تشخیص سرطان که 8 نوع آن با 1 آزمایش خون انجام می‌شود!

محققان مرکز تحقیقات تشخیص سرطان جان هاپکینز کیمل یک آزمایش خون واحدی را کشف کردند که برای هشت نوع سرطانی مورداستفاده قرار می‌گیرد و به تشخیص سرطان هم کمک می‌کند.

تشخیص زود هنگام هشت نوع سرطان با یک آزمایش خون

آزمایش CancerSEEK، یک آزمایش منحصربه‌فرد غیر تهاجمی و چندمنظوره است که به طور هم‌زمان ارزیابی سطوح هشت پروتئین سرطانی و حضور جهش‌های ژن سرطانی از DNA در گردش خون را نشان می‌دهد. پنج مورد از سرطان‌هایی که تحت پوشش این تست قرار دارند، در حال حاضر هیچ تست غربالگری ندارند.

استفاده از ترکیبی از بیومارکرهای انتخاب شده برای تشخیص زودهنگام، امکان تغییر شیوه‌ای که ما برای سرطان در نظر می‌گیریم، است. ویکس نیکلاس پاپادوپولس، استاد ارشد و استاد انکولوژی و آسیب‌شناسی می‌گوید: “ مبنا همان معیار برای استفاده از ترکیب داروها برای درمان سرطان‌ها است.”
یافته‌ها در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۸ توسط ساینس منتشر شده است.

جوشوا کوهن دانشجوی دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینزو اولین نویسنده این مقاله است می‌گوید: «جهش‌های تومور در DNA ممکن است نشانگرهای بسیار خاصی برای سرطان باشند.»

برای این که این نشانه را ردیابی کنیم، ما تلاش کردیم یک پانل کوچک اما قوی که بتواند حداقل یک جهش را در اکثریت سرطانی تشخیص دهد به دست آوریم، “در حقیقت، نگه‌داشتن پانل جهش کوچک برای به‌حداقل‌رساندن نتایج مثبت کاذب ضروری است و چنین آزمایش‌های غربالگری مقرون‌به‌صرفه است.

محققان ابتدا چند صد ژن و ۴۰ نشانگر پروتئین را شناسایی کردند که تعداد آنها به ۱۶ ژن و هشت پروتئین تقلیل یافت. آنها اشاره می‌کنند که این آزمایش مولکولی صرفاً برای غربالگری سرطان است.

بنابراین از آزمایش‌های مولکولی دیگر که به تجزیه‌وتحلیل تعداد زیادی از ژن‌های  محرک تشخیص سرطان کمک می‌کند تا اهداف قابل‌درمان را شناسایی کنند متفاوت است.

آزمایش تشخیص سرطان

در این مطالعه، تست اختصاصی بیشتر از ۹۹ درصد برای تشخیص سرطان بود.” خصوصیات بسیار زیاد ضروری است، زیرا نتایج مثبت کاذب می‌تواند بیماران را به آزمایشات و روش‌های پیگیری تهاجمی غیرضروری برای تأیید وجود سرطان وادار کند.”

کنت  کینزر، استاد انکولوژی و مدیر اجرایی لودویگ مرکز این آزمایش را بر روی ۸۱۲ کنترل سالم انجام داد که فقط هفت نتیجه مثبت کاذب تولید کرد.

آزمایش در ۱۰۰۵ بیمار مبتلا به سرطان تخمدان، کبد، معده، پانکراس، مری، کولورکتوم، ریه و سرطان پستان مورد بررسی قرار گرفت.

حساسیت متوسط کلی یا توانایی یافتن سرطان ۷۰ درصد بود و از ۹۸ درصد برای تشخیص سرطان تخمدان تا میزان ۳۳ درصد برای سرطان پستان متغیر بود.  برای پنج سرطان که هیچ تست غربالگری ندارند – حساسیت تخمدان، کبد، معده، پانکراس و مری – حساسیت از ۶۹ تا ۹۸ درصد است.

کریستین توماستتی، استاد انستیتو انکولوژی و آمار زیستی، می‌گوید: “پیشگویی از روش طبقه‌بندی ما این است که احتمال ردیابی جهش‌های مختلف DNA همراه با سطوح مختلف پروتئین را برای برقراری رابطه نهایی ترکیب می‌کند و الگوریتم را توسعه  می‌دهد.

آریتمی قلبی به نامنظمی در ضربان قلب می‌گویند. وقتی قلب شما بسیار تند یا بسیار آرام می‌تپد و یا از ریتم طبیعی خود خارج می‌شود، آریتمی به‌حساب می‌آید.

روش تشخیص آریتمی قلبی

“یکی دیگر از جنبه‌های جدید رویکرد ما این است که با استفاده از یادگیری ماشین برای تست اطمینان محل دقیق تومور به تعداد کمی از سایت‌های تشریحی در ۸۳ برای صد بیماران استفاده می‌کند.”

برت ووگستلین مدیرکل مرکز لودویگ کلیتون  و استاد انکولوژی و پژوهشگر انستیتوی پزشکی هاوارد  می‌گوید: اگر چه تست کنونی همه سرطان‌ها را در برنمی‌گیرد، اما بسیاری از سرطان‌ها را شناسایی می‌کند که احتمالاً در غیر این صورت ناشناخته خواهد ماند.

“بسیاری از امیدوارکننده‌ترین درمان‌های سرطانی که امروزه ما برای اقلیت کوچکی از بیماران مبتلا به سرطان بکار می‌گیریم، آنها را پیشرفت‌های بزرگی هم می‌دانیم.

اگر ما در تشخیص سرطان اولیه پیشرفت کنیم، باید آن را در یک شکل واقعی‌تر آغاز کنیم. روش، به رسمیت شناختن اینکه هیچ آزمایشی تمام سرطان‌ها را تشخیص نمی‌دهد، “

تیم تحقیقاتی برای تجزیه‌وتحلیل آنها در آزمایش CancerSEEK خود، داده‌های بیش از سه دهه تحقیق ژنتیک سرطان تولید شده در مرکز لودویگ در جان هاپکینز، جایی که اولین طرح‌های ژنتیکی برای سرطان ایجاد شد، و نیز داده‌ها از بسیاری از مؤسسات دیگر را بکار برد.

محققان به‌منظور تعیین دقیق تعداد بهینه پایگاه‌های DNA برای ارزیابی در آزمایش  CancerSEEK، از یک روش مبتنی بر بازدهی کمتری استفاده کردند. کوهن توضیح می‌دهد: “پایگاه‌های DNA بیشتر را آزمایش کنید شما را قادر به پیداکردن جهش‌های بیشتر می‌کند، اما در نهایت شما به یک نقطه از کاهش بازده می‌رسید.“

” ما تست خود را طراحی کردیم تا منعکس کننده این نقطه کاهش بازده، از جمله نشانگرهای DNA که برای تشخیص سرطان مفید بود و ازبین‌بردن آن این مزیت را اضافه نکرد باشد. نتیجه این کار یک پانل نسبتاً کوچک از نشانگرهای بسیار اختصاصی DNA بود.

آزمایش تشخیص سرطان

این تست نشان‌دهنده گام بعدی در تغییر تمرکز تحقیقات سرطان از بیماری در اواخر مرحله به ابتدای بیماری‌های است که من معتقدم که در کاهش دردهای مزمن در طولانی‌مدت برای کاهش سرطان حیاتی خواهد بود“

ووگستلین می‌گوید: آزمایش CancerSEEK غیرمخرب است و می‌تواند در اصل توسط ارائه‌دهندگان مراقبت‌های اولیه در زمان سایر آزمایش‌های معمول خون انجام شود. “ تشخیص زودهنگام راه‌های بسیاری برای بهبود نتایج بیماران است.

به طور مؤثری، سرطان‌ها آن‌قدر به‌موقع تشخیص داده می‌شود که تنها توسط جراحی درمان شوند، همچنین برای سرطان‌هایی که تنها با عمل جراحی قابل‌درمان نیستند، پاسخ خواهند داد.

آن ماری لنون، استاد پزشکی، جراحی و رادیولوژی، مدیرکل دانشکده گوارش و مدیر برنامه کیست پانکراس چندرشته‌ای می‌گوید: ” به درمان‌های سیستماتیک زمانی که بیماری پیشرفته‌تر وجود دارد بهتر است.”

محققان احساس می‌کنند که آزمایش‌هایی که به طور معمول برای غربالگری سرطان مورداستفاده قرار می‌گیرند، باید با هزینه کمتر یا مشابه سایر آزمایش‌های غربالگری موجود برای سرطان‌های تک، مانند کولونوسکوپی، هزینه داشته باشند. آنها تصور می‌کنند که آزمایش CancerSEEK در نهایت هزینه کمتر از ۵۰۰ دلار خواهد داشت.

در حال حاضر مطالعات بزرگ‌تری در مورد آزمایش انجام شده است.

کلینیک تخصصی درمان واریس دکتر مهرداد اقدسی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.