چسب واریس: درمان برای واریس شدید پا

در درمان واریس شدید و طنابی، یکی از دغدغه‌های بیماران درد بعد از درمان یا حین درمان است. در روش درمان واریس با چسب بافتی این نگرانی به طرز چشمگیری برطرف شده است و دیگر خبری از سوزن‌های بی‌حسی در مسیر رگ معیوب نیست.

سیستم نوین درمان واریس با استفاده از چسب بافتی در سال‌های اخیر معرفی شده است این روش مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا FDA است و در کنار روش‌هایی همچون لیزر واریس و روش رادیوفرکانسی برای درمان واریس بکار می‌رود.

درمان واریس با چسب واریس

اساس درمان واریس با چسب بر مبنای مسدودکردن رگ آسیب‌دیده است. باتوجه‌به ویژگی‌های خاص، این روش توانسته برای گروهی از بیماران مورداستفاده قرار گیرد و کیفیت درمان را بهبود بخشد.

درمان واریس با چسب به‌عنوان تنها روش غیرحرارتی، بدون نیاز به ماده بی‌حسی و بدون دخالت ماده اسکلروزان است. در این روش از چسب بافتی مخصوص برای بستن رگ استفاده می‌شود.

درمان واریس پا به روش‌های مختلفی مانند فلبکتومی، اسکلروتراپی و لیزر اندوواسکولار انجام می‌گیرد در میان این روش‌ها درمان خانگی جایگاه ویژه‌ای در کنترل علائم بیماری دارد.

کاتتر برای اتصال به چسب واریس

مراحل درمان واریس با چسب واریس

در این قسمت به بررسی مراحل درمان واریس توسط چسب واریس می‌پردازیم.

سونوگرافی و مشخص کردن مسیر رگ

این مرحله که در تمامی روش‌های اندوواسکولار (درون رگی) مشابه است به لحاظ نقشه یابی صحیح مهم است.

جای‌گذاری کاتتر مخصوص در رگ

از این کاتتر مویی برای هدایت چسب به درون رگ استفاده می‌شود. برای جاسازی ممکن است دکتر از چند سوزن بی‌حسی برای بی حس کردن موضع ورود به رگ استفاده کند.

آماده‌سازی چسب

در این روش درمانی، چسب در سرنگ‌های مخصوص وارد می‌شود و سپس سرنگ در داخل محفظه‌ای مخصوص دستگاه تزریق چسب قرار می‌گیرد. ظاهر دستگاه شبیه یک تفنگ است که سرنگ‌ها مانند فشنگ در آن جای‌گذاری می‌شود.

اتصال کاتتر به دستگاه تزریق چسب

در این مرحله دستگاه تزریق چسب را به کاتتر متصل می‌کنیم.

علت اصلی ایجاد واریس نارسایی یا اختلال عملکرد دریچه‌های لانه‌کبوتری است. یعنی در حالت ایستاده خون بر خلاف جهت به عقب برمی‌گردد و در پاها تجمع می‌یابد.

بیماری واریس

هدایت چسب تحت سونو به داخل رگ

سرعت انتقال و فواصل طولی مناسب در رگ باتوجه‌به مهارت بهترین متخصص واریس در نتیجه نهایی درمان مؤثر است. ممکن است حسی مثل فشار در رگ را بیمار احساس کند.

فشرده‌سازی رگ

در این مرحله فشرده‌سازی رگ و اطمینان از پر شدن محیط داخلی رگ از چسب بافتی اتفاق می‌افتد.

پانسمان محل ورود کاتتر

پانسمان محل ورود کاتتر

تفاوت لیزر واریس با چسب واریس

در جریان انتخاب روش درمانی مناسب بیماران می‌خواهند بدانند تفاوت روش لیزر واریس، چسب واریس و درمان واریس با RF در چیست و هرکدام از چه لحاظی بهترند؟

  • آنچه روش درمان واریس با چسب را از بقیه روش‌های درون رگی متمایز می‌کند، نبود احتمال آسیب عصبی در زمان درمان سافن کوچک است.
  • عدم استفاده از سوزن بی‌حسی و عدم وجود احتمال سوختگی از دیگر مزایای روش درمان با چسب است. البته شایان‌ذکر است که در صورت انجام درمان با روش‌های دیگر توسط پزشک باتجربه، احتمال بروز این آسیب‌ها ناچیز است.
  • مزیت دیگر چسب واریس، کبودی و درد کمتر و دوره نقاهت کوتاه است.
  • بعد از درمان با چسب بافتی معمولاً نیاز به استفاده از جوراب واریس نیست و این مورد هم مزیتی برای افرادی است که به‌هیچ‌عنوان قادر به تحمل جوراب واریس حتی برای یک دوره زمانی کوتاه هم نیستند.

البته در برخی موارد طبق نظر پزشک بهتر است جوراب واریس استفاده شود. برای برخی بیماران همیشه این سؤال مطرح است که: جوراب واریس را چند ساعت بپوشیم؟ جواب کامل را از زبان دکتر مهرداد اقدسی متخصص واریس در مقاله مرتبط بخوانید.

درمان واریس با لیزر به‌عنوان معجزه درمان واریس شناخته شده است. روشی مؤثر و سالم که هم برای درمان رگ‌های برجسته طنابی و هم برای برطرف‌کردن مویرگ‌های ریز عنکبوتی کاربرد دارد.

لیزر واریس

چسب واریس

درمان واریس با چسب چه خطرات و عوارضی دارد؟

این روش جز روش‌های کم تهاجمی در درمان واریس به‌حساب می‌آید. بااین‌وجود، خطراتی هم دارد.

  • واکنش آلرژیک و حساسیت به چسب
  • خونریزی از محل ورود کاتتر
  • خطر بروز لخته خون در پا و وریدهای عمقی
  • اِدِم یا ورم پا در پای تحت درمان
  • هماتوم ( جمع شدگی خون در خارج از رگ)
  • پر رنگ شدن پوست
  • عفونت در محل جاگذاری کاتتر
  • التهاب غیر اختصاصی پوست
  • درد ساق پا

اگر گرفتگی‌های دردناک پاهایتان، شما را نیمه شب از خواب بیدار می‌کند، بهتر است بدانید که شما تنها شخصی که این درد را تجربه می‌کند، نیستید.

علت پا درد در شب 

درمان واریس با چسب
  • پارا استزیا (احساس مور، مور شدن، بی‌حسی و سوختگی)
  • فلبیت
  • آمبولی ریوی
  • کهیر و یا زخم در محل تزریق
  • پارگی وریدی
  • اسکار واضح روی پوست

تورم معمولاً ناشی از تجمع آب میان بافتی است و بیشتر در مچ، ساق و ران‌ها ایجاد می‌شود. ولی ممکن است در سایر نقاط بدن هم دیده شود.

علت ورم پا 

پیشگیری از واریس

بهترین روش درمان برای واریس شدید کدام است؟

در کلینیک درمان واریس گاهاً با بیمارانی مواجه می‌شویم که به‌رغم مطالعه و داشتن آگاهی از جزئیات روش‌های درمانی نگران انتخاب روش مناسب هستند و در سبک سنگین موارد، نتوانستند به نتیجه نهایی برسند.
لازم دیدیم در اینجا نمونه‌ای از این قبیل سؤالات که از دکتر اقدسی در قسمت مشاوره آنلاین پرسیده شده را با شما به اشتراک بگذاریم و در آخر جمع بندی داشته باشیم.

سؤال: عرض ادب و احترام. آقای دکتر طی ویزیت شما می‌بایست عمل آراف (رادیوفرکانسی) و ام اف جهت درمان واریس طنابی پام باید انجام بدم. جسارتاً باتوجه‌به پیشرفت علم و فرمایش شما پیرامون جدیدترین نوع عمل با چسب واریس. واقعاً در انتخاب استفاده از چسب و مورد پیشنهادی جنابعالی دچار شک شدم. باتوجه‌به اینکه در شهرستان زندگی می‌کنم و هزینه اقامت و رفت و آمد سنگین می‌باشد. لطفاً باتوجه‌به اینکه خواهان عملی هستم که کمترین عارضه و بدون برگشت باشد و ضمناً باتوجه‌به اینکه احتمال درد یا خونریزی و یا مراجعه بعد از عمل نیاز می‌باشد. استدعا دارم بنده را از این شبه خارج و نظر قطعی جهت انجام مداوا اعلام بفرمایید. سپاسگزارم. آقای دکتر در درمان با چسب ظاهراً رگ‌ها برجسته خارج نمی‌شوند و روند به‌صورت جذب رگ در مرور زمان می‌باشد. لطفاً راهنمایی بفرمایید نتیجه کدام روش، بهینه‌تر و قطعی‌تر در درمان واریس طنابی پا می‌باشد. با سپاس مجدد.

پاسخ دکتر مهرداد اقدسی:

همه روش‌های درمانی واریس نتیجه بخش و قطعی هستند.
اینکه کدام روش بهتر است سؤالی است که بعد از معاینه و سونوگرافی در هر بیمار می‌تواند متفاوت باشد.
آنچه مشخص و قطعی است اینکه دنیای علم به‌سمت درمان‌های راحت‌تر و بی دردسرتر به پیش می‌رود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. عباس رضاییان می گوید

    آیا در کلینیک شما درمان واریس پا با روش جدی venaseal انجام می شود؟
    با تشکر

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      با سلام؛ بله
      ونا سيل در واقع استفاده از چسب يا glue است كه در بعضي از بيماران انجام ميشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.