب‌های تابستانی میزان بیشتری از کتان را در بافت خود دارند و تا حدودی این مشکل برطرف شده و گردش هوا در پوست راحت‌تر صورت می‌گیرد. الیاف کتان در فصل گرم سال توصیه می‌شود.

جوراب واریس مردانه

در بیشتر موارد به علت شباهت جوراب متداول واریس با جوراب‌های زنانه انتخاب و استفاده جــوراب برای آقایان سخت‌تر می‌شود اما در بین برندهای موجود در بازار جوراب‌های با جنس و الیاف مناسب آقایان وجود دارد.

جوراب بارداری

برای دوران بارداری جـــوراب شلواری مخصوص بارداری می‌تواند گزینه مناسبی باشد زیرا با نواری که در ناحیه شکم دارد می‌تواند نقش گن بارداری را ایفا کند. این جوراب با فشار به ناحیه تناسلی از برجسته شدن رگ‌ها و ابتلا به واریس واژن در بارداری پیشگیری می‌کند البته می‌توانید در دوران بارداری با راهنمایی و تشخیص پزشک خود از جوراب نیمه ران یا جـوراب زیر زانو هم استفاده کنید.  

جوراب واریس بارداری زیر زانو

استفاده از جوراب واریس روشی عالی برای مقابله با تورم پا و مچ آن در دوران بارداری می‌باشد. در صورت بروز درد، گرفتگی و تورم در پا یا مچ آن، پوشیدن جوراب‌های فشاری بسیار مفید خواهد بود.

جوراب واریس در بارداری

جوراب پیشگیری برای چه افرادی لازم است؟

مشاغلی که ساعت‌ها در حال ایستاده یا نشسته مشغول بکار هستند معمولاً از خستگی و سنگینی پاها شاکی هستند. این افراد در نهایت دچار ورم اطراف مچ پا هم خواهند شد.

کارمند، معلم. نظامی، پرستار و بسیاری از شاغلین در زمره کسانی هستند که از پوشیدن جوراب پیشگیری در ساعات کاری سود خواهند برد.

جوراب مناسبی که به‌عنوان پیشگیری عمل کرده و در زمان کار ایستاده و نشسته مانع بروز اختلال وریدی می‌شود جوراب زیر زانوی کلاس یک است.

درمان واریس چه ضرورتی دارد؟ آیا درمان واریس قطعی و بدون بازگشت است؟ این سؤال‌ها همواره دغدغه ذهنی بیماران است.

درمان واریس پا

جوراب واریس پنجه باز (open toe) در چه مواردی استفاده می‌شود؟

اثربخشی جوراب واریس پنجه باز و پنجه بسته به لحاظ کنترل علائمی مانند خستگی و ورم پاها یکسان است و انتخاب هرکدام از آنها بر اساس سلیقه شخصی است. در موارد زیر تمایل به استفاده از جوراب واریس پنجه باز بیشتر است.

  • افراد با سایز کفش بزرگ و یا انگشتان بلند
  • کسانی که در ناحیه انگشتان پا حساسیت دارند
  • بیماران با زخم کنار انگشت یا مشکلات ناخن
  • در فصول گرم
  • کسانی که دچار تعریق بیش از حد در ناحیه کف و انگشتان پا می‌شوند
  • افرادی که کفش پنجه باز می‌پوشند
جوراب واریس پنجه باز

جوراب واریس ورزشکاران

جوراب واریس استاندارد در قسمت مچ فشار بالاتری دارد و عملاً باعث بهبود سیستم گردش خون در پا می‌شود. از طرف دیگر عضلات ساق در زمان پوشیدن جوراب یکنواخت و متوازن‌تر عمل می‌کنند. امروزه ورزشکاران بیشتری از جوراب‌های واریس زیر زانوی کلاس فشار یک در ضمن ورزش استفاده می‌کنند و معتقد هستند که این جوراب‌ها عملکرد ورزشی آنها را بهتر کرده است. به همین دلیل امروزه پوشیدن جوراب زیر زانوی کلاس یک مخصوص ورزش در اکثر کشورها رایج شده است.

کلاس فشار جوراب واریس (Compression class) یعنی چه؟

کلاس فشار جوراب همان فشاری است که جوراب طبی در ناحیه مچ به پاها وارد می‌کند. چهار کلاس فشار برای جوراب‌های طبی تعریف شده است که هر کلاس برای بیماری‌ها یا موارد خاصی تجویز می‌شود هر کلاس فشار انواع زیر زانو – وسط ران – بالای ران و جوراب شلواری دارد.

کلاس فشار را در نسخه‌ها با مخفف Ccl می‌نویسند.

  •  جوراب کلاس فشار یک فشاری معادل ۱۵- ۲۰ میلیمتر جیوه ایجاد می‌کند. این نوع جوراب برای پیشگیری از مشکلات وریدی در مشاغل مورداستفاده است در سفرهای طولانی هم پوشیدن این جوراب از تورم و سنگینی پاها جلوگیری می‌کند.
  • جوراب کلاس ۲ فشاری معادل ۲۰- ۳۰ میلیمتر جیوه دارد و به بیمارانی که درگیر واریس طنابی هستند تجویز می‌شود.
  • جوراب‌های با کلاس فشار ۳ و ۴ به تشخیص و تجویز پزشک معالج می‌تواند استفاده شود.

جدول: کاربرد جوراب‌های واریس در کلاس فشارهای مختلف

کاربردهای انواع جوراب واریس در جدول

فواید جوراب واریس با کلاس فشار 1

در مقاله‌ای که در ژورنال جراحان عروق اروپا در سال 2018 منتشر شد، اشاره‌ای به تأثیر پوشیدن جوراب با فشار 12-18 میلیمتر جیوه کرده است که طبق تحقیقات انجام شده استفاده از این نوع جوراب به مدت یک هفته درد و سنگینی پا را به‌صورت واضحی کاهش می‌دهد. پوشیدن جوراب با فشار مناسب و استاندارد می‌تواند به بهبود گردش جریان خون کمک کند و سنگینی و تورم پا را کاهش دهد.

همچنین پوشیدن مرتب جوراب از پیشرفت واریس تا حد زیادی پیشگیری می‌کند و از ایجاد لخته خون در مواردی مانند جراحی‌های سنگین جلوگیری می‌کند. در بیماران مختلف مانند بیماران لنفاوی که دچار تورم پا شده‌اند پوشیدن جـوراب فشار بالای واریس که پزشک معالج تجویز کرده است می‌تواند تورم پا را کاهش دهد.

بیماری لخته شدن (ترومبوز) وریدهای عمقی پا (به‌اختصار DVT) به دنبال بی‌حرکتی طولانی‌مدت یا برخی بیماری‌های خاص در فرد ایجاد گردیده و ممکن است خطرات قابل‌توجهی را برای بیمار به همراه داشته باشد.

 درمان قطعی لخته خون

سایزبندی جوراب واریس

سایز این جورابـــــها اگر درست تعیین نشود عملاً فایده‌ای ندارد. برای تعیین سایز اولین مرحله اندازه‌گیری صحیح سپس تعیین سایز بر اساس جدول اندازه‌های روی بسته‌بندی است.

اندازه‌هایی که برای تعیین سایز باید گرفته شود شامل: دور مچ، دور ساق پا، دور ران و قد پا است. بهترین زمان برای اندازه‌گیری جوراب صبح و قبل از فعالیت روزانه است درصورتی‌که دو پا به علت ورم اختلاف سایز داشته باشند با مشاوره و راهنمایی پزشک می‌توان جوراب مناسب واریس را انتخاب کرد.

نحوه اندازه‌گیری جوراب واریس

نحوه اندازه‌گیری به‌صورت تصویری نشان داده شده است:

تصاویر از زاویه های مختلف جهت نحوه اندازه گیری جوراب واریس

سایزبندی جوراب واریس در مارک‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد و روی بسته‌بندی هر جوراب جدول سایزبندی مشخص شده است که می‌توانید با تطابق دادن اندازه‌های گرفته شده با جدول مندرج در روی بسته‌بندی جوراب سایز پای بیمار را مشخص کنید.

تفاوت سایزبندی جوراب واریس در مارکهای مختلف

قیمت جوراب واریس

جوراب واریس بر اساس تکنولوژی خاص و با الیاف استاندارد تهیه می‌شود. به همین خاطر قیمت جوراب واریس را نباید با جوراب‌های معمولی مقایسه کرد. قیمت‌های اشاره شده در مرداد ماه ۱۴۰۲ به‌روزرسانی شده‌اند.

جوراب سیگواریس

کمپانی سیگواریس در سوئیس به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده جوراب واریس در جهان است در این کمپانی، محصولات متنوع بسته به نیاز مشتریان با الیاف متفاوت و برای سایز و شکل اندام‌های مختلف طراحی شده است. قیمت انواع جوراب سیگواریس در ذیل آمده است.

جوراب زیر زانو کلاس دو:   یک میلیون و صد هزار تومان

جوراب زیر زانو جدید کتان کلاس دو: یک میلیون وهشتصد وسی هزار تومان

جوراب نیمه ران کلاس دو: یک میلیون و سیصد و هشتاد و هفت هزار تومان

جوراب نیمه ران کلاس دو دسته کتان: دو میلیون تومان

جعبه سیگواریس

جوراب ورناپلاس

جوراب ایرانی ورنا با بهره‌گیری از تکنولوژی روز ایتالیا در تولید جوراب‌های طبی تولید می‌شود. قیمت انواع جوراب طبی در کلاس فشار 2 به شرح ذیل است:

جوراب زیر زانو: ۷۸۰ هزار تومان

جوراب نیمه ران کلاس دو: یک میلیون و صد و شصت هزار تومان

جوراب شلواری:  یک میلیون و چهارصدهزار تومان

جوراب بارداری: یک میلیون و چهارصدهزار تومان

جوراب ضد آمبولی بلند: ۲۹۰ هزار تومان

جوراب ضد آمبولی کوتاه: ۲۴۰ هزار تومان

جوراب واریس ورنا

جوراب وری مد

در سال‌های اخیر جوراب طبی ساخت ترکیه به مصرف‌کنندگان ایرانی معرفی شد و با استقبال روبرو شد.

جوراب زیر زانو پنجه باز:  در حال حاضر موجود ندارند

جوراب زیر زانو پنجه بسته: در حال حاضر موجود ندارند

جوراب نیمه ران: در حال حاضر موجود ندارند

جوراب شلواری: در حال حاضر موجود ندارند

جوراب واری مد

جوراب سولیدآ ایتالیا

الیاف این جوراب بسیار نازک است و ضخامت این جوراب بر خلاف جوراب‌های معمول واریس کم است.

جوراب زیر زانو کلاس دو: 1.191 هزار تومان

جوراب انتهای کشاله ران: 1.745 هزار تومان

جوراب شلواری: 1.980 هزار تومان

جوراب مدی آلمان

جوراب مدی نزدیک به 30 سال است که در بازار ایران عرضه می‌شود. این جوراب تولید کشور آلمان است و کیفیت قابل قبولی دارد.

جوراب زیر زانو کلاس دو: یک میلیون و دویست و هجده هزار تومان

جوراب نیمه ران ضخیم کلاس دو: ناموجود

جوراب شلواری کلاس دو: ۲میلیون و ۲۴۲ هزار  تومان

جوراب ضد آمبولی نیمه ران: ۷۰۹ هزار تومان

جوراب واریس مارک مدی

مشخصات جوراب واریس خوب

جوراب طبی واریس در عین اینکه باید جوابگوی مشکلات بیمار باشد بایستی حائز مشخصات جوراب مناسب و باکیفیت باشد. مشخصات یک جوراب واریس مناسب عبارت‌اند از:

  • تحریک پوستی ندهد – دوخت آن بدون درز و مسطح باشد وجود درز یا برجستگی باعث تحریک پوست می‌شود.
  • پا عرق نکند – جوراب واریس باید به‌گونه‌ای قابل تنفس بوده و اجازه فرار رطوبت را بدهد در غیر این صورت، موجب ایجاد خارش شده و در طول زمان بوی نامطبوعی تولید خواهد شد.
  • خیلی ضخیم نباشد – علی‌رغم تراکم بالا خیلی ضخیم و حجیم نباشد و به‌راحتی بتوان کفش را از روی آن پوشید.
  • ضد حساسیت باشد – ترکیب آنها هم در قسمت جوراب و هم در قسمت کش بالای آن از الیاف ضد حساسیت بوده و برای چهارفصل قابل‌استفاده باشند.
  • سایزبندی آنها دقیق باشد – یعنی اگر روی جعبه فشار ٢٢-٣٠ mmhg ذکر شده دقیقاً همان فشاری باشد که داخل جوراب ایجاد می‌شود.
  • طول عمر و دوام کافی – جوراب‌ها خصوصاً در قسمت پاشنه تحت‌فشار بیشتری هستند و پاره می‌شوند و لذا بایستی الیاف سازنده آنها در عین لطافت و نرمی بسیار مقاوم و بادوام باشند.

مارک‌ها و برندهای شناخته شده معمولاً تمام یا قسمتی از ملاک‌های یاد شده را دارا هستند. خرید جوراب ناشناخته و ارزان معمولاً شانسی برای داشتن جوراب باکیفیت و راحت ندارد.

معمولاً درد واریس پا در شب بسیار زیاد می‌شود و رگ‌های وریدی بیرون‌زده و متورم می‌شوند. اما نمی‌توان گفت هر دردی در پا نشان‌دهنده واریس پا است

درد واریس چگونه است؟

جوراب واریس را چند ساعت بپوشیم؟

این سؤال را تقریباً همه بیماران از دکتر می‌پرسند که:

  • “چند ساعت در روز باید جوراب بپوشم‌؟”
  • “وقتی از سر کار برگشتم جوراب را درآورم؟”

توصیه می‌شود در طول ساعاتی که فعالیت یکنواخت نشسته یا ایستاده دارید جوراب بپوشید. بهترین زمان برای پوشیدن جوراب صبح‌ها قبل شروع کار روزانه است. معمولاً در طول روز با شروع فعالیت روزمره ورم و خستگی پا شروع می‌شود پس بهتر است قبل از اینکه پاها متورم شود در ابتدای روز جوراب پوشیده شود.

لازم نیست جوراب واریـس را در هنگام خواب و در حالت درازکش بپوشید.

این توصیه برای افرادی صادق است که برای پیشگیری از وار‌یس یا کاهش شدت علائم بیماری‌های وریدی مثل تورم پا از جوراب واریس استفاده می‌کنند.

در خصوص بیماران بستری و بیمارانی که در دوره نقاهت بعد از جراحی هستند ممکن است دکتر توصیه کند حتی در زمان خواب و حالت درازکش هم جوراب واریس پوشیده شود.

بهترین زمان پوشیدن جوراب واریس

توصیه دکتر اقدسی در مورد پوشیدن جوراب واریس در هنگام ورزش

پوشیدن جورا‌ب با فشار درمانی هنگام ورزش و پیاده‌روی برای بیماران واریسی الزامی نیست. اما در مقاله ای که به تازگی منتشر شد جوراب ضد واریس در کاهش خستگی و درد عضلانی بعد از ورزش مؤثر نشان داده شد. برای ورزشکاران حرفه‌ای که می‌خواهند دوره ریکاوری کوتاه‌تری داشته باشند و بتوانند به‌صورت مدام ورزش کنند این مطلب می‌تواند حائز اهمیت باشد. در این مقاله استفاده از جوراب زیر زانو به ورزشکارانی که تمرین سنگین و پی‌درپی دارند توصیه شده است.

نحوه پوشیدن جوراب واریس

سفتی و فشاری که جـورا‌ب استاندارد واریـــس دارد باعث می‌شود که پوشیدن آن مثل جوراب معمولی نباشد و نیاز به حوصله بیشتری دارد. نکات زیر به پوشیدن راحت‌تر جوراب واریس کمک می‌کند:

  • صبح‌ها بهترین زمان برای پوشیدن جوراب واریس است پاها اول صبح کمترین میزان تورم را دارند
  • در بسته‌بندی جوراب‌ها معمولاً یک کیسه نایلونی به نام ایزی اسلاید یا سر جورابی قرار دارد قبل از پوشیدن جوراب واریس آن را می‌پوشید تا در پوشیدن جوراب به شما کمک کند.
ایزی اسلاید یا سر جورابی جوراب واریس
استفاده از جوراب پوش در هنگام پوشیدن جوراب واریس در هنگام کمردرد
  • اگر کمردرد دارید برای پوشیدن جوراب کمک بگیرید.
  • اگر یکی دو روز جوراب درمان وار‌یس را نپوشید، پوشیدن آن سخت می‌شود. روی پای ورم‌کرده پوشیدن جوراب ساده نخواهد بود ممکن است لازم باشد در ابتدا با بانداژ ورم را کم کنید و سپس سراغ جوراب بروید.
  • برای پوشیدن جوراب سعی کنید دستکش پلاستیکی بپوشید. این دستکش‌ها کمک می‌کنند تا جوراب را راحت‌تر در دست بگیرید و چین‌وچروک جوراب را راحت‌تر صاف کنید، همچنین از پاره شدن جوراب توسط ناخن محافظت می‌کند. اگر جورابتان نخ کش یا پاره شود، دیگر تراکم لازم را نخواهد داشت.
  • پودر تالک یا پودر بچه را به‌پای‌خود بمالید تا جوراب به نرمی از پا بالا رود. اگر از هر نوع لوسیونی استفاده می‌کنید، قبل از پوشیدن جــــوراب واریس از خشک‌شدن آن مطمئن شوید.

نحوه استفاده از جوراب برای بالابردن دوام

جوراب طبی وا‌ریس یک وسیله مصرفی است هرگونه آسیب به الیاف جوراب باعث ازدست‌رفتن کارایی و عملکرد جوراب می‌شود و عمر جوراب را کم می‌کند. نحوه نگهداری از جوراب به حفظ خاصیت کشسانی جوراب کمک می‌کند. توصیه می‌شود جوراب را دور از نور آفتاب در جای خشک و خنک نگهداری کنید. جوراب را هر شش ماه یکبار تعویض کنید.

شستشوی جوراب واریس

یک روز در میان جوراب مخصوص واریـس را با دست و با مواد شوینده ملایم مثل شامپو بچه و آب بشویید و روی یک سطح صاف پهن کنید تا خشک شود.

جوراب فشاری واریس را آویزان نکنید تا خاصیت کشسانی آن بهتر حفظ شود. همچنین می‌توانید جوراب‌ها را با درجه‌ای ملایم در ماشین لباسشویی بشویید.

جوراب ضخیم یا نازک وار‌یس مانند هر پارچه دیگری اگر با دست شسته شود عمر بیشتری خواهد داشت. جوراب را در کنار بخاری، رادیاتور و پکیج خشک نکنید.

در ویدئو زیر نحوه پوشیدن جوراب آموزش داده شده است:

جوراب واریس را از کجا خریداری کنیم؟

جوراب واریس باید استاندارد باشد. از شاخصه‌های مهم جوراب طبی شیب فشار آن است. به‌طوری که فشار بیشتری در ناحیه مچ پا وارد می‌آورد و در قسمت‌های بالاتر ساق و ران فشار کمتر می‌شود.

به همین علت توصیه می‌شود جوراب واریس را از داروخانه‌ها و مراکز فروش معتبر تجهیزات پزشکی تهیه کنید. خرید جوراب‌های بی‌کیفیت که با قیمت‌های پایین عرضه می‌شوند حائز مشخصات حرفه‌ای جوراب نمی‌باشند.

عوارض جوراب واریس چیست؟

قسمت بالایی جوراب که نوار سیلیکونی است می‌تواند باعث ایجاد حساسیت پوستی به‌صورت جوش و تاول شود.

در درازمدت جوراب‌های با فشار بالا خصوصاً کلاس فشار ٣ و ٤ ممکن است باعث تحلیل رفتن عضله ساق پا شود به همین خاطر توصیه می‌شد جــوراب را فقط در مواقع کارهای ایستاده یا نشسته طولانی بپوشید.

خارش پوستی از عوارض نسبتاً شایع جوراب است .

عارضه جوراب واریس در خانم جوان

گاهی جوراب جمع شده و پوست را زخم می‌کند محل چین پشت زانو و روی مچ پا خصوصاً در افراد چاق در معرض ایجاد زخم است. از جوراب واریس به‌منظور درمان فشاری برای درمان زخم واریس هم استفاده می‌شود. درمان فشاری علاوه بر کاهش ورم با بهبود برگشت خون به سمت قلب، درد را کم می‌کند و روند بهبودی زخم را سرعت می‌بخشد.

زخم ناشی از پوشيدن جوراب واريس پر فشار

خارش پا پس از استفاده از جوراب واریس را چه باید کرد؟

برای اینکه قوام و عمر جوراب طولانی‌تر شود در بافت جوراب واریس از الیاف مصنوعی خاصی استفاده می‌شود. وجود این الیاف در جوراب مهم‌ترین علت ایجاد خارش است. برای کنترل خارش توصیه می‌شود بعد از درآوردن جوراب واریس پاها را با آب ولرم شست‌وشو داده و خشک کنید در صورت خارش شدید با کف دست پاها را با ملایمت ماساژ بدهید. خارش به‌مرور برطرف خواهد شد صبر و حوصله داشته باشید .

چه افرادی نباید جوراب مخصوص واریس بپوشند؟

بیمارانی که دچار اختلال حس پوستی هستند مانند مبتلایان به نوروپاتی محیطی، دیابت پیشرفته و افراد بسیار مسن نباید از جوراب واریس استفاده کنند.

کسانی که دچار انسداد شریان‌های پا هستند مانند مبتلایان به تصلب شدید شرائین، بیماری برگر که در سیگاری‌ها دیده می‌شود و یا افراد باسابقه جراحی عروق پا هم باید بااحتیاط و مشورت پزشک اقدام به پوشیدن جوراب بکنند.

در صورت وجود هرگونه عفونت و التهاب پوستی، تورم بسیار شدید پاها سابقه بیماری پیشرفته قلبی و ریوی نیز بایستی قبل از پوشیدن جوراب با پزشک مشورت شود.

جلوگیری از بیماری واریس (varicose vein prevention) مقدم و ارجح‌تر از درمان واریس است.  اما در صورت ابتلا به واریس باید به چه پزشکی مراجعه کرد؟

بهترین دکتر واریس

سؤالات شایع بیماران

وقتی جوراب می‌پوشم پاهایم درد می‌گیرد، چه علتی دارد؟

در روزهای اولیه استفاده از جوراب احساس درد و فشار در پاها تا حدی طبیعی است و بعد از چند روز رفع خواهد شد. اگر درد شدید نباشد حوصله کنید، در روزهای اول استفاده از جوراب را به ساعات کمتری محدود کنید، به‌مرور درد رفع خواهد شد.

درد شدید غیرعادی است و دو علت دارد:

۱- کلاس فشار جوراب بالا و مناسب شما نیست.

۲- سایز جوراب برای پای شما درست نیست.

برای ازبین‌رفتن رگهای واریسی چه مدت جوراب واریس باید استفاده شود؟

رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی با پوشیدن جوراب از بین نمی‌روند. اما پوشیدن جوراب از پیشرفت واریس و بروز عوارض مثل ورم پا می‌تواند پیشگیری کند.

آیا جوراب واریس باعث لاغری پاها می‌شود؟

جوراب‌های معمول پیشگیری و درمانی کلاس فشار یک و دو که به‌صورت معمول و روزها استفاده می‌شود تأثیری در سایر پا ندارند.

چگونه جوراب واریس مناسب خریداری کنیم؟

انتخاب نوع و اندازه مناسب این جوراب‌ها برای کارایی بهتر جوراب اهمیت دارد.

برای تعیین سایز درست حتماً بایستی اندازه‌گیری دقیق انجام شود. قسمت دور مچ – زیر زانو – پهن‌ترین قسمت ران و ارتفاع جوراب مشخص شود. روی بسته‌بندی جوراب جدول سایزبندی وجود دارد. از روی جدول و طبق اندازه‌گیری، سایز مناسب تعیین شود. فشار جوراب بسته به شرایط شخص تعیین می‌شود و خوب است با پزشک خود مشورت کنید. مثلاً اگر برای پیشگیری از واریس سر کار می‌خواهید جوراب بپوشید، جوراب فشار یک زیر زانو مناسب است.

آیا می‌شود قسمت پایین (پاشنه) جوراب واریس را برید؟

البته می‌شود و تا مدتی قابل‌استفاده است ولی دو اشکال مهم دارد:

۱- به همگونی و قوام جوراب واریس صدمه خورده و عمر جوراب کم می‌شود، یعنی از نظر ظاهری جوراب است ولی فشار لازم را نخواهد داشت.

۲- قاعدتاً فشار جوراب از زیر مچ شروع می‌شود و اگر فشار این قسمت زیری نباشد ممکن است روی پا ورم کند.

انتخاب جوراب واریس مناسب

دکتر علیرضا نجفی از پزشکان همکار در کلینیک واریس دکتر اقدسی هستند و در ویدیو زیر به سوالات: نقش جوراب واریس در درمان واریس چیست؟ همچنین روش انتخاب جوراب واریس مناسب پاسخ می‌دهند.

133 نظرات
  1. سحر می گوید

    به نوروپاتی محیطی و یا هر شرایطی که حس پوست در آنها تقلیل یافته باشد. برای مبتلایان به دیابت با نوروپاتی پوشیدن جور‌‌ ‌اب و اریس توصیه نمی شود.

  2. راضیه مریمی می گوید

    سلام جوراب های واریسی که از مچ شروع میشن چه مزیت یا عیبی نسبت به اونایی که پنجه فقط بازه دارن؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      ساق های واریس یک ایراد بسیار بزرگ دارند و آن اینکه از قسمت سینه و کف پا حمایت نمی کنند. تنگی در مسیر رگ از ناحیه مچ ممکن است ورم روی پا را زیاد کند

  3. ایوب نیازی می گوید

    سلام پای من ورم کرده ورفتم دکتر گفت واریس خفیف گرفته ام.لطفا بگیدازچه نوع وشماره وقدجوراب واریس استفاده کنم.باتشکر فراوان

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      براي افراديكه به هر علتي بمدت طولاني سرپا مي ايستند يا يكجا مينشينند و يا مبتلا به واريس خفيف هستند براي پيشگيري از ايجاد و يا تشديد بيماري نياز به پوشيدن جوراب پيشگيري واريس است.
      جوراب پيشگيري جوراب زير زانو است كه بر حسب راحتي بيمار ممكن است از نوع پنجه باز يا جوراب كامل باشد.
      فشار جوراب پيشگيري كمتر از mmhg ٢٠ است. (جوراب زير زانو با فشار كمتر از ٢٠ )

  4. پریسا اسماعیلی می گوید

    سلام خسته نباشید…من مدتی هست که پام دچار رگهای عنکبوتی شکل شده البته هنوز خیلی شدید نشده باید چیکار کنم از جوراب واریس دارم استفاده میکنم ایا تاثیری داره؟لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام جوراب واریس روند پیشرفت را آهسته می کند. اما به حذف و از بین رفتن کمکی نخواهد کرد.

  5. فاطمه بیات می گوید

    سلام.من رگهای عنکبوتی روی پاهام به وجود امده جوراب پیشگیری واریس ایرانی با مارک ورنا خریداری کردم مناسب هست این نوع جوراب؟
    روی پای راستم ورم کرده با پوشیدن جوراب علتش چی میتونه باشه؟
    و سوال دیگه اینکه رگهایی روی پام با پوشیدن جوراب پدید امدن که قبل از جوراب نبوده . ممنون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام جوراب واریس روند پیشرفت را آهسته می کند. اما به حذف و از بین رفتن کمکی نخواهد کرد.

    2. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام. جوراب درمانی فشار بیشتر از فشار پیشگیری دارد. جورابهای ایرانی فشار مناسب و کافی ندارند. اینکه چه جورابی و چه مدتی پس از مراجعه و ویزیت حضوری می توان نظر داد.

  6. ربابه کرابی می گوید

    با سلام پارسال جراحی لگن داشتم به من جوراب ضد آمبولی دادند . الان مچ پام دچار واریس شده ، آیا میتونم از همون جوراب استفاده کنم ؟ یا باید جوراب واریس بپوشم ؟ با تشکر

  7. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

    فشار جوراب های آنتی امبولی معمولا کمتر از جورابهای واریس است از طرفی استفاده بالای 6 ماه از یک جوراب فشاری عملا کار بیهوده ایست زیرا به مرور زمان فشار و خاصیت جوراب از دست می رود به شما توصیه می کنیم برای پیشگیری از پیشرفت واریس از جوراب کلاس یک زیر زانو استفاده بفرمایید

  8. حمیدرضا می گوید

    باسلام دکتر عزیز 10 روزه عمل باز واریس پا انجام دادم جوراب واریس بالای زانو تجویز شده الان امکانش هست که زیر زانو استفاده کنم ممنون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      بله مانعی ندارد میتواند از جوراب زیر زانو استفاده کنید.

  9. محمدی می گوید

    سلام وقت بخیر
    من در مچ پای راستم رگهای عنکبوتی دارم و کمی در قسمت رانم هست و احساس خستگی و درد در مچ دارم و یکسالی جوراب کلاس یک تا زانو استفاده کردم الان میخواستم کلاس ۲ بگیرم تا ران باشه یا تا زانو؟ ممنونم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      لطفا از رگ های خود برای ما اینجا یا در واتس اپ 09365066105 عکس ارسال کنید که شمارا بهتر راهنمایی کنیم .

  10. ویولت می گوید

    سلام لطفا موارد استفاده از جوراب های کلاس فشار ۲و۳ را توضیح دهید ایا جوراب کلاس ۳را حتما دکتر باید تجویز کند متشکرم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      در مورد استفاده از جوراب واریس بسته به نوع بیماری ها پزشک معالج کلاس فشار را تعیین خواهد کرد،و جوراب کلاس ۳به علت بالا بودن میزان فشاری که روی پا ایجاد میکن‌د حتما در موارد خاص توسط پزشک معالج تجویز میشود.

  11. مجید ظهوریان می گوید

    سلام وقت بخیر چرا جواراب واریس میپوشم رگای پا بدتر باد میکنه و اینکه آیا میشه جوراب واریسو کوتاه کنم چون برام بلنده

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      به احتمال زیاد سایز جوراب برای شما مناسب نیست و بر مبنای اندازه های بدن خود جوراب خریداری نکرده اید . طفا از وضعیت واریس پای خود برای ما اینجا یا در واتس اپ 09365066105 عکس ارسال کنید که شمارا بهتر راهنمایی کنیم

  12. عرشیا می گوید

    سلام
    بیماری هستم 17 ساله که بعد از جراحی مهره کمر دچار DVT شدم و بعد از بستری شدن یک هفته ای در بیمارستان الان مرخص شدم و داروی آکسابین 20 میل،روزی یکی مصرف میکنم،دکتر گفته جوراب واریس باید بپوشم ولی وقتی جوراب واریس میپوشم هر دو تا پام رگ هایش بیشتر بیرون میزند ولی وقتی نمیپوشم همان پای چپم که DVT شده فقط بیرون میزند،میخواستم نظرتون رو بدونم که جوراب رو بپوشم یا نه.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      در هنگام کارهای روزانه بهتر است جوراب واریس را بپوشید

      و توصیه میکنم که بصورت حضوري توسط همكار ما دكتر صراطي معاينه دقيق شوید .

  13. مینا علیزاده می گوید

    سلام خسته نباشید مادر من بیماری دیابتی و دیالیزی هستن واریس دارن الان ک دیالیز میشن خیلی پا درد شدید داره بحدی ک شبها نمیخوابه میتونم از جوراب واریس استفاده کنم؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      با توجه به شرایط مادر بهتر است خودسرانه از جوراب استفاده نشود . لطفا از وضعیت ظاهری واریس پای مادرتون برای ما اینجا یا در واتس اپ 09365066105 عکس ارسال کنید

  14. سامیار می گوید

    سلام آقای دکتر ببخشید چرا جواراب واریس جلو باز است و آیا میشود روی جوراب واریس یک جوراب ساده هم پوشید لطفا راهنماییم کنید ممنون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      جوراب های واریس برای اینکه روی پارا پوشش دهند معمولا تا پنجه پا را پوشش میدهند ولی برای راحت بودن و ازاد بودن انگشت ها قسمت پنجه را ندارند البته بعضی از انواع انها نیز کاملا بسته هستند و دلیل خاصی ندارد

      میتوانید روی ان جوراب بپوشید و اهمیت چندانی ندارد

    2. م می گوید

      سلام جناب دکتر یک سوال
      بنده مادرم ۷۰ سالشونه یکسال جراحی پاشنه ملانوم انجام داده و الان پاشون متورم هست و شب ها اگر بالا نگذارند خیلی ورم میکنه الان جوراب واریس بپوشه بهتره دیگه درسته و اینکه چ مارکی باشه مدی یا سیگواریس با فشار ۱ یا ۲ میخوام براشون بخرم دکتر جراح هم همون موقع گفت برای ورمش جوراب بپوش ولی فشار و مارک معرفی نکرد حالا شما چی میفرمایید

      1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

        سلام پوشیدن جوراب ، کم کردن نمک غذا، راه رفتن در خانه به کم شدن ورم کمک میکند. بهتر است جوراب کلاس یک زیر زانو استفاده کنند که بالا کشیدن جوراب سخت نباشد و پاها خیلی آویزان نباشند

        1. احمد سمندری می گوید

          سلام وقت بخیر دکتر عزیز من 5 سال است که درد کف پا دارم آیا برای من جوراب واریس خوب است یا خیر ؟

          1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

            سلام
            بهتر است از کفی مناسب استفاده کنید و با متخصصین ارتوپدی مشورت کنید . درد کف پا با جوراب بهتر نمی شود

  15. مرتضی می گوید

    سلام ، بعد از در آوردن جوراب واریسی که حدودا ۱۳ساعت پوشیدم ، خارش در ساق پا میگیرم و با گذشت یکی دو ساعت کم کم خوب میشه ، دلیلش چیه و اینکه موردی نداره ؟؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام معمولا خارش پوست بخاطر پوشیدن جوراب واریس پیش می آید مورد غیر معمولی نیست

  16. فاطمه رنجبر می گوید

    با وجود جوراب واریس باز هم رگهای واریسی عمقی و سطحی وجود دارد ایا درمان داروویی خاصی عیر از جوراب وجود دارد؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      درمان واریس با لیزر و رادیوفرکانسی یا روش های دیگر مثل فلبکتومی و اسکلروتراپی بسته به نوع رگ و سطحی یا ریشه دار بودن واریس انجام می شود
      در هر حال هنوز روش درمان دارویی با کرم و قرص وجود ندارد.

  17. ملیکا عباسلو می گوید

    من چهارده سالمه ی مدت زیادی توی قسمت پشت زانو و لگنم احساس درد میکردم که جدیدا فهمیدم واریس دارم اما خیلی خفیفه..چه نوع جوراب واریسی باید بپوشم که جلوگیری بشه؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      واريس خفيف اين دردها را نميدهد
      با اين حال جوراب شلواري با فشار ccl1

      1. راد می گوید

        بسیار اطلاعات مفیدی بود متش‌کرم

  18. صبری می گوید

    من با پوشیدن جوراب می توانم جلوی زشتتر شدن این رگها رو بگیرم. من 4 ماه است که جوراب می پوشم نه تنها مشکلم حل نشد بنظر خودم بدتر شد. بیشتر از همه زشت شدن پوست پاهام منو ناراحت می کنه برای همین از شما راهنمایی می خواهم در حال حاضر برای درمان پاهام باید چکار کنم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      جوراب طبي واريس در مورد رگهاي ريز عنكبوتي و واريسهاي سطحي اثر زيادي ندارد يعني نميتواند از بروز يا پيشرفت رگهاي ريز پا جلوگيري كند.
      از نظر ظاهري ميتوان با دو جلسه روش تلفيقي اين رگها را برطرف كرد.

      1. فاطمه می گوید

        سلام وقتتون بخیر.منظورتون از روش تلفیقی چی هست؟

        1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

          منطور مجموع دو روش درمانی تزریق یا اسکلروتراپی به همراه لیزر سطحی است.

  19. مونا نوروزی می گوید

    سلام وقتتون بخیر.. مادر من ۷۵ ساله شونه ، ناراحتی قلبی هم ندارن.. یه پروازطولانی حدود 11 ساعت در پیش دارن، آیا صلاح هست بخاطره جلوگیری از آمبولی جوراب واریس بپوشن ؟ممنون از پاسخگویی شما

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      در مسافرت هوایی که بیشتر از 3-4 ساعت طول می کشد ممکن است باعث ایجاد لخته خون شود . بهتر است در پرواز لباس گشاد بپوشید ودر طول سفر در راهرو راه بروید و نرمش روی صندلی ساعتی یکبار انجام شود . داروی خواب اور در هواپیما نخورید و آب کافی بنوشید. جوراب سفر یا کلاس پیشگیری واریس بپوشید.

  20. صدف می گوید

    با سلام. من خانم 59 ساله هستم نزدیک یکسال هست که هنگام زیاد سرپاموندن مچ پای چپم ورم میکند و در یکسال اخیر از جوراب sigvaris استفاده میکنم و باید چکار کنم آیا درمان میشم یا تا ابد باید جوراب بپوشم؟؟ بیرون زدگی رگ ندارم و عنکبوت هم خبلی جزعی است و و ادم پا نگرانم کرده .ممنونم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام لطفا عکس از پا بفرستید راه درمان دارد بسته به شکل رگها راهنمایی شوید و یا حضورا تشریف بیاورید 02122819276 یا7 تلفن مطب

  21. زیور رسولی مقدم می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید.من حدودا 6 ساله که جوراب واریس میپوشم شغلم کارشناس آزمایشگاه هستم و فقط در سر کار جوراب استفاده میکنم رگهای عنکبوتی خیلی کمی رو ساق پاهام دارم ولی با وجود این اگر یک روز جوراب واریس رو نپوشم از بعد از ظهر درد شدید و بی قراری زیادی تو پاهام از قسمت زانو به پایین احساس میکنم 34سال دارم و یک فرزند .سوالم اینه که به جز جوراب واریس هیچ راهی نیست که جلوگیری بشه و آیا نیاز به جراحی دارم ؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      راههای پیشگیری شامل بر کاهش وزن در صورت داشتن وزن اضافه، ورزش مرتب روزانه (پیاده روی ، دوچرخه شنا و نرمش ) هوازی است. بهتر است در زمان استراحت پاها را بالا نگه دارید .
      در خصوص نیاز به درمان ( البته امروزه معمولا درمان با جراحی نیست و روشهایی مثل لیزر درمانی واریس یا رادیوفرکانسی استفاده می شود) با ارسال عکس از پا در نورکافی و فاصله مناسب راهنمایی میشوید .

      1. سارا می گوید

        سلام دکتر شب بخیر من سابقه لخته شدن خون دراثر دویدن ورزش در سن ۱۵ سالگی داشتم لخته بادارو برطرف شد ولی ورم پام موند ومن چندین ساله جوراب واریس میپوشم ولی چندوقته رگهای پای چپم برجسته شده میسوزه چکار باید بکنم لطفا راهنمایی کنید هزینه لیزز کردن وازبین بردن واریس پا چقد رمیشه ؟ایا میشه این رگه های برجسته رو از بین برد میخوام ازدواج کنم شکل پا با این رگها رو دوست ندارم

  22. محمد می گوید

    با سلام
    بنده از شما دو تا سوال داشتم.اول اینکه اگر جوراب واریس را به دلیل بلند بودنش کمی به حالت جمع شده در طول پا درآورده و بپوشیم ایراد دارد یا خیر؟ و سوال دومم این که من به خاطر شرایط کاریم مجبورم حدودا ۶ الی ۷ ساعت در روز ایستاده باشم و آیا میتوانم با این شرایط جوراب واریس کلاس ۲ را بپوشم و برایم مشکلی ایجاد نمیکند؟
    با تشکر از زحمات شما …

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      جوراب زیر زانو کلاس یک کافی است و برند معتبر خارجی از داروخانه ها تهیه کنید.

  23. رویا فرزانه می گوید

    با سلام.من پرستار هستم.چه نوع جوراب واریسی بهتر هست استفاده کنم واینکه رگهای آبی وبنفش چطور از بین میره .

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام برای پیشگیری جوراب زیر زانو و کلاس یک رو به شما توصیه می کنیم . این رگها با روش اسکلروتراپی و یا لیزر سطحی قابل برطرف شدمه برای تعیین روش لطفا عکس از پا با موبایل در نورمناسب و فاصله قابل تشخیص بفرستید

  24. مهنا دولتشاهی می گوید

    با سلام .میخواستم بدونم میشه از مچ پا به پایین جوراب رو ببرم چون تابستون پاهام بو میگیرن.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      عملا این کار درست نیست چون شما یک فشار مضاعف در قسمت مچ ایجاد می کنید و اینکار باعث اذیت و همینطور ایجاد ورم می شود. برای رفع مشکلتون جوراب های لاین تابستانه یا کتان تهیه کنید.

  25. ليدا مرادي می گوید

    سلام
    من رگ هاي عتكبوتي در هر دو پا دارم(البته نه خيلي زياد). به دليل ماهيت كارم در دوره هايي از جوراب واريس پيشگيري استفاده كرده ام كه دائمي نبوده . در حال حاظر در بخش هايي از پاها تورم هاي موضعي و تغيير رنگ پوست دارم.(شبيه كبودي).
    آيا نياز هست از جوراب واريس استفاده كنم؟ يا احتمال مشكل ديگري هست و بايد پيگيري كنم؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      : در ساعات کاری جوراب واریس بپوشید / برای اطمینان از اینکه رگها نیاز به درمان ندارند یا دارند لطفا از پا عکس بگیرید در نورکافی و فاصله مناسب و برای مان ارسال کنید.‏‪ 09365066105

  26. محمد گودرزی می گوید

    سلام خسته نباشید.میخواستم بدونم ایا ممکن هست درمان واریس فقط با استفاده از جواب باشه؟یعنی نیازی به روش های دیگه نباشه؟یعنی ممکن بعداز استفاده مداوم با نظر پزشک کلا بیماری از بین بره؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      جوراب به کم کردن حس سنگینی در پا کمک می کند اما درمان قطعی و دایمی نیست و به محض کنار گذاشتن جوراب علائم مربوط به بیماری واریس بر می گردد

      1. بهنام ۔ فیلی می گوید

        چقدر اطلاعات گرفتم از سایت شما

        ممنونم پرفسور۔خدا خیرت بده۔انشالله به شمادسلامتی بده۔چقدر وقت و حوصله به خرج میدید برای ییمارانتون۔۔سپاس از شما

  27. هنگامه مطلق می گوید

    8 روز پیش عمل درمانی شدم ، الان جای کش جوراب واریز پشت زانو پوستش کنده شده و سوزش شدید دارد ، آیا میتوانم پمادی استفاده کنم؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      پماد سوختگی استفاده کنید

  28. مژده ابراهیمی می گوید

    بهترین مارک جوراب واریس چیست؟ ازکجا میتوانیم‌تهیه کنیم؟ درساق پا احساس سنگینی دارم و چند رگ ابی رنگ‌از روی پوستم پیداس که میگن واریس هست

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      پوشیدن جوراب واریس برای رفع حس سنگینی و در د پا در واریس خوب است. از داروخانه های بزرگ میتوانید تهیه کنید . جوراب سیگواریس یا سولیدا یا مدی یا جوراب ایرانی ورنا جز برندهای خوب هستند .

  29. اکرم فرهنگیان می گوید

    سلام خدمت اقای دکتر من 14سال است که واریس دارم یک بار ازجوراب واریس استفاده کردم ودرطی این چند روز یک جواب واریس دیگر گرفتم ولی بیش ازحد به پاهایم فشار میاورد ایا این فشار طبیعی است باتشکر

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      برای خرید جوراب بایستی اندازه گیری از پا صورت گیرد و فشار مناسب جوراب توسط فرد آموزش دیده و متخصص بریا شما مشخص شود . اینکه جوراب شما چقدر فشار می آورد بسته به اینکه جوراب سایزش درست هست یا نه؟ و کلاس فشار جوراب دارد

  30. محبوبه می گوید

    سلام وقت بخیر ، بنده نزدیک یکسال و نیم هست که رگهای پشت پام مشخص شده ، جوراب واریس سیگواریس کتان تا انتهای ران AGکلاس فشار 1پنجه باز گرفتم ، جوراب به تنهایی کامله ؟ به چه مدت جوراب استفاده کنم .واینکه من بعد ازسه روز استفاده از جوراب رگهای کوچک قرمز روجاهای مختلف ساق پام مشخص هست ، مثل عکس قوزک پام ، علتش و نکته قابل رعایت رو راهنمایی فرمایید .

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام جوراب واریس برای کاهش میزان تورم و پادرد به افراد توصیه می‌شود و بیشتر جنبه پیشگیری دارد از ایجاد رگ های جدید .جوراب را مواقعی که زیاد سر پا هستید یا در سفر های طولانی بپوشید .

  31. zoja می گوید

    سلام وقت بخیر،همسرم ۳۵ سال سن داره و اهل کرمانشاه.نظامی و در زاهدان مشعول به خدمت بود.شش سال پیش در سن ۳۰ سالگی بعد از یک رانندگی طولانی مدت پا درد شدیدی داشت که به مدت یک هفته تشخیص ندادند تا اینکه علت درد دی وی تی تشخیص داده شد و ده روز بستری در بیمارستان و تزریق هپارین و بعد هم مدت دو سال تقریبا وارفارین مصرف کرد و بعد دو سال قطع کردند.و دیگر دارویی مصرف نمیکنه اما حالا بعد از شش سال ورم پایش(پای چپ) خیلی زیادی و پوشیدن پوتین و سرپا ایستادن خیلی براش مشکل شده و روی پایش زخم ایجاد میشه و گاهی هم خارش.تا حالا جوراب واریس استفاده نکرده.اقای دکتر خواهش می کنم میشه راهنمایی کنید باید چکار کنیم؟چه جورابی باید خریداری کنیم؟و اینکه ایا تاثیری داره؟ممنون میشم جواب دهید،

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر
      دكتر اقدسي پيام شما را مطالعه و فرمودن که به این صورت نمیتوان نظر قطعی داد توصيه كردن بصورت حضوري توسط همكارشان دكتر صراطي معاينه دقيق انجام شود.

      ایشان ‌شمارو معاینه میکنند و نتیجه رو به دکتر اطلاع میدهند،و اگر کار اورژانسی بود یا نیاز به درمان خود دکتر اقدسی انجام خواهند داد.
      برای تعیین وقت دکتر صراطی به واتس اپ 09365066105پیام ارسال کنید

  32. برزگر می گوید

    می خواستم بدونم واریس پا از نوع ورید برآمده با لیزر درمان میشه ؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام
      در اکثرا موارد قابل درمان و برطرف شدن است. برای مشاوره و راهنمایی بیشتر لطفا در واتس اپ 09365066105از نقاط واریسی پای خود برای ما عکس ارسال کنید.

  33. M می گوید

    سلام ،برادرم ۳۸ سالشه والان یه مدتیه که روی انگشتای پا وساق ومچ پاش قهوه ایی تیره شده ،قبلا هم داشت ولی الان خیلی شدیدترشده خصوصا قسمت مچ پاش خیلی تیره تره طوری که به سیاهی میزنه ،مچ پای سمت چپشم یه کم ورم داره وگهگاهی درد،وزنش بالانیست ولی تحرک خیلی کم داره وتقریبا بیشتر وقتش پشت ماشینه ،خودش سهل انگاری میکنه دکتر نمیره ،خیلی نگرانیم لطف بفرمایین راهنمایی کنین

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      ممكن است از وزن بالا بي تحركي باشد

      گاهي تغيير رنگهاي مچ پا علت الرژيك تماسي و يا حتي ناشي از خارش است.

      توصیه میکنم برای بررسی دقیق تر به صورت حضوری ویزیت شوید

  34. احسان صادقی می گوید

    سلام وقتتون بخیر آقای دکتر من 39 سالم هست و واریس دارم پشت پا میخواستم و مچ پا میخواستم بدونم باید لیز کنم یا میتونم فعلا جوراب واریس بپوشم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      با توجه به عکس ها به نظر نمیرسد فعلا نیاز فوری به درمان باشد اما احتیاطا برای بررسی دقیقتر حضورا برای ویزیت تشریف بیاورید

      برای تعیین وقت لطفا با واتس اپ 09372248415 در ارتباط باشید

  35. میثم دارابی می گوید

    سلام من عمل واریس پا انجام دادم به صورت کلاسیک. دکتر گفتن جوراب واریس بپوش راهنمایی کنید لطفا چه جوراب واریسی مناسب میباشد.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      در دوره بعد از درمان جوراب بلند نیمه ران با فشار 2 توصیه می شود. برای پیشگیری در مشاغل ایستادنی یا پشت میزنشینی پس از درمان و سپری شدن دوره نقاهت ، جوراب زیر زانو کلاس یک کفایت می کند.

    2. نرگس می گوید

      من عمل جراحی واریس هر دو پا انجام دادم. تا چند وقت بعد از عمل باید از جوراب واریس استفاده کنم؟

  36. آزاده بيات می گوید

    با سلام
    آيا جوراب واريس پيشگيري با جوراب واريس درمان متفاوت است؟
    چه مدت بايد جوراب واريس استفاده نمود آيا هميشه بايد از جوراب واريس استفاده نمود يا مدت زمان خاصي دارد؟
    برندهاي ايراني جوراب واريس مانند پاك سمن براي پيشگيري از ايجاد رگهاي عنكبوتي و يا واريس موثر هستند؟
    با تشكر

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام/ جوراب پیشگیری میزان فشار (کلاس فشار) جوراب سطح یک CCL1 است. معمولا جوراب برای دوره پس از جراحی کلاس 2 است. استفاده از جوراب برای پیشگیری از احساس سنگینی در پا و رفع خستگی موثر است و اساسا برای رفع و پیشگیریا زرگهای عنکبوتی توصیه نمی شود.

    2. جلیلی می گوید

      سلام من خانمی با ۴۷ سال سن و شاغل در رشته دبیری هستم و سالها روی ران پام رگهای آبی و بنفش و عنکوبتی دارم به بیمارستان رازی جهت لیزر واریس مراجعه کرده ام و به من توصیه شده از جوراب واریس استفاده کنم نوع بالای ران جوراب روتهیه کردم می خواستم سئوال کنم با توجه به مشکلم این نوع جوراب مناسبه؟و لبه بالای جوراب رانم رو خیلی جمع میکنه و گاهی برمیگرده آیا طبیعیه؟ و روزی چند ساعت باید استفاده کنم

      1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

        معمولا در بین معلمان عزیز این مسئله وجود دارد اما پوشیدن جوراب رگهای ریز عنکبوتی را برطرف نمی کند فقط جلوب سنگینی پا را می گیرد و باعث می شود در پایان ساعات کاری که دائم یکجا ایستاده اید یا پشت میز نشسته اید احساس سنگینی پا کمتر باشد .

  37. داور می گوید

    سلام جناب آقاى دكتر من قبل از جراحي ديسك واريس داشتم و رگ هاى پايم بيرون ميزد ولى احساس درد نداشتم و به دليل تحليل عضلانى در حال فيزيوتراپى هستم ولى هنوز قادر به راه رفتن نيستم ايا پوشيدن جواراب واريس كمكى به بازگشت قواى عضلانى ميكند

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      به نظر میرسد اساس درمان شما تحرك مناسب و فيزيو تراپي است.

      1. فرزاد می گوید

        سلام اقای دکتر مدتیه پدرم پاهاش ورم کرده هر جا بردیم خوب نشده والانم زخم بستر شدن نمیتونن بخوابن دوتا پاش ورم داره لخته خون طوی پاهاش مسن هم هستن نمیتونن راه برن فقط قرص میدیم یه روز درمیان هم امپول رقیق کننده خون میزنیم بهتر نمیشه موندیم چکار کنیم اگه میشه راهنمایی کنین تشکر.؟

  38. سمیرا می گوید

    با سلام و تشکر از شما دکتر خوب . من 37 سال سن دارم . در موقع فعالیت زیاد در پاهایم احساس سنگینی داشتم تا اینکه پس از دیدن رگ برجسته پشت زانو پای چپم و همچنین رگهای پراکنده بنفش پراکنده در پاهام متوجه شدم که واریس هست خدا رو شکر درد ندارم و از آنجایی که در شهر ما کلنیک واریس نیست آیا میشود از داروخانه پماد درمان واریس و جوراب واریس بگیرم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام‌ وقت شما بخیر

      جوراب واریس میتواند در پیشگیری از پیش رفت واریس شما میتواند کمک کننده باشد اما رگ های واریسی ایجاد شده را درمان نخواهد کرد
      همچنین جوراب واریس زمانی لازم است که شما کم‌ تحرک یا ساکن هستین مثل ایستادن زیاد و یا نشستن های طولانی روی صندلی زمان هایی که سرکار هستین
      اما در زمان هایی که فعالیت دارید مثل زمان ورزش کردن یا پیاده روی نیاز به پوشیدن جوراب نیست

  39. Honey می گوید

    سلام وقت بخیر جناب دکتر اقدسی
    من هفته گذشته زایمان سزارین داشتم و بهم جوراب واریس تا زانو دادند که بپوشم ولی نگفتند تا چه مدت باید بپوشم.
    میخواستم بدونم چند ساعت در طول روز و تا چند وقت باید این جوراب رو بپوشم؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      باید حدااقل شش هفته اوقاتيكه سر پا هستيد جوراب بپوشید

  40. ازاده کاشی می گوید

    آيا جوراب واريس براي بنده مناسب است يا اين حجم از واريس؟
    لطف كنيد اگر بله كداميك از مدل ها برايم بهتر است؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      ورزش کردن مصرف مایعات بیشتر
      کنترل وزن و برطرف کردن بیماریمایی که منجر به تشدید واریس میشوند کمک بیشتری نسبت به جوراب برای جلوگیری از پیشرفت واریس به شما خواهد کرد
      اما شما چون مستعد واریس هستین بهتر است در زمان هایی که ساعت زیادی ایستاده یا نشسته کم تحرک هستین جوراب واریس پیشگیری کلاس یک زیر زانو استفاده کنید البته جوراب در از بین رفتن رگ های ایجاد شده کمکی نخواهد کرد

  41. محمد می گوید

    سلام
    دکترجان من پای چپم را شماعمل لیزر و.. کردید خیلی خوب بودم ولی چندماهی است سوزش و درد شدید درپای دیگر بوجپدآمده که زندکی مختل شده چه کنم؟؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      برای ریشه یابی مشکل نیاز به معاینه حضوری هست. اگر رگهای واریسی در پای راست شما هست به شماره واتس اپ 09365066105 عکس پا بفرستید.

  42. ناشناس می گوید

    سلام خانمی 72 ساله هستم 15 سال است که پای چپم ورم کرده است همراه با درد است و به دکترهای زیادی مراجعه کرده ام و بهبود نیافته ام سونوگرافی پا انجام داده ام و دکتر گفته که جوراب واریس بپوشم ولی به علت ورم زیاد پا نمی توانم بپوشم مشکل قلب و گوارش هم ندارم وداروی غضروف ساز و کلسیم مصرف می کنم و کم کاری تیرویید دارم دکترم می گوید درمان نداردلطفا راهنمایی بفرمایید آیا تنها راه پوشیدن جوراب واریس است وبا پوشیدن جوراب واریس بهبود حاصل می شود؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      کم کردن نمک مصرفی ، داشتن تحرک روزانه و پیاده روی حتی قدم زدن در خانه به شما توصیه می شود.
      در کنار این مورد استفاده از جوراب می تواند خوب باشد
      جوراب را بهتر است صبح ها قبل از بلند شدن از رختخواب بپوشید

  43. ناشناس می گوید

    سلام آقای دکتر من عمل جراحی شکستگی درشت نی داشتم و حدود 3 هفته پیش بوده الان کمی پام ورم داره البته فیزیوتراپی هم میرم آیا ب نظر شما جوراب واریس هم باید استفاده کنم یا خیر
    ممنون

  44. بهروز می گوید

    اقای دکتر وقتی ک زیاد سرپا وایمیسم پاهام درد میکنه،اما رگهای پام هنوز ظاهرش معمولی هست و عنکبوتی نشده،آیا جوراب واریس استفاده کنم یا ن؟؟؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      جوراب واریس مانع از احساس سنگینی و خستگی پا می شود. اگر طولانی مدت یکجا می ایستید جوراب پیشگیری کلاس یک زیر زانو استفاده کنید

  45. monica می گوید

    سلام لطفا منو راهنمایی کنید.من تایم کاری شب هستش از ۶ عصر تا ۸ صبح (و سه ساعت از ۲بامداد تا ۵ صبح استراحت میکنم )میشه این ۱۴ ساعت جوراب واریس در نیارم حتی زمان استراحت چون سخته پوشیدن و خارج کردنش؟سوال دومم :وقتی جوراب واریس پوشیدم اشکال نداره مثلا یکربع پاهام بالا ببرم یا رو صندلی بزارم ینی منظورم اینکه پاهام همسطح قلبم باشه؟

  46. فائقه می گوید

    سلام آقای دکتر، وقت تون بخیر. مدت طولانی هست که پای چپم به شدت دارای تارهای عنکبوتی‌ شده ولی چیزی که خیلی منو اذیت می‌کنه اینه که انگار یک قسمت از ماهیچه‌ی پشت پام (زیر زانو) در رفته و پارگی رگ دارد. ودرد داره لطفا راهنماییم کنید

  47. سارا می گوید

    سلام من ۳۶ سال سن دارم سونوگرافی دادم و به من گفتن واریس پیشرفته دارم و فقط با لیزر مشکلم حل میشه ،پا درد شدید دارم
    می‌تونم نظر شما هم بدونم؟
    تو این حالت با جوراب واریس مشکل برطرف نمیشه!؟!
    لیزر عوارضی نداره!

  48. مهرنوش می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    تاول روی مچ به دلیل پوشیدن جوراب واریس(3روز هست که استفاده می کنن) باید چه کرد؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      در محل مچ زمان پوشیدن باید مراقب باشید جوراب چین نیفتد
      و اگر پس از پایان تاول باز چین میرافتاد یک گاز در محل چین زیر جوراب بگذارید که پوست آزرده نشود

  49. نرگس می گوید

    من عمل جراحی واریس هر دو پا انجام دادم. تا چند وقت بعد از عمل باید از جوراب واریس استفاده کنم؟

  50. رویا می گوید

    سلام خسته نباشید آقای دکتر
    مامان من عمل تعویض مفصل زانو داشتن برای هر دو تا پا. از قبل از عمل همیشه پاهاشون ورم داشته . دکتر و آزمایش هم زیاد رفتن ولی به گفته ی بعضی از پزشکان، این ورم از غدد لنفاوی هستش. یه مدت جوراب واریس استفاده می کردند و خیلی بهتر شد ورم پاهاشون. الان فتخ ناف گرفتن . میخواستم ببینم ضرری نداره که همچنان از جوراب واریس استفاده کنند. ضمنا فشار خون و گرفتگی مویرگهای قلب هم دارند.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      جوراب واریس ارتباطی به فتق نافی ندارد اگر جوراب به کنترل ورم ایشان کمک‌کرده ، توصیه می شود که ادامه دهند

  51. مهدی مهربان می گوید

    با سلام
    حدود هشت ماهه کنار زانو و زیر زانو رگهای پام ورم کرده و به شکل عنکبوتی شده و جوراب میپوشم
    درد زیادی نداره اما دکتر گفته باید عمل بشه
    در مورد عملش و اینکه عوارض داره یا نه میشه توضیح بدین
    ممنون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      برای راهنمایی لازم است عکس از ظاهر پا و توضیح مشکل در واتس اپ ارسال کنید . ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵

  52. ناشناس می گوید

    سلام اقا دکتر خسته نباشین من پای راستم رگ برجسته کم داره کارگر بار بری هستم خیلیم سر پا هستم چکار کنم ناراحت خلیلی ممنون میشم اگه راهنماییم نکنید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      در ساعات کاری جوراب زیر زانو کلاس یک استفاده کنید .

  53. عادله می گوید

    سلام اقای دکتر من زیر زانوم و تو لگنم لخته دارم حالا چهل روزه دارو مصرف میکنم و جوراب واریس زیر زانو پامه و حالا گفت جواراب بالای زانو بپوشم ایا میتونم کم کم راه برم راهنمایی کنید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      حتما توصیه می کنم راه رفتن را شروع کنید و به تدریج بیشتر راه بروید تا به وضعیت قبل DVT برگردید

  54. ناشناس می گوید

    سلام و احترام
    خانمی ۴۰ ساله هستم، حدود یک سالی هست که احساس فشار دورنی شدید در ساق پای چپ داشتم و چند ماه قبل کمی تورم در پشت زانو ایجاد شد به کلینیک واریس در مشهد مراجعه کردم در بدو ورود و بدون معاینه توسط پزشک نوار پا ازم گرفتن و بعد از معاینه پزشک گفتن این نوار چیزی را نشان نمی دهد و با علائمی که شما دارید نیاز به سونوی داپلر هست. من هم چون از نحوه پذیرش راضی نبودم (تحمیل نوار پا و هزینه اضافی بدون معاینه ابتدایی بنظرم بی مورد بود) ادامه درمان رو انجام ندادم.
    قصد دارم به کلینیک شما مراجعه کنم آقای دکتر، سونو رنگی رو انجام بدم و بیام خدمتتون؟ یا اینکه نیازی نیست و ابتدا خدمت برسم و ویزیت بشم؟
    با تشکر

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام
      در زمان معاینه ،سونوگرافی هم انجام میشود نیاز به سونو از قبل نیست

  55. معصومه‌قدمخیر می گوید

    سلام ووقت‌بخیرخدمت آقای دکتر بعداز واریس پابا تزریق چند روز پانسمان ادامه دهیم‌ممنون‌

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      بعد در تزریق پانمسان ندارید از حوراب واریس یا باندکشی به مدت ۲ هفته استفاده می کنید.

  56. الی می گوید

    سلام
    دخترم 18ساله هست واز بدو تولد دچار لنف ادم پای راست میباشد
    جوراب مخصوص سیگواریس استفاده میکنه
    میخواستم بپرسم ایا راه دیگه ای برای درمان وجود داره
    ممنون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      درمان‌های فشاری و نرمشهای مخصوص از روشهای کنترلی موثر هستند برای مشاوره در خصوص روشهایدرمانی با کلینیک های فعال در زمینه لنف مشورت کنید

  57. طاهره محمدی می گوید

    سلام اقای دکتر خسته نباشیدامکانش هست شماره بدید عکس بفرستم بهم بگید چه نوع فشاری جوراب بخرم ؟؟و چه برندجورابی بخرم؟؟؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام‌به شماره واتس اپ‌۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵ عکس از پا بفرستید

  58. رویا می گوید

    سلام آقای دکتر،
    رگ های عنکبوتی در ناحیه ساق و ران دارم که به مرور داره بیش تر میشه، می خواستم بدونم جراحی همورویید خارجی ترومبوزه که انجام دادم می تونه مرتبط باشه با این موضوع؟ هم چنان همورویید داخلی خفیف دارم ولی یبوست ندارم مراقبت غذایی می کنم نه وزن اضافه دارم و نه فعالیت سنگین ولی رگ ها داره پخش میشه بیش تر.
    با تشکر.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام رگهای عنکبوتی بمرور زیاد می شود و جای نگرانی ندارد
      اگر ظاهر پای شما را متاثر کرده می توانید با روشهایی مثل مجموع لیزر و تزریق این رها را کم کنید

  59. سعیده می گوید

    سلام من درساق پا ودربالای زانو (ران)رگهای عنکبوتی دارم از جوراب واریس ران کلاس یک استفاده کنم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      جوراب واریس کمکی به رفع یا کاهش رگهای عنکبوتی نمی کند ، برای پیشگیری از سنگینی و خستگی پا در روزهایی که فعالیت دائم نشسته یا ایستاده دارید استفاده کنید

  60. الهام می گوید

    سلام وقت بخییر .جناب دکتر .برای خانمی که هم در مچ هم ساق کمی رگ واریسی داره اما بالا و بغل زانو بیشتر هم هست بسیار لاغر هستند و زیر چهل سال اندکار در خانه زیاد دارند ایا جهت کار در خانه و پیاده روی و ورزش در باشگاه باید جوراب بالای ران بگیرند یا زیر زانو؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      در زمان ورزش نیاز به استفاده از جوراب واریس نیست

      در زمان انجام کار روزمره و یکجا نشستنی یا یک جا ایستادن طولانی مثل آشپزی
      جوراب زیر زانو کلاس یک استفاده کنید

  61. کیمیا سعادت می گوید

    سلام. وقتتون بخیر. من 33 سالمه. پشت زانوی چپم یه رگ واریسی دارم و نزدیک مچ پا و رو ران پاهام هم کمی رگ های عنکبوتی هست ولی درد پا ندارم. دکتر که رفتم گفتن واریست خفیفه، بهتره الان دست نزنی بهشون چون ممکنه رگ های کناری هم تحریک بشن و بیشتر بشه. جوراب هم پرسیدم گفتن نیاز نیست بپوشی. ولی خودم حساس شدم روشون و چون به خاطر کارم زیاد میشینم نگرانم که بیشتر بشه. به نظرتون میتونم جوراب با فشار یک بپوشم؟ و اینکه تا زیر زانو باشه یا تا روی ران؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام
      مشاوره پزشک مورد تایید است و نیازی به پوشیدن جوراب واریس نیست

      در واقع جوراب جلوی پیشرفت رگهای عنکبوتی را نمی گیرد فقط از درد و سنگینی پا جلوگیری می کند

      اگر تماسل به استفاده دارید جوراب کلاس یک زیر زانو تهیه کنید

  62. N می گوید

    سلام آقای دکتر بنده 18سال سن دارم و از بچگی به صورت پنهان در پای راستم ورید سطحی داشتم و در حال حاضر تعداد جلسات زیادی اسکلروتراپی انجام دادم ولی از لحاظ ظاهری هیچ فرقی نکرده و دکتر بهم گفتن که احتمال اینکه ظاهر رگ ها از بین بره وجود نداره
    میخاستم نظر شمار در این مورد بدونم🙏

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      لطفا جهت مشاوره در این مورد ادا عکس از ظاهر پا به واتس اپ ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵ بفرستید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.