ترومبوفلبیت سطحی SVT: علل ،عوارض و درمان لخته رگ سطحی | دکتر اقدسی

ترومبوفلبیت سطحی ( Superficial thrombophlebitis )  یک بیماری التهابی وریدی است که علت آن لخته شدن خون درست در زیرسطح پوست است. این عارضه معمولاً در پاها رخ می‌دهد؛ اما گاهی در دست و بازوها، گردن و قسمت‌های دیگر بدن شاهد آن هستیم و احتمال شیوع آن در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. در ادامه مطلب به بررسی جزئیات این عارضه از جمله علت بروز و راه‌های درمان آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ترومبوفلبیت چیست؟

  • فلبیت به معنی التهاب ورید است.
  • ترومبو به معنی لخته شدن خون در ورید است.

ورید در واقع رگی است که خون را به سمت قلب می‌برد. اگر ورید ملتهب شود، معمولاً در بخش ملتهب لخته خونی ایجاد می‌شود. اصطلاح ترومبوفلبیت به معنی ورید ملتهب همراه لخته خون است و بیماری ترومبوفلبیت را گاهی به اختصار فلبیت نیز می‌نامند.

ترومبوفلبیت چیست؟

انواع لخته شدن خون: dvt و svt

لخته شدن یا ترومبوز ممکن است رگ‌های سطحی را درگیر کند یعنی رگ‌های قابل مشاهده‌ای که زیرپوست قرار دارند و یا اینکه رگ‌های عمقی را گرفتار کند رگ‌های عمیق بزرگ‌تر هستند، از دل عضلات بازوها و پاها عبور می‌کنند و انسان نمی‌تواند آن‌ها را ببیند یا احساس کند.

*توجه داشته باشید که ترومبوفلبیت سطحی هیچ ربطی به التهاب یا ترومبوز رگ‌های عمقی ندارد. برخی از افراد ترومبوفلبیت عروق سطحی (svt) و ترومبوز عروق عمقی (dvt) را با هم اشتباه می‌گیرند درحالی‌که این دو کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند.

بیماری DVT (لخته شدن خون در وریدهای عمقی) و آمبولی ریه از مهم‌ترین مشکلات عروقی و از علل شایع مرگ و میر محسوب می‌شود.

 علائم dvt در پا 

علل ترومبوفلبیت سطحی چیست؟

ترومبوفلبیت سطحی می‌تواند در اثر وارد شدن آسیب به بازو یا پا ایجاد شود. حتی یک آسیب جزئی به یک رگ خونی در برخی موارد با التهاب و در نتیجه ترومبوفلبیت وریدی همراه است. برخی عوامل خطر احتمال ایجاد التهاب در ورید را بیشتر می‌کند:

  • رگ‌های واریسی: ترومبوفلبیت عروق سطحی در بسیاری از موارد به سراغ افرادی می‌رود که رگ‌های واریسی دارند. بیماری واریس به‌شدت مستعد آسیب‌های جزئی و التهاب است.
  • تزریق وریدی یا کانولاسیون: ترومبوفلبیت گاهی اوقات پس از تزریق آمپول‌ها یا سرم درون وریدی اتفاق می‌افتد. این داروها که عموماً در رگ‌های دست یا بازو تجویز می‌شوند، گاهی به رگ‌ها آسیب رسانده و باعث سفت شدن آن‌ها پس از تزریق می‌شوند. این قضیه در معتادانی که مواد مخدر تزریقی استفاده می‌کنند، شایع‌تر است.
  • سابقه مشکلات وریدی: برای افرادی که پیش‌تر سابقه ترومبوفلبیت سطحی یا عمقی را داشته‌اند، احتمال ابتلای مجدد به این پدیده بیشتر از سایر افراد است.
  • مشکلات مربوط به لخته شدن خون: مواد شیمیایی موجود در جریان خون به سبب شرایط مختلف تغییر می‌یابند، این تغییر می‌تواند زمینه را برای لخته شدن خون مهیا کند. شرایطی چون استفاده از قرص‌های ضدبارداری خوراکی، هورمون‌درمانی جایگزین، سرطان، سیگارکشیدن و بارداری از متداول‌ترین موارد مؤثر بر لخته شدن خون هستند. برخی از اختلالات ارثی خونی نیز وجود دارد که زمینه را برای لخته شدن خون فراهم می‌کنند.
  • حرکت کند جریان خون (استاز): ترومبوفلبیت سطحی را پس از پروازهای طولانی مدت، یا در افراد معلول و همچنین بعد از جراحی‌های بزرگ بیشتر می‌بینیم.

اعتیاد و لخته شدن خون در رگ‌های عمقی DVT مسئله‌ای پر اهمیت بوده که با افزایش آمار اعتیاد به مواد مخدر تزریقی رو به گسترش است.

قرص آسپرین برای ترک اعتیاد

فیلم لخته خون سطحی در پا

علائم ترومبوفلبیت سطحی را بشناسیم

مهم‌ترین علائم این عارضه شامل موارد زیر است:

  • قرمزی و التهاب پوست در امتداد یک رگ خونی
  • گرم بودن پوست و بافت اطراف رگ
  • حساسیت و درد که با فشار بدتر می‌شود
  • درد اعضای بدن
  • تیرگی و کبود شدن پوست روی ورید
  • سفت شدن رگ
ترومبوفلبیت سطحي و رگهای واریس که دچار لخته شده اند

ترومبوفلبیت سطحی چه عوارضی دارد؟

در اکثر موارد سیر بیماری خفیف بوده و برطرف خواهد شد. ولی در بعضی بیماران احتمال گسترش لخته از وریدهای سطحی به وریدهای عمقی و ایجاد DVT وجود دارد. درصد بسیار کمی از بیماران درمان نشده دچار آمبولی ریوی هم می‌شوند.

پزشک معالج با بررسی ضایعه و استفاده از سونوگرافی بر اساس معیارهایی تشخیص می‌دهد که در کدام بیمار احتمال گسترش لخته وجود داشته و در این‌گونه موارد داروهای ضد لخته تجویز می‌شود.

سونوگرافی ترومبوفلبیت سطحی

راه‌های درمان ترومبوفلبیت سطحی؟

ترومبوفلبیت سطحی معمولاً پس از یک دوره 3 الی 4 هفته‌ای خودبه‌خود از بین می‌رود. اگر این عارضه با رگ‌های واریسی همراه باشد، احتمال بازگشت مجدد آن وجود دارد. اگر علائم آن خفیف باشد، عموماً نیازی به درمان ندارد و جای نگرانی نیست؛ اما در حالت کلی بسته به علائم و شدت بیماری، یک یا چند روش درمانی زیر توسط پزشک توصیه می‌شود:

  • فعالیت داشته باشید. سعی کنید به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهید، مگر آنکه درد ناحیه ملتهب شدید باشد که با مصرف داروهای مسکنی مانند بروفن درد کاهش‌یافته و می‌توانید پیاده‌روی کنید.

تذکر مهم: پیاده‌روی خوب است ولی تا رفع علایم ورزش سنگین نکنید.

رگ‌های عنکبوتی به شکل رگ‌های ظریف، تیره، مویرگ قرمز و یا رگ سبز به نظر می‌رسند که به‌صورت خوشه‌هایی در سطح پوست پراکنده هستند.

علت نمایان شدن مویرگ‌های پا؟

  • یک پارچه گرم روی رگ قرار دهید. این کار می‌تواند تا حدی درد را تسکین دهد.
  • مسکن‌های ضد درد مصرف کنید. مسکن‌های ضدالتهابی مانند ایبوپروفن ممکن است درد را تسکین دهند (برای افراد باردار توصیه نمی‌شود). پاراستامول نیز یک مسکن جایگزین است. برخی از افراد ممکن است نتوانند از مسکن‌های ضدالتهابی استفاده کنند؛ ازاین‌رو توصیه می‌شود قبل از شروع درمان دارویی ترومبوفلبیت، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. برخی از شواهد نشان داده‌اند که قرص‌های ضدالتهابی، گاهی خطر بزرگ‌شدن و شدت یافتن ترومبوفلبیت سطحی به داخل ورید و یا بازگشت آن را کمتر می‌کنند.
  • کرم‌ها یا ژل‌های ضدالتهاب. اگر ترومبوز ورید سطحی خفیف باشد و فقط بر ناحیه کوچکی از ورید تأثیر بگذارد، به‌عنوان‌مثال ژل ایبوپروفن یک گزینه خوب برای کاهش التهاب است. این ژل‌ها نسبت به داروهای مصرفی خوراکی عوارض جانبی کمتری دارند.
  • کرم هیرودوئید (هپارینوئید). ممکن است علائم ترومبوفلبیت را بهبود بخشد. برخی از شواهد نشان می‌دهند که تأثیر ژل موضعی هپارین به‌مراتب بیشتر از این کرم‌ها است.
  • داروهای ضد انعقادی در صورت تجویز پزشک باید مصرف شود. از جمله این داروها ریوارکسابان ١٠ میلی گرمی و آمپول زیرپوستی کلکزان یا انوکساپارین هستند. این داروها در صورت استفاده صحیح که ممکن است به مدت ٦ هفته تا سه ماه تجویز شود. خطر ایجاد DVT و تشدید و عود ترومبوفلبیت سطحی را کم می‌کنند.

لخته خون در پا به دلیل انباشته شدن و تشکیل توده‌ای از خون در وریدهایی ایجاد می‌شود که در حالت عادی مسیر برگشت خون به سمت قلب هستند.

علائم لخته خون در پاها

ترومبوفلبیت در رگ واریسی
  • ناحیه آسیب‌دیده را در سطح بالاتری قرار دهید. به هنگام استراحت (زمان تماشای تلویزیون، مطالعه کتاب و غیره)، اگر ناحیه آسیب‌دیده را در سطح بلندتری قرار دهید، فرضاً اگر پای آسیب‌دیده را بلند کنید تا بالاتر از لگن قرار گیرد، به کاهش تورم و ناراحتی کمک می‌کند. کافی است روی مبل دراز بکشید و زیر پای خود چند بالشتک قرار دهید.
  • جوراب‌های فشرده‌سازی بپوشید. به‌منظور درمان ترومبوفلبیت پا، استفاده از جوراب‌های فشرده‌سازی با توصیه پزشک یک گزینه مناسب هستند. این کار علاوه بر کاهش التهاب، می‌تواند میزان درد را کم کرده و ورم پا را تا حدی بخواباند.
  • رگ آسیب‌دیده را بردارید. گاهی به تشخیص پزشک نیاز است رگ آسیب‌دیده و ملتهب برداشته شود. این اتفاق بیشتر در مواقعی رخ می‌دهد که پای واریس در میان باشد.

مهم‌ترین کاربرد جوراب واریس در مراحل مختلف بیماری واریس است که به‌عنوان پیشگیری یا به جهت درمانی و برای مدت کوتاهی بعد از جراحی و یا لیزردرمانی هم استفاده می‌شود.

خوابیدن با جوراب واریس

درمان سفت شدن رگ بعد از سرم

درمان ترومبوفلبیت در طب سنتی

در طب خانگی و سنتی برای درمان فلبیت، معمولاً از گیاهان و مکمل‌های طبیعی از جمله:

  • زردچوبه
  • زنجبیل
  • دارچین
  • فلفل کاین
  • ویتامین E
  • و غذاهای حاوی سالیسیلات (آووکادو، گیلاس، توت، فلفل قرمز) می‌توانند چنین اثری داشته باشند.

همچنین پیروی از یک رژیم غذایی که سلامت عروق خونی را تضمین می‌کند، حائز اهمیت است. رژیم غذایی در کنار تمرینات ورزشی می‌تواند احتمال بازگشت این پدیده را در افرادی که پیش‌تر به آن مبتلا بوده‌اند، کمتر کند. رژیم غذایی که مواد غذایی زیر را در خود گنجانده باشد، از سلامت عروق خونی به‌خوبی پشتیبانی می‌کند:

  • میوه‌ها و سبزیجات: میوه‌ها و سبزیجاتی را انتخاب کنید که سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان باشند. بهترین آن‌ها شامل آووکادو، گلابی، توت، نارگیل، انجیر، کنگر فرنگی، نخود، بامیه، کدو، بلوط، جوانه بروکسل، شلغم، لوبیای سیاه، نخود، لوبیا، عدس، آجیل، دانه کتان، دانه چیا و کینوا است.
  • غلات کامل: شامل جو دوسر، چاودار، جو، برنج قهوه‌ای، بلغور، کینوا و … .
  • چربی‌های اشباع نشده: شامل اسیدهای چرب امگا 3 بوده و می‌توان آن‌ها را در ماهی، دانه‌های کتان، جوانه گندم، گردو، آووکادو و روغن‌های گیاهی یافت.
  • ماهی
  • آجیل و خشکبار
  • کاهش گوشت قرمز، قندهای افزودنی، سدیم و چربی‌های اشباع یا ترانس
درمان خونریزی رگهای سطحی در طب سنتی

تذکر مهم: در زمان ابتلا به لخته خون مراجعه به‌موقع به پزشک و پیروی از دستورات داده شده مهم‌ترین و اولین اقدام درمانی است. در مورد پیشگیری از لخته خون استفاده از دستورات طب خانگی مفید خواهد بود.

بهترین متخصص واریس در تهران

ترومبوفلبیت در رگ واریسی

ازآنجاکه بیشتر رگ‌های واریسی در وریدهای سطحی ظاهر می‌شوند، بیشتر لخته‌های خون نیز در همین ناحیه تشکیل خواهد شد. این وریدها دقیقاً در زیرسطح پوست قرار دارند؛ بنابراین وقتی لخته خون ایجاد می‌شود، پوست قرمز، متورم و دردناک به نظر می‌رسد. این وضعیت که به‌عنوان ترومبوز وریدی سطحی شناخته می‌شود، ارتباط مستقیمی با واریس دارد.

همان‌طور که گفته شد، ترومبوفلبیت سطحی به هنگام آسیب‌دیدگی سطح پوست رخ می‌دهد. حتی یک آسیب جزئی به ورید واریسی می‌تواند باعث التهاب آن شود. حتی نشستن طولانی‌مدت در حین یک مسافرت می‌تواند باعث بروز لخته در رگ واریسی شود. این التهاب ناگهانی در ورید، جریان خون را کند کرده و باعث تشکیل لخته خون می‌شود.

رگ‌های واریسی که روی سطح پوست قرار دارند، برخلاف رگ‌های خونی عمیق‌تر، توسط عضله احاطه نشده‌اند. اگر عضله نباشد، لخته خون به دیواره رگ می‌چسبد و جداکردن آن راحت نیست. چنانچه رگ واریسی دچار ترومبوفلبیت وریدی شود، درست مثل یک طناب محکم و کشیده در بدن دردناک خواهد بود.

آیا می‌دانید علت بیرون‌زدگی رگ‌های بدن چیست؟ علت دیده‌شدن رگ‌های بدن علی‌الخصوص معلوم شدن رگ‌های سینه چیست؟

علت سبز شدن رگ‌های دست

کلام آخر

اگر متوجه شدید که پس از یک ضربه جزئی به دست یا پا، ناحیه آسیب‌دیده کبود و ملتهب شده و گرمای آن ناحیه بیشتر از حد معمول است، به‌احتمال زیاد دچار ترومبوفلبیت سطحی شده‌اید. ترومبوفلبیت عروق سطحی به معنای التهاب رگ‌های نزدیک به سطح پوست در اثر عوامل مختلف است. اگرچه این عارضه چندان خطرناک نیست و معمولاً پس از مدتی خودبه‌خود برطرف می‌شود، اما راه‌های درمانی برای آن معرفی شده که همه را در این مقاله بررسی کردیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
44 نظرات
  1. محمدیان می گوید

    با سلام بنده کانسر تخمدان دارم نمیتوانم عمل کنم چون پام لختگی خون دارد و ورم کرده یکبار هم بیمارستان خوابیدم وارفارین نصرف کردم ایا درمان قطعی وجود دارد اگر در کلینیک شما بررسی کنید؟ممنون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر 
      فعلا داروهای ضد لخته را ادامه دهید و در صورت امکان برای ویزیت حضورا تشریف بیاورید

  2. a.m می گوید

    سلام آقای دکتر من ۷ماه پیش dvtپای چپ کشاله ران وزیرشکم شدم الان دوهفتس دکترم قرصمو قطع کرده وگفتن که کارکردن برام مشکلی ایجاد نمیکنه الان دوروزه سرکار میرم کارم خیاطیه وروزی ۸ساعت نشسته هستم الان احساس سوزش درروی رانم ودر باسن همون پا دارم آیا برای من مشکلی ایجاد میکنه یا بعد از dvtاین دردها طبیعیه..ممنونم از راهنماییتون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر 
      بهتر است به ازای هر سه ساعت كار حدود ١٥ دقيقه ورزش سبك و یا پياده روي بكنيد

  3. مجید می گوید

    سلام،همسرم۱ماه قبل تومورمغزی عمل کرد،الان درمنزل هستیم،سنوگرافی برای پاش نوشتندکه ورم کرده وقرمزشده پوست بدنش،صورتش،داخل برگه سنوگرافی نوشته
    ترومبوز حاد در وریدفمورال مشترک سطحی سمت چپ مشهود وکامل است،ترومبوز ورید سطحی چپ ازپروگزیمال تادیستال مشهوداست.
    خواستم ببینم این جواب سنوگرافی،نشان دهنده حال بَد همسرم است،باتشکر

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقتبخیر 
      بله مهم است بهتر است سريعا به پزشك خودشان مراجعه كنند
      درست نيست از اين طريق دارو داده شود.

  4. خسته می گوید

    سلام آی دکتر مادر من ۵۷سالشه و dvtداره سه روزه بستری شده داروی ریواروکسابان مصرف میکنه قبلا ساق پاس درد میکرد و سفت بود الان سفتی و درد به ران ش رسیده دلیل چی میتونه باشه

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر 
      ريواركسابان داروي مناسبي است اما 
      نميتوانم اظهار نظر بيشتري بكنم. در صورت امکان بهتر است حضورا برای ویزیت تشریف بیاورید

  5. کریمی می گوید

    با سلام.من تاریخ ۲۶ بهمن بستری شدم و دو روز هپارین تزریق کردند و بعد داروی آپیکسابان رو از ۲۹ ام شروع کردند الان بدلیل اینکه فرزند کوچک دارم و ترس از کرونا،خواستم زمان انجام سونو و ادامه درمان دارویی رو بپرسم و اینکه جوراب واریس رو هر روز باید بپوشم؟
    لازم به توضیح است که بعد از فوتبال و تورم پا به ارتوپدی مراجعه کردم و ایشان بدون هیچ سونو و عکسی ،اوزون برایم تزریق کردند آیا بدلیل این تزریق میشود که دچار dvt شده ام؟
    ممنون از راهنمایی شما در این سایت

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر 
      اگر تشخيص لخته وريد عمقي باشد. اين دارو حداقل بايد سه ماه مصرف شود

  6. شکوه فرهادی می گوید

    با سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار
    مادرم 71 ساله مدت 5 ماهه گرفتار درد سیاتیک خیلی شدید هستن وبا درمان هم هنوز هم وقتی بلند میشن یا راه میفتن درد شدید دارن، فقط وقتی بی حرکت در یک جهت مشخص بشینن درد ندارن. این امر باعث شد که در پای مخالفشون در حین درمان سیاتیک بعد از دو ماه ورم شدیدی سرتاسر پای دیگرشون رو بگیرهویک هفته منتظرشون گذاشتن گفتن مربوط به تغییر داروی فشارخونه.خودمون رفتیم سونوگرافی dvt تشخیص داده شد. به دلیل مسافرت دکتر بیمارستان شهید رجایی سه هفته فقط دارو خوردن. ریوارواکسابان 15 را بیست ویک روز خوردن. بعد اکسابین 20رو شروع کردن برای دو ماه .بعد جوراب واریس تا یک هفته شبانه روز تجویز شد.بعدش فقط شبانه.ولی الان پشت زانو و محل اتصال پنجه پا به ساق پای مادرم اول خون مردگی داد بعد الان زخم شده با پماد و دارو کمی التهابش کم شد ولی باز راحت نمیتونه جوراب رو بپوشه. حالا مادرم بین دو بیماری متضاد گیر کرده برای لخته باید سعی کنه راه بره ، به محض حرکت درد سیاتیکش شروع میشه و باید بشینه!!!!! برای سیاتیک هم داروهای اعصاب مصرف میکنه و بدون اونها نمیتونه بخوابه و ارام و قرار نداره.وزن هم بالاست.
    ممنون میشم آقای دکتر راهنماییمون کنید چکار کنیم.
    با سپاس بیکران

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر 
      جوراب نپوشد
      سعی کنید تعادل را در بين دو بيماري حفظ كند ،مثلا 
      تحرك پاها در حالت خوابيده در رختخواب خوب است به این صورت  که پاها را روی بالش گذاشته و اگر میتواند از مچ خم و راست کند و اگر نمیتواند کسی به ایشان کمک کند و روزی چند بار این حرکات راه به مدت ۱۰دقیقه برای ایشان انجام دهد  

  7. Hadi می گوید

    باسلام مادرم اولین روز عید خوابیدشب پادرد شدیدگرفت باتب زیادوورم پا.بردیم دکتربعدسونوگرافی گفتن لخته حادداره باید بستری بشه.شش روزه مرخص شده وقرص آکسابین روزی یک عدد تجویز شده با پوشیدن جوراب واریس وهمچنین گفتن میتونه راه بره ولی درد پاش کم نشده و ورم پا داره پای چپشم که لخته داره به سختی میتونه زمین بذاره.میخواستم بدونم این درد و ورم پا عادیه؟چندمدت طول میکشه بهبود پیدا کنه؟وبرای تسکین درد مسکنی مثل استامینفون میتونه مصرف کنه

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر 
      همه تجويزها درست است
      اما با وجود درد راه برود و سعی کنید که تحرک را حفظ کند 
      می توانید از بروفن براي کاهش و تسکین درد استفاده کنید

  8. گودرزی می گوید

    سلام و خسته نباشید
    مادر من از ناحیه پای راست دچار دی وی تی شدند مدارک را به پیوست ارسال کردم دکتر برایشان روزانه یک عدد انکساپارین ۴۰ تجویز کردند میخواستم بدون این دوز کفایت میکنه و اینکه تا چه مدت باید مصرف کنند چون مادر به تازگی عمل تنگی کانال نخاعی کمر انجام دادند و قادر به حرکت فقط با واکر اونم به سختی میباشند ایا توی طول درمان باید حرکت کنند یا اصلا نباید حرکت کنند
    ممنونم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر 
      لطفا با واتس اپ 09365066105 با ما تماس بگیرید برای مشاوره انلاین

  9. حسین می گوید

    جناب دکتر سلام خسته نباشید.
    الان مدت ۱۱ ساله که از عمل اول واریس پا می‌گذرد.
    دو سال بعد از عمل پا مجدداً واریس پای چپ ظاهر شد الان به مدت یک ماه است که درد شدید از ناحیه واریس پای چپ دارم به یک دکتر عمومی مراجعه کردم ایشان فرمودند که پاهایم را با باند کشی ببندم و پاهایم را به صورت 90 درجه بلند کنم. در مدت این سه چهار روز پاهایم را با باند کشی بستم تمام رگهای پایم مثل سنگ سفت سفت شده است که درد پاهایم ده برابر، سوزش شدید از ناحیه داخل رگ ها و الان طوری به پوست پاهایم آمده است که انگار اسید روی پام ریختی که اینقدر قرمز شده است. به همین خاطر به یک دکتر فوق تخصص ارتوپتی مراجعه کردم که سونوگرافی دادم و گفت که لختگی خون دارم. دکتر فرمود که عفونت دارم 6عدد سوفازلین و 6 عدد جنتامایسین هر 12 ساعت از هر کدام یک عدد.الان دکتر جان خیلی اذیتم ممنون میشم که راهنمایی کنید.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر 
      لطفا از ظاهر پا چند عکس به همراه گزارش سونوگرافی خود در واتس اپ 09365066105 ارسال کنید 

  10. مجید می گوید

    سلام اقای دکتر من بیمار خودتون هستم ولی شهرستانم الانم ب خاطر کرونا نمیشه حضوری بیام من پای چپم دوبار به فاصله ۳ سال dvtزده یه بار ۲۳ سالگی یه بارم ۲۶ از اخرین باری ک dvtزده ۱۰ ماه میگزره قرص زالربان ۲۰ میخورم دوروزه پام درد میکنه ولی ورم نداره الان ک قرص میخورم بازم احتمال dvtهست ؟تحرکم کم شده ب خاطر کرونا نمیتونم پیاده روی کنم .مرسی

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر 
      دکتر فرمودن که بهتره که شما ویزیت انلاین بشین 
      لطفا در واتس اپ 09365066105 با ما تماس بگیرید که شمارو راهنمایی کنیم 

  11. جمالی می گوید

    سلام مادرم ۱۰ روز پیش پای چپ شان ورم کرد و مدت یک هفته در بیمارستان با تشخیص dvt
    بستری و با هپارین و طالبان مورد مداوا قرار گرفت الان دو روز است که مرخص شده ولی پایشان همچنان به همان اندازه روز اول ورم دارو فعلا گفتن تا یک هفته دالر را ۱۵ روزی ۲ تا استفاده کنند بعد از آن یک عدد زالربا ۲۰
    سئوال من این است که چه مدت طول میکشد تا ورم پا کمتر شود و ایا نباید تا حالا یکم ورم بهتر میشد ضمنا مادرم ۸۹ سال سن و سابقه رماتیسم و فشار خون دارند با تشکر

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر 
      درمان درست است
      عليرغم درد راه بروند

  12. Fallah می گوید

    سلام خسته نباشید.من آمبولی دارم وبه مدت درکل پای راستم وبه مدت شیش ماه ازداروهای ضدانعقادی مصرف کردم ولی فایده ای نداشت والان خیلی خیلی اذیتم میکنه به طوری که اصلا نمیزاره بخوابم چندتاازدوستانم گفتن که زالودرمانی کنم،به نظرشمااشکالی نداره؟آیاراهی هست که این لخته ازبین بره؟؟؟لطفاکمک کنید.ممنون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر 
      برای بررسی بهتر نیاز هست که حضورا برای ویزیت تشریف بیارید

  13. فریده می گوید

    سلام آقای دکتر
    مادر من ۶۵ سال سن سن دارد ۶ سال پیش بعداز عمل صفرا دچار لخته خون (ترمبوز)شدند و حدود یکسال قرص وارفارین استفاده کردند میخواستم ببینم بیماری ایشان درمانی دارد … یا فقط باید از جوراب واریس استفاده کنند

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر 
       برای مشکل ایشان بهترین راهها ، اقدامات پیشگیرانه مثل داشتن فعالیت بدنی سبک در طی روز ، حرکت پاها از مچ- پیاده روی است در عین حال جوراب پوشیدن و کم کردن وزن در صورت داشتن وزن بالا توصیه می شود

  14. مریم می گوید

    همسر من چندین سال سی پی کی و ال دی اچ بالای هزار داشت اما چون مشکلی نداشت هیچ ویت پیگیری نمیکرد الان در ساق پا دچار لخته خون و دی وی تی شده دکتر گفته بعد از درمان باید علت این مشکل پیدا بشه که مجددا این اتفاق نیفته ایا این لخته به علت بالا بودن همون انزیمایی که پیگیری نکردیم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر 
      به این صورت و با مشاوره انلاین نظر قطعي نميتوان داد

  15. سحرناز می گوید

    با سلام
    درست بالای دومین انگشت بعد از شصت پای راست من صورتی رنگ و سفت شده حدود 2 سانت است درد دارد و پایم متورم است با توجه به ناحیه ایا امان ترومبوفلبیت وجود دارد یا ضرب دیدگی است؟ ممنون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      با این توصیف نمی توان راهنمایی قطعی کرد . لازم است عکس بفرستید . در ضمن آیا به پا ضربه ای وارد شده یا خیر 

  16. رسول صادقی می گوید

    سلام من سال پیش لخته خون حاصل از واریس های پام به سمت ریه رفته بود و دو هفته در بیمارستان بستری بودم امروز باز به دکتر مراجعه کردم و بعد از سونوگرافی بهم گفتن که باز خون لخته شده و باید بستری بشم ولی الان امکان بستری شدن رو به خاطر کارم ندارم میخواستم ببینم راه درمان دیگه ای وجود داره یا نه؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر 
      لطفا در صورت امکان برای ویزیت حضوری مراجعه فرمایید 
      تلفن های وقت دهی :02122819276-7

  17. احمد می گوید

    پدر این جانب یک ماه پیش تعویض مفصل لگن داشت و به دلیل بی اطلاعی از قضیه لخته خون ما خیلی او را وادار به تحرک پاها نمی کردیم تا این که پاهایش ورم کرد و بعد چند روز دچار تنگی نفس ناگهانی شد که با عجله بیمارستان بردیمش و توی آی سی یو بستری شد حالا پس از چند روز که از آنجا مرخص شده داروی وارفارین برای او بطور منظم تا یکسال ظاهراً باید بخورد . تا اینجا درست ا‌‌‍‌‍ما ما بالاخره نفهمیدیم اگر در خانه باید او را زیاد وادار به تحرک کنیم تا لخته جدید ایجاد نشود آیا خود همین تحرک زیاد باعث کنده شدن لخته های موجود در پا و حرکت آن ها به سمت ریه و قلب ومغز نمی شود در واقع چطور هم از لخته جدید جلوگیری شود هم لخته های موجود از بین بروند و حرکت هم نکنند

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر 
      تحرك مناسب روزانه داشته باشید مثل پياده روي روزانه
      و به مصرف دارو ادامه دهید

  18. حسین می گوید

    سلام من آمبولی ریه داشتم چند روز در سی سی یو بستری بودم آنژیو شدم و داروی هپارین و راتیپلاز و آنتی بیوتیک گرفتم بعد از بهبودی مرخص شدم و تحت درمان یا زالربان هستم. اما بعد از ترخیص از انتهای ستون فقرات (دنبالچه) و ناحیه باسن احساس سر شدن و بی حسی دارم و 20 روز پس از ترخیص هم خوب نشده آیا این موضوع ربطی به آمبولی یا آنژیوگرافی و یا داروها دارد نظر شما چیست؟؟ ممنون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر 
      احتمالا ضمن بستري فشار روي ستون فقرات امده باشد در زمان مناسب با متخصص ستون فقرات يا مغز و اعصاب مشورت كنيد

  19. مهدی می گوید

    باعرض سلام وخسته نباشید. بنده98/7/1عمل رباط صلیبی زانوانجام دادم (البته وزنم یه کم بالاست میشه گفت خونمم غلیظ بوده) ودرتاریخ98/8/1 بانظرپزشک به وسیله ی سنوگرافی متوجهdvtشدم وپزشک به مدت 21روزداروی زالربان10برام تجویزکردوبعدازاین مدت داروی تشخیص داد ریواروکسابان20به مدت6 ماه که بایداستفاده کنم.حالابعدازچهارماه ورم پام دوتاسه سانت کم ترشده واحساس بهبودمیکنم ولی دوسانت بازم ازاون پام بیشتره. حالا من نیازه که ازمایش یاسونوگرافی بدم یابعدازشش ماه استفاده دارو و جوراب واریس خودش برطرف میشه یااینکه نیازبه جراحی داره؟بعدازشش ماه یه دفعه بایدداروقط شه یامصرفش کم ترمیشه؟ ناگفته نماندdvtرومااصلاتی خونواده نداریم ک ارثی باشه. وسوالی دیگه میتونم کارکنم چون چهارماهه فقط دارم دارومصرف میکنم وگفتن کارسنگین نکن زیادسرپانمون حالابعداین چهارماه میتونم کارکنم یابایدبمونم مدت شش ماه درمان تموم شه.متشکرم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر 
      كار كردن مانعی ندارد  
      پياده روي داشته باشيد
      اگر نظر پزشكتان به قطع دارو است مانعي ندارد نگران نباشيد
      در صورت امکان اردیبهشت ماه برای ویزیت حضورا مراجعه فرمایید

  20. سعید نظری می گوید

    سلام
    مادرمن ده روزپیش قلبشوبالن گذاشته الان روی دستش باپشت ساقه پاش یه برآمدگی شبیه لخته خون بوجوداومده میخواستم ببینم دلیلش چیه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر 
      بهتر است اول  به پزشک معالج خود مراجعه و مشورت داشته باشید 

  21. بعنام می گوید

    با سلام و عرض خسته نباشید
    بنده ار تتریخ ۱۸ دی ماه با علت dvt در بیمارستان به مدت ۶ روز بستری بودم و آمپول رقیق کنده خونمیزدن بعد ترخیص قرص ریوارکسابان مصرف میکنم الانم روزی یک عدد ولی از امروز دوباره ساق پام ورم کرده و دردش بیشتر شده علت این ورم مجدد چه چیز می باشد؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر 
      بهتر است که در یک بیمارستان حضورا ویزیت شوید

  22. علی می گوید

    سلام من بخاطر تزریق سرم و دو روز دیگه آمپول آنتی بیوتیک یک کم دستم ورم کرد ولی فک کنم خوب شد و بعد چهار پنج روز باز دستم یک کم ورم کرده و ورید دستم سفت شده دکتر رفتم گفت درد داری گفتم نه گفت دستت خون لخته شده و نمی‌دونم دوباره این خون لخته شده جذب میشه و اینا لطفاً جناب دکتر راهنمایی کنید. و بنده پسر هستم بیست یک سالم هست بخاطر سو تغذیه در بچگی یکم بدنم لاغره و وزنم چهل و شش و قدم یک و شصت و شش هست.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      پس از تزریق سرم ایجاد لخته سطحی در محل انژیوکت مثل مشکلی که برای شما پیش امده ، موضوع شایعی است.معمولا خود بخود برطرف می شود و نیاز به مصرف داروی خاصی نیست .احتیاطا در این موارد به پزشک برای معاینه مراجعه داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.