ورم پا نشانه‌ی چیست؟ برای ورم پا به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

پس از مسافرت طولانی و یا در انتهای یک روز کاری مچ پاها ورم می‌كند و با كمی استراحت و بالا گذاشتن آنها در سطحی بالاتر از بدن بر طرف می‌شود.

تورم معمولا ناشی از تجمع آب ميان بافتی است و بيشتر در مچ، ساق و ران‌ها ايجاد می‌شود. ولی ممكن است در ساير نقاط بدن هم ديده شود. اكثر اوقات با تغيير مناسب life style  وضعيت ورم بهبود می‌بايد؛ ولی در مواردی بيماری زمينه‌ای وجود دارد كه نياز به تشخيص به‌موقع و درمان مناسب دارد. تورم پاها می‎‎‌تواند نشانه‌ای از بيماری‌های مهمی مانند مشكلات قلبی، کليوی و کبدی باشد.

  • چه موقع بايد نگران باد كردن مچ پا باشيم؟
  • چه تغييراتی در شيوه‌ی زندگی می‌تواند باعث كاهش ورم شوند؟

ورم تخم‌مرغی یا غده‌ای شکل اغلب در قسمت بیرونی قوزک پا ایجاد می‌شود و پوشیدن کفش و تحمل جوراب را با مشکل روبرو می‌کند. شایع‌ترین علت ایجاد این ورم اطراف قوزک بالارفتن فشارخون وریدی در پاهاست. زندگی بی‌تحرک، بالارفتن وزن خصوصاً در  خانم‌ها پس از 40 سالگی باعث ایجاد این شکل از ورم است. البته بهتر است احتمال بیماری‌های مهم قلبی، کلیوی و کبدی به‌دقت بررسی شود.

ورم مزمن در هر دوپا و فقط در ناحیه قوزک معمولاً اهمیت زیادی ندارد و در افراد مسن و کم‌تحرک این شکل ورم متداول‌تر است.

اگر ورم همراه با درد باشد در این صورت نیاز به مراجعه به پزشک هست.

در ورم شدید پزشک معمولاً بررسی‌های بیشتری را انجام می‌دهد تا علت ورم مشخص شود. اکوکاردیوگرافی قلب، آزمایش کبد، کلیه، پروتئین‌های سرمی، بررسی کم‌کاری تیروئید و سونوگرافی کالر داپلر وریدی از پاها از جمله تست‌های تشخیصی هستند که به صلاحدید دکتر انجام می‌شوند.

درصورتی‌که ورم فقط در یک پا باشد، از اهمیت بیشتری برخوردار است و می‌تواند نشانه‌ای از لخته حاد ورید عمقی پا یا DVT حاد باشد. البته علل دیگر مثل بیماری لنف ادم، توده‌های داخل لگنی یا شکمی هم می‌تواند از علل این نوع ورم باشد.

ورم معمولاً به پا محدود می‌شود ولی اگر در دست‌ها هم ورم دیده شود نیاز به بررسی تخصصی توسط پزشک هست. در این موارد احتمال بیماری کلیوی (سندرم نفروتیک)،اختلال شدید پروتئین‌های بدن و موارد شدید بیماری قلبی (نارسائی قلبی) وجود دارد.

تورم در اطراف پشم و پلک‌ها می‌تواند کاملاً طبیعی باشد و البته ممکن است بعضی از بیماری‌ها مثل نارسائی کلیوی و کم‌کاری تیروئید هم مطرح باشد.

فشارخون به خودی خود باعث ورم نمی‌شود ولی در موارد مزمن که فشارخون باعث صدمه به کلیه یا قلب می‌شود ممکن است به‌خاطر اختلال عملکرد کلیه یا قلب ورم پا ایجاد شود.

ورم پای مبتلایان به فشارخون بالا ممکن است به داروی مصرفی آنها مربوط باشد. مهم‌ترین داروی  فشارخون که باعث تورم اطراف قوزک پا می‌شود آمیلودیپین است. البته تغییر در دارو و یا قطع دارو حتماً باید با نظر پزشک باشد.

تورم مچ پا و ساق پا در سالمندی به علت بی‌تحرکی، وزن بالا و نشستن طولانی‌مدت در وضعیتی است که پاها آویزان می‌ماند. برای پیشگیری از این ورم بایستی سالمندان را تشویق به راه‌رفتن کنید. پرهیز از خوردن نمک و آویزان ماندن طولانی‌مدت پاها از دیگر توصیه‌ها به سالمندان است. البته گاهی به تشخیص پزشک احتمال بیماری‌های قلبی – کلیوی یا کبدی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

ورم پا نشانه‌ی چیست؟

ورم پا یا همان ادم یا خیز، در اثر جمع‌شدن مایع در بدن ایجاد می‌شود. این عارضه ممکن است کاملاً طبیعی باشد؛ مانند تورم مچ هر دو پا بعد از ایستادن طولانی‌مدت. خبر خوب اینکه این تورم با استراحت برطرف می‌شود. گاهی بادکردن پاها نشان‌ی بیماری‌هایی مانند نارسایی احتقانی قلب است.

ادم لنفاوی و علت ایجاد آن

واریس مچ پا از شکایت‌های رایج بیماران است. مچ پا در معرض دید است و هر گونه واریس مویرگ‌های عنکبوتی و یا واریس طنابی در این قسمت می‌تواند باعث کاهش اعتماد بنفس بیمار شود.

علت ورم پا

عللی که باعث بروز تورم در پاها و مچ پا می‌شود عبارت است از:

۱. ایستادن یا نشستن طولانی‌مدت در سفر با اتومبیل یا هواپیما

۲. چاقی

همه می‌دانند که چاقی باعث بروز مشکلاتی و ازجمله سبب ایجاد ادم در بدن می‌شود. چون افراد با وزن بیش از حد، تحرک کافی ندارند، بی‌تحرکی، خود عاملی برای تشدید ورم می‌شود.

۳. بارداری

بزرگ‌شدن رحم و فشار بر وریدها، در مسیر برگشت خون به قلب و افزایش حجم آب بدن نیز ورم پا و مچ پا را در زنان باردار ایجاد می‌کند.

مقایسه دو پا که یکی بر اثر ادم متورم است و پای دیگر ظاهری نرمال دارد

۴. مصرف بیش از حد نمک

تقریباً در همۀ در خوراکی‌ها، به‌صورت نامحسوس، نمک وجود دارد؛ انواع رب‌ها، کنسروها، ترشیجات و نان‌ها منابعی از نمک هستند که شاید کمتر کسی به پرنمکی آن‌ها توجه کند.

۵. عوارض جانبی برخی داروها

برخی داروهای فشار و قرص‌های ضد درد باعث می‌شوند پای بیمار، به‌خصوص در ناحیۀ قوزک، باد کند. بروفن و ناپروکسن ازجمله داروهای ضد درد هستند که ممکن است باعث تورم شوند.

اغلب داروهای ورم‌آور، ورم خفیف تا متوسط ایجاد می‌کنند. اغلب این ورم‌ها، به‌سبب جمع‌شدن نمک است و با قطع دارو، خیز یا ادم برطرف می‌شود. در فهرست زیر، نام بعضی از این داروها آمده است:

ـ پردنیزولون: مؤثر در درمان آلرژی و بیماری‌های ریوی مزمن

ـ آملودیپین: از داروهای کنترل فشار خون

ـ قرص‌های ضدبارداری استروژنی

ـ گاباپنتین: داروی بیماری اعصاب محیطی (نوروپاتی)، مفید برای بیماران با دیابت پیشرفته

بررسی دلایل ایجاد ورم در بدن انسان و اینکه بد از ورم به چه دکتری مراجعه کنیم؟

علت ادم در بیماران قلبی

نارسایی قلبی و بعضی اختلالات دریچه‌ای، مانند تنگی دریچۀ شریان ریوی و نارسایی دریچۀ سه‌لتی، از علل مهم این مشکل هستند.

علت تورم دست‌ و پاها در نارسایی کلیوی

در نارسایی کلیوی، آب و نمک به‌راحتی از بدن دفع نشده و در بدن جمع می‌شود. به همین دلیل پاها، دست‌ها، اطراف چشم و صورت تورم و پف پیدا می‌کند.

دلیل ورم پا و شکم در بیماری کبدی

اختلال سوخت‌وساز پروتئین در سیروز کبدی، باعث نشت مایعات بدن و تجمع آن‌ها می‌شود. معمولاً آب در پاها و شکم جمع می‌شود و ممکن است بیمار به یرقان و زردی هم دچار شود.

۱. عامل ادم در کم‌کاری تیروئید

در بیماری کم‌کاری تیروئید، ورم در قسمت‌های مختلف بدن، مثلاً در پاها، ظاهر می‌شود. خشکی پوست، ریزش موها و یبوست نیز از دیگر علائم این بیماری است.

۲.  ورم یک یا دو پا در اثر لخته‌شدن خون

لخته‌شدن خون در رگ‌های اصلی (DVT) یا تشکیل لخته در عروق سطحی (ترومبوفلبیت) یا هرگونه انسداد در مسیر عروق، باعث بروز ورم می‌شود.

۳. تورم بر اثر آلرژی یا گزش حشرات

تورم غده لنفاوی زیر بغل در نتیجه گزش روی دست و حساسیت و آلرژی

۴. تورم به دلیل عفونت

۵. بیماری لنفاوی (لنف ادم)

رسیدن هرگونه آسیب به رگ‌های لنفاوی، باعث تجمع مایع لنف می‌شود و ورم ایجاد می‌کند. آسیب‌هایی مانند جراحی یا عفونت یا تومور، عملکرد‌ سیستم لنفاوی را در برداشت مایعات اضافی بین‌بافتی مختل می‌کند. به تورم ایجادشده در این وضعیت، «لنف ادم» می‌گویند.

۶. علت ورم پا در بیماران دیابتی

ادم پا در دیابتی‌ها ممکن است ناشی از مصرف داروی متفورمین باشد. بیماران دیابتی به‌علت اختلال در گردش خون و مشکلات کلیوی ناشی از قند خون بالا، ممکن است به تورم پاها دچار شوند.

۷. علت ورم دست ‌و پا در بیماران ریوی

در بیماری‌های ریوی پیشرفته، همچون برونشیت مزمن و آمفیزم، ورم اندام‌ها در بیمار رخ می‌دهد. در نمونه‌های شدید بیماری ریوی، به‌علت فشار مداومی که به‌ سمت راست قلب وارد می‌شود، برگشت خون سیاهرگی با مشکل مواجه شده و ورم پا و دست بروز می‌کند.

بیماری DVT (لخته شدن خون در وریدهای عمقی) و آمبولی ریه از مهمترین مشکلات عروقی و از علل شایع مرگ و میر محسوب میشود.

درمان قطعی لخته خون در پا یا DVT چیست؟ 

قرص برای درمان ورم پا

قرص و روش درمان ورم پا در سنین مختلف با هم فرق می‌کند. در واقع این علت ایجاد ورم است که مشخص می‌کند روش درمان چه باشد.

برای نمونه در سنین بالای ۵۰ سال معمولاً ورم به‌خاطر مشکلات گردش خون بروز می‌کند. برای افراد در سنین پایین‌تر معمولاً بارداری، نارسایی قلبی، کبدی، کلیوی یا تروما باعث بروز ورم می‌شود.

یکی از قرص‌هایی که پزشکان برای درمان ورم پا تجویز می‌کنند داروی دیورتیک (مدر) است. در کنار این داروها از داروی ضدانعقاد نیز طبق صلاحدید پزشک استفاده می‌شود.

همچنین برای کاهش میزان ورم ممکن است قرص‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی تجویز شود. همه این داروها کمک کننده هستند؛ ولی اگر فردی دچار ورم است و چند روز این ورم تداوم داشت بایستی علت یابی شود و با آزمایش‌های تکمیلی و معاینات دقیق دلیل بروز ورم را پزشک بررسی کند.

رژیم غذایی و ورم پا

مواد خوراکی سرشار از نمک و سدیم، کمبود ویتامین‌های ب۱ و ب۶ و ب۵ در رژیم غذایی وسوء‌تغذیۀ ناشی از کمبود پروتئین هم ممکن است به ورم پا منجر شود.

برای درمان خانگی ورم پا وزن کم کنید-تحرک داشته باشید- نمک را از وعده غذایی حذف کنید-به مدت طولانی پاهای خود را از صندلی آویزان نگه ندارید و درنهایت جوراب واریس بپوشید

لختۀ خون در رگ‌های عمقیDVT

باد کردن پاها به صورت ناگهانی، قرمزی پوست و درد در ساق پا میتواند نشانه‌ای از بروز لخته باشد. هر گونه انسداد در مسیر عروق اعم از لخته خون در رگهای عمقی و لخته در عروق سطحی ترومبوفلبیت می‌تواند باعث بروز ورم شود.

البته تورم پا در بیمارانی که سابقا دچار دی وی تی شده‌اند هم دیده می شود و از عوارض دراز مدت بیماری بحساب می‌آید. بیماری DVT (لخته شدن خون در وریدهای عمقی) و آمبولی ریه از مهمترین مشکلات عروقی و از علل شایع مرگ و میر محسوب می‌شود.

آیا ورم پا با ازبین رفتن لخته خون در DVT برطرف می‌شود؟

DVT باعث ایجاد تغییرات و تخریب جدار ورید و دریچه های لانه کبوتری می‌شود که حتی پس از برطرف شدن لخته ممکن است، وسعت ضایعه درون رگی در حدی باشد که برگشت خون به سمت قلب را دچار اختلال کند و تورم پا باقی بماند. توصیه می‌شود چند بار در روز مبتلایان به ورم بعد از لخته چند بار در روز دراز بکشند. و زیر پا بالش بگذارند و برای مدت 15 دقیقه در این حالت بمانند تا خون به سمت قلب برگردد و پاها سبک شوند.

ورم پا در سالمندان

بی‌تحرکی، شایع‌ترین عامل ورم پا در سالمندان است.

در دوران سالمندی، سیستم گردش خون کارایی قبلی خود را ندارد. افزون بر روند پیری طبیعی، سالمندی اغلب با مشکلاتی مانند اختلال در کلیه‌ها یا مشکلات قلبی و کبدی همراه می‌شود که به متورم‌‌شدن پاها دامن می‌زند.

ورم پا یکی از مشکلات شایع در دوران سالمندی است. ورم پا ممکن است نشانۀ بیماری خاصی مانند نارسایی قلبی باشد یا فقط در اثر کم‌تحرکی و نشستن طولانی‌مدت ایجاد شده باشد. کسب اطلاعات بیشتر:

علت ورم پا در سالمندان

برای ورم پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

بهترین دکتر برای معاینۀ ورم پا، پزشک خانوادگی است که باید آزمایش‌های لازم را برای بررسی عامل تورم در پا تجویز کند. سپس در صورت نیاز، بیمار را به متخصص ورم پا، یعنی پزشک متخصص داخلی یا پزشک متخصص قلب معرفی کند.

ورم پا بیماری مزمنی است که به‌تدریج ایجاد می‌شود و لازم است در اولین فرصت دربارۀ آن با پزشک مشورت شود. در مواقع زیر لازم است فرد بیمار به‌صورت فوری و اورژانسی به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کند:

  • ورم ناگهانی و حاد در پا
  • ورم پا همراه با درد
  • ورم پا همراه یکی از علائم خطر آمبولی ریه

گاهی اوقات شکایت بیماران درد پا و همزمان ورم مچ پا است به همین منظور پیشنهاد میکنیم مقاله: علت ورم مچ پا همراه با درد را بخوانید.

برای درمان خانگی تورم پا شبها موقع خواب چند بالش زیر پاهای خود قرار دهید و پا بالاتر تز سطح بدن قرار گیرد

درمان قطعی ورم پا

درمان ورم پا یعنی تشخیص صحیح علت ورم و سپس درمان علت‌محور آن. درمانی که صرفاً برای برطرف‌کردن ورم تجویز شود، ممکن است در کوتاه‌مدت، از نظر ظاهری اثربخش باشد؛ ولی پس از اندکی، ورم پا با شدت بیشتری برمی‌گردد.

همراه با درمان بیماری‌های زمینه‌‌‌ای مسبب تورم، روش‌های درمانی مؤثر در کم‌کردن ادم نیز توصیه می‌شود. درمان‌های حمایتی، علائم بیماری را زود‌تر بهبود می‌بخشند و به گونه‌ای بهتر و پایدارتر نتیجه می‌دهند.

کاهش نمک و افزایش تحرک و کاهش وزن، سه پایۀ اصلی درمان‌های حمایتی است.

داروی ادرارآور (دیورتیک) برای درمان ورم پا

داروهای دیورتیک، با افزایش دفع کلیوی آب و نمک اضافه، ورم را کاهش می‌دهند. معروف‌ترین این داروها فوروزماید (لازیکس) و تیازیدها هستند.

گاهی ممکن است مصرف این داروها به تجویز پزشک نیاز داشته باشد.

یک پزشک با تابلوئی که نشان دهنده ورزش تعدادی قرص و کپسول و دارو و مواد غذایی سالم مثل پروتئن و سویا توصیه بر تغییر شیوه زندگی و کم کردن عوارض زندگی مدرن دارد

درمان خانگی ورم پا

درمان خانگی ورم پا، نوعی درمان حمایتی مهم در کاهش ورم پا و بسیار مؤثر و بلکه ضروری است. این درمان بدین شرح است:

  1. کم‌کردن مقدار مصرف نمک در پخت غذا
  2. حذف نمکدان از سر سفره
  3. کم‌کردن مصرف انواع ترشی و شور همراه با غذا
  4. کاهش خرید و مصرف چیپس، پفک، بیسکویت‌های نمکی، چوب‌شور و…
  5. کاهش مصرف گوشت قرمز و آجیل و تخمۀ بوداده و شور
  6. کاهش مصرف غذای رستورانی و غذاهای آماده و کنسروی، گوشت‌های فرآوری‌شده مثل سوسیس و کالباس
  7. افزایش پیاده‌روی و تحرک مناسب سن و وضع بدنی
  8. پرهیز شدید از نشستن طولانی‌مدت با پای آویزان
  9. قراردادن پای خود در جایی بالاتر از سطح بدن، چندین‌بار در روز
  10. پیشگیری از افزایش وزن بدن با رژیم غذایی مناسب و ورزش

درمان ورم پا با ورزش

آیا ورم پا باعث مرگ می‌شود؟

ورم پا تجمع مایع و نشانه‌ای از بیماری یا اختلال در گردش خون است و به تنهایی منجر به مرگ نمی‌شود.

آنچه مهم است علت اولیه بوجود آمدن ورم است که در گاهی از موارد بیماری‌های جدی مانند لخته خون و یا عفونت بافتی مطرح هستند که نیاز به تشخیص و درمان به‌موقع  دارند.

علت ورم دست و پا همراه با درد

ورم اندام معمولا بدون درد است. تورم به تنهایی ناشی از احتباس آب در مایع میان بافتی است و اضافه شدن درد علامتی از التهاب است که می‌تواند به دنبال عفونت ، لخته شدن خون و یا بیماری‌های روماتیسمی ایجاد شود . التهاب علاوه بر درد و تورم معمولا همراه پرخونی و قرمزی موضعی و گرم شدن سطحی می‌باشد که در لمس مشخص می‌شود. برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، معاینه توسط پزشک متخصص توصیه می‌شود.

علت ورم پا در جوانی

ورم پا در جوانان به دلایلی مختلفی ایجاد می‌شود که شایع‌ترین آنها  آسیب‌های ورزشی  است.

در جوانان علل دیگری مانند التهاب مفاصل ،عفونت‌ها و لخته شدن خون نیز می‌توانند باعث ورم پا بشوند.

مسائل دیگری مانند بیماریهای عروقی و قلبی، عوارض دیابت، عوارض جانبی داروها،  بیماری‌های مزمن کلیوی و کبدی معمولا در سنین بالاتر مطرح هستند.

در هر صورت تشخیص علت ورم پا نیازمند معاینه دقیق، بررسی تاریخچه بالینی و در مواردی استفاده از ابزار آزمایشگاهی و سونوگرافی پا می‌باشد.

علت ورم پا در ماشین

پرسش: برای رفت‌‌وآمد به محل کارم، هر روز حدود ۲ ساعت در ماشین هستم؛ اما متأسفانه پاهای من سنگین می‌شود و کش جوراب، پای من را می‌بُرد. دلیل این حالت چیست و چه کار باید کرد؟

پاسخ: خوب است پزشک متخصص قلب و عروق با سونوگرافی، بررسی عروقی برای شما انجام دهد. درعین‌حال، علت اصلی ورم پای شما در ماشین، بی‌حرکتی است. سعی کنید در مسیر، پاها را از مچ تکان دهید. استفاده از جوراب واریس پیشگیری هم ورم پای شما را کم می‌کند.

فرد سالمندی که بر روی صندلی چرخدار نشسته است با پاهای متورم و برای پوشیدن کفش شخص دیگری به او کمک میکند

پرسش: مادرم ۴٨ساله است و مدت زیادی است که در هر دو پا، ورم پا دارد. بیشتر هم ناحیۀ مچ و روی پا ورم کرده است. چندین پزشک متخصص هم ایشان را معاینه کرده‌اند؛ اعم از قلب و عروق و کلیه. خدا را شکر مشکل خاصی نداشته‌اند. می‌خواستم بدانم مصرف دافلون برای مادرم مفید است یا نه؟

پاسخ: قرص دافلون در درمان این ورم‌ مؤثر نیست. به مادرتان توصیه می‌کنم هر روز پیاده‌روی و ورزش کنند. برای طولانی‌مدت در یک‌جا ننشینند و پاهایشان آویزان نباشد. اگر وزنی بیش از حد مجاز دارند، حتماً وزن کم کنند. حذف مصرف نمک طعام یا کم‌کردن آن و کم‌کردن مصرف غذاهای نشاسته‌دار، مثل نان و برنج، برای کاهش ورم بسیار مفید است.

توجه کنید که حتی اگر ورم به‌طور کاملاً طبیعی، مثلاً به‌دلیل نشستن طولانی یا ایستادن زیاد ایجاد شده است، باید به روشی جلوی تکرار آن را گرفت. مثلاً فرد باید جوراب واریس یا کفش راحت بپوشد.

ورم مچ پا در بارداری

پرسش: بنده ۲ سال پیش خدمت شما رسیدم و پای چپم را با آر اف درمان کردم. درحال‌حاضر، ۸ ماه است که باردارم. حدود ۲ هفته است که قوزک پای من ورم می‌کند و خوب می‌شود و دوباره همان‌جور می‌شود. می‌خواستم بدانم برای پای من مشکلی به‌ وجود آمده یا این ورم، طبیعی است؟ البته به‌علت سنگین‌بودن و درد پا، پیش از بارداری، برای من قرص دافلون تجویز کرده بودید که البته در بارداری از آن نخوردم. اگر ایرادی ندارد باز هم از همین قرص بخورم.

پاسخ: چون باردار هستید نباید دارویی مصرف کنید. ورم‌های زمان بارداری، اکثر اوقات عادی است و خطری ندارد. البته حتماً با متخصص زنان این وضع را در میان بگذارید؛ چون گاهی ممکن است علامتی از مسمومیت حاملگی باشد. پزشک ضمن بررسی کلی، خصوصاً با ارزیابی فشار خون و آزمایش ادرار، می‌تواند این بیماری مهم حاملگی را به‌موقع تشخیص دهد و درمان کند.

یکی از شکایت‌های شایع در بین زنان باردار گشاد شدن عروق و ظاهر شدن رگ‌های طنابی شکل یا همان رگ‌های واریسی در پاها است.

واریس در بارداری

زن جوان و حامله که با پاهای ورم کرده لبه تخت نشسته است

درمان ورم پا در بارداری

در دوران بارداری، ورم خفیف پا کاملاً طبیعی است و به‌دلیل افزایش ۵۰ درصدی حجم خون و مایعات در بدن مادر به‌ وجود می‌آید. از سوی دیگر، تغییرات هورمونی این دوران باعث ماندگاری مایعات در بدن می‌شود.

در حالت درازکش، به ورید اصلی در ناحیۀ شکم فشار وارد می‌آید و باعث مسدودشدن جریان خون در ورید ناحیۀ ران شده و بادکردن پا را در پی‌می‌آورد. اما ورم شدید ممکن است از عارضۀ ترومبوز وریدی در رگ‌های عمقی یا مسمومیت حاملگی نشئت گرفته باشد که هر دو از عوارض بارداری است و به رسیدگی فوری و اورژانسی نیاز دارد.

ترومبوز وریدی و لخته شدن خون می‌تواند یکی از اورژانس‌های پزشکی محسوب شود و در حیطه فعالیت پزشکان واریس یا فلبولوژیست‌ها بشمار می‌آید.

بهترین دکتر واریس در تهران

پوشیدن جوراب واریس مناسب بارداری

برای پیشگیری یا کم‌شدن شدت درد و علائم واریس در بارداری، توصیه این است که از جوراب واریس بارداری استفاده ‌شود. جوراب واریس در کاهش تورم پا نیز مؤثر است.

وزن‌گیری مناسب در بارداری

بهتر است با پزشک درخصوص مقدار مناسب وزن‌گیری در دوره‌های مختلف بارداری صحبت و از او راهنمایی خواسته شود.

برنامۀ ورزشی و پیاده‌روی

پیاده‌روی‌کردن به کم‌شدن میزان ورم کمک می‌کند؛ پس فرد باردار باید دست‌کم روزی ۴۵ دقیقه پیاده‌روی کند.

پوشیدن کفش مناسب

پوشیدن کفش پاشنه‌دار با پاشنۀ بلندتر از ۳ سانتی‌متر، به‌هیچ‌عنوان مجاز نیست. این کفش‌ها علاوه بر فشار مضاعف بر ستون فقرات، ورم‌آور هم هستند.

کمکردن مصرف نمک

حذف اقلام خوراکی شور و کاهش دریافت سدیم، توصیۀ بسیار مهمی به زنان باردار است.

نوشیدن آب به اندازۀ کافی

برخی به اشتباه فکر می‌کنند نوشیدن آب در دوران بارداری، ورم می‌آورد. فرد باید به اندازه‌ای آب بنوشد که احساس تشنگی نکند.

DVT در بارداری طبق تعریف به لخته شدن خون در رگهای عمقی در طول دوران بارداری و تا ۶ هفته پس از زایمان اطلاق می‌شود.

لخته خون در بارداری

نقش بیماریdvt بر سلامت عروق و بسته شدن جداره های داخلی رگ که در نتیجه هنوز پا متورم است

علائم خطر در دوران بارداری

اگر در دوران بارداری یا هفته‌های اول پس از زایمان، پای خانم باردار ورم کرد و هر یک از این علائم را داشت، حتماً باید به پزشک مراجعه کند:

ـ پای سنگین و دردناک: درد و هرگونه تورم را باید جدی گرفت

ـ قرمزی و گرمی یک بخش از پا در قسمت ساق یا ران پا

ـ تغییر رنگ‌ پوست در یک پا: رنگ پوست ممکن است آبی یا رنگ‌پریده شود

پیشنهاد می‌کنیم مقاله: چه عواملی باعث تغییر رنگ پوست در پاها می‌شود؟ را مطالعه کنید.

به ورم پا، به هر دلیلی که ایجاد شده باشد، باید رسیدگی کرد. افزایش میزان ورم با محدودیت حرکتی و مشکلات دیگر همراه خواهد شد. پیش از آنکه این عارضه به حالت مزمن در‌آید، به توجه و معاینۀ پزشک نیاز است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
42 نظرات
  1. ناشناس می گوید
  2. صمد می گوید

    سلام من چند وقته ک پشت ساق پام ورم کرده رگ زیاد معلوم نیس ولی بازم احتمال میدم واریس باشه لطفا راهنمایی بفرمایین…

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      با توجه به عكس احتمال واريس طنابي ريشه دار مطرح است.
      نياز به معاينه دقيق مشاوره حضوري و بررسي علت بيماري دارد.
      لطفا در اولويت فرصت برای ویزیت حضوری تشریف بیاورید.

      برای هماهنگی وقت و اطلاعات بیشتر با واتس اپ 09351802288 در تماس باشید

  3. سایه می گوید

    باسلام و وقت بخیر.مدتی هست کنارمچ پای راستم ورم کرده و تازگی ها کنارمچ پای چپم هم ورم کرده ولی کوچیکتر.می خواستم علتش رو بدونمِ.ممنون وقدران

  4. ذبیح اله می گوید

    سلام مچ پایم ورم کرده ناحیه ورم کرده قرمز شده گاهی اوقات همراه خارش میباشد درضمن یکی دو نقطه ان سفت شده تا الان به متخصص ارتوپدی متخصص عفونی ومتخصص غدد مراجعه کرده ولی نتیجه ای نگرفتم باتشکر از راهنمایی شما

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام احتیاج هست که برای بررسی بیشتر مشکلتون سونوگرافی وریدی اندام شود با توجه به گفته های شما احتمال لخته وجود دارد

  5. سمیه می گوید

    سلام پدر من ۷۵ سالشه مشکل فشار خون داره و پارسال داخل ریه ی چپش کیست بود عمل کرد اما مجدد کیست پیدا کرده و مثل اینکه عکس و ازمایشات نشانگر بوده ک قلبش بزرگ شده و ریه اش اب اوردهحدود ۱ سال هستش که بدنش از ناحیه ی شکم به پایین بی حد ورم میکنه جوری ک دیگه نشست و برخاست براش مشکل شده میخواستم راهنمایی بگیرم که مشکل چیه و برای پیگیری پیش چه دکتری باید بره؟؟
    با تشکر

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      ا اقاي دكتر بابك شريف كاشاني متخصص قلب مشورت كنيد،
      ادرس مطب را از اينترنت پيدا كني

  6. صفیه قاسموند می گوید

    سلام من از زانو تا مچ پا ورم دارم ناراحتی کلیه وقلبی ندارم پیاده روی رو روزانه نیم ساعت دارم فشارخون دارم لوازتن 25 میخورم دیابنی کمی هم دارم سونوگرافی وریدی هم انجام دادم چیزی نبود

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      اگر بررسيها سالم بوده اند
      توصیه میکنم ورزش کردن را ادامه دهید،
      كنترل وزن داشته باشید ،
      نمک مصرفی خود را قطع ومصرف نشاسته را کاهش دهید.
      بهتر است در مواقع انجام کارهای روزانه جوراب واریس زير زانوي كلاس يك بپوشید

  7. erfan می گوید

    سلام وقتتون بیخر
    مادرم واریس داره و از درد پا و خارش نمیتونه درست بخابه همش پاشو به زمین میکونه
    یه راهنمایی بهم بکنید یا کسی رو معرفی کنید تا بهش مراجعه کنیم
    من شیراز زندگی میکنم ممنون بابت کمک

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام ، عکس از پای مادر بگیرید و ارسال بفرمایید که بشه دقیقتر راهنمایی کرد و وقت بدهیم که تشریف بیارید و دکتر از نزدیک پای مادر رو معاینه کنند . راههای خوبی برای رفع این علائم وجود دارد

      شماره واتس اپ برای ارسال عکس پا09365066105

  8. امیری می گوید

    عرض سلام و احترام
    زنی ۵۴ ساله هستم با وزن ۱۱۲ ک مدت 8سال است از دردپا و ورم پاها دائم در عذاب هستم و ضمن این که کارمند پشت میزنشین هستم و به علت نداشتن بیمه به پزشکی مراجعه نکردم گاهی احساس میکنم این ورم در کل بدن من هست اما در پاها مشهودتر. جناب دکتر ممنون میشم لطف بفرمایید چه بکنم چون درد پا و ورم پا زندگی من رو مختل کرده.
    ممنونم از شما

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام
      چاقی و کم تحرکی به علت شغل شما،میتواند باعث این بروز مشکلات عروقی باشد،حتما نیاز به بررسی دقیق تر و ریشه ای تر هست
      توصیه میکنم حضورا برای ویزیت تشریف بیاورید

  9. Parisa می گوید

    سلام وقت بخیر. پام از نوک انگشت تا پشت زانوم درد میکنه مخصوصا شبا. کف پام داغ میشه و احساس سنگینی پام و جریان نداشتن خون در کف پا تا پشت زانو که با ماساژ بهتر میشه موقت .این علایم واریس می باشد؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام
      برای بررسی دقیق تر عروق با سونوگرافی و تشخیص علت توصیه میکنم حضورا تشریف بیاورید

  10. عباس می گوید

    با سلام 46سال سن دارم مدتی هست قوزک پام ورم دارد بعضی روزها ورمش خیلی زیاد میشه وبعضی روزها کم در ضمن آزمایش هم دادم مشکلی وجود نداشت

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      علل ورم بسیار متفاوت است و ممکن است بخاطر دارو مصرفی- وزن بالا- نشستن طولانی- نمک دریافتی بالا – و فشار خون و… باشد
      یکی از دلایل نیز میتواند مشکلات عروق باشد لطفا حضورا برای ویزیت تشریف بیاورید.

  11. شیدا می گوید

    سلام خسته نباشید.من ۷ سال پیش ( در سن ۲۰ سالگی) سه هفته بعد از زایمان دچار دی وی تی در پای چپ شدم ۱۰ روز بستری شدم و شش ماه وارفارین مصرف کردم.اما هنوزم دو طبقه بالا پایین رفتن،یا پیاده روی و مهمونی دادن خیلی سختمه .پام ورم میکنه و درد شدیدی داره .یکی دو روز بعد از درد هم پام کبود میشه.هیچ راهی نداره برای درمان کامل؟؟.در حالت عادی هم پام ورم داره.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام برای بررسی ضرورت درمان دیگر و امکان انجام ، میاز به مراجعه حضوری و بررسی شرایط فردی است لطفا برای ویزیت از شماره 02122819276-7 وقت بگیرید

  12. علی می گوید

    سلام من25سالمه،دوچار ورم پا از ران پای راست تا کف پاشدم،8روزی بیمارستان بستری بودم،که دکترا گفتن دوچارDVTشدم،واسم ریواروکسابین تجویزکردن بعد دوهفته هم انوکساپارین6000بهمراه وارفارین تجویز کردن،دکتر معالجم گفتن بیماریم ژنتیک هستش مادام باید وارفارین مصرف کنم و چون ورزش حرفه ای فوتبال انجام میدم باید دیگه حرفه ای ورزش نکنم،میخواستم بپرسم آیا راه حلی نیست که بتونم حرفه ای ورزش کنم و اینکه راه حلی نیست که بتونم ازدست این بیماری خلاص شم،آیا بعدا این بیماری واسم مشکل ساز نیست؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سه ماه بعد از شروع درمان ميتوانيد ورزش حرفه اي هم انجام بدهيد

  13. 9143170577 می گوید

    سلام آقای دکتر از تبریز مزاحمتون میشم.من یک ماه پیش دچار لخته گسترده در قسمت ران و لگن پای چپ شدم هشت روز بیمارستان بستری شدم با تزریق هپارین و قرص وارفارین با INR2.5 مرخص شدم در این یک ماه INR بین 2.5 تا 3 بوده جوراب واریس هم پوشیدم.دو روز پیش یعنی یک ماه بهد ایجاد لخته سونو گرافی دادم هنوز لخته به همون صورت مونده و مسیر هم باز نشده هنوز پام هم ورم داره هر دو سونوگرافی رو هم خدمتتان میفرستم.واقعیتش الان موندم چیکار باید بکنم .باید منتظر بمونم تا ببینم چی میشه یا لازمه لخته برداشته بشه.ممنون میشم اگه راه درست رو بفرمایید. ممنون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام / در این ماه قبل اتمام دارو حضوری مراجعه کنید برای مورد لخته خون نیاز به بررسی حضوری است و آنلاین نمی توان نظری داد

  14. زهرا می گوید

    باسلام.من بیست وهفت سال سن دارم که بیست روزبعداززایمانم دچاردی وی تی وسیع وحاددرپاولگن شدم هفت روزدرسی سی یوبستری بودم وبعدازقرص ریواروکسابن 20به مدت دوماه هست که استفاده میکنم سونوانجام دادم گفتندکه لخته درپاحل شده امادروریدایلیاک مشترک وخارجی فقط پنج درصدحل شده که پزشکم گفتنداصلاخوب نیس ولخته سفت شده واینکه من هنوزدردشدید درهردوپادارم وهنگام راه رفتن وایستادن پاهام قرمزمیشه اقای دکترمیخواستم بدونم ایامن کامل درمان میشم این لخته ازبین میره ودردها ازبین میره یاهمینطورمیمونم خواهش میکنم جواب بدیدمن کاقعاناامیدوافسرده شدم واینکه من تاهمیشه موقع نشستن بایدپاهام درازکشیده باشه وثابت نایستم مثلاموقع ظرف شستن.ممنون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      تحرک داشته باشید
      پیاده روی و راه رفتن در اب را انجام دهید و دارو را ادامه دهید بهتر میشوید

  15. مریم می گوید

    با سلام،من پرستارم،۱۰ سال قبل با علایم درد پا به مطب شما مراجعه کردم ،گفتم شبها از درد پا تو خواب میبینم پاهام اره مکنن،اما این قدر خسته ام که بیدار نمیشم،اون موقع من ی سونوگرافی داپلر عروق هم ورید و هم شریان همراه داشتم،شما فرمودین که سونو سالمه در حالیکه ریپورتش اشاره داشت به ی مشکل تو صافن چپ،من علامت ظاهری نداشتم،ولی درد موقع خواب داشتم،اما چون شما گفتین چیز مهمی نیست دیگه اهمیت ندادم،الان بعد ۱۰ سال هم علامت ظاهری دارم،که باز هم خیلی زیاد نیست،اما دایما
    عضله پا هام میگره به خصوص تو خواب که از خواب بیدارم میکنه،پیش ی دکتر عروق دیگه رفتم،ایشون هم معتقد بودن من واریس دارم اما شدتش زیاد نیست،باز هم دیدم از نظر ایشون مهم نیست اهمیت ندادم،اما الان یک سالی هست که آخر روز اطراف هر دو قوزک پام متورم دردناک میشه،البته من تو این چند سال بیماری های دیگه مثل روماتیسم مفصلی و کمبود ویتامین د،و بیماری های ارتوپدی رو هم چک کردم،که مشکل خاصی نبوده،سوالم اینه ممکن واریس ظاهری معلوم نباشه،اما این قدر شدید باشه که علامت های این مدلی ایجاد کنه؟؟؟به نظرتون مشکل پای من چی میتونه باشه؟؟؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر
      لطفا در زمان مناسب مجددا حضورا برای ویزیت تشریف بیاورید

  16. موسی می گوید

    سلام وقت بخیراقای دکتر جانباز نخاعی می باشم زمانیکه روی ویلچر هستم بعد چند ساعت پاهایم ورم می کند زمانیکه منزل هستم پایم روی مبل می گذارم زیاد ورم نمی کنی ولی وقتی مسافرت میرویم چنان ورم می کند که به زور می توانم با دست پایم بالا بیاور پیش متخصص اورتوپدی رفتم جوراب واریس برایم نوشته است آیا بخاطر اینکه پاهایم حس ندارد مشکلی پیش نمی آید اگر مشکلی نیست چه نوع جوراب باغسازی ومارکی را سفارش دهم باتشکر

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر
      در زمان سفر طولانی و ر زمان نشستن طولانی جوراب واریس خوب است و برای پای شما مشکلی ایجاد نمی کند. جوراب کلاس یک زیر زانو استفاده کنید . در حین سفر از همراهان بخواهید پای شما را از مچ خم و راست کنند تکان دهند و خودتان هم می توانید از ماساژور هایی که به منطور کمک برای برگشت خون طراحی شده اند استفاده کنید

  17. فاطی می گوید

    با سلام
    اینجانب رگهای عنکبوتی در زانو و ران دارم که طبق سونوگرافی رنگی از پاهایم بطور جزئی در عمق نیز دیده شده.ورم پاهایم از 2سال پیش آغاز شده و از اردیبهشت 98با پوشیدن جوراب واریز ایرانی بهتر شده بود.چون کیفیت و دوام ایرانی پایین بود این بار جوراب 503 فشار2 سیگوارس تا بالای ران تهیه کردم که موقع استفاده از آن احساس ستگینی و خستگی ندارم ولی متاسفانه باز حالت تورم در پا دارم.دلیلش چی است

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      وزن کم کنید تا به وزن متعادل برای قد و سن خود برسید . ورزشهای هواری انجام دهید مثل پیاده روی ، شنا
      و مصرف نمک را کم کنید و مواد قندی مثل شیرینی ها ، نان و برنج هم کمتر مصرف کنید

  18. تیمور می گوید

    سلام وقتتون بخیر…قسمت ساق پاهام بعداز فوتسال درد میکرد گفتم شاید گرم و سرد شده…اما بعد از گذشت 2هفته درد پا رو هنوز داشتم.یه مقدار ورم پا بطوریکه با انگشت فشار میدادم اون قسمت داخل میمونه…میخواستم ببینم علتش چیه؟و به کجا مراجعه کنم؟البته الان آزمایش دادم فقط کبد چرب نشون داده…۳۰ساله از مشهد

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر
      لطفا يك هفته فشار نياوريد
      طولاني مدت ننشينيد
      نمك غذا را كم كنيد
      اگر رفع نشد حضوري با متخصص قلب يا داخلي مشورت كنيد

  19. اسمان می گوید

    باسلام متاسفانه یک ماهه پام ورم کرده راستش خواستم با سرعت دوندگی کنم که ناگهان احساس درد پیچید تو پاهم خیلی ولی رفع شد از اون روز شب ها پای راستم تو خانه بدون ورمه و روزها میرم سرکار ورم میکنه راستش درد ندارم ولی …دلیلش چیه ؟ممنون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر
      بهتر است که برای ویزیت حضورا تشریف بیاورید برای تعیین وقت لطفا با واتس اپ 09365066105 تماس بگیرید

  20. حنان می گوید

    سلام اقای دکترخواهرم عقب مانده ذهنی دیابتی نوع دوانسولین دوهفته متوجه شدم ورم یک طرف باسن بین پاها ایناسفت وگرم وپاهاودست راستش بادی ،الان مشکل راه رفتن داره چون وزنش باورم بالاصدشدممنون میشم کمک کنیدمن ومادرم اذیتیم سنگین ودوسش داریم اصلاخواب ندارم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر
      تشويق كنيد راه برود و تحرك داشته باشند

  21. خشايار می گوید

    سلام جناب دكتر اقدسي
    بنده پنحاه سالمه قد ١٨٠و ٧٨كيلو وليكن بي دليل در ناحيه قوزك پا و تاندونهاي روي پا درد گرفته و البته قرمزي و كمي تورم از ناحبه قوزك پا به روي پا ادامه پيدا كرده و البته وقتي ماساژ ميدهم تا يكي دو ساعت درد ان شديدتر ميشود لطف فرموده و رهنمود فرماييد

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام با این توضیحات نمی توان راهنمایی درستی کرد . اگر ورم به تازگی ایجاد شده و پا قرمز هست لازم است سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

  22. ناشناس می گوید

    سلام من 48 سالمه و دو هفته پیش رفتم دکتر قلب و اکو و تست ورزش انجام دادن برام سیتی آنژیو نوشتن ولی به دلیل وزن بالا هنوز جایی رو برای انجام سیتی پیدا نکردم دوتا پاهام ورم کرده دلیلش چیه؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      اطلاعات برای تشخیص علت ورم کافی نیست. وزن بالا ورم می دهد. اما اگر ورم ناگهانی بروز کرده نیاز به بررسی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.