درمان قطعی لخته خون در پا یا DVT چیست؟

نکته مهم در درمان بیماران مبتلا به DVT این است که تا جای ممکن باید این افراد به فعالیت واداشته شوند. پیش‌تر استراحت مطلق برای این افراد تجویز می‌شد که خود عوارض و پیامدهای جدی برای آنان به دنبال داشت. اکنون توصیه ACCP بر این این است که بیمار تا حد امکان از بی تحرکی دوری کند.

بیماران مبتلا به دی وی تی حداقل تا سه ماه بعد از بروز لخته خون باید از داروهای ضد انعقاد استفاده کنند. این دوره درمان برای مواردی است که بیماری لخته خون در پا به علت یک عامل زمینه‌ای مانند مصرف قرص‌های ضد بارداری  یا جراحی و بی تحرکی اتفاق افتاده باشد. گاهی اوقات ممکن است نیاز به درمان طولانی‌تر  باشد. كه با تشخیص پزشك مشخص می شود.

بيماران بايد صرف‌نظر از سابقه DVT مانند سایر اقشار جامعه واکسن کرونا را دریافت کنند. در حال حاضر واکسن کرونا تنها راه قطع زنجیره بیماری کووید ۱۹ به شمار می‌آید. عوارض ناشی از تزریق واکسن بسیار نادر است و مشکلی برای افراد دارای زمینه DVT ایجاد نمی‌کند.

بیماری لخته شدن (ترومبوز) وریدهای عمقی پا (به‌اختصار DVT) به دنبال بی‌حرکتی طولانی‌مدت یا برخی بیماری‌های خاص در فرد ایجاد گردیده و ممکن است خطرات قابل‌توجهی را برای وی به همراه داشته باشد؛ برای مثال، این لخته‌ها ممکن است از محل خود جدا شده و از طریق جریان خون به سمت ریه‌ها برده شده و منجر به آمبولی ریه شوند که ممکن است کشنده باشد.

در این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهیم که آیا درمان قطعی لخته خون در پا وجود دارد و چه‌کارهایی می‌توانیم برای درمان قطعی DVT انجام دهیم.

مدت زمان درمان لخته خون در پا

یکی از نکاتی که پیش از شروع به درمان DVT باید به آن توجه کنیم، وسعت لخته و عوامل زمینه‌ای ایجادکننده آن است. برای مثال، گاهی اوقات دی وی تی هیچ‌گونه علایم ریوی برای فرد ایجاد نمی‌کند و تنها به‌صورت تورم یک‌طرفه پا تظاهر پیدا می‌کند. گاهی نیز ممکن است درگیری شدید و هم‌زمان اندام (به طور عمده اندام تحتانی) و ریه‌ها را داشته باشیم که به آن ترومبوآمبولی وریدی گفته می‌شود.

همچنین روش درمانی مناسب نیز تا حد زیادی بستگی به عوامل زمینه‌ای ایجادکننده این عارضه در فرد و شرایط سلامت عمومی وی دارد؛ بنابراین پیش از شروع درمان، باید خطر بروز عوارض درمان تخمین زده شده و مناسب‌ترین روش از سوی پزشک برگزیده شود. به یاد داشته باشید که کلید درمان بیماری دیویتی عمل به دستورالعمل‌های پزشک و داشتن صبر و حوصله است.

برای درمان لخته خون در پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

درمان DVT در اکثر موارد درمانی اورژانس است؛ بنابراین در صورت مشاهده هر یک از علائم لخته خون در پا مانند:

  • ورم یک‌طرفه اندام
  • درد و قرمزی ناگهانی
  •  علائم آمبولی ریه مانند تنگی نفس، درد سینه
  • سرفه ناگهانی همراه خلط خونی

باید به‌سرعت به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

ممکن است درمان DVT با دارو امکان‌پذیر باشد و یا برای درمان قطعی لخته خون در پا احتیاج به انجام اقدامات پیشرفته‌ای مانند ترومبولیز داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری لخته‌ی خون در رگ‌های عمقی مقاله “dvt چیست؟” را مطالعه فرمایید.

لخته خون در پا و درمان آن

اهداف درمانی و طول درمان DVT

هدف از درمان لخته شدن خون در پا را می‌توان در سه جزء زیر بررسی  كرد:

  • پیشگیری از بزرگ‌تر
  • پیشگیری از جدا شدن لخته از محل خود و ایجاد آمبولی ریه
  • پیشگیری از بروز مجدد دی وی تی

در ادامه به توضیح هر یک به طور جداگانه می‌پردازیم:

پیشگیری از گسترش لخته خون

اینکه این اهداف در چه زمانی قابل دسترسی خواهند بود و مدت زمان درمان لخته خون در پا چقدر است، بستگی زیادی به وضعیت سلامتی پایه بیمار و شدت بیماری DVT پا دارد. ترجیح پزشکان بر این است که درمان دیویتی را در فاز حاد بیماری انجام دهند؛ یعنی در زمانی که لخته تازه تشکیل شده است.

این درمان سریع لخته خون در پا با هدف جلوگیری از گسترش لخته و انسداد مسیر جریان خون صورت می‌گیرد. بنابراین معمولاً بلافاصله بعد از تشخیص DVT بهتر است درمان با داروهای ضد انعقاد آغاز شود.

پیش‌تر به بیماران توصیه می‌شد که خصوصاً‌ در طول فاز حاد بیماری استراحت مطلق داشته باشند؛ اما در واقع این اقدام موجب می‌شود که لخته گسترش بیشتری پیدا کرده و یا عود نماید. بنابراین اکنون توصیه می‌شود که راه رفتن هر چه سریع‌تر آغاز شود. البته باید توجه داشت که وارد کردن فشار بیش از حد و انجام ورزش‌های سنگین در سه ماه اول شروع بیماری مجاز نمی‌باشد.

حرکت لخته خون در پا و به سمت قسمت بالا تنه میتواند منجر به آمبولی ریه شود و کشنده باشد

پیشگیری از جدا شدن لخته از محل خود و ایجاد آمبولی ریه

اهداف بعدی در درمان در طی روزها و ماه‌های بعد از درمان بیماری DVT دنبال می‌شوند. برای مثال گاهی برای پیشگیری از آمبولی ریوی در موارد شدید ممکن است علاوه بر تجویز داروهای ضد انعقاد از تعبیه فیلتر در ورید اجوف تحتانی به عنوان درمان تكمیلی و پیشگیری از ایجاد آمبولی ریه استفاده شود.

پیشگیری از بروز مجدد دی وی تی

برای پیشگیری از عود مجدد بیماری، معمولاً پزشک به مدت سه الی شش ماه تجویز داروهای ضدانعقاد را ادامه می‌دهد. در مواردی نیز ممکن است به صلاح دید پزشک، مثلاً به علت وجود مشکلی زمینه‌ای که فرد را مستعد DVT می‌سازد، طول درمان آمبولی ریه و یا DVT افزایش یابد. برخی اقدامات جانبی دیگر مانند فعالیت فیزیکی، مصرف مایعات و یا استفاده از جوراب‌های واریس می‌تواند از عود این مشکل در افراد جلوگیری کند.

آیا آمبولی ریه درمان دارد؟

بله؛ آمبولی ریه درصورتی‌که به موقع تشخیص داده شود، می‌تواند به روش مشابه با درمان دی وی تی تحت درمان قرار گیرد و از عوارض و خطرات قابل توجه آن پیشگیری به عمل آید.

درمان دیویتی چیست؟ برای درمان لخته خون چه باید کرد؟

گزینه‌های متعددی برای درمان دی وی تی پا وجود دارد که بسته به شرایط بیمار ممکن است از یک یا تمامی این روش‌ها استفاده شود. این گزینه‌های درمانی عبارت‌اند از:

درمان قطعی لخته خون در پا با داروهای ضدانعقاد یا رقیق‌کننده خون

بیشترین داروهایی که در درمان لخته خون وریدی به کار برده می‌شوند، داروهای ضدانعقاد یا رقیق‌کننده‌های خون هستند. این داروها لخته‌های از قبل موجود را از بین نمی‌برند، بلکه از بزرگ‌تر شدن آن‌ها و یا تشکیل لخته‌های جدید جلوگیری می‌کنند. این داروها به‌صورت خوراکی یا تزریقی (تزریق داخل وریدی یا زیرپوستی) تجویز می‌شوند.

داروهای تزریقی ضدانعقاد در دسترس عبارت‌اند از:

  • هپارین
  • انوکساپارین

در نقطه مقابل داروهایی قرار دارند که به‌صورت خوراکی تجویز می‌شوند. داروهایی چون:

گاهی اوقات در ابتدای درمان از داروهای تزریقی استفاده می‌شود و پس از چند روز این داروها با داروهای خوراکی جایگزین می‌گردند. به‌عنوان‌مثال معمولاً در ابتدا درمان با هپارین تزریقی، انوکساپارین یا فونداپارینوکس (هپارین‌‌های با وزن مولکولی پایین) شروع می‌شود و سپس وارفارین خوراکی به آن اضافه می‌گردد.

وارفارین برای نشان‌دادن اثرات ضد انعقادی خود نیاز به چند روز زمان دارد و پس از شروع نیز باید به‌صورت دوره‌ای آزمایش انعقادی INR برای بررسی میزان تأثیر و دوز مناسب آن صورت گیرد.

مصرف وارفارین در دوران بارداری ممنوعیت دارد و خوردن غذاهای حاوی ویتامین کا ممکن است با عملکرد این دارو تداخل ایجاد کند. تداخلات دارویی وارفارین از جمله دلایلی است که ضرورت چک کردن مرتب آزمایش‌های انعقادی را توجیه می‌کند.

درمان DVT با داروی ضد انعقاد

دی وی تی در بارداری بسیار نادر است اما این مشکل، مهم‌ترین خطری است که زنان باردار را تهدید می‌­کند.

لخته خون در بارداری

داروی از بین بردن لخته خون

(داروهای جدید خوراکی ضد‌انعقاد NOACs) شامل rivaroxaban، -apixaban -…

گروه دیگری از داروهای درمان قطعی لخته خون در پا نیازی ندارند که ابتدا به‌صورت تزریقی تجویز شوند و می‌توانند به‌صورت خوراکی و از بدو تشخیص DVT به کار روند. ریواروکسابان (با نام تجاری آکسابین یا قرص زالربان یا قرص xarelto) و آپیکسابان از جمله این داروها به شمار می‌آیند.

در مصرف این داروها احتیاجی به آزمایش دوره‌ای INR نخواهد بود. اگرچه تجویز آن‌ها در افرادی که به نارسایی کلیه یا کبد مبتلا هستند بااحتیاط صورت می‌گیرد.

داروهای جدید خوراکی ضدانعقاد، روش درمان سنتی دی وی تی را تغییر دادند:

  • درمان سنتی dvt: شروع هپارین تزریقی و سپس وارفارین خوراکی
  • درمان جدید dvt: درمان خوراکی از ابتدا با داروهای NOAC

این روش درمان اکنون از طرف مجامع مهم آکادمیک مانند (American College of Chest Physicians) ACCP جایگزین درمان سنتی شده است.

امکان تداخل دارویی و یا بروز خونریزی در این داروها در مقایسه با وارفارین بسیار کمتر است؛ بااین‌حال درصورتی‌که خونریزی ایجاد شود، داروی سریع‌الاثر برای متوقف کردن آن در دسترس نمی‌باشد.

بهترین زمان مصرف ریواروکسابان پس از خوردن وعده‌های غذایی یا میان وعده‌هاست. مصرف هم‌زمان غذا میزان جذب این دارو را افزایش می‌دهد. معمولاً یک‌بارمصرف آن در روز برای پیشگیری و درمان دی وی تی کافی خواهد بود.

آپیکسابان دو بار در روز مصرف می‌شود. عارضه خونریزی خصوصاً فرم گوارشی آن به دنبال مصرف آپیکسابان کمتر از ریواروکسابان است و به همین دلیل داروی مناسب در بیماران باسابقه مشکل گوارشی است.

دابیگاتران قرص دیگری است که با مهارکردن یکی از فاکتورهای انعقادی (فاکتور انعقادی شماره II یا ترومبین) آبشار انعقاد و تشکیل لخته را متوقف می‌کند.

احتمال بروز برخی عوارض ناخواسته همچون لخته خون در پا در دوران بارداری و پس از زایمان برای مادران وجود دارد که با برخی اقدامات می‌توان از این عوارض به‌خوبی پیشگیری نمود.

درمان لخته شدن خون بعد از سزارین

پوشیدن جوراب واریس برای پیشگیری از بروز مجدد dvt

درمان قطعی لخته خون در پا با داروهای از بین برنده لخته (CDT)

این داروها با از بین بردن یا به اصطلاح لیز لخته (ترومبولیز) اثر خود را اعمال می‌کنند. عمدتاً از این داروها در موارد شدیدتر DVT یا آمبولی ریه استفاده می‌شود.داروهای استرپتوکیناز یا آلتپلاز از جمله این داروها هستند. تجویز این داروها معمولا از طریق کاتتر و در موضع لخته صورت می‌گیرد و به سرعت باعث از بین رفتن و حل شدن لخته می‌‌گردد. به این روش درمانی اصطلاحا Catheter-directed thrombolysis (CDT) می‌گویند.

احتیاط در تجویز این داروها از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ چراکه این ترکیبات ممکن است باعث بروز خونریزی شدید در فرد گردند و بنابراین لازم است که تنها در موارد لخته شدید و در کسانی که در معرض خطر خونریزی داخلی یا خونریزی‌های مغزی قرار ندارند، به کار روند. مثلا در بیماران با فشار خون بالا چون مستعد خونریزی مغزی هستند، نباید از این روش درمانی استفاده شود.

اندازه گیری فشار خون در خانه کار سختی نیست. اینکار در دراز مدت خطر بروز عوارض مربوط به پر فشاری خون را کاهش می دهد و به طبع از سلامتی شما حفاظت می کند.

اندازه گیری فشار خون در منزل

درمان قطعی لخته خون در پا با فیلترهای ورید اجوف تحتانی و استنت گذاری

برای افرادی که نمی‌توانند از داروهای رقیق کننده خون یا از بین برنده لخته استفاده کنند، فیلترهای ورید اجوف تحتانی انتخاب مناسبی خواهند بود. این فیلترها در ورید بزرگ داخل شکم که خون را از اندام‌ها به قلب می‌برد تعبیه می‌شوند و از حرکت ذرات لخته (آمبولی) از پاها به قلب و از آنجا به ریه‌ها جلوگیری می‌کنند.

استنت گذاری روش دیگری است که به وسیله آن می‌توان مسیر انسداد ورید را باز کرد. در مواردی که تنگی یا انسداد ایجاد شده باشد، باز کردن آن از طریق آنژیوپلاستی با بالون یا استنت گذاری از انسداد بیشتر و قطع جریان خون در پا جلوگیری خواهد کرد

استنت‌ها از عارضه دیر رس بیماری لخته خون در پا یا Post-thrombotic syndrome (PTS) جلوگیری می‌كنند.

عارضه مهم دیررس PTS در كمتر از نیمی از بیماران مبتلا به دی وی‌ تی شدید ایجاد می‌شود و با علائم زیر شناخته می‌شود:

اگر متوجه تغییر رنگ پوست پاها، یا تغییر بافت در اندام تحتانی خود شده‌اید، نباید این علائم هشدار دهنده را نادیده بگیرید

علت قرمز شدن ناگهانی پوست پا

درمان قطعی لخته خون در پا با جوراب‌های واریس

سابقاً مرسوم بود که به مدت دو سال جوراب واریس طبی برای بیماران مبتلا به دی وی تی توصیه می‌شد. ولی امروزه اعتقاد بر این است كه جوراب طبی کلاس دو واریس فقط در بیماران با ورم پا به شکل واضح، مفید خواهد بود.

بهترین زمان شروع استفاده از این جوراب‌ها در هفته دوم پس از تشخیص لخته شدن خون در پاهاست. این روش همچنین در درمان ترومبوفلبیت یا لخته خون در عروق سطحی و واریس وریدهای پا نیز کاربرد دارد.

ترومبوفلبیت سطحی (Superficial thrombophlebitis) یک بیماری التهابی وریدی است که علت آن لخته شدن خون درست در زیر سطح پوست است.

علت سفت شدن رگ دست بعد از سرم

 درمان DVT در خانه

آیا برای درمان دی وی تی نیاز به بستری شدن در بیمارستان داریم؟

گاهی اوقات به تشخیص پزشک ممکن است برخی افراد در خانه درمان دی وی تی خود را دنبال کنند. این به شرطی است که این افراد بیماری مهم قلبی، کبدی و کلیوی نداشته باشند و خطر خونریزی در آن‌ها پایین باشد. بااین‌حال در مواردی به تشخیص پزشک، بهتر است برای احتیاط بیماران دیویتی برای درمان قطعی لخته خون در پا در بیمارستان تحت نظر قرار گیرند.

این موضوع به ویژه در افرادی که لخته‌هایشان در قسمت بالاتر (ران پا) تشکیل شده است و کسانی که در خطر بروز آمبولی ریه، خونریزی و عوارض دیگر قرار دارند از اهمیت ویژه برخوردار است.

پس از ترخیص از بیمارستان نیز یک سری اقدامات به شما توصیه می‌شود که در صورت رعایت آن‌ها می‌توانید طول درمان DVT را در خود کاهش دهید و از عوارض درازمدت آن جلوگیری کنید. مواردی که باید به آن توجه کنید عبارت‌اند از:

بالا نگه داشتن پا موع دراز کشیدن برای افرادی که به بیماری دی وی تی مبتلا هستند

پیروی از توصیه‌های پزشک خود در مصرف داروهای دی وی تی پا

همان‌طور که گفتیم، ممکن است لازم باشد پس از درمان دی وی تی، مصرف داروهای ضدانعقاد خود را تا ۳ الی ۶ ماه بعد و در مواردی زمان طولانی‌تر نیز ادامه دهید. پزشک بر مبنای وضعیت سلامت شما طول دوره درمان مناسب را برای شما تعیین خواهد کرد.

این موضوع که چه مدت داروها را مصرف کنید بستگی به عوامل متعددی دارد که در ذیل مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. پیروی از دستورالعمل‌های پزشک در درمان دی وی تی پا اهمیت بسزایی دارد و نکته‌ای کلیدی در درمان قطعی لخته خون در پا محسوب می‌شود.

لخته خون در بالای ران پا

افزایش تعداد دفعات مراجعه به پزشک

مراجعه به پزشک به شما در پیروی صحیح از دستورالعمل‌های دارویی و تغییراتی که در صورت لزوم باید در داروهای خود بدهید یاری می‌رساند. به‌علاوه همان‌طور که گفتیم، برای مثال در مصرف وارفارین باید به‌صورت دوره‌ای آزمایش انعقاد خون بدهید تا بفهمید که آیا داروی شما دوز مناسبی دارد یا خیر.

به‌علاوه، داروهای ازبین‌برنده لخته و به میزان کمتر داروهای رقیق‌کننده خون خطر خونریزی را در فرد بالا می‌برند؛ بنابراین توجه به نشانه‌های خطر در مراجعه به‌موقع شما به پزشک تأثیر بسزایی خواهد داشت. درمان قطعی لخته خون در پا منوط به مراقبت‌های دائمی و برخورداری از حساسیت بالا در توجه به عارضه‌های درمان خواهد بود.

در بیمار تحت درمان داروی ضدانعقاد چه خطری وجود دارد؟

خونریزی مهم‌ترین خطری است که این بیماران را تهدید می‌کند.

نشانه‌های خطر احتمال بروز خونریزی را جدی بگیرید:

  • سیاه شدن رنگ مدفوع
  • قرمز شدن رنگ ادرار
  • کبودی وسیع سطح پوست
  • خونریزی شدید از بینی
  • استفراغ خونی و یا سرفه همراه خلط خون
  • گیج شدن و خواب‌آلودگی

در صورت بروز هر یک از موارد بلافاصله به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

لخته خون در بافت ریه و در نتیجه امبولی ریه

ضرورت پیاده‌روی زودهنگام برای پیشگیری و درمان قطعی لخته خون در پا

درگذشته این نگرانی وجود داشت که ممکن است تحرک باعث جابه‌جا شدن لخته گردد؛ اکنون پزشکان معتقد هستند پیاده‌روی زودهنگام نه‌تنها باعث جابه‌جا شدن لخته و آمبولی ریه نمی‌شود بلکه از بزرگ‌شدن و گسترش لخته پیشگیری می‌کند.

لذا بیمار باید در اولین فرصت ممکن پیاده‌روی و تحرک معمول خود را آغاز کند. البته فعالیت‌های سنگین و ورزش تا سه ماه مجاز نمی‌باشد.

بنابراین باید دراسرع‌وقت حرکت بیمار آغاز شود. موضوع مهمی که باعث جریان بهتر خون شده و از ایجاد نارسایی ورید شدید در آینده پیشگیری خواهد کرد.

انداختن پاها روی همدیگر

برنامه پیاده روی برای افراد مبتلا به دیویتی

بهتر است با فعالیت‌های سبک شروع کنید. در زیر برنامه‌ای را که می‌توانید مطابق آن عمل کنید آورده‌ایم:

1- هفته اول: به مدت ۵ دقیقه با سرعت ملایم و طوری که به شما فشاری وارد نشود پیاده روی کنید. این کار را ۳ الی ۴ بار در روز انجام دهید.

2- هفته دوم: هر روز ۳ الی ۴ مرتبه و هر بار ۱۰ دقیقه پیاده روی کنید.

3- هفته سوم: هر روز ۳ مرتبه و هر بار ۲۰ دقیقه پیاده روی کنید.

4- هفته چهارم: هر روز ۲ مرتبه و هر بار ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید.

5- هفته پنجم: روزی یکبار به مدت ۴۰ دقیقه پیاده روی کنید.

برای گرم کردن بدنتان هر بار به مدت 5 دقیقه با سرعت آهسته راه بروید. همین کار را می‌توانید برای سرد کردن نیز انجام دهید.

اگر قرار است که مدت طولانی در حالت نشسته باقی بمانید “مثلاً در سفرهای طولانی بیش از ۴ ساعت با هواپیما یا اتومبیل” در هر ساعت مدت ۵ دقیقه را به راه رفتن اختصاص دهید. این کار باعث می‌شود که از عود مجدد لخته خون در پا جلوگیری شود.

در مسافرت‌های هوایی علاوه بر نشستن طولانی مدت عوامل دیگری مانند کاهش فشار و کاهش میزان اکسیژن کابین در ایجاد لخته شدن خون در پا دخالت دارند.

علت ورم پا هنگام نشستن روی صندلی

پیاده روی از بزرگ شدن و گسترش لخته خون پیشگیری می کند

نرمش مناسب برای پیشگیری از تجمع خون در پاها

همچنین با انجام نرمش‌های زیر در حالت نشسته می‌توانید از جمع شدن خون در پاها جلوگیری کنید:

1- پمپ مچ پا: در حالی که پاشنه پای‌تان روی زمین قرار دارد، انگشتان را به بالا و به سمت ساق پایتان خم کنید. همین کار را با پای دیگر نیز انجام دهید.

2- کشش ساق پا: در حالت نشسته که ران‌هایتان بر روی صندلی قرار دارد، ساق پای‌تان را بالا بیاورید تا موازی با سطح زمین قرار گیرد. سپس به آرامی آن را به حالت اول برگردانید. همین کار را با پای دیگر نیز انجام دهید.

3- قدم رو به حالت نشسته: زانویتان را بالا آورده و آن را بر روی قفسه سینه جمع کنید. سپس همین کار را با پای مقابل انجام دهید.

سعی کنید در عرض یک ساعت هر کدام از این تمرین‌ها را ۳۰ بار تکرار کنید.

تجربه یک بیمار مبتلا به لخته با رعایت توصیه‌های پزشکی:

 یکی از عوامل ایجاد لخته خون در پا می‌تواند وجود رگ‌های واریسی باشد. در بسیاری از مواقع ورزش منظم می‌تواند از شدت درد واریس کاسته و کم کم باعث کاهش شدت تورم رگ‌های پا شود.

درمان واریس پا با ورزش

کشیدن سیگار را ترک کنید

سیگار یک عامل خطر مهم در ایجاد لخته‌های خون محسوب می‌شود. بنابراین با آگاهی از عوارض سیگار کشیدن بر سلامت با حذف این عامل خطر می‌توانید خطر ابتلای خود به دی وی تی پا را به طور قابل توجهی کاهش دهید.

بالا نگه داشتن پاها

بالا نگه داشتن پاها از سطح زمین در هنگام دراز کشیدن و یا نشستن موجب می‌شود که جریان خون وریدهای پا به سمت قلب برقرار شود و از ایستایی خون و ایجاد لخته جلوگیری گردد.

برای درمان لخته خون چه بخوریم؟

رژیم غذایی سالم و کم نمک در پایین آوردن وزن و کاستن از فشار مضاعف به وریدهای اندام‌های تحتانی نقش دارد. نمک موجود در غذا فشار خون شما را افزایش می‌دهد و موجب بدتر شدن علائم دیویتی می‌شود. بنابراین دقت در مصرف نمک و چربی خون می‌تواند از بروز لخته‌های جدید در شما جلوگیری کند.

*رژیم غذایی بیماران DVT بایستی غنی از میوه‌ها و سبزیجات و غلات کامل و بدون چربی و قند بالا و غذاهای فرآوری شده باشد.

درمان دی وی تی در طب سنتی و با گیاهان دارویی

واریس پا زمانی ایجاد می‌شود که وریدهای پاها متورم و بزرگ شوند. با رعایت برخی نکات تغذیه‌ای و درمان‌های خانگی از میزان تورم و التهاب این رگ‌ها و عوارض بیماری واریس بکاهید.

برای درمان واریس چه بخوریم؟

چه کسانی در معرض خطر بالاتر عود لخته شدن خون در پا قرار دارند؟

یکی از اجزای مهم درمان قطعی لخته خون در پا پیشگیری از وقوع مجدد یا عود بیماری DVT است. این موضوع در افرادی که به دلایل زمینه‌ای خطر بروز لخته در آن‌ها بالاتر است، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. این افراد باید زمان طولانی‌تری از داروهای ضد انعقاد استفاده کنند و حتی ممکن است لازم باشد که این داروها را تا آخر عمر خود دریافت کنند. تصمیم گیری در این خصوص بر عهده پزشک خواهد بود. از جمله بیماری‌ها و شرایطی که ممکن است خطر بروز لخته مجدد را در شما افزایش دهد، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ابتلا به سرطان
  • درمان با داروهای شیمی درمانی
  • بروز لخته خون در گذشته
  • جنس مذکر
  • تست مثبت D-dimer که نشان می‌دهد که میزان تشکیل لخته‌های خون در بدنتان بالاست
  • افراد دارای سابقه خانوادگی اختلالات انعقادی
  • بی تحرکی به مدت طولانی و یا استراحت مطلق به دنبال جراحی
  • افرادی که داروهای هورمونی مصرف می‌کنند

محققان مرکز تحقیقات تشخیص سرطان جان هاپکینز کیمل یک آزمایش خون واحدی را کشف کردند که برای هشت نوع سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد و به تشخیص سرطان هم کمک می کند. مطالعه این مقاله برای تشخیص زود هنگام سرطان می‌تواند مفید باشد.

تشخیص سرطان که ۸ نوع آن با ۱ آزمایش خون انجام می شود!

درمان لخته خون در طب سنتی

افزودن برخی ترکیبات گیاهی به رژیم غذایی می‌تواند سلامت شما را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. این ترکیبات عمدتاً عوارض جانبی اندکی دارند. البته باید دقت داشته باشید که پیش از شروع مصرف این ترکیبات حتماً‌ با پزشک خود مشورت کنید.

درمان لخته خون در طب سنتی و درمان گیاهی دی وی تی همواره بدون عارضه نیست و مصرف بی رویه این ترکیبات ممکن است باعث بروز تداخلات دارویی جدی گردد.

برخی از ترکیباتی که طب سنتی در درمان لخته خون مورد توصیه قرار می‌دهد عبارت‌انداز:

  • زنجبیل: زنجبیل با در بر داشتن سالیسیلات می‌تواند از بروز دیویتی پیشگیری کند. آسپرین یا استیل سالیسیلیک اسید یکی از مشتقات این ترکیب محسوب می‌شود که در جلوگیری از بروز سکته مغزی و ایجاد لخته در سراسر بدن نقش دارد.
  • زردچوبه: زردچوبه عملکرد دیواره عروق را بهبود می‌بخشد و امکان تنظیم فشار خون و پیشگیری از بروز لخته را فراهم می‌آورد.
  • ترکیبات حاوی ویتامین ای: غذاهای حاوی ویتامین ای سرشار از مواد رقیق کننده خون بوده و می‌توانند در کنار انواع درمان قطعی لخته خون در پا به عنوان درمان مکمل به کار روند. ویتامین ای در روغن زیتون، روغن ذرت و سویا و نیز سبزیجاتی چون اسفناج، کلم، کیوی، بادام، گوجه فرنگی، انبه و کلم بروکلی یافت می‌شود.
  • اسیدهای چرب امگا ۳: اسیدهای چرب امگا ۳ در کاهش فشار خون، پایین آوردن سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون و کاهش التهاب در بدن نقش دارند. تمامی این عوامل موجب کاهش خطر بروز لخته‌های خون می‌شوند. ماهی و روغن ماهی سرشار از این دسته اسیدهای چرب به شمار می‌آیند.

بیماری پرفشاری خون در بین مردم به نام فشارخون بالا شناخته می‌شود. یکی از راه‌های کاهش فشارخون درمان دارویی است.

بهترین قرص برای فشار خون

درمان لخته خون در پا با زالو

از ۲۵۰۰ سال قبل تا کنون، از زالودرمانی به عنوان یک روش درمانی در طب استفاده می‌گردید. امروزه نیز در موارد نادر در جراحی‌های پلاستیک از زالودرمانی برای کاهش ورم محل بخیه‌ها استفاده می‌شود. البته نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در درمان دی وی تی و یا درمان ترومبوفلبیت یا لخته خون در عروق سطحی، خصوصاً در ماه‌های ابتدایی استفاده از این روش ممكن است توام با عوارض جانبی جدی باشد.

درمان لخته خون با زالو یا درمان لخته خون با حجامت ممکن است موجب ایجاد زخم‌های عمیق و مزمن در مچ پا گردد و مشکلات عدیده‌ای را برای فرد ایجاد کند. بنابراین در انتخاب این روش به عنوان درمان DVT بایستی باز نگری شود.

زخم‌های مزمن در پاها به علل مختلفی به وجود می‌آیند از جمله علل زخم‌های موجود در پا علاوه بر نارسایی مزمن وریدی می‌توان به زخم واریس اشاره کرد.

درمان زخم واریس پا

جمع بندی

بیماری لخته شدن خون در پاها یک بیماری خطرناک است که می‌تواند منجر به بروز آمبولی ریه و مرگ شود. بنابراین تشخیص و درمان به موقع آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. پزشک بنا به وضعیت هر فرد داروها و روش‌های درمانی مختلفی را پیشنهاد خواهد کرد که به کمک آن‌ها می‌توانید از گسترش لخته خون و عوارض یا عود آن در آینده پیشگیری کنید. در نهایت کلید معمای درمان قطعی لخته خون در پا در دنبال کردن دستورالعمل‌های پزشک و داشتن صبر و حوصله در درمان نهفته است.

منبع: mayoclinic

ممکن است شما دوست داشته باشید
38 نظرات
  1. حمید داودی می گوید

    من پارسال از کرمانشاه مزاحم شما شدم برای مشاوره جهت انجام آنژیوپلاستی و بنا به فرمایش شما MRV هم گرفتم. حدود 5ماه پیش در کرمانشاه پیش آقای دکتر ….: اقدام به عمل آنژیوپلاستی کردیم متاسفانه سفت و سخت بودن ترومبوزها مانع از نفوذ سوزن آنژیو شد و عمل کنسل شد خواستم بدونم روش دیگه ای واسه من وجود داره؟ چون واقعا این ورم پای راستم اذیتم میکنه لازم به ذکره که من 10ساله گرفتار این بیماری ام و روزانه دوعدد وارفارین مصرف میکنم و PT ,INR من به ترتیب 2 و 20 میباشد.جوراب واریس تا بالای کشاله ران هم استفاده میکنم

  2. آناهید خرسند می گوید

    آیا بیماری dvt که باعث مسدود شدن کامل ورید اصلی ران تا زانو شده راهی برای درمان کامل دارد؟

  3. نوید بقایی می گوید

    سلام وقت بخیر بنده حدود 7 سال پیش در هر دو پا هام dvt بوجود آمد بعد از عمل آپاندیس که حدوا یک ماه راه نمیتوانستم برم با وارفارین و هپارین خوب نشد دکتر برام پلاویکس. تجویز کرد که بعد از مصرف پلاویکس کم کم ورم پاهام خوب شد حدود 4 سال از جوراب سیگ واریس 504 استفاده کردم که واقعا خیلی خوب جواب داد و وضعیت پاهام بهتر شد ولی باز هم بعد از 7 سال بعد از چند ساعت روی پا بودن هنوز پاهام مخصوص پای چپم ورم میکنه 2 سال پیش رفتم به یک دکتر فوق تخصص عروق مراجعه کردم در بیمارستان پارس بعد از داپلر گفتند وضعیت گرفتگی عروق پاهات خوب شده در ناحیه شکم گرفتگی کامل رفع نشده گفتد با استند قابل درمانه ولی هزینه خیلی زیادی بابت استند گذاری میگرفتند من هم بیمه تکمیلی نداشتم انجام ندادم فقط بیمه تامین اجتماعی دارم هزینه انجام این کار در کلینیک شما چقدر هست و میخواستم بدونم عوارض وارفارین کمتره یا دارو های جدید روی کلیه کبد

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام .لطفا به بیمارستان مسیح دانشوری ( بیمارستان دولتی) مراجعه کنید و وقت آنژیوگرافی ورید لگنی بگیرید.

  4. انیر حسین می گوید

    سلام خسته نباشید.
    من ۱۷ سالمه‌.سال قبل تو فوتبال دو ضربه شدید در دو قسمت متفاوت از ساق پام وارد شد.بعد از ضربه کبودی ایجاد شد به دکتر مراجعه کردیم ولی گفتن نه ترک و نه شکستگی بوده.این کبودی حا تاحالا رو پام هستن حدودو ۱ سال هست این میتونه خطرناک باشه؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      مساله مهمی نیست و به مرور رفع خواهد شد.

      جای نگرانی نیست

  5. اعظم عباسی می گوید

    باسلام
    من خانمی28ساله هستم مدتی هست متوجه شدم پشت پای چپم چند رگ لخته شده وجودداره وکمی هم درد داره خواستم ببینم درمانش به چه صورت هستش؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      لطفا چند عکس واضح تر از عروقی که میفرمایید برای ما اینجا یا در واتساپ به شماره 09372248415 ارسال کنید که بهتر شمارا راهنمایی کنیم

  6. قربانی می گوید

    مادرم ۶۸ سال که بیش از ده ساله گرفتار ورم پای راست هست .پیش دکتر قلب .کلیه.ارتوپد رفتیم مشکلی نداشت داپلر رنگی گرفتیم که دکتر گفت ممکنه دریچه های لانه کبوتری بدنبال یک DVT تخریب شده باشه .پا درد نداره ولی ورم پاش بهتر نمیشه.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      به اینگونه نمیتوان نظر قطعی داد بهتر است در شرایط مساعدتر برای ویزیت حضورا تشریف بیاورید.

  7. رویا می گوید

    سلام خسته نباشید
    من چن روزه متوجه شدم پام ورم کرده
    ن خیلی اما متوجه شدم…قوزک پاهام هم دردمیکنه یعنی بعضی وقتا وقتی خوابم یا موقعی ک میخوام بلندبشم دردمیگیره بعدش ک راه میرم اروم میشه نگرانم کرده خیلی مشکل جدی دارم؟
    چک کردم فشارخون و کم خونم نیستم
    آیا گرفتگی عضلات ب همین ربط داره؟
    من کار سنگین زیاد کردم
    بازوهام سفت شدن درد نمیکنن یعنی گاهی وقتی اگ بهشون دست بزنم ماساژبدم درد میکنن امااینجوری نه

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      برای بررسی بیشتر از پاها عکس بصورت ایستاده در واتساپ به شماره 09372248415ارسال کنید.

  8. باقر می گوید

    با سلام
    آقای دکتر مادرم چند سال پیش به خاطر دیسک کمر به فیزیوتراپی رفتیم و دکتر میخواست با سوزنی عصب سیاتیک آن را آزاد کند با اینکار زد لخته خونی در ساق پا ایجاد شد داروهای ضد لخته استفاده می کرد حالا دیگه استفاده نمی کنه از همون موقع هیچوقت ورم پاش خوب نشد و حالا پای دیگرش هم به خاطر نشتن زیاد در صندلی یا به خاطر داروهای مصرفی اون هم ورم میکنه از زیر زانو درد دارن جوراب واریس هم استفاده میکنن خیلی دکتر رفتیم هیچوقت خوب نشد نمیدونیم دیگه چیکار کنیم لطفا اگر میشه راهنمایی کنید ممنون.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر
      دكتر اقدسي پيام شما را مطالعه و فرمودن که به این صورت نمیتوان نظر قطعی داد توصيه كردن بصورت حضوري توسط همكارشان دكتر صراطي معاينه دقيق انجام شود.

      ایشان ‌شمارو معاینه میکنند و نتیجه رو به دکتر اطلاع میدهند،و اگر کار اورژانسی بود یا نیاز به درمان خود دکتر اقدسی انجام خواهند داد.
      برای تعیین وقت دکتر صراطی به واتس اپ 09372248415 ارسال کنید.

  9. مظفر می گوید

    پس از لخته شدن خون در ناحیه ران ودور ن پا به مدت 14 روز در بیمارستان تحت نظر بود وپس از مرخصی در سه شنبه ۲۱ بهمن ۹۹( 2 ماه پیش) در دسته لخته خون در پا
    همچنان درد در ناحیه مچ پا وساق پا دارد نیاز به اینکه از جوراب واریس استفاده شود هست یا باید مسکن مصرف شود

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر
      دكتر اقدسي پيام شما را مطالعه و فرمودن که به این صورت نمیتوان نظر قطعی داد توصيه كردن بصورت حضوري توسط همكارشان دكتر صراطي معاينه دقيق انجام شود.

      ایشان ‌شمارو معاینه میکنند و نتیجه رو به دکتر اطلاع میدهند،و اگر کار اورژانسی بود یا نیاز به درمان خود دکتر اقدسی انجام خواهند داد.
      برای تعیین وقت دکتر صراطی به واتس اپ 09393027297پیام ارسال کنید.

  10. فاطمه می گوید

    باسلام و تقدیم احترام خدمت اقای دکتر
    پای چپ من سه ساله لخته داره الانم زیر شکمم واریسی شده رفتم سونو گفتن سمت چپ شکمم بسته شده اما نمیدونم کدوم رگ. خودتون تجویز کردین استنت بذارم. چندتا سوال دارم اول اینکه اگه فنر بذارم واریس و لخته شکمم برطرف میشه؟ دوم اینکه اگه فنر بذارم امکان لخته مجدد هست؟ اگه لخته بشه اونوقت درمان چیه؟ ایا فنر بذارم می تونم باردار بشم؟ و اینکه میخوام بینی مو عمل کنم قبل فنر گذاشتن عمل کنم یا بعدش؟ مضرات فنر چیه کلا؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      برای گرفتن وقت ویزیت حضوری برای بررسی بیشتر لطفا در واتساپ با شماره09372248415 هماهنگ بفرمایید

  11. زینلی می گوید

    با سلام خدمت جناب دکتر خانم من یک سال ونیم پیش به علت DVT پای راست دچار آمبولی ریه شد و به علت مشکل در فاکتور ۵ مجبور به استفاده مدام از قرص اکسابین هست چند روز پیش دچار پارگی دیسک کمر از ناحیه مهره های ۴و۵ شده دارای درد شدید در ناحیه پای راست و زانو و ساق پا درحدی که حتی بصورت لمسی قابل دست زدن نیست و درد شدید دارد وحتی دکتر سنگرافی به علت درد شدید نتوانست سنو داپلر انجام دهد و نیاز به بیهوشی جهت سنو داپلر دارد فوق تخصص خون امکان بالای DVT در ناحیه لگن داده ولی هنوز به علت نبودن سنو داپلر در بیمارستان محل سکونت امکان سنو فراهم نشده و مظاعف بر این عمل دیسک هم ضروری میباشد امکان گذاشتن امبرلا هم در عروق جهت جلوگیری از حرکت لخته احتمالی وجود ندارد درد شدید ناحیه ساق پا و زانو بسیار شدید بوده و به هیچ مسکنی جواب نمیدهد لطفا راهنمایی فرمائید چون برای عمل قرص اکسابین قطع شده و از قرص کلکزان استفاده میکنیم حالت بیمار تغییر پیدا کرده و دایم حالت تهوء دارد امکان انتقال و جابجایی بسیار کم میباشد لطفا کمکم کنیو

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      اينكه دارو به كلگزان عوض شده كار درستي است.
      قطعا پزشكان شما تصميم گيري مناسبي انجام خواهند داد

  12. محمد می گوید

    تقریبا ۶ سال است که پاهایم لخته خون دارد و هرکجا رفتم بهم وارفارین دارند ولی هیچ اثری نداشت بهتر نشدم پای راستم ۴ سال پیش سیا شد و سوراخی روی پایین تر از زانو ایجا د شد از از اون سوراخ خون آبه بیرون می آمد وبعد از چند سال خوب شد ولی سیاهی پام از بین نرفت حالا پای چپم طرف قوزک پام این مشکل پیش آمده نزدیگ یک سالی است والان دوهفته هستش که انگشت پای چپم هم سواخی ایجا شده وخیلی خیلی درد میکنه نمیتونم این درد رو تحمل کنم میخاستم بدونم آیا بیماری من درمان میشه

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      لطفا برای ما از وضعیتی که میفرمایید اینجا یا در واتس اپ 09372248415 عکس ارسال کنید که شمارا بهتر راهنمایی کنیم .

  13. ارسطو سیفی نژاد می گوید

    هفت سال گذشته پای چپم ورم کرد آزمایش تشخیص dvt داد.یک هفته در بیمارستان بستری شدم به مدت هفت ماه وارفارین مصرف کردم بعد از آن آسپرین به همراه جوراب واریس اسفاده میکنم پشت پام به شدت درد میکنه و بدون جوراب پام دچار ورم میشه آیا امکان درمان قطعی‌ و ازبین بردن این لخته وجود دارد؟یا خیر؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      به اینصورت نمیتوان نظر قطعی اعلام کرد بهتر است برای بررسی بهتر حضورا مراجعه بفرمایید.

      برای تعیین وقت به واتس اپ ۰۹۳۷۲۲۴۸۴۱۵ پیام ارسال کنید.

  14. وکیل زاده می گوید

    شكم وساق پا قرمز ي زياد دارد

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      به اینصورت نمیتوان نظر قطعی اعلام کرد بهتر است برای بررسی بهتر حضورا مراجعه بفرمایید.

      برای تعیین وقت به واتس اپ 09372248415 پیام ارسال کنید.

  15. امین صباحی فر می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشی …..اقای دکتر اینجاب تقریبا سه هفته پیش کرونا گرفتم دوهفته قرنطینه گذشت و خوب شدم اما بعد از دوروز عضله پام گرفت طوری که راه رفتن برام سخت بود پیش دکتر شکری متخصص عفونی که برای کرونا تحت نظرش بودم رفتم گفت لختگی خونه سونو دادم و نتیجه سونو این بود….در سمت چپ ترومبوز کامل ورید پرونئال مشترک مطرح کننده dvt دیده میشود وریدهای دیگر ساق چپ طبیعی هستن…….بعدش معرفی کرد به دکتر نامداری متخصص قلب و عروق که قرص اپیکسابان 5 و چهارتا امپول زیر پوستی برام تجویز کرد امپولها رو هر 12 ساعت و قرص ها رو هم 12 ساعت یک قرص استفاده میکنم …..اقای دکتر ترو خدا بهم بگو چکار کنم ایا نیاز به بستری دارم که بیمارستان بستری شم2- ایا داروهایی که برام تجویز شده جوابگو و درمانپذیرن 3- دکتر شکری 14 تا امپول برام تجویز کرد گفت باید بیمارستا بستری شی اما دکتر قلب و عروق گفت نیاز به بستری ندارید همین داروها اپیکسابان و مصرف کن و بعد از یکماه بیا تا ببینم……ممنونم راهنمایی کنی که راه درمان چیه و باید چکار کنم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      با نظر پزشكتان موافق هستم. تحت نظر ايشان ادامه بدهيد.

  16. اسماعیل می گوید

    باسلام خدمت دکتر عزیز
    من چند وقت پیش با درد شدید کلیه به بیمارستان رفتم بعد تشخیص وآزمایشات لازم متوجه شدن که سنگ کلیه دارم و به من مورفین تزریق شد که بخاطر آن رگهای من سفت شده و درد میکنن ممنون میشم بفرمایید که آیا خطر ناک نیست و چطور خوب میشه

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      نیاز هست حضوری تشریف بیاورید و اول در کلینیک دکتر شما را سونوگرافی کنند. سپس طبق نتیجه سونو روش درمان مناسب پیشنهاد شود

  17. مهرزاد می گوید

    باسلام و وقت بخیر .
    بنده ۴۳ ساله هستم ودر اثر مشکل زانو حدود یک ماه تحت درمان بوده ام که شامل فیزیو تراپی و لیزر تراپی و ورزش های مرتبط با زانو بود .پس از یک ماه برای پیگیری روند درمان به دکتر مراجعه نمودم که پشت ساق پا دچار تورم و درد بود و پس از سونو داپلر تشخیص به DVTداده شد و به صورت اورژانسی در بیمارستان بستری و پس از ۴ روز با یک سونو مجدد به علتRECANALISE شدن مرخص شدم و به مدت ۳ هفته قرص آکسابین ۱۵ هر ۱۲ ساعت استفاده نموده ام .بعد از ترخیص از بیمارستان سونو مجدد داده ام که شریانهای اصلی باز اماSUB ACTUE DVTتشخیص داده شد .الان من با مشاوره و تشخیص دکتر قلب آکسابین ۲۰ شبی یک عدد مصرف میکنم .خواستم سوال کنم آیا هنوز خطر کنده شدن این لخته خونها وجود دارد با توجه به اینکه در قسمت پایین پا نزدیک مچ به صورت قدامی و خلفی وجود دارد ؟ آیا دوباره بستری لازم است ؟
    جوراب واریس که به صورت تخصصی اندازه های آن محاسبه شود (توسط کارشناسان مربوطه ) و طبق نظر دکتر کلاس ۳ و بالای زانو برای من تجویز شده را از کجا باید تهیه کنم
    متاسفانه بنده سیگار می کشم.این آیا بیشتر به لخته شدن خون در شرایط فعلی منجر خواهد شد ؟
    با تشکر از حوصله و پاسخ شما

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      دارو صحيح است
      تحت نظر پزشك خود باشيد
      سه ماه پس از شروع درمان لطفا برای ویزیت حضورا تشریف بیاورید

  18. عیسی می گوید

    پارسال پاهام لخد خون شد الانم سر کار لنگ میزنم از درد لطفا راهنمایی کنین

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      بهتر است روزانه یک عدد دافلون ٥٠٠ بعد از ناهار به مدت سه ماه مصرف کنید سپس برای ویزیت حضورا تشریف بیارید

  19. مسلم می گوید

    باسلام. برادرم دو سال پیش تصادف کرد و تو پای راستش لخته ایجاد شد.حالا میخوام ببینم وضعیت لخته ی تو پاش به چه صورت هست باید به چه دکتری و باچه تخصصی مراجعه کنم؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام به متخصص قلب و عروق یا جراح عمومی ( عروق) مراجعه کنید. انجام سونوگرافی کالر داپلر وریدی با صلاحدید پزشک توصیه می شود . می توانیپ اگر تهران هستید با مطب تماس بگیرید ۰۲۱۲۲۸۱۹۲۷۶۷ ( ویزیت دکتر صراطی)

  20. امیر رضایی می گوید

    با عرض سلام و احترام خدمت آقای دکتر اقدسی بزرگوار مادر بنده که حدود 57 سن داره که الان نزدیک 8 سال پاهاش درد می‌کنه رگهای پای مادرم زده بیرون به طوریکه حالت برآمدگی دارند چندتا دکتر بدیم گفتن واریسم هستش الان هم که پای چپش خیلی درد می‌کنه لنگان لنگان راه میره فیزیوتراپی کرده زالو انداخته آمپول زده هر کاری که دکترها گفتن انجام داد ولی روز به روز بدتر شد حالا میخواستم ببینم نظر جنابعالی چی هستش.با تشکر

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام لطفا عکس از ظاهر پا بفرستید که دکتر به شما مشورت بدهد
      ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.