قرص کاهش فشار خون (انواع و توصیه‌هایی برای مصرف)

بیماری پرفشاری خون

بیماری پرفشاری خون در بین مردم به نام فشارخون بالا شناخته می‌شود. یکی از راه‌های کاهش فشارخون درمان دارویی است. بسیاری از افراد آن را به‌جای بیماری به‌عنوان شرایطی می‌شناسند که نیاز به پیگیری و مدارا کردن در طول عمر فرد دارد. این بیماری ممکن است سالیان سال بدون هیچ علامتی وجود داشته باشد و به‌صورت اتفاقی یکباره تشخیص داده شود. پیشرفت تدریجی و بی سروصدای این بیماری آن را به نام قاتل خاموش شناسانده است.

این بیماری می‌تواند باعث آسیب به شریان‌ها و عروق خونی شده و از عوامل خطر اصلی حملات قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های عروق محیطی و بیماری‌های مزمن کلیوی است. تشخیص به‌موقع و کنترل منظم فشارخون به شما کمک می‌کند تا از بسیاری از این عوارض پیشگیری کنید. درمان و کاهش فشارخون معمولاً با کمک درمان دارویی میسر می‌شود. استفاده از داروی مناسب در کنار پیروی از تغییرات مفید در رژیم غذایی، اصلاح سبک زندگی و فعالیت مناسب بدنی برای تنظیم فشارخون ضروری است. داروی مناسب بایستی حتماً ” تحت‌نظر و تجویز پزشک متخصص” و بر اساس شدت بیماری، سن بیمار و عوامل خطر مصرف شود.

وقتی فشار بالا می‌رود قلب را وادار به کار سخت‌تر می‌کند. هر چقدر سن بالاتر می‌رود، احتمال ابتلا به فشار خون بالا نیز بالا می‌رود.

بالا بردن پا برای فشار خون

چه داروهایی برای کاهش فشارخون تجویز می‌شوند؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه انواع داروهای کاهش فشارخون را معرفی کنیم گروه‌های دارویی ذیل را می‌توان نام برد. در درمان فشارخون معمولاً 2 یا چند دارو از انواع داروها استفاده می‌شوند و در این حالت داروها اثربخشی بهتری دارند. درصورتی‌که دچار بیماری فشار خون بالا هستید و همز‌مان از واریس رنج می‌برید توصیه می‌کنیم برای درمان سریع واریس حتما اقدام کنید.

داروهای مدر یا دیورتیک

این داروها معمولاً جزو اولین گزینه‌های دارویی در درمان و کاهش فشارخون هستند و اغلب به‌صورت همراه با داروهای دیگر برای کنترل فشارخون تجویز می‌شوند. عملکرد اصلی این دسته دارویی دفع آب و املاح اضافی از طریق ادرار است. این داروها سطح الکترولیت‌ها از جمله پتاسیم را کم می‌کند و ممکن است با ایجاد ناتوانی جنسی در آقایان همراه باشد.

مصرف داروهای مدر

بتا بلاکرها

از جمله داروهای متداول این دسته آتنولول و پروپرانولول است. این داروها با کاهش کار قلب و قدرت ضربان قلب و بازکردن رگ‌ها به کاهش ضربان قلب و کم‌شدن فشارخون کمک می‌کند. این دارو معمولاً همراه با داروهای رده‌های دیگر برای تنظیم فشارخون تجویز می‌شود.

مهارکننده تولید آنژیوتانسین 2

این داروها با ممانعت از تبدیل و ایجاد عامل منقبض‌کننده عروقی آنژیوتانسین 2، باعث گشادی عروق می‌گردند. سرفه‌های خشک مداوم، سردرد و سرگیجه، خارش و تحریکات پوستی ممکن است به دنبال مصرف این داروها مشاهده شود.

برای کنترل بیماری فشار خون باید به صورت مداوم و همیشگی تحت نظر پزشک باشید

مسدودکننده گیرنده آنژیوتانسین

این دارو مانع از اثر آنژیوتانسین می‌شود. آنژیوتانسین هورمونی است که باعث بسته‌شدن و سفتی عروق می‌شود. ممانعت از عملکرد این هورمون با شل شدن و گشادی عروق همراه است که در نهایت باعث کاهش فشارخون می‌شود.

مسدود کننده‌های کانال کلسیم

این داروها باعث گشادی عروق و یا بعضاً آهسته شدن ضربان قلب شما می‌شوند. این دسته ممکن است در سالمندان بهتر جواب دهد و فشارخون کنترل کند.
انواع متداول شامل آملودیپین، فلویدپین و نایفیدپیین و دیگر داروها همچون دیلتیامیم و وراپامیل است. عوارض جانبی احتمالی همچون سردرد، ورم مچ پا و یبوست ممکن است در بعضی افراد دیده شود.
نوشیدن آب گریپ‌فروت در هنگام مصرف برخی از این داروها می‌تواند خطر عوارض جانبی شما را افزایش دهد.

توصیه‌هایی برای مصرف داروی فشارخون

مصرف داروهای فشارخون بایستی به‌صورت منظم باشد زیرا در غیر این صورت بیمار می‌تواند دچار افزایش ناگهانی فشارخون شده و در این حالت به این دلیل که مغز آمادگی فشارخون بالا را ندارد یکی از عروق آن ممکن است پاره شده و سکته مغزی رخ دهد.

جعبه دارو یادآور

برای جلوگیری از فراموش‌کردن داروی فشارخون آنها را دم دست بگذارید. لازم نیست دارو در کمد و دور از چشم شما باشد.

  • داروهای کاهش فشارخون خود را روی میز کنار تختخواب قرار دهید تا داروها را شب‌ها ببینید. یا روی میزناهارخوری آشپزخانه در جعبه‌ای مرتب بگذارید.
  • نوشته‌هایی را در مکان قابل‌مشاهده جهت یادآوری برای مصرف دارو بچسبانید. این نوشته‌ها را می‌توانید روی یخچال، آینه دستشویی یا در منزل بچسبانید.
  • از بچه‌ها یا نوه‌هایتان بخواهید هر روز با شما در تماس باشند و دارو را یادآوری کنند.
  • داروهای خود را در جعبه‌های روزانه و هفتگی قرار دهید. این جعبه‌ها برای تهیه در داروخانه‌ها وجود دارند.
  • از دکترتان در مورد تجدید نسخه و خرید مجدد داروها سؤال کنید.

این مسئله مهم است که شما داروهای خود را طبق دستور مصرف نمایید. چرا که این امر به شما در پیشگیری از حمله قلبی، سکته و نارسایی قلب (حالتی که در آن قلب نمی‌تواند مقدار موردنیاز خون بدن را تأمین نماید) کمک می‌نماید. فراموش‌کردن مصرف دارو بسیار رخ می‌دهد. زمان مصرف دارو را هنگام صبح بعد صبحانه قرار دهید.

برخی افراد به‌خصوص سالمندان با وجود مصرف دارو، فشارشان تنظیم نمی‌شود. این موضوع را باید جدی بگیرید و با مراجعه مرتب به دکتر معالج و ایجاد تغییر در لیست دارویی بالاخره به نتیجه مطلوب برسید. توصیه‌های مربوط به فعالیت بدنی و رژیم غذایی هم می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند و در واقع اصلی مهم برای کم‌کردن مقدار فشارخون محسوب می‌شوند. کاهش وزن و داشتن فعالیت بدنی در بیماران با مشکل چاقی و فشارخون خطر بیماری‌های قلب را کاهش می‌دهد و باعث کنترل فشار در سطح قابل‌قبول می‌گردد.

فشار خون بالا باعث فعالیت بیش از حد قلب می‌شود

در چه صورت فشارخون شما تنظیم است؟

بیماران مبتلا به فشارخون بالا که تحت‌نظر پزشک دارو مصرف می‌کنند همه این سؤال را دارند که فشارشان در چه حالتی خوب است؟ فشارخون مطلوب در بیماران مبتلا به پرفشاری خون با افراد معمولی متفاوت است. در واقع تنظیم فشار در این سطح، خطر بروز مشکلات و عوارض ناشی از بیماری فشارخون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون کمتر می‌کند. در این حالت گفته می‌شود فشارتان تنظیم است و جای نگرانی نیست. یکی از موارد قابل اشاره وجود واریس در بیماران مبتلا به فشار خون بالا است در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم مقاله رابطه واریس با فشار خون بالا چیست؟ را مطالعه کنید.

  • برای بزرگسالان بدون بیماری دیگر با سن زیر 60 سال کمتر از 90/140 میلیمتر جیوه
  • برای بزرگسالان بدون بیماری دیگر با سن مساوی یا بالای 60 سال کمتر از 90/150 میلیمتر جیوه
  • برای بزرگسالان با بیماری مزمن کلیوی، بیماری قلبی و عروقی یا خطر بالا برای ابتلا به بیماری قلبی کمتر از 90/140 میلیمتر جیوه

اینکه داروی فشارخون باعث کاهش فشارخون شما می‌شود نشان‌دهنده بهبودی کامل بیماری فشارخون نیست. در واقع فشارخون شرایطی است که همواره نیاز به مراقبت دارد. نباید داروی فشار خودسرانه قطع و یا عوض شود و همیشه نیاز به داشتن چکاپ و مراجعه به پزشک برای جلوگیری از عوارض این بیماری وجود دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
6 نظرات
  1. مینا می گوید

    سلام خسته نباشید آقای دکتر اقدسی . من یه دختر 15سالمه ام حدودا 4 ماهی میشه قلبم درد میکنه گاهی تیر میکشه یا گاهی اوقات احساس میکنم نفسم به سختی بالا میاد گاهی احساس تنگی نفس میکنم تپش قلبم خیلی دارم مثلا موقع امتحانات دیگه خیلی درد میکنه راستش بخاطر شرایط کرونا ترسیدم دکتر برم گفتم به شما بگم اگه مشکلم جدی هست برم دکتر الان مشکل قلب من چی هست ؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      نمك و نشاسته را كمتر مصرف كنيد.
      تحرك مناسب سني داشته باشيد.
      وزن كنترل باشد.

      در اين حد در خانمهاي زیر ٣٠ سال جاي نگراني ندارد.

  2. فریبا می گوید

    سلام خسته نباشید من ۳۹ سالمه و حدود ۱۶ ساله که پای چپم ورم داره دکتر قلب رفتم و اوایل بستری شدم ولی هیچ جواب درستی به من ندادن الان چکار باید بکنم ممنون یه مدت قرص داکسیوم مشرف کردم ولی درست نشد

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      كتر اقدسي پيام شما را مطالعه و فرمودن که به این صورت نمیتوان نظر قطعی داد توصيه كردن بصورت حضوري توسط همكارشان دكتر صراطي معاينه دقيق انجام شود.

      ایشان ‌شمارو معاینه میکنند و نتیجه رو به دکتر اطلاع میدهند،و اگر کار اورژانسی بود یا نیاز به درمان خود دکتر اقدسی انجام خواهند داد.
      برای تعیین وقت دکتر صراطی به واتس اپ 09365066105پیام ارسال کنید

  3. نادر نمازی می گوید

    برای غلظت خون نیاز به فلبکتومی هست؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      فلبکتومی یک روش درمان برای عروق بیمار و واریسی است و ربطی به غلظت خون ندارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.