همه چیز درباره مراقبت بعد از لیزر واریس پا و اسکلروتراپی

پیاده‌روی و تحرک سبک را بلافاصله بعد شروع کنید.
انجام ورزش سنگین معمولاً بهتر است تا سه روز بعد از اسکلروتراپی و تا پنج روز بعد از لیزر واریس طنابی انجام نشود.
اگر لیزر روی واریس‌های سطحی بوده است تا دو روز ورزش سنگین مجاز نیست.

بعد از لیزر و تزریق پیاده‌روی و تحرک توصیه می‌شود لذا نشستن طولانی‌مدت در اتومبیل و یا رانندگی طولانی‌مدت بلافاصله بعد از درمان توصیه نمی‌شود و در صورت نیاز حتماً با پزشک معالج مشورت کنید.

لیزر واریس مانند هر روش درمان واریس دیگر نیاز به مراقبت برای تسریع روند بهبودی و حفظ نتیجه مطلوب دارد. در اینجا سعی خواهیم کرد خلاصه‌ای از موارد مهم در مورد مراقبت پس از لیزر واریس پا را در اختیار بیماران تحت درمان واریس با روش لیزردرمانی قرار دهیم و تا جای ممکن به سؤالات مطرح شده توسط بیماران پاسخ داده شود.

انواع روش‌های لیزر واریس پا

  • درمان با روش اندوواسکولار لیزر EVLA
  •  درمان با روش اندوواسکولار رادیوفرکانسی
  •  تلفیقی از روش‌های اندوواسکولار (لیزر واریس پا یا رادیوفرکانسی) همراه با فلبکتومی

مدت‌زمان موردنیاز برای بهبودی در هر یک از این روش‌ها تا حدودی متفاوت است همگی این روش‌های درمانی به‌صورت سرپایی در کلینیک واریس انجام می‌شوند و بین 20 دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برند.

زمان موردنیاز برای بهبود واریس به عوامل مختلف از جمله روش درمانی شما مربوط می‌شود. در اغلب موارد بهبودی، بین یک تا دوهفته زمان می‌برد. در صورت انجام هم‌زمان درمان برای هر دو پا این مدت بیشتر می‌شود. حال می‌خواهیم راجع به مراقبت پس از لیزر واریس پا صحبت کنیم.

روش‌های درمان واریس

مراقبت بعد از لیزر واریس پا

در روز انجام درمان واریس با لیزر مراقبت پس از لیزر واریس پا لازم است؟ پس از بازگشت به منزل، بهتر است استراحت داشته باشید تا تأثیر مواد بی‌حسی موضعی برود. حس سوزش و گز، گز در پای تحت درمان کاملاً طبیعی است و به‌مرور برطرف می‌شود. اما این درد شدید نیست.

بالا نگه داشتن پاها

بهتر است در سه روز اول مراقبت پس از لیزر واریس پا، پس از درمان تا جای ممکن پایتان را بالا نگه دارید. در حالت درازکش زیر پایتان بالش بگذارید.

از ایستادن و نشستن طولانی خودداری کنید

تا جای ممکن در روزهای اول از ایستادن یکجا و یا نشستن طولانی‌مدت اجتناب کنید. در صورت داشتن درد شدید و تورم زیاد بایستی با متخصص واریس تماس بگیرید.

نوشیدن مایعات فراوان

مهم‌ترین مراقبت پس از لیزر واریس پا نوشیدن آب و مایعات به‌اندازه کافی و میوه و سبزی‌ها برای پیشگیری از یبوست در دوره نقاهت پس از درمان توصیه می‌شود.

استفاده منظم از داروهای تجویز شده

آنتی‌بیوتیک، مسکن از جمله داروهای تجویز شده برای بیماران تحت درمان لیزر واریس پا است. دقت نمایید داروها را به‌موقع و طبق دستور دکتر مصرف کنید.

پس از درمان درد جزئی و تورم خفیف، طبیعی است و می‌توانید از ایبوپروفن در سه روز اول استفاده کنید. ایبوپروفن را همراه با غذا میل کنید.

مراقبت بعد از لیزر واریس

آیا می‌دانید برای درمان واریس لیزر بهتر است یا اسکلروتراپی؟ لیزر واریس و اسکلروتراپی درمان‌های متداول واریس هستند.

برای درمان واریس پا لیزر بهتر است یا اسکلروتراپی؟

تعویض پانسمان زخم

پس از 48 ساعت بانداژ و پانسمان را بااحتیاط باز کنید اگر خونابه یا خون از زخم خارج شود نیاز است مجدد زخم را پانسمان کنید.
خروج خونابه و خون کاملاً طبیعی است اگر این اتفاق افتاد پانسمان را تعویض کنید و با دست روی زخم را فشار دهید و پایتان را بالا نگه دارید. اما اگر بیش از دو روز مداوم خروج خونابه ادامه داشت بایستی به پزشک خود اطلاع دهید.

استحمام بعد از لیزر واریس

در صورت خشک بودن محل زخم می‌توانید دوش بگیرید. زمان استحمام خود را کوتاه کنید و تا حد ممکن با آب خیلی گرم دوش نگیرید زیرا خطر شروع مجدد خونریزی را باعث می‌شود.

در مراقبت پس از لیزر واریس پا بهتر است برای مدتی استخر نروید یا در وان حمام دراز نکشید تا زمانی که زخم‌ها کاملاً بسته شود.

استفاده از جوراب واریس

پس از درمان پانسمان و بانداژ و جوراب واریس کلاس دو بلند تا کشاله ران روی پا برای اعمال فشار مناسب استفاده می‌شود تا 48 ساعت بهتر است جوراب از پایتان در نیاورید.

جوراب واریس

سؤالات متداول درمورد مراقبت پس از لیزر واریس پا

در ادامه به سؤالات برخی از شما بیماران عزیز پاسخ می‌دهیم.

از چه زمانی پس از لیزر واریس می‌توان ورزش کرد؟

ورزش‌های سنگین و استقامتی همچنین بلندکردن وزنه و یا بار سنگین در هفته‌های نخست پس از درمان لیزری واریس نباید انجام شود. داشتن ورزش سبک منظم و روزانه برای بهبود گردش خون و تسریع روند بهبودی مفید است.

پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری سبک در دوره پس از درمان توصیه می‌شود. اگر قادر به پیاده‌روی مداوم نیستید توصیه می‌شود سه بار در روز و هر بار چند صد متری راه بروید. وقتی سفتی محل درمان به‌مرور از بین رفت شما راحت‌تر می‌توانید راه بروید.
توصیه به سه بار پیاده‌روی 20 دقیقه‌ای در طول روز است.

تا چه مدت بعد از لیزر واریس نمی‌توان رانندگی کرد؟

روز اول پس از درمان نمی‌توانید رانندگی انجام دهید. به همین جهت خوب است روز درمان، یکی از اعضای خانواده یا نزدیکان همراه بیمار باشند. اثر مواد بی‌حسی موضعی باعث تأخیر در عکس‌العمل می‌شود و بهتر است حداقل تا 48 ساعت بیمار رانندگی نکند.

سونوگرافی از رگ واریسی

آیا نیاز به چکاپ و ویزیت مجدد پس از لیزر واریس هست؟

در مراقبت پس از لیزر واریس پا معمولاً پزشک معالج از شما می‌خواهد ظرف مدت 24 تا 72 ساعت مجدد مراجعه داشته باشید تا بسته‌شدن رگ مورد درمان را با دستگاه سونوگرافی بررسی شود.

در برخی موارد، فلبیت در محل رگ مورد درمان ایجاد می‌شود که ظرف یک ماه پس از درمان رفع می‌گردد.

بعد از لیزر واریس چه زمانی می‌توانیم سرکار برویم؟

شکل کار در پاسخ به این پرسش بسیار اهمیت دارد. کارهای روزمره را از فردای روز درمان می‌توانید از سر بگیرید و نیاز به استراحت مطلق نیست. در واقع در همه موارد نیاز به مرخصی نیست و شما در صورت تمایل می‌توانید از فردای درمان سرکار بروید.

ولی اگر امکان استراحت باشد معمولاً بین 2 روز تا یک هفته، برای برگشتن به روال عادی کافی است. اگر کار شما نیاز به ایستادن طولانی و یا رانندگی دارد زمان بیشتری لازم است.

برای پیشگیری از واریس چه کنیم؟

برای حفظ نتیجه مطلوب و پیشگیری از واریس شدن سایر رگ‌ها در افراد مستعد ابتلا به واریس موارد ذیل توصیه می‌شود.

داشتن وزن مناسب

بهتر است پس از درمان به فکر کنترل وزن در دامنه طبیعی باشید. اگر اضافه‌وزن دارید با ورزش و رژیم غذایی سالم وزنتان را به سطح مطلوب برسانید.

فعالیت بدنی

ورزش‌های هوازی مانند دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی برای تقویت عضلات و گردش خون مفید هستند و از واریس پیشگیری می‌کند.

مراقبت بعد از درمان واریس پا

ورزش در پیشگیری، کنترل و درمان واریس پا تا چه مؤثر است؟ پزشکان توصیه می‌کنند در روز حداقل نیم ساعت فعالیت بدنی داشته باشیم. چه ورزشی برای واریس پا خوب است؟

درمان واریس پا با ورزش

استفاده از جوراب واریس در مواقع لازم

جوراب واریس در روزهایی که کار یکجا ایستادنی یا دائم نشستنی دارید بهتر است استفاده شود. از طرفی در سفرهای طولانی هم خوب است جوراب واریس بپوشید. جوراب واریس کلاس یک زیر زانو برای این موارد کافی است.

نوشیدن مایعات به‌اندازه کافی

سعی کنید روزانه مایعات فراوانی همچون آب و آب‌میوه‌های تازه مصرف کنید.

چکاپ سالانه به‌منظور بررسی وضعیت عروق

لازم است سالانه به متخصص عروق مراجعه کنید و چکاپ انجام دهید.

ترک سیگار

اگر سیگار مصرف می‌کنید حتماً سیگار را ترک کنید زیرا افراد سیگاری صددرصد به واریس مبتلا می‌شوند.

کاهش کیفیت و کمیت زندگی در افراد سیگاری را می‌توان به بهترین نحو با بررسی بیماری‌های پوستی فرد سیگاری درک کرد.

اثرات مخرب سیگار

رفع یبوست

اگر از افرادی هستید که زیاد یبوست دارند با مراجعه به پزشک مشکل را برطرف سازید. برای رفع یبوست می‌توانید از نوشیدنی‌های ملین هم استفاده کنید.

رگهای واریسی ، رگهای سالم

مراقبت‌های بعد از اسکلروتراپی

برای اسکلروتراپی موفق نیاز به وقت و حوصله هست و در واقع برای هر شخص بسته به وسعت نواحی درگیر در پاها، قطر رگ‌ها و نیز پراکندگی آنها تعداد جلسات مشخص می‌شود معمولاً تعداد جلسات بین 2 تا 4 جلسه برای رسیدن به حد مطلوب و قابل‌قبول موردنیاز است.

پس از انجام اسکلروتراپی ممکن است پاهای بیمار بانداژ شده و یا جوراب واریس پوشانده شد. این کار را کمپرس بعد از اسکلروتراپی می‌گویند و اثر مهمی در نتیجه کار خواهد داشت.

بسته به بیمار بین سه روز تا دوهفته نیاز به کمپرس خواهد بود.

بانداژ یا جوراب واریس برای کسی که برای اولین‌بار از آنها استفاده می‌کند ممکن است عوارضی داشته باشد که برای اطلاعات بیشتر مطالعه عوارض جوراب واریس توصیه می‌شود.

فعالیت: تحرک مناسب و پیاده‌روی بیشتر بعد از تزریق خوب است ولی انجام ورزش سنگین تا ۳ روز مناسب نیست.
تغذیه: منع خاص غذایی وجود ندارد ولی توصیه می‌شود مایعات بیشتری مصرف شود.

معمولاً فاصله ۴ تا ۶ هفته‌ای در نظر گرفته می‌شود پس به شما توصیه می‌کنیم اگر مراسمی در پیش دارید یا برای سفری در تابستان برنامه‌ریزی می‌کنید از حدود ۴ ماه قبل به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
7 نظرات
  1. زارعی می گوید

    سلام وقتتون بخير ميخواستم از آقاى دكتر بپرسم كه اگر رگ هاى واريسى كه در پا بوجود آمده با ليزر درمان بشن و راهشون بسته بشه اون رگ هاى عنكبوتى كه ايجاد شدن هم سفيد ميشن كه ديده نشن

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      واریس انواع مختلفی دارد که هر کدام از انواع ان متفاوت از هم و روش درمان مختص به خود را دارد، با درمان یه نوع نمیتوان گفت که نوع دیگر واریس شما هم درمان خواهد شد.
      در هر حال بهتر است برای ما اینجا یا در واتس اپ 09365066105 عکس ارسال کنید که شمارا بهتر راهنمایی کنیم

  2. فرناز می گوید

    ایا درمان واریس بنا به وصعیت ونوع واریس در فرد به هر روشی بدون برکشت میباشد و کاملا بهبودی حاصل میشود؟برای بیقراری و درد پا در اثر واریس قرصی چیزی هست برای ارام شدن

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام
      در افرادی که مستعد واریس هستند هیچ زمان نمیتوان گفت بعد از درمان، که رگ دیگری واریسی نخواهد شد
      بسته به نوع واریس، با درمان و موراقبت میتواند از پیشرفت واریس جلوگیری کرد.
      معمولا نیاز به چک سالانه است برای بررسی.

  3. Amir می گوید

    سلام خسته نباشید آقای دکتر ببخشید من هجده سالمه و بر اثر ورزش سنگین و قهرمانی واریس گرفتم آیا پس از لیزر میتوانم به ورزش برگردم و تمام مشکلاتم حل میشود؟

  4. Saye می گوید

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    من ۲۲سالمه و بطور غیر متوالی حدود ۴سالی میشه شب ها موقع خواب ماهیچه پشت پاهام درد شدیدی داره گاها استخوان ساق پا هم درد میگیره کمی تحقیق کردم خیلی ها گفتن برای افزایش قد اما تفاوتی در قدم طی این چند سال ایجاد نشد،علتش چی میتونه باشه با توجه به این شرایط سنی؟؟البته یک دوره ۳ماهه قرض calcy power رو استفاده میکردم و پادردم برای یه مدت خوب شد بعد از چند ماه دوباره شروع شد

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      ممکن است دچار سندرکم پای بیقرار باشید . شستن پاها با آب گرم قبل خواب می تواند به شما کمک کند . در ضمن خوردن مکمل منیزیم و انجام آزمایش ویتامین D را به شما توصیه می کنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.