درمان واریس طنابی | روش فلبکتومی برای پاک‌سازی پا از واریس

درمان واریس طنابی پا با روش‌های مختلفی انجام می‌شود این روش‌ها برخی به‌عنوان درمان اصلی واریس و بعضی به‌عنوان روش مکمل بکار می‌روند. یکی از روش‌های درمان جانبی روش فلبکتومی است.

شاید شما دوست داشته باشید در خصوص موارد کاربرد روش‌ها و انتظاراتی که از هر روش داریم بیشتر بدانید. روش فلبکتومی یکی از روش‌های درمان واریس است که به‌عنوان درمان جانبی در کنار درمان‌های اصلی درون‌رگی مثل لیزر واریس یا روش رادیوفرکانسی بکار می‌رود. به زبان عامیانه فلبکتومی مانند روتوش عکس عمل می‌کند و اثرات به‌جامانده از واریس پس از انجام درمان اصلی را از پای شما برای همیشه پاک می‌کند.

روش فلبکتومی چیست؟

روش فلبکتومی توسط پزشک سوئیسی در سده پیشین معرفی شد. دکتر روبرت مولر به‌خوبی متوجه شده بود که روش اسکلروتراپی قادر به محو کردن رگ‌های واریسی طنابی زیر سطح پوست نیست و از سوی دیگر همواره نارضایتی بیماران از جای بخیه باقی مانده در پاها پس از جراحی برداشت ورید سافن را در ذهن داشت و سعی کرد با معرفی روشی کارآمد، نقاط ضعف روش‌های درمان واریس در آن زمان را بخوبی پوشش دهد. از فلبکتومی امروزه به‌عنوان روش تکمیلی در درمان واریس پا استفاده می‌شود.

واریس طنابی یاق و کشاله ران پا درمان به روش لیزر شعاعی و فلبکتومی لیزری

درمان واریس طنابی با روش فلبکتومی

فلبکتومی در واقع روش جراحی محدود برای برداشت قسمت یا تمام طول رگی است که ظاهری طنابی یا شاخه‌ای روی سطح پوست دارد. این روش مورد تأیید انجمن عروق آمریکا و جامعه جراحان عروق می‌باشد.

جراحی واریس طنابی

تفاوت روش جراحی واریس با روش فلبکتومی

روش فلبکتومی گاهی با عمل جراحی واریس اشتباه گرفته می‌شود. در عمل واریس، ورید سافن به‌صورت کامل از پا خارج می‌شد و نیاز به بیهوشی داشت و عوارض و درد زیادی را معمولاً باعث می‌شد که تا چند هفته بیمار گرفتار عوارض عمل می‌شد و روند عادی زندگی او مختل می‌گردد.

درحالی‌که روش فلبکتومی به‌صورت سرپایی است و به‌هیچ‌عنوان ورید سافن (ورید اصلی پاها) در این روش مورد مداخله قرار نمی‌گیرد. بلکه وریدهای نزدیک به سطح پوست به‌صورت قطعات کوچک از مدار خارج می‌شوند و هیچ یک از عوارض و دردهای پس از عمل واریس در این روش مورد انتظار نیست.

معمولاً فلبکتومی به فاصله چند هفته از روش درمان اصلی انجام می‌شود تا در واقع پس از مشخص‌شدن نتایج درمان به‌عنوان یک روتوش یا پاک‌سازی جلوه بهتری را برای پاها به وجود بیاورد.

عکس قبل و بعد از درمان واریس طنابی پشت ساق پا مرد جوان

عمل واریس پا به زبان ساده، خارج کردن رگ‌های واریسی است.

مراحل فلبکتومی به روایت تصویر

خارج سازی رگ درگیر
جراحی و خارج سازی رگ

روش فلبکتومی چه مزایایی دارد؟

نداشتن جای بخیه

در مقایسه با روش‌های قدیمی درمان واریس این روش بدون نیاز به بخیه است و از لحاظ زیبایی توانسته رضایت بیماران را جلب کند.

ازآنجایی‌که بخیه زده نمی‌شود و محل برش آن‌قدر کوچک است که به‌سختی می‌توان آن را دید و پس از یکی دو ماه برطرف می‌شود و در مدت 6 ماه پس از درمان هیچ اثری از هاله رگ و محل برش روی پوست نخواهد بود.

بهبودی سریع

بیماران تحت درمان با روش فلبکتومی نیاز به بستری شدن در بیمارستان یا استراحت در منزل ندارند و قادر خواهند بود سر کار برود اما بهتر است:

  • تا یک روز پس از فلبکتومی رانندگی نکنید.
  •  تا پنج روز بار سنگین جابه‌جا نکنید.
  •  با آب گرم دوش نگیرند.

درمان واریس بدون بازگشت و عود مجدد

طبق بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام شده احتمال برگشت نتایج و عود مجدد واریس پا باتوجه‌به برداشت رگ واریسی در روش فلبکتومی ناچیز است.

فلبکتومی برای از بین بردن واریس پا

لیزر واریس و اسکلروتراپی درمان‌های متداول واریس هستند. بسیاری از بیماران می‌خواهند بدانند بر چه اساسی این روش‌ها توصیه می‌شوند و تفاوت بین درمان واریس با لیزر یا اسکلروتراپی چیست؟

برای درمان واریس پا لیزر بهتر است یا اسکلروتراپی؟ 

برای چه بیمارانی نمی‌توان از روش فلبکتومی استفاده کرد؟

فلبکتومی برای بیماران ذکر شده توصیه نمی‌شود.

  • افرادی که دچار ضعف عمومی هستند.
  • سالمندان
  • دیابتی‌ها
  • بیماران قلبی
  • افراد با ورم شدید در پا
  • عفونت پوستی سلولیتیس و درماتیت

همچنین بیماران با رفلاکس وریدی درمان نشده (درصورتی‌که رگ اصلی ریشه واریس به‌خوبی بسته نشده، درمان کامل صورت نگرفته و احتمال برگشت خون به رگ‌های سطحی باقی است) 

در کلینیک دکتر مهرداد اقدسی با بیمه می‌توانید برای درمان واریس اقدام نمائید.

درمان واریس با بیمه 

عمل فلبکتومی واریس پا

عوارض جانبی روش فلبکتومی

روش فلبکتومی یکی از روش‌های درمان بی‌خطر واریس است که به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. اما احتمال دارد که عوارض جزئی هم به جا بگذارد که با مراقبت درست این احتمال کاهش می‌یابد.

از جمله عوارض محتمل درمان واریس به روش فلبکتومی موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • ورم پا
  • عفونت پوست در محل درمان
  • کبودی پوست
  • بی‌حسی نقطه‌ای در محل رگ برداشته شده
  • پررنگ شدن
  • تشکیل هاله قهوه‌ای‌رنگ روی مسیر رگ
  •  ایجاد شبکه تارعنکبوتی عروق در محل برداشت رگ

خوشبختانه هیچ یک از این اثرات جانبی دائمی نیستند و به‌مرورزمان برطرف خواهند شد. کبودی اغلب ظرف یک هفته خودبه‌خود از بین می‌رود. ازبین‌رفتن هاله قهوه‌ای روی مسیر رگ کمی طول می‌کشد. بهتر است برای جلوگیری از شکل‌گیری هاله رنگی در دوره نقاهت پس از درمان در معرض نور آفتاب قرار نگیرید.

به طور خلاصه، فلبکتومی به‌عنوان روش بی‌خطر و سرپائی در درمان واریس شناخته می‌شود که رضایت قابل‌قبول بیماران و پزشکان از نتایج درمان را در نیم‌قرن اخیر منجر شده است. درصورتی‌که رگی برآمده و طنابی شکل پس از لیزردرمانی واریس پا، ظاهر پای بیمار را مخدوش کرده باشد با فلبکتومی به‌خوبی محو و از روی پاها پاک‌سازی می‌شود.

عمل فلبکتومی واریس پا

علائم پوستی غیرعادی روی پاهای شما اغلب نشانه‌ای از نارسایی وریدی زمینه‌ای هستند که نباید آنها را نادیده بگیرید.

علت قرمز شدن ناگهانی پوست پا

سؤالات رایج فلبکتومی

در ادامه پاسخ سؤالات رایج در مورد روش فلبکتومی را می‌دهیم:

چرا از روش فلبکتومی به‌جای اسکلروتراپی در رگ‌های درشت استفاده می‌شود؟

برای رفع و محو کردن شاخه‌های منشعب از رگ واریس عمقی معمولاً از دو روش اسکلروتراپی و فلبکتومی استفاده می‌شود. برای شاخه‌های متعدد و برجسته دکتر اقدسی فلبکتومی را توصیه می‌کنند.

علت این موضوع را جویا شدیم:

  • معمولاً اسکلروتراپی در رگ‌های خیلی درشت هاله‌ای تیره رنگ بجا می‌گذارد که برای مدتی روی پوست می‌ماند.
  • تعداد جلسات موردنیاز برای اسکلروتراپی رگ‌های درشت بیشتر از فلبکتومی است و نتیجه حاصل از فلبکتومی زودتر مشخص می‌شود و تعداد دفعات مراجعه کمتر است.
  • در اسکلروتراپی فوم خارجی وارد بدن می‌شود و می‌تواند وارد سیستم گردش خون شود و عوارضی را به دنبال داشته باشد این در حالی است که فلبکتومی یک اقدام مداخله‌ای فیزیکی محسوب می‌شود و باتوجه‌به محدودیت مقدار فوم تزریقی در جلسات، و عوارضی مثل حساسیت و…به نظر می‌رسد.
  • فلبکتومی روش ایمن و کم‌خطرتری برای رگ‌های برجسته به‌حساب می‌آید.

فلبکتومی، لیزر واریس، اسکلروتراپی و RF همگی روش‌های درمان واریس هستند اما برای دریافت بهترین نتیجه می‌بایست به متخصص در این حوزه مراجعه کرد.

بهترین متخصص واریس تهران

آیا برداشتن رگ‌ها با فلبکتومی به گردش خون آسیب نمی‌زند؟

رگ‌های واریسی معمولاً مثل یک حوضچه خون عمل می‌کنند که خون در آنها جمع می‌شود و به‌سختی به سمت قلب برمی‌گردد، پس حفظ این رگ‌ها و ایستایی خون در آنها می‌تواند باعث بروز مشکلات آتی شود از جمله می‌توان لخته خون را نام برد. به صحبت‌های دکتر اقدسی در این موردتوجه شما را جلب می‌کنیم.

دکتر اقدسی، دکتر واریس در تهران به سؤالات شما در خصوص فلبکتومی پاسخ می‌دهند.

پس از انجام فلبکتومی آیا می‌توان سرکار رفت؟

معمولاً در روز انجام فلبکتومی بهتر است مرخصی بگیرید و استراحت داشته باشید. نباید زیاد روی پا بایستید یا پای شما نباید آویزان بماند.

از طرفی بهتر است روز اول رانندگی هم نکنید. روز بعد از درمان می‌توانید سر کار بروید و مشکلی نخواهد بود.

آیا پس از انجام فلبکتومی خونریزی خواهید داشت؟

پس از اتمام فلبکتومی در کلینیک واریس محل برش‌ها پانسمان می‌شود و خونریزی قطع می‌شود. احتمال بروز خونریزی خیلی کم است ولی ممکن است زمان برداشت پانسمان‌ها از محل برش کمی خونابه خارج شود که با فشار دست به‌خوبی کنترل و قطع می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
8 نظرات
  1. اقاپور می گوید

    واریس طنابی خفیف دارم خیلی کمه از ایستادن طولانی مدت واریس گرفتم
    هزینه درمانش چقدر میشه بیمه ام ندارم تقریبی لطف کنید بگید مممنون میشم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      لطفا از همین قسمت در حالت ایستاده برای ما در واتس اپ 09365066105عکس ارسال کنید که شمارا بهتر راهنمایی کنیم .

  2. test می گوید

    پدر من 50 سال سن دارد پشت پاهاش و زیر زانوهایش پر از رگه های آبی رنگه، وزنش زیاد نیست . ولی شغلش طوریه که بیشتر باید سرپا باشد، بیشتر اوقات هم پاهایش درد میکند. آیا اینها علائم واریسه و آیا خطری هم دارد، برای درمان باید چه کارکند.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      علائمی که در این فرد ذکر شده است دقیقا علائم بروز واریس پا است یعنی دریچه های عروق خراب شده اند اگر رگ های آبی ریز باشند و به صورت شبکه‌ای باشد با دستگاه RF می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد اما اگر کمی شدید است در ابتدا جوراب واریس بپوشد و اگر بسیار زیاد بود با امواج رادیویی وارد رگ‌ها می شویم و دریچه ها را ترمیم می کنیم

  3. اکبر افامیزائی می گوید

    باسلام . واریس پا از مچ تا زانو به صورت طناب پیچیده وبرآمده لطفا نحوه درمان آن راهنمائی شود متشکرم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام راههایی برای درمان هست به صورت عمومی اگر بخواهیم پاسخ دهیم در خصوص واریس طنابی روش لیزر، رادیوفرکانسی و میکروفلبکتومی استفاده می شود. اما در خصوص پای شما لطفا عکس ارسال بفرمایید تا برای شخص خودتان مشاوره شوید و بر طبق شرایط شما عنوان شود که چه روشی بکار می رود. می توانید به لینک تلگرام موجود ددر سایت عکس بفرستید

  4. مهناز می گوید

    با سلام بنده ٣٦ ساله هستم و مدتي است كه حتي با يك خنده كوچك رگ روي پيشانيم متورم مي شه و سردرد هم دارم هنگام تورم رگ ، ممنون مي شم راهنماييم كنيد

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      اهمیت درمانی ندارد و بهتراست که حساس نباشید

      دست زدن به رگ های پیشانی میتواند عامل تحریک بیشتر باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.