آیا واریس با استرس ارتباط دارد؟

استرس یکی از موضوعاتی است که رد پای آن در بسیاری از بیماری‌ها و شرایط دیده می‌شود. در سال‌های اخیر، استرس در جوامع مختلف تشدید شده و جزئی از زندگی امروز به‌حساب می‌آید.

باوجوداینکه زیاد می‌شنویم استرس دارم و حتی می‌توان گفت به این جمله‌ها عادت کردیم اما این موضوع از جدیت امر نمی‌کاهد و استرس اثرات منفی خود را به جا می‌گذارد حتی اگر ما نسبت به آن آگاهانه رفتار نکنیم.

اثر استرس بر واریس

در واقع استرس یک فرد سالم را رفته، رفته به حیطه ناسالم به لحاظ عاطفی، روحی و جسمی می‌کشاند. یکی از مشکلات جسمانی که موضوع اصلی این مقاله است هم مسائل مربوط به ورید و واریس است.

در نگاه اول هر خواننده‌ای به خود می‌گوید این دو موضوع به هم چه ارتباطی دارند؟ اما هدف ما از نشان دادن این ارتباط هشداری به جوانان و بزرگسالان غرق در کار و مسائل استرس‌زای امروز است تا هر چند گذرا نیم‌نگاهی به آنچه استرس بر سرمان می‌آورد داشته باشیم.

استرس به خودی خود عامل ایجاد واریس نیست اما در شکل‌گیری و تقویت عاداتی نقش دارد که در تشدید علائم واریس و دیگر مشکلات وریدی مؤثرند. از جمله این اثرات موارد ذیل را به‌اختصار بررسی می‌کنیم.

تاثیر استرس بر گردش خون و ابتلا به واریس

اثر استرس بر سیستم گردش خون

استرس مداوم با افزایش فشارخون و در نهایت افزایش فشار وارد بر وریدها همراه است. در شرایطی که استرس به‌صورت مزمن و دائمی درمی‌آید به‌مرور به رگ‌ها آسیب وارد می‌شود و وریدها در عملکرد طبیعی خود یعنی پمپ خون به سمت قلب با اختلال مواجه می‌شوند. این موضوع با تجمع خون در رگ‌ها و در آخر واریس ظاهر می‌شود.

علت اصلی ایجاد واریس نارسایی یا اختلال عملکرد دریچه‌های لانه کبوتری است.

واریس پا

اثر استرس بر بالارفتن وزن و چاقی

اگر به بیان علمی بخواهیم از نظر علمی چاق شدن و افزایش وزن را به استرس نسبت دهیم لازم است به ارتباط بین هورمون استرس و چاقی اشاره کنیم. هورمون کورتیزول که به‌عنوان هورمون استرس شناخته می‌شود در شرایط استرس‌زا در بدن ترشح می‌گردد و با بالابردن سطح قند خون بدن در مواجه با اضطراب و شرایط تنش‌زا یاری می‌رساند .

بنابراین این هورمون در روبرو شدن با استرس‌های موقتی مثل جلسه امتحان و مسابقه مفید است و به ما کمک می‌کند که به بهترین نتیجه برسیم. اما وقتی ترشح این هورمون به‌صورت دائمی درمی‌آید و ما زندگی پر تنشی را تجربه می‌کنیم، سطح بالای کورتیزول در بدن مناسب نبوده و پیام این هورمون به بدن نیاز مضاعف برای تأمین انرژی است که در بسیاری از موارد با پرخوری و بالارفتن وزن همراه می‌شود.

در برخی افراد بالارفتن وزن در حدی است که چاقی مانع از رویت ظاهر تغییر کرده رگ‌های واریسی می‌شود و در اصطلاح این رگ‌ها در زیر لایه چربی پنهان می‌شوند و این امر خود منجر به تشخیص دیرهنگام واریس و عدم اقدام به‌موقع برای درمان می‌شود.

تشخیص واریس قبل از درمان واریس به‌منظور شناسایی علت اولیه واریس، رفلاکس و پراکندگی رگ‌های گرفتار واریس است.

استرس و مشکلات وریدی

وزن بالا و چاقی به‌عنوان یکی از عوامل بروز مشکلات وریدی از جمله واریس و نارسایی مزمن وریدی شناخته می‌شود.

چاقی وریدی

استرس مانعی بر سر راه داشتن سبک زندگی سالم و ورزش

سبک زندگی بی‌تحرک برای مدت طولانی سلامت عروق شما را به مخاطره می‌اندازد. نشستن یا ایستادن طولانی، به ورید فشار مضاعف وارد می‌کند و سلامت عروق را به خطر می‌اندازد. برای مثال پیاده‌روی با تقویت عضلات ساق پا به بهبود گردش خون کمک می‌کند و از شدت علایمی مثل سنگینی در پا کم می‌کند.

پیاده روی و ورزش با شدت کم

چگونه استرس را در زندگی کم کنیم؟

آنچه در این جا اشاره شد گوشه‌ای از اثرات مخرب استرس بود که از زاویه‌ای بسته موردتوجه قرار گرفت. اگر بخواهیم از کنار این موضوع به‌سادگی بگذریم در واقع دچار ساده‌انگاری شده‌ایم.

استرس مشکلی جدی برای بخش عظیمی از جوامع امروزی است و لازم است یاد بگیریم چطور برای مقابله با استرس آماده شویم و زندگی شاداب و سالمی را تجربه کنیم.

واریس پا

مشکلات وریدی از جمله واریس درصورتی‌که درمان نشود می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی شود. در برخی موارد واریس باعث بالارفتن فشارخون می‌شود.

رابطه واریس با فشار خون بالا را بدانیم

اجازه ندهید کار زندگی شما را ببلعد

این درست است که کار و حرفه شما بخش مهمی را در زندگی‌تان به خود تخصیص داده است اما نباید همه زندگی شما را متأثر نماید.

بسیاری از افراد با استرس مزمن ناشی از کارشان دست‌وپنجه نرم می‌کنند. یکی از توصیه‌های ساده ولی مؤثر این است که کار را با خود به خانه نبرید. محل انجام کار، دفتر کار شماست و خوب است این تمرین ذهنی را داشته باشید که فکرتان را پشت در خانه عوض کنید.

انجام تمرین‌های ذهنی آرامش‌بخش به شما کمک می‌کند برای چند ساعت ذهنتان را از افکار استرس‌زا دور کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله تأثیر یوگا بر واریس را مطالعه کنید.

تمرین ذهنی برای کاهش استرس

ورزش روزانه

لازم نیست روزی دو ساعت را صرف رفتن به باشگاه کنید و یا به‌صورت حرفه‌ای یک ورزش را دنبال کنید. 30 دقیقه ورزش سبک و پیاده‌روی در روز می‌تواند استرس را کم کند و برای داشتن وریدهای سالم هم توصیه می‌شود.

آیا ورزش می‌تواند در پیشگیری از واریس پا مؤثر باشد؟ بسیاری از پزشکان حداقل نیم ساعت فعالیت بدنی را در روز توصیه می‌کنند.

درمان واریس پا با ورزش

تهیه غذا در خانه

تخصیص زمانی برای آشپزی و داشتن تنوع غذایی هم می‌تواند در کاهش استرس کمک کند. اگر در طول هفته ساعات کاری طولانی دارید در روزهای تعطیل ساعتی را صرف درست کردن غذا کنید. آماده‌سازی غذا و بسته‌بندی و نگهداری آن می‌تواند ذهن شما را از این موضوع راحت کند علاوه بر این که انتخاب سالم‌تری را برای هفته کاری داشته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. آذرلویی می گوید

    سلام اقای دکتور خسته نباشید.من مشکل سنگینی و درد مداوم در پاهام دارم دکتر برام جوراب واریسی تجویز کرده ولی اصلآ برای کاهش درد پاهام جالب نیست .میشه لطف کنید یه پماد خارجی خوب برام تجویز کنید که برای کاهش درد بتونم ازش استفاده کنم .برادرم المان هستش میتونم از اونجا سفارشش بدم ممنونم.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      درد پا حتما علتی دارد و هميشه علت آن واريس نيست. ممكن است آرتروز باشد بعضي بيماريهای التهابی درد ميدهند حتی كم خوني ميتواند باعث درد پاها شود .توصيه ميكنم ابتدا بصورت حضوری با متخصص روماتولوژی مشورت كنيد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.