برای درمان واریس پا روش لیزر بهتر است یا اسکلروتراپی؟

آیا می‌دانید برای درمان واریس لیزر بهتر است یا اسکلروتراپی؟ لیزر واریس و اسکلروتراپی درمان‌های متداول واریس هستند. بسیاری از بیماران می‌خواهند بدانند بر چه اساسی این روش‌ها توصیه می‌شوند و تفاوت بین درمان واریس با لیزر یا اسکلروتراپی چیست؟ بسیاری از بیماران می‌خواهند بدانند برای درمان واریس لیزر بهتر است یا اسکلروتراپی؟ در این نوشتار به بررسی این موضوعات می‌پردازیم.

مقایسه بین گزینه‌های درمانی در خصوص مشکلات و بیماری‌های مختلف همواره صورت می‌گیرد و بیماران تمایل دارند جنبه‌های مختلف درمان با انواع روش‌ها را بدانند و آگاهانه در انتخاب روش مناسب برای درمان مشارکت داشته باشند.

مقایسه لیزر واریس و اسکلروتراپی

در اینجا می‌خواهیم با مقایسه لیزر واریس با اسکلروتراپی بگوییم برای درمان واریس پا لیزر بهتر است یا اسکلروتراپی و به برخی سؤالات بیماران پاسخ مناسب دهیم. سؤالاتی که در اینجا پاسخ خواهیم داد، عبارت‌اند از:

  • آیا پای من با لیزر درمان می‌شود؟
  • لیزر بهتر است یا اسکلروتراپی؟
  • آیا می‌شود به‌جای لیزر، اسکلروتراپی انجام داد؟

در مشاوره‌ها شنیده می‌شود که بیمار اصرار به انجام روش درمانی خاص دارد. برای اینکه بتوانیم به بیماران محترم کمک کنیم که انتخاب آگاهانه‌ای برای اینکه لیزر بهتر است یا اسکلروتراپی داشته باشند و از علت پیشنهاد هر روش درمانی مطلع باشند چند جنبه اساسی لیزر واریس و اسکلروتراپی را مطرح می‌کنیم تا به‌راحتی بفهمید برای درمان واریس پا لیزر بهتر است یا اسکلروتراپی.

لیزر واریس و اسکلروتراپی برای درمان کدام بیماران مناسب هستند؟

پاسخ این سؤال بستگی به نوع رگ‌های مدنظر برای درمان دارد. اسکلروتراپی روش استاندارد برای درمان رگ‌های عنکبوتی است. رگ‌های عنکبوتی به صورت رگ‌های قرمز نازک، بنفش تا آبی کم‌رنگ در پاها، صورت، قفسه سینه و دست‌ها دیده می‌شوند.

عکس رگ‌های قابل‌درمان با روش اسکلروتراپی

رگ های قابل درمان
رگ های قابل درمان با روش اسکلروتراپی
رگ های قابل درمان

این در حالی است که لیزر واریس روشی برای درمان واریس ریشه‌دار است که اغلب به شکل رگ‌های طنابی و پیچ‌خورده در پا دیده می‌شود. البته در نظر داشته باشید که در برخی بیماران با وجود واریس عمقی رگی در ظاهر پا برجسته نشده است و عملاً واریس این افراد مثل کوه‌های یخی در اقیانوس است.

درمان واریس با لیزر به‌عنوان معجزه درمان واریس شناخته شده است. روشی مؤثر و سالم که هم برای درمان رگ‌های برجسته طنابی و هم برای برطرف‌کردن مویرگ‌های ریز عنکبوتی کاربرد دارد.

درمان واریس با لیزر

عکس رگ‌های قابل‌درمان با روش لیزر

درمان قطعی واریس پا که به‌صورت برجسته و متورم روی قسمت ساق پا، کشاله ران و پشت‌پاها پدیدار می‌شوند، معمولاً با روش لیزر صورت می‌گیرد. نمونه رگ‌های طنابی را می‌توانید در اینجا ببینید. روش درمان مناسب بر طبق شکل رگ‌ها و وضعیت عروق عمقی در سونوگرافی مشخص می‌شود.

رگهای قابل درمان با روش لیزر
رگهای قابل درمان با روش لیزر

درمان واریس با روش لیزر واریس بهتر است یا اسکلروتراپی؟

پاسخ پرسش شما به‌شدت واریس شما مرتبط است معمولاً پس از انجام سونوگرافی و تأیید یا رد درگیری عروق اصلی در پا متخصص واریس پا روش درمان مناسب را به شما پیشنهاد می‌دهد.

رگ‌های عنکبوتی و سطحی با روش اسکلروتراپی درمان می‌شوند. این روش ارزان‌تر بوده و برای رگ‌های ریز اثربخشی بهتری دارد. برای درمان رگ‌های عمقی و اصلی از روش لیزر واریس استفاده می‌شود.

لیزر واریس

لیزر واریس چگونه رگ‌های متورم پا را از بین می‌برد؟

بسیاری از بیماران با واریس طنابی این سؤال را دارند که لیزر واریس چگونه می‌تواند این رگ‌های برآمده را برطرف کند. در روش لیزر واریس که به‌صورت کلی به روش لیزر درون‌رگی واریس EVLA و رادیوفرکانسی اطلاق می شود، از یک فیبر ناقل انرژی برای درمان رگ استفاده می‌شود.

این فیبر در داخل رگ وارد شده، سپس با انتقال انرژی به جدار رگ باعث جمع‌شدن و تحلیل رگ می‌شود. لیزردرمانی با بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد و بیمار هیچ‌گونه درد یا سوزشی را در حین درمان احساس نمی‌کند.

با انجام لیزر واریس معمولاً درد واریس پا از بین می‌رود و همین‌طور از عوارض بیماری واریس مثل ورم، زخم و لخته خون هم پیشگیری به عمل می‌آید. ممکن است الان سریعاً تصمیم خود را بگیرید و بگویید لیزر بهتر است یا اسکلروتراپی اما خواهشمندیم قبل از تصمیم عجولانه ادامه مطلب را مطالعه نمایید

بیماری لخته شدن (ترومبوز) وریدهای عمقی پا (به‌اختصار DVT) به دنبال بی‌حرکتی طولانی‌مدت یا برخی بیماری‌های خاص در فرد ایجاد گردیده و ممکن است خطرات قابل‌توجهی را برای وی به همراه داشته باشد.

درمان قطعی لخته خون در پا 

درمان واریس با اسکلروتراپی چگونه انجام می‌شود؟

اصول انجام این دو روش درمانی مشابه است اما با روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد. در اسکلروتراپی از یک داروی شیمیایی برای بستن رگ مورد درمان استفاده می‌شود. داروی مذکور دیواره داخلی رگ را به هم چسبانده، موجب جمع‌شدن رگ می‌شود و در نهایت توسط بدن جذب می‌شود.

فوم اسکلروتراپی این امکان را ایجاد می‌کند که دیواره رگ بهتر به هم بچسبد و از عملکرد مناسب‌تری برخوردار است. علت جواب‌دهی بهتر فوم اسکلروتراپی در قیاس با اسکلروتراپی را می‌توان به موارد ذیل مربوط دانست.

  • سطح تماس بیشتر با جدار رگ
  • جایگزینی بهتر فوم به‌جای خون در رگ

در لیزردرمانی واریس، هم با انتقال انرژی حرارتی دیواره رگ از داخل به‌هم‌چسبیده و رگ مسدود می‌شود. معمولاً لیزر واریس در یک جلسه درمانی کمتر از یک ساعت انجام می‌شود، درحالی‌که اسکلروتراپی در طی 2 تا 4 جلسه معمولاً انجام می‌شود. البته درصد قابل‌ملاحظه‌ای از بیماران با انجام یک جلسه هم به رضایت نسبی خواهند رسید. بین جلسات اسکلروتراپی فاصله 4 تا 6 هفته‌ای در نظر گرفته می‌شود.

عوارض واریس چیست؟ آیا واریس خطر دارد؟ اگر این‌طور است، خطرات بیماری واریس چیست؟ بیماری رگ‌های واریسی (نوعی نارسایی وریدی) معمولاً در ارتباط با ساق پاها است.

آیا اسکلروتراپی و لیزر موجب درمان قطعی واریس پا می شوند؟

هیچ‌کدام از روش‌های درمان واریس برگشت نداشته و نتیجه انجام آنها برای رگ مورد درمان، قطعی و بدون بازگشت است. اگر فردی دچار واریس شده و مستعد ابتلا به رگ‌های عنکبوتی یا واریس طنابی است، پس از درمان بایستی به فکر پیشگیری از ایجاد واریس رگ‌های دیگر باشد. یعنی درمان رگ‌های واریسی به منزله پیشگیری از ابتلا در رگ‌های دیگر نیست و بایستی مراقبت‌های لازم برای حفظ سلامت مابقی رگ‌ها انجام شود.

هزینه و پوشش بیمه در اسکلروتراپی و لیزر واریس

اسکلروتراپی را معمولاً بیمه‌ها تقبل نمی‌کنند و جز کارهای زیبایی محسوب می‌شود. لیزر واریس جز کارهای درمانی است و مورد تأیید بیمه‌های تکمیلی است.

کلینیک دکتر اقدسی با اغلب بیمه‌های تکمیلی قرارداد دارد و شما می‌توانید از بیمه خود برای لیزردرمانی واریس استفاده کنید. لیزر واریس و اسکلروتراپی برای رگ‌های متفاوتی استفاده می‌شوند. این روش‌ها به‌صورت مکمل همدیگر در برخی بیماران ممکن است استفاده شوند.

برای مثال در خانم‌هایی که رگ طنابی و رگ‌های ریز عنکبوتی دارند، در این مواقع توصیه می‌شود ابتدا رگ اصلی مورد درمان لیزری قرار گیرد و سپس رگ‌های دیگر با روش‌های مکمل درمان لیزری مثل اسکلروتراپی یا فلبکتومی به لحاظ زیبایی برطرف شوند. با خواندن مطالب بالا شما عزیزان به‌راحتی می‌فهمید برای درمان واریس پا لیزر بهتر است یا اسکلروتراپی.

ممکن است شما دوست داشته باشید
29 نظرات
  1. سمیه می گوید

    سلام،آقای دکتر من پای راستم واریس داره،چندسال پیش عمل جراحی انجام دادم،مقداری از رگها باقی مونده الان یه مدتی هست که پای راستم درد میکنه آیا میتونم عمل اسکلروتراپی انجام بدم که رگها از بین بروند؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      لطفا از وضعیت رگ های واریسی پای خود برای ما اینجا یا در واتس اپ 09365066105 عکس ارسال کنید که بهتر شمارا راهنمایی کنیم .

  2. میرزایی می گوید

    سلام من از دیردز پماد ونو ویتال و قرص دافلون استفاده مسکنم و چند تا رگ ریز واریس همراه با درد در ناحیه مچ پا و پشت زانو دارم ولی بعد از استفاده از پماد امروز دیدم در ناحیه مصرف پماد کمی کبودی خفیف وجود داره راستش ترسیدم هواستم بدونم مصرف پماد و قرصو ادامه بدم ؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      لطفا برای ما از نقاط واریسی پای خود اینجا یا در واتس اپ 09393027297عکس ارسال کنید که با توجه به انها راهنمایی بهتری برای شما داشته باشیم

      1. خانم محبی می گوید

        سلام وقت بخیر
        من خانمی 50 ساله هستم روی مچ پام کبودیی هست که از بین نمیره، میگن واریسه!

        چطور میتونم بفهمم که دقیقا واریسه و اینکه چطور باید درمانش کنم؟؟
        لطفا راهنمایبم کنید.

        1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

          سلام
          ابتدا برای مشاوره عکس به واتساپ بفرستید
          ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵
          و یا با شماره مطب تماس بگیرید
          ۰۲۱۲۲۸۱۹۲۷۶-۷

  3. فریده می گوید

    سلام ایاطرف قراردادبانیروهای مسلح دارین اگرهم ندارین ازاد چقدرهزینه درمانش میشه عکسم گرفتم ازپا ولی نمی دونم چجور بفرستم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام باید دید که واریس شما از کدام نوع است و جزو خدمات بیمه ای هست یا خیر . لطفا در واتس اپ به شماره 09351802288 چند عکس از نقاط واریسی در نور روز و در حالت ایستاده ارسال کنید تا به شما راهنمایی لازم داده شود

  4. ضیایی می گوید

    با سلام همسرم به واریس هر دو پا مبتلا است رگهای برجسته در قسمت ساق پا ورگهای مویرگی بنفش رنگ زیاد در قسمت مچ پا
    هزینه جراحی واریز با لیزر چقدر است با بیمه تکمیلی ایران
    متشکرم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر
      لطفا از وضعیت ظاهری واریس های پای همسرتون در واتس اپ 09365066105برای ما عکس ارسال کنید که شمارا در رابطه با درمان و بیمه راهنمایی کنیم

  5. همتی می گوید

    سلام
    روزتون بخیر
    میشه لطفا بفرمایین این عکسایی که فرستادم خدمتتون از واریس پای همسرم قابل درمان هستش؟ آیا با لیزر و یا راه دیگه ای برای درمانش هست ؟
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر
      بله قابل درمان است برای راهنمایی با واتساپ ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵هماهنگ کنید

  6. محمدی می گوید

    سلام خانمی ۵۴ ساله هستم که مدت ۳ سال است عمل هیسترکتومی انجام داده ام، تاکنون دو بار دچار این حالت شده ام یک بار سال پیش و یک بار دیروز، به این صورت که ابتدا در کشاله ران رایتم احساس خارش شدید می‌کنم که در اثر خارش کناره های لباس زیرم زرد رنگ می‌شود گویا حالت خونابه مانند دارد و دو نوار برجسته مثل تاول یا رک برجسته قرمز ، یکی در کشاله ران و دیگری به موازات آن در لب خارجی ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود که حالتی مثل عرق سوز شدن دارد، این حالت معمولا بعد از چند ساعت یا یک روز از بین می رود، در ضمن دو روز گذشته زیاد سر پا ایستاده بودم،.البته در یک سال گذشته چندین بار دیگر ابن حالت پیش آمده ولی به صورت خیلی خفیف یعنی فقط ترشح و قرمزی و خارش ولی برجستگی نواری شکل ایجاد نشده بود،از شما خواهشمندم مرا راهنمایی بفرماییدکه چه مشکلی دارم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      بهتر است با یک متخصص زنان مشورت کنید در صورتی که ایشان تشخیص دادند به صورت حضوری برای معاینه تشریف بیاورید

  7. بها می گوید

    دستگاه وروشی که سریع واریس رو از بین میبره رو نمیدونم لطفا راهنماییم کنید بصورت تق تق صدا میده وروی رگهای ریزو درشت می‌گیرند وهمون لحظه از بین میره چیه

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      لطفا از وضعیت واریس پای خود در واتس اپ 09372248415 برای ما عکس ارسال کنید

  8. سحر می گوید

    سلام من28ساله که ومتاسفانه چند ساله واریس دارم پارسال اسکلروتراپی انجام دادم جوراب هم دائم می‌پوشم ولی اصلا بهبود پیدا نکردم..چکار کنم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      شما اسکلروتراپی را در کلینیک ما انجام داده اید ؟

      لطفا از وضعیت فعلی پای خود برای ما اینجا یا در واتس اپ 09372248415 عکس ارسال کنید

  9. مرتعی می گوید

    سلام.من اسکروتراپی کردم رگهای جدید ایجادشد

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      شما اسکلروتراپی را در کلینیک ما انجام داده اید ؟

      لطفا از وضعیت فعلی پای خود برای ما اینجا یا در واتس اپ ۰۹۳۷۲۲۴۸۴۱۵ عکس ارسال کنید

  10. مریم حسنیه می گوید

    با عرض سلام واحترام
    با توجه به عکس ارسالی (ران پای راست) از جناب عالی درخواست مشاوره داشته تا در اولین فرصت خدمتتان برسم.
    ضمناباتوجه به محل سکونت اینجانب در کرج و داشتن فرزند کوچک درخواست مشاوره داشتم تا با حداقل تعدادجلسات بتونم زمان رو مدیریت کرده باشم .
    سپاس از شما

  11. میثم می گوید

    سلام خسته نباسید اقای دکتر من اقا ۳۵ ساله هستم و چند روز رگهای قرمز و بنفش روکشاله رانم دارم و احساسی شبیه سوزش و خارش و کمی هم کبودی در بالای رگها ممنو میشماراهنماییم کنین

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      مشكل مهمي بنظر نميرسد
      اما احتياطا سونوگرافي عروقي انجام و نتیجه ان را برای ما در واتس اپ 09365066105 ارسال کنید

  12. سالی می گوید

    سلام آقای دکتر
    من چندسالیه که واریس پادارم واززمان بارداری سومم وضع پام بدترشده دکتررفتم برام جوراب واریس تجویزکردن وگفتن بعدزایمان رفع میشه اماالان حدود2/5سال اززایمانم میگذره وبهترنشدکه هیچ بدترم شد
    پای چپم خیلی اوضاش بدتره واکثرن دردشدیدی هم داره
    آیاجزعمل جراحی راه دیگه ای هست مثلن این داروهایی که توشبکه های ماهواره ای تبلیغ میکنن ومیگن درمان قطعی میکنه؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      با توجه به عکس بهتر است که بررسی دقیق تر انجام شود چون احتمال واریس طنابی و ریشه عمقی وجود دارد
      واریس های ایجاد شده با روش های خانگی قابل درمان نیستن و فقط با پیشگیری از تشدید انها میتوان جلوگیری کرد
      پماد و دارو معمولا تاثیر چندانی نخواهد داشت و رگ های ایجاد شده را درمان نخواهد کرد

  13. کوروش می گوید

    سلام. من واریس در پاهای خود دارم. سونوگرافی انجام دادم. میخواستم بدونم به چه ‌‌شماره ای میتونم عکس جواب سونوگرافی خودم رو برای ‌مشاوره ارسال کنم؟ ممنون.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام
      لطفا به شماره ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵ عکس از پا بفرستید

  14. زهرا می گوید

    سلام.خسته نباشید.
    من ۳۵ سالمه پای چپ من واریس دارد.لاعر هستم فعالیت سخت انجام نمیدم روی پا هم زیاد نمی ایستم.
    درد خیلی بدی دارم اصلا نمیتونم از درش بایستم،خوابمم نمیبرد خیلی درد میکنند.
    بنطرتون با لیزر درمان میشه.هم ظاهر و درد

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام لطفا برای مشاوره در خصوص درمان واریس به شماره ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵ در واتس اپ پیام ارسال کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.