سنگینی پا: علت سنگینی پا و راه‌های ساده برای درمان

دو علت اصلی مطرح است:

١- ممکن است مبتلا به نارسایی وریدی در زمینه واریس شده‌اید. واریسی که به علت کاهش وزن سریع ایجاد شده است .

٢- اختلال تغذیه‌ای ناشی از رژیم غذایی شدید می‌تواند علت دیگری برای سنگینی پا بشمار آید

توصیه می‌کنم برای بررسی کامل علت این مشکل به پزشک مراجعه کنید.

واریس باعث درد و سنگینی پا می‌شود و مشکل بیمار در مواقع سر پا ماندن یا نشستن طولانی بروز می‌کند و با استراحت بهتر می‌شود. واریس پیشرفته گاهی باعث ایجاد دردهای شدید شبانه ساق پا می‌شود.

اگر درد و سنگینی پا همیشه در زمان استراحت واضح شود احتمال بیماری‌های دیگری غیر از واریس مطرح است. دکتر متخصص روماتولوژی در خصوص این نوع درد می‎تواند شما را راهنمایی کند.

فعالیت و تحرک با بهبود وضعیت جریان خون احساس سبکی در پا ایجاد می‌کند ولی ورزش سنگین و مداوم اثر معکوس دارد و علائم سنگینی پا را تشدید می‌کند

آیا تابه‌حال متوجه حس سنگینی پا شده‌اید؟ شما تنها کسی نیستید که احساس سنگینی در پاها را تجربه کرده است. این حس ناخوشایند برای تعداد زیادی از مردم پیش می‌آید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به‌تمامی سؤالات شما دررابطه‌با سنگینی پاها پاسخ دهیم.

تعریف سنگینی پاها

سنگینی‌ پاها می‌تواند پا را به عضوی تبدیل کند که به جای تحمل وزن فرد، همانند وزنه‌ای سنگین مانع از حرکت او ‌شود. بیماران مبتلا به این اختلال در هنگام راه رفتن گمان می‌کنند وزنه‌‌هایی به پاهای آن‌ها وصل شده و باید آن‌ها را با خود بکشند. کسانی که سنگین شدن پا را تجربه می‌کنند، معمولا از حس مبهم خستگی نیز شکایت دارند.

علت سنگینی پاها

در این قسمت سعی داریم به پرسش علت سنگینی پاها چیه؟ پاسخ دهیم؛ زیرا اولین قدم برای تسکین این اختلال، شناخت علت سنگینی در پاها است.

عده‌ای از بیماران سنگینی را در یکی از پاها و برخی در هر دو پا احساس خواهند کرد. به همین دلیل برخی به دنبال علت سنگینی پای چپ و عده‌ای دیگر در جست‌وجوی علت سنگینی پای راست هستند.

توضیحاتی برای علت سنگینی پاها

واریس از دلایل سنگینی پا

واریس که اغلب در پاها به‌ویژه ساق پا، پشت زانو، ران و سینه پا ایجاد می‌شود، می‌تواند به‌عنوان علت سنگین شدن پاها در برخی از بیماران معرفی شود. زنان نسبت به مردان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. اغلب مراجعه‌کنندگان دچار مشکل واریس با لیزر درمان خواهند شد. درمان واریس پا با لیزر

در اختلال واریس، برخی از وریدها به دلیل ضعف در دریچه‌‌های وریدی توانایی خود را در هدایت خون به سمت قلب از دست می‌‌دهند و به شکل حوضچه‌‌ای عمل کرده و خون در آن‌ها تجمع می‌یابد. همین مسئله منجر به بروز احساس سنگینی پا و خستگی خواهد شد.

علل ایجاد رگ‌های واریسی

دلایل مختلفی را می‌توان برای ابتلا به واریس بیان کرد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • افزایش سن
  • تغییرات هورمونی شدید مانند بارداری و یائسگی
  • تغییر وزن شدید
  • اضافه ‌وزن
  • کم‌تحرکی
  • ژنتیک
  • ایستادن و نشستن‌های طولانی‌مدت

آیا می‌دانید امروزه برای واریس پا درمان قطعی و بدون بازگشت وجود دارد؟ جهت کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید.

درمان واریس پا

بیماری شریانی محیطی (PAD) از دلایل سنگینی پا

بیماری شریانی محیطی (PAD) در پاها و اندام‌های تحتانی در اثر باریک شدن یا انسداد رگ‌هایی که خون را از قلب به پاها منتقل می‌کنند به وجود می‌آید. علت اصلی بروز این اختلال تجمع پلاک‌های چربی در عروق است که تصلب شرایین نام دارد. PAD می‌تواند در هر رگ خونی ایجاد شود، اما احتمال بروز آن در پاها بیشتر از دیگر اندام‌ها خواهد بود.

PAD با کاهش خون‌رسانی به پاها درد، خستگی و گرفتگی ساق پا را باعث می‌شود.

علل ایجاد بیماری شریانی محیطی

دلایل بروز PAD عبارت‌اند از:

سندرم بیش تمرینیOvertraining OTS

ورزش سنگین طولانی (Overtraining OTS) از دلایل سنگینی پا

تمرینات ورزشی بدون وقفه و سخت می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای بدن شود. سندرم بیش تمرینی به ترکیبی از اختلالات روحی و جسمی اشاره دارد که در اثر فعالیت بدنی بالا بدون استراحت کافی ایجاد می‌شود و یکی از علائم آن سنگینی پا است.

تنگی کانال نخاعی از علت‌های سنگینی پا

تنگی کانال نخاعی به باریک شدن فضای درون ستون فقرات اشاره دارد. این مسئله می‌تواند به عصب‌هایی که از طریق ستون فقرات عبور می‌کنند فشار وارد کند. تنگی نخاع اغلب در ناحیه کمر و گردن رخ می‌دهد.

این اختلال می‌تواند کمر و پاها را درگیر کند و ضعف، بی‌ حسی در پاها و درد را به وجود آورد.

علل ایجاد تنگی کانال نخاعی

از عوامل بروز تنگی نخاع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ضربه تصادف و صدمات فیزیکی
  • مشکلات مادرزادی
  • سن بالای 50 سال
  • چاقی

در حدود یک سوم از زنان واریس در بارداری را تجربه می‌کنند.

از خطرات واریس در بارداری آگاه باشید!

سنگینی پا در بارداری

از دیگر مواردی که می‌تواند احساس سنگینی بدن و پاها را توجیه کند، تغییرات هورمونی گسترده‌ای است که در دوران بارداری بروز می‌کنند. این هورمون‌ها می‌توانند سیستم گردش خون مادر را تحت‌تأثیر خود قرار دهند و حس سنگینی پاها را به وجود آورند.

در ضمن در اواخر دوران بارداری یعنی زمانی که رحم بر روی سیستم وریدی فشار گسترده‌ای وارد می‌کند با افزایش فشار‌خون، احساس سنگینی در پاها بروز پیدا خواهد کرد.

توجه: اگر سنگینی پاها در دوران حاملگی به وجود آید، با گذر زمان و زایمان بهبود خواهد یافت.

فاکتورهای مؤثر بر سنگینی پا در حاملگی

عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند در دوره بارداری احتمال بروز سنگینی در پا را افزایش دهند. برخی از این فاکتورها عبارت‌اند از:

  • بی‌تحرکی
  • ژنتیک
  • انجام کارهای سنگین در دوران حاملگی

اضافه وزن از دلایل سنگینی پا

اضافه وزن به طور مستقیم یا حتی غیر مستقیم و با ایجاد اختلالاتی همچون واریس در بروز سنگینی پاها نقش دارد. چاقی با تاثیر بر تاندون‌ها، مفاصل و عضلات می‌تواند آسیب‌های بیشتری را نیز به وجود آورد. توصیه می‌شود با کاهش وزن، فشار موجود بر روی این اندام‌ها را کاهش دهید تا سلامت آن‌ها را تضمین کنید.

درمان سنگینی پا

راهکارهای ساده و گوناگونی وجود دارند که می‌توانند در درمان سنگینی پاها موثر واقع شوند. البته بهتر است قبل از به کارگیری این روش‌ها ابتدا به شناسایی علت خستگی و سنگینی پاها بپردازید.

در چه مواقعی برای سنگینی پا به پزشک مراجعه کنیم؟

سنگینی پا ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و این احساس خستگی با استراحت برطرف شود اما اگر تعداد دفعات این احساس بیش از روند معمول شود یا شدت آن رو به افزایش باشد، نیاز است تا توسط پزشک متخصص واریس علت‌یابی شود.

برای پیدا کردن علت این مشکل ممکن است نیاز به انجام تست‌های تشخیصی واریس مثل سونوگرافی از عروق پا باشد.

درمان سنگینی پا در منزل

شما می‌توانید بر اساس توصیه‌های این قسمت به درمان خانگی سنگینی پاها در منزل بپردازید.

  • بالا نگه‌داشتن پاها: بالابردن پا تا ارتفاع 12 الی 25 سانتی‌متری از بدن باعث می‌شود جریان خون بهتر شود.
  • تغییر وضعیت: افرادی که به علت شرایط شغلی خاص، تمام روز را می‌نشینند یا می‌ایستند باید هرازچندگاهی با تغییر وضعیت به پاها استراحت دهند. به‌این‌ترتیب احساس سنگینی و خستگی پا کاهش می‌یابد.
  • استفاده از جوراب‌های پیشگیری واریس: جوراب‌های پیشگیری به افزایش جریان خون در اندام‌های تحتانی بدن کمک می‌کنند. افرادی که برای مدت طولانی مجبور به نشستن و یا ایستادن هستند و فرصتی برای استراحت ندارند، می‌توانند از این نوع جوراب‌ها در رفع احساس سنگینی در پاها بهره ببرند.
  • ترک سیگار: کمتر کسی از اثرات مخرب سیگار بر سلامتی بی اطلاع است. ازآنجایی‌که دخانیات می‌تواند جریان خون در بدن را کاهش دهد در بروز احساس خستگی در پاها مؤثر خواهد بود. در نتیجه ترک آن به رفع احساس سنگینی پا کمک می‌کند.
کاهش وزن و سنگینی پاها

جوراب واریس چرا تجویز می‌شود؟ آیا واریس با جوراب قابل درمان است؟ چه مدت بعد از استفاده از جوراب رگ‌ها از بین می‌روند؟

ورزش برای سنگینی پا

فعالیت بدنی منظم به افزایش گردش خون کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. در نتیجه در کاهش احتمال ابتلا به احساس سنگینی پاها و رفع این مشکل موثر خواهد بود. بهترین فعالیت‌های ورزشی برای بهبود حس سنگینی در پاها عبارتند از:

  • پیاده‌روی روزانه به مدت ۴۰تا ۵۰ دقیقه‌ با سرعت بالا
  • دوچرخه‌سواری
  • شنا در آبی با دمای کمتر از 28 درجه سانتی‌گراد

توجه: شما می‌توانید پس از فعالیت‌ بدنی سنگین روزهایی را برای استراحت در نظر بگیرید تا تمرین‌های بیش از حد موجب خستگی پاها نشوند.

دارو برای سنگینی پا

بسته به علت سنگین شدن پاها پزشک می‌تواند داروهایی را برای شما تجویز کند. اگر اختلالات وریدی دلیل اصلی بروز سنگینی پاها در شما شناخته شوند، مکمل‌هایی مانند قرص دافلون یا سایر داروهای واریس تجویز خواهد شد.

اما اگر PAD یا همان بیماری شریانی محیطی علت خستگی و سنگینی پاها باشد، پزشک احتمالا مصرف روزانه داروهایی همچون آسپرین را در کنار داروهای کاهنده فشار خون یا کلسترول تجویز می‌کند.

در کنار لیزر واریس و جراحی و… که به عنوان درمان قطعی واریس توصیه می‌شوند، بعضی از داروها می‌توانند در کاهش شدت علائم بیماری موثر باشند.

داروی واریس پا

درمان سنگینی پا در طب سنتی

علت سنگینی پاها در طب سنتی می‌تواند رفتارها و عادات غلطی باشد که در زندگی روزمره دائما آن‌ها را تکرار می‌کنیم. در نتیجه توصیه اکید این حوزه درمانی، اصلاح این عادات است. البته شما می‌توانید از گیاهانی که در قسمت زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم نیز برای درمان سنگینی پاها استفاده نمایید.

  • برگ های انگور قرمز
  • شاه بلوط هندی
  • جارو قصاب

توجه: مصرف این گیاهان تنها زمانی موثر است که علت احساس سنگینی در پاها، اختلالات وریدی باشد.

از دیگر روش‌های درمانی توصیه شده برای بهبود سنگین شدن پا عبارتند از:

  • ماساژ پا با استفاده از روغن‌های گیاهی
  • مصرف انگور سیاه
  • مصرف برخی دم‌نوش‌ها و نوشیدنی‌های گیاهی

سخن پایانی

از آنجایی که سنگینی پاها می‌تواند نشانه برخی از اختلالات جدی باشد، لازم است پس از مواجهه با آن به دنبال درمان باشید. هنگامی که به پاسخ پرسش علت سنگینی پا چیست؟ دست یافتید می‌توانید با دریافت برنامه صحیح درمانی از پزشک خود، درد ناشی از این مشکل را کنترل کرده و به زندگی عادی خود برگردید.

امیدواریم توانسته باشیم با ارائه این مطلب علت سنگینی کف پا و دیگر نواحی این اندام را به خوبی شرح دهیم و در مسیر درمان این اختلال شما را یاری کنیم.

منبع: medicalnewstoday

ممکن است شما دوست داشته باشید
14 نظرات
  1. مولود می گوید

    با سلام.بنده مدتی است که در زانو به پایین درد احساس میکنم و حتی در کف پا و بعضی مواقع احساس سنگینی و سوزش در پا دارم اما رگهای بنفش رنگ و ابی بیرون زده ندارم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      این درد ها نمیتواند منشا واریسی داشته باشد،بهتر است با یک رماتولوژیست مشورت کنید.

  2. لاله می گوید

    آیا تصویری که میفرستم نیاز به لیزر دارد؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      بله لطفا در واتس اپ 09365066105 عکس ارسال کنید که شمارا راهنمایی کنیم

  3. Mahdie می گوید

    سلام خسته نباشین من ۱۸ سالمه مدتیکه هنگام استراحت بخصوص شبا پاها و دستام بی حس و سنگین میشه و یه حس کشیدگی هم دارن این حس بیشتر در پاهامه که اصلن نمیتونم شبا بخوابم باید پاشم بشینم خوب شه میشه راهنمایی کنین ممنونم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      لطفا حضوري با متخصص داخلي مشورت كنيد
      علتهاي زيادي دارد حتي يك كم خوني خفيف هم ميتواند مطرح باشد.

  4. کیانوش می گوید

    سلام خدمت دکتر عزیز. بنده ورزش کششی انجام دادم و از رک کمرم گرفته میشه و میزنه به پشت ران پام و گاهی اوقات ضربه کوچیک به کمرم میزنم تیر میزنه تا پشت پام . آبا رگ سیاتیک است و چجوری میشه مداواش کرد. ممنونم از راهنمایی شما

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      توصیه میکنم با یک متخصص ستون فقرات مشورت کنید

  5. مریم نوبخت می گوید

    درود برشما سپاس از راهنمایی های علمی
    من قله نورد هستم و۴ماهی است احساس سنگینی پا میکنم..وکف پاهایم گرم میشود..پیمایش های ما معمولا ۱۳کیلومتر تا ۲۶کیلومتر با شیب تند است.زانو درد هم بعضی مواقع دارم.کوهنوردی را خیلی دوست دارم اما چند ماه اخیر نتوانستم انجام دهم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام توصیه میکنیم برای بررسی علت درد به متخصص ارتوپدی و روماتولوژی مراجعه کنید.

  6. ناشناس می گوید

    مطالب عالی و مفید بود
    لطفا برای آرتروز شدید و قیمت بالای زانوهام باد میکنه و یه سنگینی تو پاهام هست لطفا راهنمایی کنید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام اگر ارتروز دارید بامتخصص روماتولوژی بایستی مشورت کنید. کاهش وزن می تواند به کم شدن درد پا کمک کند.

  7. فربد می گوید

    سلام من ۴۲ ساله هستم مرد وزنم زیاد شده در حال حاضر که راه میروم پیاده روی خسته میشم پای راست اززانو به پایین سنگین وحرکت کردن سخت میشه علت چیست راهنمایی بفرمایید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام
      وزن بالای شما یک علت سنگینی پای شماست

      جوراب زیر زانو کلاس یک تهیه کنید و رژیم برای کم کردن وزن را هر چه زودتر شروع کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.