درد واریس چگونه است؟

تحرک و پیاده‌روی دردهای ناشی از واریس را تخفیف می‌دهد. ورزش واریس را درمان نمی‌کند اما باعث بهبود سیستم گردش خون و تقویت عملکرد عضلات ساق پا شده و از تشدید واریس جلوگیری می‌کند.

ماساژ پا با روغن‌هایی که به این منظور توصیه می‌شوند با تسهیل جریان خون و اثرات ضدالتهابی روی رگ‌ها در کاهش علایم و نشانه‌های واریس مؤثر هستند .

لزوماً پا درد شما از واریس نیست. ایستادن طولانی می‌تواند باعث درد پا شود. اگر لازم است یکجا بایستید مرتب نرمش‌های مربوط به عضله ساق پا را انجام دهید. تحرک داشته باشید. در زمان استراحت برای مدت کوتاهی پاها را بالاتر از بدن قرار دهید. سونوگرافی داپلر وریدی اطلاعات کاملی از وضعیت عروقی پای شما خواهد داد.

خیر، درد واریس معمولاً در ساعات پایانی روز یعنی عصر و شب بیشتر است و با درازکشیدن و بالاگرفتن پاها برطرف می‌شود. از توصیف درد به نظر می‌رسد که شما دچار خشکی صبحگاهی هستید که معمولاً در آرتروز و بیماری‌های مفصلی دیده می‌شود.

باوجودآنکه واریس علت بسیاری از پا دردهاست کمتر به آن توجه می‌شود. شاید بتوان ادعا کرد بیشتر افراد واریس را رگ‌های برجسته و متورم می‌دانند و کسی در اولین نگاه به درد واریس اشاره نمی‌کند.

آیا واریس درد دارد؟

مسلماً شما هم تاکنون در بین دوستان و اقوام خود افرادی را سراغ دارید که از پا درد نالان هستند و هنوز علتی مشخص برای درد پا نمی‌شناسند. درد پا دلایل متعددی دارد. در این مقاله ابتدا به سؤالاتی در مورد علت‌های نسبتاً شایع درد ساق پا می‌پردازیم. سپس چگونگی درد واریس پا، راه های مدارا با پادرد واریسی و نیز پیشگیری از بروز واریس آن را پاسخ می‌دهیم.

جلوگیری از بیماری واریس (varicose vein prevention) مقدم و ارجح‌تر از درمان واریس است.

پیشگیری از واریس

درد واریس پا چگونه است؟

معمولاً درد واریس پا در شب بسیار زیاد می‌شود و رگ‌های وریدی بیرون‌زده و متورم می‌شوند. اما نمی‌توان گفت هر دردی در پا نشان‌دهنده و علت واریس پا است. درد پا علل مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

درد واریس چگونه است؟

علت پا درد چیست؟

درد ساق پا به علل مختلفی می‌تواند بروز کند انواع درد در سه دسته درد با ریشه عصبی، اسکلتی – عضلانی، یا وریدی یا تلفیقی از این علت‌ها طبقه‌بندی می‌شوند.

دردهای اسکلتی عضلانی پا

مانند صدای مفاصل، مثل صداهایی که از مفصل زانو یا مچ پا شنیده می‌شود. این علائم می‌تواند نشانه آرتروز و درگیری اتو ایمن در مفاصل باشد.

دردهای عصبی پا

مانند سندرم پای بی قرار که به‌صورت تکان‌های ناخودآگاه پا به‌خصوص در زمان خواب شناخته می‌شود. یا نوروپاتی زمینه برخی بیماری‌ها مثل دیابت می‌توان اشاره کرد. دردهای عصبی حتی در زمان استراحت هم تداوم دارند.

سندرم پای بی‌قرار (RLS) که به نام بی‌قراری پاها یا پاهای ناآرام و پرش غیر‌ارادی پا نیز شناخته می‌شود باعث ایجاد احساس ناخوشایند و ناراحتی در پاها است.

کمبود کدام ویتامین باعث بی قراری پا می‌شود

دردهای ناشی از تجمع اسیدلاکتیک پا

اگر اهل ورزش هستید و تحرک دارید بخشی از پا درد شما می‌تواند مربوط به تجمع اسیدلاکتیک باشد این درد خطری ندارد اما در کل آزاردهنده است برای تقلیل این درد بهتر است در حین ورزش استراحت داشته باشید.

درد با ریشه عروقی در پا

که می‌توان به درد ناشی از بیماری‌های شریانی محیطی، وجود انسداد یا تنگی وریدها در نتیجه بیماری DVT و نیز واریس اشاره کرد.

معمولاً درد ناشی از لخته یا همان ترومبوز ناگهانی است و با تورم همراه است.

درد واریس

بیماری DVT (لخته شدن خون در وریدهای عمقی) و آمبولی ریه از مهم‌ترین مشکلات عروقی و از علل شایع مرگ‌ومیر محسوب می‌شود.

dvt چیست

چطور بفهمیم واریس باعث درد پا شده است؟

متأسفانه نمی‌توان به‌سادگی تشخیص داد علت درد پا از چیست. بسیاری از افراد فکر می‌کنند همین که رگ متورم روی پاهایشان نیست یعنی واریس ندارند. درحالی‌که نوع خطرناک واریس معمولاً از نظر ظاهری با رگ متورم روی پا مشخص نمی‌شود.

خیلی از بیماران رگ واضحی روی پا ندارند ولی در واقع مبتلا به واریس عمقی هستند. نداشتن رگ متورم در خیلی از موارد باعث تشخیص دیر هنگام واریس می‌شود.
برای اینکه مطمئن شوید درد پا به خاطر واریس است باید از روش‌های تشخیص واریس مانند سونوگرافی داپلر وریدی و معاینه توسط پزشک متخصص واریس پا استفاده کنید اما پا درد واریسی ویژگی‌هایی دارد که به بیماران کمک می‌کند تا زودتر برای تشخیص قطعی به پزشک مراجعه کنند.

متخصص واریس پزشکی است که به طور اختصاصی در زمینه فلبولوژی فعالیت می‌کند و تجربه و مهارت کافی برای درمان واریس و سایر بیماری‌های وریدی دارد.

بهترین متخصص واریس در تهران

احساس درد در ساق پا

نشانه‌های درد واریسی

  •  نشستن و ایستادن طولانی باعث تشدید درد واریس در پا می‌شود.
  •  با بالاگرفتن پاها، مانند حالتی که پاها را به دیوار تکیه دهید درد پاها کمتر می‌شود.
  •  درد واریس به‌صورت سنگینی پا و خستگی در  پاها هم توصیف می‌شود. این احساس ناخوشایند در ساعات پایانی روز تشدید می‌شود.
  •  در زمان خواب بیماران واریسی ممکن است تکان‌های شدید در پا که به نام سندرم پای بی‌قرار شناخته می‌شود و نیز از گرفتگی عضلات شکایت داشته باشند.

آیا واریس باعث ورم پا می‌شود؟

در مواردی که درد به مدت طولانی تداوم می‌یابد ممکن است با نشانه‌های دیگر مثل ورم پا به‌خصوص در قسمت مچ پا و نیز تغییر رنگ پوست پاها همراه شود.

 تورم پاها می‎‎‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های مهمی مانند مشکلات قلبی، کلیوی و کبدی باشد. چه موقع باید نگران باد کردن مچ پا باشیم؟

درمان ورم پا

درد واریس خطرناک

چگونه از درد واریس خلاص شویم؟

در ادامه می‌خواهیم راهکارهایی ارائه دهیم که درد پای شما کاهش یابد.

1) بالاگرفتن پاها

یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین روش‌ها برای تسکین درد واریس بالاگرفتن پاهاست. می‌توانید پایتان را به دیوار تکیه دهید یا در حالت درازکش روی تخت سه تا 4 بالش زیر پایتان قرار دهید و حداقل 15 دقیقه در این وضعیت بمانید. همه این کارها برای حرکت خون به سمت قلب مفیدند و دریچه‌های وریدی در این وضعیت بهتر می‌توانند عملکردشان را انجام دهند.
در خانم‌های باردار مبتلا به واریس بارداری هم بالا قراردادن پاها توصیه می‌شود تا چند بار در روز برای پیشگیری از ورم و سنگینی پاها این کار را انجام دهند.

2) ورزش و کشش پاها

نرمش‌های کششی و تقویت عضلات ساق پا را چند بار در روز تکرار کنید تا به کاهش درد پاها کمک کند.

جوراب واریس

در حدود یک‌سوم از زنان واریس در بارداری را تجربه می‌کنند. در طول بارداری بدن مادر دچار یک سری تغییرات طبیعی فیزیولوژیک می‌شود که شرایط را برای رشد بهتر جنین مهیا می‌سازد.

خطرات واریس در بارداری

درمان درد واریس پا

خوشبختانه روش‌های جدید درمان واریس پا مانند درمان واریس با لیزر یا درمان واریس با روش رادیوفرکانسی می‌توانند بخوبی درد پا را تسکین دهند. این روش‌ها علایمی همچون احساس سنگینی، خستگی و گرفتگی عضلات درپا را رفع می‌کنند و در بهبود کیفیت زندگی بیماران نقش بسزایی دارند.
اما اگر بخواهیم به صورت دائمی راهی برای رهایی از درد واریس به شما پیشنهاد کنیم قطعاً این راه درمان واریس با یکی از روش‌های استاندارد و به روز در دنیا است. درمان واریس با لیزر یا درمان واریس با روش رادیوفرکانسی به طور کامل شما را از درد واریس رهایی می‌بخشد.  بدون اینکه دیگر نیاز به پوشیدن جوراب و تحمل جوراب در طول روز داشته باشید می‌توانید با این دردها چیره شوید.
برای درمان واریس پا می‌توانید از روش درمان خانگی واریس پا استفاده کنید. در این روش از درمان‌هایی مانند نارون کوهی ، روغن زیتون ، سرکه سیب و … استفاده می‌شود.

درمان واریس

اگر شما از طرفداران درمان‌ خانگی و گیاهی واریس هستید، می‌توانید برای رفع و یا کاهش علائم این بیماری از روش‌های مختلفی استفاده کنید.

درمان خانگی واریس

پیشگیری از درد واریس پا

مانند همه دردهای مزمن، پیشگیری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

  • پوشیدن جوراب واریس مناسب که مطابق سایز و شکل اندام فرد تجویز شده باشد می‌تواند از بروز درد واریس جلوگیری کند.
  • به‌علاوه پوشیدن جوراب مناسب واریس در طول روز از گرفتگی عضلات ساق پا در هنگام خواب هم جلوگیری می‌کند.
  • جوراب واریس مانع تجمع مایعات میان بافتی و سموم در پاها می‌شود و در نتیجه باعث راحتی پاها در حین خواب می‌گردد.
  • بهتر است جوراب از زمان برخاستن از بستر در صبح پوشیده شود و تا آخر شب استفاده گردد.
  • کفش پاشنه بلند و لباس تنگ تا جای ممکن استفاده نشود. پوشیدن این موارد باعث فشار مضاعف به وریدها می‌شود. لباس تنگ حتی ممکن است باعث تنگی و انسداد در مسیر ورید در برخی قسمت‌ها شود و جریان طبیعی خون را با محدودیت مواجه کند.

توصیه می‌شود کفش و لباس راحت بخصوص در زمانی که همه روز سرپا هستید و کارتان زیاد است به تن کنید.

پیشگیری از درد واریس پا

درد واریس زانو و پشت زانو

معمولاً درد واریس در ناحیه زانو در پشت زانو شدیدتر می‌شود. ممکن است درد زانو به علت ساییدگی باشد. زمانی می‌توان قطعی تشخیص داد درد به علت واریس زانو است که سونوگرافی داپلر انجام شود. در این صورت بر اساس نوع واریس پزشک به شما روش‌های درمانی را پیشنهاد می‌دهد.

آیا درد زانو به علت واریس پا ایجاد می‌شود؟

درد واریس با درد زانو متفاوت است و معمولاً علت درد زانو به دلایل دیگر بروز می‌کند و اما جالب است که تقویت عضله ساق پا برای هر دو نوع درد می‌تواند مفید باشد.

 درمان واریس پا با ورزش، مخصوصا تمریناتی که پا‌ها را درگیر می‌کنند امکان‌پذیر است. این حرکات باعث بهبود گردش خون شده و ماهیچه‌های شما را تقویت خواهند کرد.

بهترین ورزش برای واریس

پرسش: 35سالە هستم و مدتی هست پاهایم درد زیادی دارند هم زانو و هم اطراف زانو بخصوص پای چپ ممنون میشم راهنمایی کنید؟

درد زانو ناشی از واریس      پشت زانوی واریسی

جواب دکتر اقدسی: یکی از دلایل مهم دردهای اطراف زانو مشکلات ناشی از مفصل زانو و رباط‌های اطراف آن است تقویت عضلات نگهدارنده زانو به مقدار زیاد از این دردها پیشگیری می‌کند. درد شما به‌احتمال زیاد به علت واریس‌ها نیست توصیه می‌کنم:

  1. کنترل وزن داشته باشید وزن بالا زانوها را دچار آسیب می‌کند.
  2. از دستشویی فرنگی استفاده کنید.
  3. روی زمین ننشینید. چهارزانو نشستن برای شما خوب نیست.
  4. به ارتوپد مراجعه کنید.
  5. در زمان مناسب حضوری مراجعه کنید تا برای واریس‌هایتان هم کاری کنیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
27 نظرات
  1. مهدی سیروانی می گوید

    سلام ببخشید نشانه های بیماری واریس پا چیست؟

  2. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

    درد و سنگینی پاها ، عروق طنابی شکل، کرامپ یا گرفتگی عضلات ساق پا در خواب که به حالت درد ناگهانی ساق دیده می شود، تورم، احساس خستگی در پاها به ویژه با نزدیک شدن به اخر روز ، تغییر رنگ پوست و کبودی و تیرگی پوست مچ پا از نشانه های واریس است

  3. موسوی می گوید

    اقای دکتر سلام
    وقتتون بخیر باشه.
    مزاحم شذم در مورد وضعیت پای پدرم که واریس دارن و اخیرا زانوشون درد شدیدی گرفته مشورت بگیرم اگر امکانش هست.

    این ها عکس های پای ایشون هست.
    حدود 80 سال دارن.
    حالا می خواستم بدونم این درد شدیدی که ناگهان پیدا کردن به دلیل واریس ست یا درد مفصلی ممکنه باشه؟ و اینکه برای درمان بهترین روش چی هست؟ خیلی خیلی ممنون از وقتی که میگذارید.
    اخبرا دردش خیلی شدید شده که نمی تونن راه برن. پای چپشون هست البته بیشتر.
    اگه اطلاعات دیگه ای هم لازمه بفرمایید تا براتون بفرستم.
    تشکر.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      درد بيمار بنظر نميرسد به علت واريس باشد.
      حضورا با ارتوپد يا متخصص روماتولوژي مشورت كنيد.

  4. محمد صالح صادقی می گوید

    سلام عرض ادب
    صبح در اولین روز بعد از بیدار شدن از خواب احساس دردکم در ناحیه ای از قوزک پای راستم که در عکس شماره یک با علامت مشخص شده روبرو شدم .در دومین روز احساس ورم بیشتر و درد بیشتر داشتم وکمی خارش. در روز سوم درد وورم بسیار شدید شد جوری که راه رفتن مشکل شد. در روز چهارم و پنجم درد کمتر شده ولی ورم در سطح بیشتری از پا تا بالای مچ توسعه یافته و بهمراه خارش کم وراه رفتن خیلی اسان تر شده ، که در عکس دوم نشان داده ام. با توجه به اینکه بنده سابقه بیماری خاصی ندارم مصرف داروی خاصی هم ندارم لطفا محبت بفرمایید راهنمایی کنید
    پیشاپیش از همکاری شما در این ایام کرونایی که مطب رفتن و ویزیت حضوری سخت شده است نهایت سپاس را دارم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      حتما با متخصص روماتولوژي بصورت حضوري مشورت كنيد

  5. fati می گوید

    سلام آقای دکتر‌.من مدتی هست که تحت نظر پزشک قرصهای هورمونی مصرف میکنم و این اواخر متوجه شدم که رگ های بعضی از قسمتهای بدنم، به ویژه کف و پشت دستها و پاها به طور واضحی مشخص شده. حتی مویرگ ها هم دیده میشه.آیا این قرص‌ها با این وضعیت مرتبط هستند؟ با اتمام دوره مصرف به همان حالت اولیه برمیگرده؟ممنون از مطالب خوبتون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      بله همينطور است مصرف قرصهاي هورموني ميتواند باعث بروز رگهاي ريز و درشت واريسي شود و در بيشتر مواقع تا شش ماه بعد از اتمام قرصهاي هورموني رگهاي ايجاد شده خودبخود برطرف ميشوند.

  6. بنیامین می گوید

    سلام.در اغلب موارد موقع خواب درد پشت ساق پایم، مانع خوابیدن می شود.هیچ علایمی از واریس هم ندارم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      در صورت نداشتن علائم ظاهری واریس بهتر است در ابتدا به یک روماتولوژیست مراجعه کنید در صورتی که مشکلی از ان نظر نبود،لطفا حضوری مراجعه کنید که وضعیت عروق شما از نظر عمقی بررسی شود

  7. منصوره می گوید

    باسلام خدمت شما آقای دکتر لطف کنید بفرمایید این عکسی براتون ارسال میکنم آیا واریس پا هست؟؟؟ دخترم ۱۴ ساله هست و جدیدا پاهاش این مشکل براش پیش اومده و الان با توجه به اوضاع و شرایط نامساعد نمیتونم ببرمش دکتر لطف کنید بفرمایید چی هست

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      با توجه به عکس ها مشکل واريس مطرح نيست
      در یک زمان مناسب به متخصص غدد مراجعه کنید

  8. حسینی می گوید

    سلام آقای دکتر
    مچ پای راستم ورم میکنه و درد داره البته خفیف
    وقتی دراز میکشم بهتر میشه ولی دوباره ورم میکنه

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      بنظرم نبايد مسئله نگران كننده اي باشد

      در زمان مناسب به اورتوپد يا روماتولوژيست مراجعه شود.

  9. Hi می گوید

    سلام آقای دکتر من ۲۸ سالمه و مادرم۶۸ سال مادرم از خیلی وقت پیش میگه که زیر زانو هام و کمرم خارش داره و من خودم تقریبا چند ما شده زیر زانوهام خارش میگیره احتمال اینکه واریس باشه هست ؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      علت بروز خارش ، عوامل بسیاری از جمله خشکی پوست به علت سردی هوا می تواند باشد

  10. مرضیه می گوید

    سلام
    در قسمت مچ پای راست بعد از عمل سزارین مقداری تورم داشتم که با سونگرافی مشخص شد که لخته خون وجود دارد
    این تورم درست بعد یک روز که در بیمارستان بستری بودم از بین رفت و هیچگونه درد و قرمزی و علائمی ندارم
    الان حدود ۴روز از بستریم میگذره و روزی دوبار آمپول و روزی یکبار زالربان مصرف میکنم
    ایا نبود هیچ علائم میتواند نشانه بهبود باشد

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      استفاده از دارو را طبق نظر پزشک معالجتان ادامه دهید ، خوب است پس از سه ماه حضوری مراجعه داشته باشید. استفاده از مایعات بیشتر در برنامه روزانه شما باشد . با انجام سونو گرافی رفع لخته می تواند تایید شود ولی لازم است دوره درمان شما تکمیل شود.

  11. محسن خانزاده می گوید

    با سلام خدمت آقای دکتر، بنده 5 سالی میشه درد در ناحیه پشت ساق هر دو پا دارم بطوری که شبها نمیزاره بخوابم از درد انقدر حرکات کششی رو همراه با خم شدن روی پاهام انجام میدم که فشار به کمرم میاره بعد از باز شدن رگ پشت عضله هر دو پام یکم آروم و قرار میگیرم ولی بعد از دو ساعت بازم درد شروع میشه بعضی وقتها یکیش ساکته یکیش درد داره انگار رگ پاهام رو دارن میکشند نمیزاره خواب راحت داشته باشم خواستم تشخیص شما رو بدونم ممنونم میشم راهنماییم کنید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام توصیه می کنم بیمارستان مدائن نزد دکتر فرهمند روماتولوژیست ویزیت شوید

  12. ندا می گوید

    سلام من ۲ ماه که سردرد شدید دارم و در ناحیه ساق پا درد دارم و کبود هم شده
    همچنین آزمایش خون دادم که بیماری SLE دارم که مدیوم هست
    لطفا من رو راهنمایی کنید مشکل سردرد من از چیست؟ و چگونه برطرف میشود

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      با پزشک متخصصی که تحت نظر هستید در این مورد مشورت کنید

  13. سعید می گوید

    سلام و عرض ادب
    جناب دكتر بنده تا به حال در پاي رأست دو بار دچار اين بيماري شده ام و دكتر آخر تمام سوال هاي بنده را بدون جواب گذاشت و درمان خاصي به جزء مصرف والفارين تا آخر عمر را به بنده معرفي نكرد. بعد از گذشت زمان زيادي و مراجعه به دكتر هاي مختلف فقط يكي از آنها پلاويكس را جايگزين والفارين كرد و اما در چند روز گذشته همان پا دچار درد و ابتدا قرمزي رگ در امتداد مچ تا قبل از زانو شد و بعد از چند روز رو به سياهي و سپس سفتي آن رگ شد. با مصرف دوباره والفارين و استراحت چند روزه و جوراب واريس و بالا نگه داشتن پا كمي بهبود يافت درد رگ از بين رفت ولي كمي سفتي و سياهي همچنان مشخص بود تا بنده مجبور به انجام سفري شده و دو روز رانندگي كردم كه در نتيجه تمامي اين اتفاق ها به ميزان ١٠ سانت بالاي زانو و در امتداد همان رگ تكرار شد. (درد و قرمزي و سفت شدن رگ ) امروز داپلر انجام گرفت و تعدادي آزمايش كه جواب خدمتان فرستاد مي شود. لطفا در صورت امكان بفرماييد آيا اين جانب راهي برأي خلاص شدن از اين بيماري و جلوگيري از ازبين رفتن پاي رأست خود دارم يا خير ؟ البته به صورت حضوري هم خدمت خواهم رسيد. سوال ديگر در مورد حل مشكلات به وجود آمده در پا به خاطر اين بيماري مانند واريس و زخم در ناحيه پا وجود دارد

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      باتوجه به سابقه لخته و استعداد بدنی لازم است حضوری ویزیت شوید تا زخم و بقیه موضوعات بررسی شود اما توصیه کوتاه اولیه اینکه در زمان سفر های کاری حتما ابتدا سلامتی را مدنظر داشته باشید جوراب واریس بپوشید – مایعات کافی میل کنید هر ساعت 10 دقیقه توقف کنید و از ماشین پیاده شوید راه بروید و نرمش داشته باشید . برای شما نشستن طولانی سم است و خطر دارد

  14. سارینا می گوید

    سلام آقای دکتر من چند بار پیام دادم پاسخی دریافت نکردم من ی خانم خانه دار هستم 27سالمه چند وقت میشه از پادرد رنج میبرم مخصوصا صبح که تز خواب بیدار میشم اصلا نمیتونم راه برم از ناحیه کف پا درد میکشم از نظر شما چه مشکلی میتونه باشه ممنون میشم جوابمو بدید

  15. T می گوید

    سلام آقای دکتر مهراد.من 32سالمه و واریس دارم صبح ها که از خواب بیدار میشم هر دو پاهام خیلی خشکه یکم که راه میرم پاهام از خشکی بیرون میاد و خوب میشه و بیشتر وقتا کلاً کف پام درد میکنه منظور از کف پا استخون های کفه پاست .

  16. Hi می گوید

    آقای دکتر جراحی خوبه یا لیزر واسه درمان واریس
    شما کدوم پیشنهاد میکنید؟؟؟؟؟؟
    اگه عمل نکنیم چه مشکلی پیش میاد؟؟؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.