علت واریس پا در جوانی | علائم واریس پا

واریس یکی از شایع‌ترین بیماری‌های انسان است كه به دليل عدم كارایی صحیح وریدها بوجود می‌آید. این وضعیت می‌تواند باعث احساس درد، تورم، خستگی و حتی ظاهر شدن مویرگ‌های آبی یا بنفش و رگ‌های برجسته روی پوست گردد.

رگ‌های واریسی در همه اندام‌ها از جمله دست، شکم، ناحیه تناسلی، صورت و حتی دستگاه گوارشی (مری) ممکن است ایجاد شوند؛ ولی چون فشار وریدی در پاها بیشتر است واریس پا شایع‌تر از سایر نقاط بدن است.

ویتامین C در تقویت و ترمیم بافت‌های پوستی و عروق نقش دارد و کمبود آن می‌تواند باعث آسیب پوستی و صدمات عروقی شود. کمبود ویتامین E و کمبود مواد معدنی مانند سلنیوم و روی نیز ممکن است تاثیری در سلامتی عروق داشته باشند.

کنترل وزن یکی از نکات مهم است پس کمتر بخوریم.

کنترل یبوست با مصرف مایعات و فیبر کافی از زور زدن موقع اجابت مزاج پیشگیری می‌کند و بدین‌وسیله در بیماری واریس مؤثر است.

گروه‌های مهم غذایی شامل غلات، سبزیجات، لبنیات، گوشت برای ثبات عملکرد دیواره عروق ضروری هستند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه و واریس به مقاله برای درمان واریس چه بخوریم مراجعه کنید.

از ورزش‌هایی که فشار بیش از حد به وریدها می‌آورند باید اجتناب شود. مثلاً وزنه‌برداری استرس زیادی روی عضلات شکم وارد می‌کند که برگشت وریدی از پاها به قلب را تحت‌تأثیر قرار داده و باعث واریسی شدن رگ‌های پا می‌شود.

خیر. ماساژ عمقی یا سطحی نمی‌تواند عامل ایجاد واریس باشد. ولی اگر دچار واریس برجسته و طنابی هستید نباید ماساژ داده شود چون ممکن است در واریس‌ها لخته ایجاد کند.

واریس چیست؟

سیستم گردش خون از سه دسته رگ تشکیل شده است. سرخرگ، سیاهرگ و مویرگ که وظیفه خون‌رسانی در بدن را به عهده دارند.

وریدها خون را از اندام‌ها به قلب بازمی‌گردانند. اگر به هر علتی برگشت خون با اختلال مواجه شود، خون در وریدها به عقب برمیگردد و در وریدها خون جمع شده، به‌مرور سیاهرگ‌ها گشاد و به‌صورت رگ‌های پیچ‌خورده، برجسته و گره‌دار درمی‌آیند و دچار نارسائی می‌شوند. به وریدهای نارسا در اصطلاح واریس گفته می‌شود.

واریس دست و علت آن
واریس پا و علت آن
واریس صورت و علت آن

علت بوجود آمدن واریس پا

اصلی‌ترین علت ایجاد واریس نارسایی یا اختلال عملکرد دریچه‌های لانه‌کبوتری است. یعنی در حالت ایستاده خون بر خلاف جهت به عقب برمی‌گردد و در پاها تجمع می‌یابد به دنبال آن علائم خستگی، سنگینی پا وریدهای برجسته و مویرگی و سایر مشکلات به‌مرور پدیدار می‌شوند.

چه عواملی باعث نارسایی دریچه‌های لانه‌کبوتری می‌شوند؟

  • سن بالا (مهم‌ترین عامل)
  • ارث و سابقه خانوادگی
  • چاقی مخصوصاً چاقی شکمی
  • یبوست شدید
  • پوشیدن لباس‌های تنگ
  • بارداری و اختلالات هورمونی که در خانم‌ها شایع‌تر است
  • ایستادن و یا نشستن طولانی‌مدت در بعضی مشاغل پر خطر برای بروز واریس

عامل اصلی واریس پا

بر اساس منابع معتبر در این حوزه مثل medlineplus و merckmanuals برای اینکه چرا واريس می‌گیریم، علت واضح شناخته شده‌ای تعريف نشده و هرگاه صحبت از دلایل واریس است عوامل زمينه ساز آن مدنظر قرار می‌گیرد. عوامل مستعد کننده‌ای مانند: چاقی بی‌تحرکی ضربه به پا و… از علل واریس هستند.

دلایل واریس پا و درمان

واریس پا، وضعیتی است که در آن وریدهای پا به دلیل ناتوانی در پمپاژ خون، برجسته شده و یا تغییر شکل  می‌دهند. این بیماری معمولاً با خطوط آبی یا بنفش روی پوست و یا به صورت رگ‌های برجسته مشخص می‌شود و می‌تواند به تورم، درد و احساس سنگینی در پاها منجر شود.

درمان واریس‌ها پا شامل:

  • تغییرات در رژیم غذایی،
  • استفاده از جوراب واریس
  • تغییر در سبک زندگی
  • در موارد پیشرفته‌تر، روش‌های پزشکی مانند: درمان واریس با لیزر است.

 واریس ران پا (عکس قبل و بعد از درمان)

واریس طنابی یاق و کشاله ران پا درمان به روش لیزر شعاعی و فلبکتومی لیزری

شایع‌ترین نشانه‌های بیماری واریس پا

  • رگ‌های متورم و طنابی که اغلب در اطراف مچ و ساق به چشم می‌خورد.
  • درد و سنگینی پا عصرها  بیشتر می‌شود و با نشستن و ایستادن طولانی تشدید می‌شود.
  • خارش معمولاً در اطراف مچ بیشتر است.
  • سوزش و مور، مور.
  • کرامپ یا درد ناگهانی عضلات ساق پا که در هنگام خواب بروز می‌کند. کوتاه‌مدت ولی آزاردهنده است.
  • پای بیمار بی‌قرار است آرامش ندارد و مکرر پاها را حرکت می‌دهد.
  • تغییر رنگ پوست که در قسمت پایین ساق و مچ واضح‌تر است.
  • ورم اطراف مچ در موارد واریس مزمن دیده می‌شود.
  • سرگیجه در واریس‌های شدید مخصوصاً در سن بالاتر عارض می‌شود طوری که وقتی بیمار از جایش بلند می‌شود دچار حالت سرگیجه می‌شود که به آن اصطلاحاً سرگیجه وضعیتی گفته می‌شود.

باوجودآنکه واریس علت بسیاری از پا دردهاست کمتر به آن توجه می‌شود. شاید بتوان ادعا کرد بیشتر افراد واریس را رگ‌های برجسته و متورم می‌دانند و کسی در اولین نگاه به درد واریس اشاره نمی‌کند.

علت واریس در جوانی

واریس اصولاً بیماری میان‌سالی و دوران پیری است. بروز بیماری در سنین پایین‌تر و بخصوص در جوانان غیرعادی تلقی می‌شود. البته باید بگوییم واریس منشاء ارثی دارد با در نظر گرفتن این موضوع واریس در کودکان دور از انتظار نیست. طبق آمار حدود 1 درصد از کوکان زیر 10 سال به وریدهای واریسی مبتلا می‌شوند. بروز بیماری واریس در نوجوانان پسر و در بازه زمانی بلوغ به دلیل رشد هم‌زمان بدن و اندام‌های جنسی شایع‌تر است.

علت واریس در جوانی

در فرد جوانی که با علائم و نشانه‌های سنگینی درد و خستگی و رگ‌های برجسته روی پاها مراجعه می‌کند ممکن است یکی از دلایل زیر مطرح باشد:

  1. زمینه ارثی شدید
  2. تغذیه نامناسب مانند مصرف بیش از اندازه غذاهای کنسروی که باعث کاهش ریزمغذی‌های ضروری مانند ویتامین‌های گروه B می‌شود.
  3. انجام ورزش‌های سنگین غیرمتعارف مانند بدنسازی غیراصولی که فشار بیش از حد تحمل فرد به پاها و سیاهرگ‌ها وارد آورد.
  4. سیگارکشیدن از سنین پایین.
  5. پوشیدن لباس‌های بسیار تنگ در بالاتنه مانند گن‌های لگن و شکم
  6. مصرف داروهای هورمونی ضدبارداری
  7. بارداری
  8. رژیم‌های کاهش وزن سریع
  9. بیماری‌هایی مانند کم‌کاری تیروئید.

توصیف درد از زبان بیماران به این صورت است که قادر نیستند 20 دقیقه پشت سر هم در صف بایستند یا با آشپزی و کارهای آشپزخانه مثل ظرف شستن دچار احساس سنگینی در پا و درد می‌شوند.

کاهش وزن سریع علت واریس جوانی

کم‌کردن بی‌ضابطه و سریع وزن باعث به هم خوردن متابولیسم طبیعی بدن انسان می‌شود. فرد انتظار دارد وقتی نمی‌خورد چربی‌ها بسوزد و لاغر شود ولی اگر سرعت کاهش وزن بیش از حد نرمال باشد عضلات و بافت همبندی اسکلت هم در کنار چربی می‌سوزد. یکی از عوارض آن کاهش حجم عضلات و تحلیل بافت نگهدارنده است.

یکی از صدمات به بافت همبندی وریدها وارد می‌شود جداره وریدها ضعیف شده و دریچه‌های لانه‌کبوتری به‌درستی عمل نمی‌کنند خون پس می‌زند و زمینه بیماری واریس فراهم می‌شود.

در ویدئو زیر علت و علائم واریس همچنین درمان واریس پا در کمترین زمان توضیح داده می‌شود: توصیه می‌کنیم در صورتی که مبتلا به واریس هستید این ویدیو را ببینید و با روش‌های درمان سریع واریس برای رهایی از شر این عروق مزاحم و دردناک در کلینیک دکتر مهرداد اقدسی آشنا شوید.

پیشگیری از واریس در جوانان

اصول پیشگیری از واریس در جوانی عبارتند از:

  • ورزش منظم هوازی مانند پیاده روی و شنا
  • حفظ وزن مناسب و پرهیز از رژیم‌های غذایی سخت و سریع
  • جلوگیری از طولانی‌نشستن یا ایستادن
  • استفاده از کفش راحت و مناسب که پاشنه بلند یا کاملا تخت نباشد
  • پوشیدن جوراب پیشگیری از واریس در موقع کار روزانه
  • مصرف مواد مغذی حاوی فیبر
  • اجتناب از سیگار و الکل
  • استراحت کافی

در اکثر افراد واریس علائم مشخصی همچون برجستگی رگ، درد و سنگینی پا وجود دارد اما برای رسیدن به منشا بیماری نیاز به بررسی دقیق‌تر است.

تشخیص واریس

بهترین درمان واریس پا

درمان واریس پا در جوانان به عوامل مختلفی مانند: شدت علائم، نوع واریس، وضعیت سلامتی عمومی و تاریخچه پزشکی هر فرد بستگی دارد. نکته مهم  این است که پیشگیری و درمان واریس‌ها در جوانی به پیشگیری از تشدید آن در سنین بالا کمک می‌کند.

پس ضمن تاکید بر نکات پیشگیرانه در موارد واریس خفیف: اسکلروتراپی تلفیقی با لیزر سطحی و در برای درمان واریس شدید: لیزر درون رگی یا رادیو فرکوونسی می‌توانند درمان‌های مناسبی برای واریس پا در جوانان باشند.

درمان قطعی واریس پا

واریس پشت ساق پا ( عکس قبل و بعد از درمان)

عکس قبل و بعد از درمان واریس برجسته پشت زانو با لیزر شعاعی
عکس قبل و بعد از درمان واریس طنابی پشت ساق پا مرد جوان

واریس مادرزادی چیست؟

واریسی که از زمان کودکی یا حتی از زمان تولد بروز می‌کند واریس مادرزادی است.

سندرم کلیپل ترنانی klippel ternaunay syndrome یکی از انواع مادرزادی است که سه مشخصه اصلی در مبتلایان وجود دارد:

این بیماران در معرض خطر لخته شدن خون در رگ‌ها هستند و توصیه می‌شود رگ‌های بزرگ واریسی برای پیشگیری از لخته درمان شوند. امکان برگشت این رگ‌های بزرگ پس از درمان در بیماری کلیپل ترنانی بسیار زیاد است لذا پوشیدن جوراب واریس به مبتلایان توصیه می‌شود.

آیا هر رگ برجسته‌ای واریس است؟

هر رگ برجسته‌ای را نباید بیماری واریس دانست. در برخی افراد به‌صورت طبیعی عروق بدن برجسته هستند ولی مشکلی از نظر عملکرد ندارند. در افراد لاغر به دلیل فقدان لایه چربی زیرپوست رگ‌های معمولی بدن به شکل رگ‌های واریسی دیده می‌شوند. ورزشکاران و افراد فعال در رشته پرورش اندام هم رگ‌های برجسته‌ای در پاها یا دست‌ها دارند که معمولاً واریس نیستند.

ایا هر رگ برجسته ای واریس است؟ علت و اریس چیست

برخلاف تصور عده‌ای از مردم که واریس را یک بیماری مخصوص زنان می‌پندارند، شمار قابل‌ملاحظه‌ای از مبتلایان به واریس را مردان تشکیل می‌دهند.

بیماری واریس در مردان

استریا یا ترک پوستی واریس نیست!

ترک‌های پوستی که به آن استریا هم می‌گویند گاهی اوقات با رگ‌های عنکبوتی اشتباه گرفته می‌شوند. این ترک‌ها در اثر ازهم‌گسیختگی لایه درم ایجاد می‌شوند و در زمان تشکیل رنگ قرمز یا بنفش – قرمز دارند و رفته، رفته کم‌رنگ می‌شوند ولی از بین نمی‌روند.

این ترک‌ها در دوران رشد سریع مثل دوره بارداری، بلوغ و یا افزایش وزن شدید و معمولاً در سه ماه آخر بارداری بروز می‌کنند. البته تغییرات هورمونی در بلوغ، بارداری و نیز هورمون‌های مورداستفاده در بدنسازی و هورمون‌درمانی هم در ایجاد این ترک‌ها دخیل هستند این رگه‌ها ناشی از مشکل وریدی نیستند و بهتر است با متخصص پوست در مورد آنها مشورت شود.

بیماری استریا
تصویری از استریا که نباید با بیماری واریس پا اشتباه گرفته شود

آیا غلظت خون باعث واریس می‌شود؟

غلظت خون با آزمایش CBC مشخص می‌شود.  ویدیو زیر با علائم و خطرات غلظت خون آشنا می‌شوید و دکتر اقدسی به این سؤال که غلظت خون باعث واریس می‌شود یا خیر پاسخ می‌دهند.

چگونه سیگار زمینه ساز بیماری واریس است؟

سیگار حاوی دو ماده بنام‌های نیکوتین و مونوکسید کربن است. هر دوی این مواد اثر سمی بر روی قلب و وریدها دارند. مصرف درازمدت سیگار باعث اختلال عملکرد دریچه‌های وریدی و نارسا شدن آنها می‌شود. که پیش‌زمینه گشاد شدن و واریسی شدن رگ‌ها است.

جالب است بدانید اثر سیگار در شریان‌ها باعث تخریب جداره و تنگ شدن شریان است درحالی‌که سیگار روی وریدها اثر عکس داشته و آنها را گشاد می‌کند.

سؤال مکرر بیماران این است که علت واریس من چیست و نگران عود بیماری در آینده هستند.

سه علت اصلی ایجاد واریس‌های طنابی بعد از درمان موارد ذیل هستند:

  1. باقی‌ماندن قسمت‌هایی از ریشه واریس ( residual varices)
  2. عود واریس که ناشی از رکانالیزاسیون مسیر درمان شده است (true recurrent varices)
  3.  ایجاد نارسایی و رفلاکس جدید در وریدهای دیگر (new refluxing veins)

لذا جواب‌ها باید قانع‌کننده بوده و در آینده هم بتوانیم به جواب‌های اکنون استناد کنیم.

جواب: قطعاً واریس علت اختصاصی ندارد بلکه علل زمینه‌ساز و مستعدکننده وجود دارند. مواردی مانند سابقه ضربه به پا – سابقه خانوادگی – … همیشه وجود دارند. به طوری که ضربه‌ای‌ که مسیر عبور وریدی را از حالت نرمال درآورده یا سابقه خانوادگی که به صورت‌های مختلف مانند اختلال کلاژن‌سازی اثر می‌کند همواره باقی است. مگر بیماری که جراحی قلب باز می‌کند عود نمی‌کند.

پس جواب به بیمار این است که با درمان به‌موقع واریس طنابی از عوارض احتمالی جلوگیری می‌شود. تغییرات پوستی مانند اگزما و پیگمانتاسیون کنترل می‌شود و شما باید مراقبت‌های لازم را به عمل آورید. جملاتی مانند درمان شما بدون بازگشت است. واریس شما تمام شد و … فقط باعث سردرگمی بیمار و دردسر بعدی خواهد شد.

پس از تشخیص واریس باید برای درمان این بیماری آزاردهنده و رهایی از عوارض آن اقدام کرد برای واریس به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

بهترین دکتر واریس در تهران

سؤالات شایع بیماران

خوراکی‌هایی که برای بیماری واریس مضر هستند، کدام‌اند؟

غذا اثر حیاتی بر گردش خون بدن دارد.

تغذیه صحیح می‌تواند باعث تقویت دیواره‌ها و دریچه‌های لانه‌کبوتری داخل سیاهرگ‌ها شود.

وریدهای سالم و قوی و دریچه‌هایی که درست عمل می‌کنند و نه‌تنها به پیشگیری از واریس می‌کنند بلکه تا حد زیادی باعث بهبود واریس‌های قبلی می‌شوند.

غذاهای مضر باعث شل شدن دیواره وریدها و نارسایی دریچه‌ها می‌شوند. از میان غذاهای مضر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • غذاهای نشاسته‌ای
  • نمک اضافه
  • غذاهای کنسروی
  • غذای شور
  • الکل

دریچه لانه کبوتری چه ارتباطی با واریس دارد؟

دریچه‌های لانه‌ کبوتری مسئول اصلی هدایت خون سیاهرگی از پا به سمت قلب هستند. وقتی که این دریچه‌ها دچار اختلال شوند فشار در وریدها بالا رفته و به‌مرور بیماری واریس ظاهر می‌شود.

کلیپ واقعی از دریچه‌های لانه ‌کبوتری را اینجا ببینید.

روشهای پیشگیری از واریس و رگهای عنکبوتی

سوالی که همه مراجعین بعد از درمان واریس پا و انواع دیگر واریس دارند اینست که بعد درمان چکار کنیم دوباره واریس نگیریم؟؟ دکتر مهرداد اقدسی در ویدیو به زبان ساده راه‌های پیشگیری را مطرح می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
56 نظرات
  1. حسین دهقان می گوید

    برچسته شدن رگهای پا هنگام ایستادن وراه رفتن به صورت عمود بر ساق پا علامت واریس است ؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر
      اكثر اوقات خير . ولي ميتواند علايم شروع واريس هم باشد

  2. ارغوان می گوید

    من بخاطر تخمدان پلي كيستيك قرص سيپروترون كامپاند مصرف میکنم .بعد از يه ماه حدودا رگ هايي قرمز كه وقتي سرپا ميشم به بنفش ميزنه پشت ساق پاهام پيدا ميشه يعني واريسه؟
    من ٢٠ سالمه و مادرم هم واريس داره. بايد چيكار كنم؟

  3. محمود سیاه پوش می گوید

    با عرض سلام ، پسری هستم 22 ساله ، هفت سال پیش چند تا لکه ی کوچیک قرمز رنگ پشت ساق پای چپم ایجاد شد که وقتی پامو بالا میبردم بر اثر جاذبه ی زمین اون لکه های قرمز از بین میرفت . به مروز زمان این لکه ها زیاد شدن و الان توی انگشت های پام هم ایجاد شدن و روی پوست زانوم هم ایجاد شده توی یک ماه اخیر که به دلیل آسیب رباط کم تحرک بودم . و توی این یک ماه اونا لکه های پشت پام هم بیشتر شدن . الان ولی با چند دقیقه ماساژ دادن اون قسمت ها و و بالا گرفتن پام محو میشن و به محض اینکه پام رو پایین میگیرم تمام اون لکه ها که خون زیرشون هست ایجاد میشن و بعد از اینکه یه چیزی حدود 20 دقیقه بگذره باز هم بیشتر میشن و تیره تر هم میشن و از اون رنگ سرخ شفاف اولیه به کبودی و بفنش تیره تبدیل میشن و پام هم ورم پیدا میکنه . ممنونم میشم اسم بیماری یا راه درمان یا هر اطلاعاتی بتونید بدید بهم ، واقعا نگرانش هستم و پیگیری هم کردم ولی متاسفانه به نتیجه ای نرسیدم . ???

    1. Adib می گوید

      سلام دکتر وقت بخیر از ۱۷..۱۸ سالگی متوجه رگ های پشت پای چپم شدم که به مرور زمان و الان که ۲۴ سالمه بشدت بالا اومده و واریسی شده درد خاصی هم نداره.. تقریبا علاییمی نداره مگه اینکه فشااار شدید تمرینی روش بیاد که ۲و۳ روز درد میگیره …بنظرتون علت واریس های پشت پای چپم چیه؟فقط هم یکی از پاهام هست.

  4. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

    چاره اي نيست اگر بيماري فعلي شما درمان نشود در اينده دچار نازايي خواهيد شد

    رژيم غذايي و كاستن وزن ، ورزش و فعاليت فيزيكي بيشتر می تواند به شما کمک کند. لطفا عکس از پاهایتان بگذارید تا جوراب مناسب برای پیشگیری به شما توصیه می شود.

  5. رحیم می گوید

    با سلام و خسته نباشید.
    حدود 2 سال است که هردوپاهای من از روی پا تا ساق پا دارای ورم میشود.وقتی سرکار هستم ورم زیاد شده و زمانیکه در منزل استراحت میکنم ورم تقریبا از بین میرود و هیچ دردی هم ندارد.به ارولوژیست و متخصص قلب مراجعه کردم و خوشبختانه مشکل خاصی نبوده .به نظر شما در طولانی مدت احتمال بروز مشکلات بیشتر وجود دارد یا خیر و استفاده از جوراب واریس کمکی میکند یا نه؟ در ضمن به تازگی متوجه شدم کبد چرب گرید 2ونیم دارم آیا ورم میتواند ناشی از کبد باشد؟ ممنونم بابت پاسخگویی.با تشکرفراوان

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      بنظر نميرسد مشكل مهمي باشد و بنظر نميرسد ارتباطي با مشكل كبد چرب داشته باشد
      تحرك داشته باشيد
      وزن كنترل شود
      سر كار روزانه جوراب واريس زير زانو كلاس يك بپوشيد.

  6. پروین می گوید

    سلام وقت بخیر

    آقای دکتر یه سوالی داشتم از خدمتتون
    آیا ممکنه من که پنج ساله مداوم کارم مربی گری در مهد کودک هست هم واریس بگیرم؟ اخیرا توی پاهام احساس درد دارم ولی رگهای پام هنوز مشخص نیستن.

    خیلی نگرانم، ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      ایستادن مداوم و کار سخت میتواند علت درد پای شما باشد و لزوما واریس نیست با توجه به اینکه شما علائم ظاهری هم ندارید .اگر که احتمال واریس ارثی در خانواده وجود دارد بهتر است احتیاطا یک سونو داپلر انجام داده و برای ما ارسال کنید. اگر زمینه ارثی ندارید میتواند علت پا درد شما خستگی باشد و بهتر است که کمتر به پاهای خود فشار بیاورید

      1. ناشناس می گوید

        سلام عرض میکنم خدمت آقای دکتر ، مدت زمان بارداری متوجه علائم واریس شدم که مشکل یا درد زیادی نداشتم جز مواقع قاعدگی ولی الان بعد سیزده سال، یکی دو روز احساس درد پا دارم لطفا برای درمان راهنمایی کنید ممنون میشم

  7. فیض می گوید

    سلام حدود۵ ماه عمل واریس لیزر پشت ساق پا انجام دادم ودر طول این مدت پیاده روی مداوم دارم و مصرف مایعات بخصوص آب زیاد دارم .ولی درد شدید از نوک پا تا کشاله ران دارم قرصهای مسکن اعصاب مرکزی برام تجویز کردن که می خورم ولی تاثیری نداره لطفا راهنمایی کنید متشکرم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      با توجه به توضیحات شما بعید است که در زمینه عروقی باشد

  8. پریسا می گوید

    سلام ، مادرم 65 سالشه و 8 سال پیش عمل قلب داشته ، از 30 سال پیش روی پاش ورم داشت و بعد از عمل بیشتر شده و به مچ و ساق پا نیز سرایت کرده ، خصوصا پایی که رگ ازش برداشتن ، و حتی گاهی ورم روی پا و ساق پا همراه با قرمزی همراه است که چند روز تا یک هفته گاهی ادامه داره ، در خرید و پوشیدن کفش همیشه مشکل دارند .
    دلیل این مورد رو نمیدونیم و راه درمانش رو ؟
    لطفاً راهنمایی کنید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      برای بررسی علت ورم به پزشک متخصص داخلی مراجعه کنید. کم کردن مقدار نمک دریافتی، پوشیدن جوراب واریس و بالانگه داشتن پاها ( قرار دادن بالش زیر پا در حالت دراز کش یا نشسته ) همچنین کاهش وزن می تواند مقدار ورم پاها را کم کند

  9. علی می گوید

    رگهای موجود در تصاویر واریسی اند؟
    آیا جز جوراب واریس میتوان درمان دیگری انجام داد؟
    ممنون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      در این حد لازم است اقداماتی برای پیشگیری از تشدید واریس داشته باشید . مثلا ورزش هوازی انجام دهید مثل پیاده روی- دوچرخه سواری و شنا

      وزن تان بالا نرود و در حد متعادل حفظ کنید

      یبوست نشوید مایعات کافی و سبزیجات در رژیم غذاییتان باشد

      جوراب واریس کلاس دو زیر زانو در موقع فعالیت روزانه بپوشید

  10. رزاق می گوید

    سلام بعد از عمل دیسک کمر دچار ورم پا بالای وزیر زانو شدم الان دکتر متخصص عروق گفتن جوارب کلاس 2سایزa-d تجویز کرد لطفا راهنما بفرمایی

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      با جوراب واریس موافقم به کاهش ورم کمک می کند در عین حال تحرک بیشتر داشته باشید

  11. ریحانه می گوید

    سلام و عرض ادب
    با توجه به عکس لطفا روش درمانی که مناسب می دانید، هزینه و مدت زمان آن را برای ما شرح دهید.
    عکس مربوط به اینجانب خانمی با سن ۳۹ سال است.
    در مواقع خستگی، درد شدید زیر زانو و ضعف و غش رفتن پاها را دارم.
    بعضی مواقع کمر درد هم دارم.
    وزنم 80 است

  12. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

    سلام . علائم و مشکلاتی که اشاره فرمودید ربطی به رگهای روی پای شا ندارد . این رگها سطحی هستند و با 2 تا 3 جلسه اسکلروتراپی خیلی بهتر میشوند و از نظر ظاهریی پا بهتر می شود . وزن بالا می تواند عاملی برای درد های ذکر شده باشد . اگر تمایل داشتید که تزریق برای بهبود وضعیت ظاهری پا ها انجام دهید از شماره 02122819276-7 وقت تزریق می توانید بخواهید

  13. محمدی می گوید

    سلام وخسته نباشید اقای. دکتر۳۰ساله هستم تولیدی کارمیکنم اتو کار هستم کل روز می ایستم چند وقت یک بار پاهام زیاد ورم میکنه درد دارم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام – خوب است در ساعات کار جوراب زیر زانو کلاس یک بپوشید. بعلاوه هر ساعت 5 دقیقه قدم بزنید و در زمانهای استراحت پاهایتان را بالا تر از سطح بدن قرار دهید تا خون راحتتر به سمت قلب برگردد.

  14. فاطمه می گوید

    سلام من 22سالمه ن ورزش میکنم ن سرپام زیاد اما پشت زانوهام واریس داره ی جوری رگا بهم پیچیدن خجالت میکشم حتی تو عروسیا بیرون باشه پاهام چیکار کنم برن

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      برای رفع این رگها لازم است اقدامات درمانی متناسب با شدت واریس شما صورت گیرد. لطفا عکس در حالت ایستاده از پشت پا ارسال کنید تا در مورد روش درمان راهنمایی شوید.
      شماره واتس اپ ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵

  15. محمدرضا می گوید

    سلام وقت بخیر رگه های ریز زیر سینه متمایل به بغل مشاهده کردم در بدن خودم مرد هستم ممنون میشم توضیح بدید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      جای نگرانی ندارد

      1. سجاد می گوید

        ممنون

      2. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

        سلام عکس از پا در حالت ایستاده به شماره واتس اپ ۰۹۳۵۵۰۶۶۱۰۵ ارسال کنید. در بعضی افراد به علت نازکی پوست رگها به شکل واضح دیده می شوند. در کل داشتن تغذیه سالم و ورزش منظم برای پیشگیری توصیه می شود.

  16. محمد می گوید

    سلام محمد هستم بخاطر شغل آرایشگری که دارم مجبورم زیاد روی پاهام وایستم تازگی متوجه شدم ساق پاهام رگهای ریز قرمز دیده میشه و زانوهام هم درد میکنه میخواستم بدونم آیا واریس دارم و اگر واریس است راه درمانش چیه

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام رگهای ریز ، رگهای عنکبوتی هستند در زمان کار جوراب کلاس یک زیر زانو استفاده کنید
      سعی کنید وزن خود را متناسب نگه دارید . زانو درد به رگها مربوط نمی شود

  17. لیلا می گوید

    یکی از پاهام ورم کرده بعضی وقت ها کف همون پا سوزن سوزن میشه یکی دیگر از پاهام هم پشتش کمی استخون آورده به هر دکتری نشون دادم فقط دارو تجویز کردن اما هنوز بعد چند ماه تاثیری نداشته حتی ام آر ای هم انجام دادم گفتن چیزی نیست به نظر شما علتش چیه

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      بهتر است با کلینیک پا در مورد مشکلات کف پا مشورت کنید.

  18. پیام می گوید

    سلام آقای دکتر من مدتی متوجه شدم روی پنجه پای چپم و بغل غوزک پام موی رگ قرمز ایجاد شده علت چیه با دقت خودم قابل مشاهده هستش

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      این رگها اهمیتی ندارند و برای سلامتی خطری ندارند به آنها حساس نشوید.

  19. زندگی می گوید

    سلام
    من همیشه رگهای بنفش رنگی روی پاهام بود ولی کم بود الان ک ۳۰ سالمه خیلییی زیاد شدن و ۳ ساله ک بدن درد شدید دارم میتونه بدن درد من از این باشه؟ برای رفع این رگهای زشت باید چکار کنم ؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      عامل بدن درد نمی تواند رگهای عنکبوتی باشد.

  20. مصطفی ذوقی می گوید

    سلام اقای دکتر ران پام رگ ریز مشکی وقرمز شده وبعضی مواقع درد میکنه امروز نشته بودم بلند شدم احساس کردم یه گره جای رگ هستش یکم ماساژ دادم گره رفتش ولی پام سوزش داره ودرد وضمنا اقای دکتر بالای ران پام یه خال قهوه ای هستش به دکتر پوست نشون دادم گفتن اشکال نداره شما نظرتون چی هستش

  21. نگین می گوید

    سلام اقای‌دکتر ایا تحرک باعث واریس میشه یا اینکه ایستادن زیر یک ساعت باعث واریس میشود

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      تحرک از واریس پیشگیری می کند اما ایستادن طولانی و مکرر از علل ابتلا به واریس است

  22. الهه امیری می گوید

    سلام
    آقای دکتر من واریس طنابی دارم.آیا کم کاری تیروئید بیماری منو تشدید میکنه؟؟
    جدیدا در ناحیه مچ پا روی یکی از رگهام احساس سوزش هم دارم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام کم کاری تیروئید و در کل اختلالات هورمونی یکی از علل واریس است.

  23. پیرو رهایی انسان..... می گوید

    سلام.پسری ۳۵ساله هستم..لکه های واریسی روی پاهایم مشخص شده است.شغلم جوریست که تقریبا دوازده ساعت سرپا هستم و فشار روی پاهایم هست.شغل،( داربست بندی در منطقه پارس جنوبی)،هم روی ارتفاع زیاد هستیم هم اینکه فشار وزن بدن وروی کف پاهاست که روی یک لوله اسکافل تقریبا بقطریک و نیم اینج قرار دارد که فشار زیادی بر پاها احساس میشود.بهترین راه حل و جلوگیری چیست؟؟؟ایا ریختن اب روی نقاط واریسی برای واریس بد هست؟

  24. عاطفه فراهانی می گوید

    سلام وقت بخیر ۳۱ ساله هستم به علت کارارایشگری کل روز سرپا کار میکنم
    جدیدا در ران پا مخصوصا پای سمت چپ ک درد شدیدی داره و ضعف خیلی کم رگ های بنفش خیلی کم میبینم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      این درد بعید است به علت رگهای عنکبوتی باشد.

  25. الف می گوید

    سلام مورتو..چی بکنا..پول هم نی…بازار کپتا…مریضی واریس دارا …چکار کنا…بلوچی نوشتم .سواد ندارم…

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      لطفا عکس پا در واتس اپ ۰۹۳۵۵۰۶۶۱۰۵ ارسال کنید.

  26. امیر می گوید

    سلام وقت بخیر من بخاطر شغلی که دارم زیاد سر پا هستم متاسفانه طبق مقاله منتشر شده شما واریس دارم و از ناحیه مچ پا درگیر هستم رگهای دور مچ پا به رنگ بنفش در اومده بهتر بگم انگاری لخته شده بنظر میرسه .ممنون میشم راهنمایی فرمایید یا تجویزی .باتشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.