بیرون زدگی رگ در بدن | علت سبز شدن رگهای دست

آیا می‌دانید علت بیرون زدگی رگ‌های بدن چیست؟ علت دیده شدن رگ‌های بدن علی الخصوص معلوم شدن رگ های سینه چیست؟ و آیا این رگ‌ها خطرناک هستند؟ راه پیشگیری از بیشتر شدن رگ‌ها یا رفع این رگ‌ها چیست؟

رگ‌های بدن به رنگ قرمز، بنفش و یا یه صورت متورم و تیره رنگ، سبز و آبی روی سطح پوست نمایان می‌شوند. خوش‌بختانه این رگ‌ها همیشه نشانه‌ای از بیماری یا مشکل جدی نیستند و در بسیاری از موارد تنها جنبه زیبایی دارند.
درصورتی‌که این سوال برای فردی پیش بیاید که چرا رگ‌های بدنم اینقدر واضح شده‌اند؟ پاسخ به این سوال منوط به بررسی دقیق توسط متخصص واریس و عروق می‌شود.

علت دیده شدن رگ‌های بدن

  •  بیرون‌زدگی رگ‌ها در حین ورزش و فعالیت بدنی کاملا طبیعی است و نشان از عملکرد طبیعی سیستم قلب و عروق دارد.
    ورزشکاران بخصوص افرادی که به ورزش‌های سنگین مثل وزنه‌برداری می‌پردازند، بدلیل کم بودن چربی زیر پوست به‌علاوه تاثیر وزنه برداری بر حجم و تراکم بافت عضلانی معمولا رگ‌های برجسته دارند.
  • افراد لاغر اندام یا کسانی که رژیم گرفته و وزن کم کرده‌اند؛ احتمال دیده شدن رگ‌ها در آنها خیلی زیاد است. رگ‌های بدن افراد لاغر را به اصطلاح رگ‌های لخت می‌گویند به دلیل کم بودن چربی زیر پوست این رگ‌ها نسبت به افراد با وزن نرمال بیشتر حالت بیرون زده پیدا می‌کنند.
پاهای مرد جوانی را میبینید که بعلت لاغری شدید و نبودن چربی زیر پوستی همه رگها بیرون زده بنظر می آیند .
  • در پوست‌های روشن غالبا رگ‌های دست و پا مشخص است.
  • در سالمندان به واسط ازبین رفتن خاصیت کشسان پوست و تحلیل چربی زیر پوست معمولا رگ‌ها مشخص‌تر می‌شوند که این روند کاملا طبیعی است و خطری برای سلامتی ندارد.
  • در برخی بیماری‌ها مثل ویتیلیگو که ملانین پوست کم است هم معمولا رگ‌ها نمایان هستند.
  • اگر پدر یا مادر شما رگ‌های بیرون زده دارند احتمال اینکه رگ‌های شما مشخص باشد بیش‌تر می‌شود.
  • در هوای گرم، رگ‌ها در سطح پوست پدیدار می‌شوند که به واسطه افزایش فعالیت عروق است.
  • عدم تعادل در هورمون‌های بدن مانند شرایطی که در یائسگی بروز می‌کند باعث نمایان شدن بیشتر رگ‌ها می‌شود. یائسگی یکی از دلایل واریس در زنان است.
  • بارداری به واسطه متسع شدن رگ‌ها و افزایش 40-20 درصدی حجم خون در گردش باعث نمایان شدن رگ‌ها می‌شود که معمولا این حالت همیشگی نیست و بعد از زایمان از بین می‌رود.
بیرون زندگی رگ های دست

اگر بیمار با روش‌های درمان خانگی و مراقبت از رگ‌های بیرون زده در نواحی اطراف بدنش درمان نشد باید یکی از روش‌های درمان‌پزشکی واریس که در زیر آمده است را امتحان کند.

درمان سریع واریس

علت بیرون زدگی رگ پیشانی

با بالا رفتن سن، رگ‌های قسمت میانی پیشانی و شقیقه بیرون می‌زنند، البته لازم به ذکر است که فقط بالارفتن سن عامل بروز این رگ‌ها نیست و استرس و فشار هم می‌تواند منجر به این حالت شود. عمده‌ترین علل بیرون زدگی رگ‌های پیشانی عبارت‌اند از:

فشار خون بالا یا پر فشاری خون

رگ‌های بیرون زده پیشانی در اثر فشارخون بالا بوجود می‌آیند به عنوان نشانه‌ای از مشکل قلبی است. اگر علایمی مثل درد در قفسه سینه دارید، حتما هر چه سریعتر به پزشک مراجعه نمایید.

نازک بودن پوست

نازک بودن پوست که به واسطه بالا رفتن سن و ژنتیک ممکن است بروز کند و باعث نمایان شده نقشه رگ‌ها می‌شود. در پوست‌های رنگ پریده و روشن معمولا رگ‌ها مشخص‌ترند و رگ‌های پیشانی هم از این ورد مستثنی نیستند.

خانم سالمندی که رگ های واریسی روی گونه هایش متورم است و بعد از درمان واریس با روش فلبکتومی گونه‌ها از رگ های واریس پاک شده و متورم نیستند

سکته قلبی ممکن است در هر شرایط و در هر سنی اتفاق افتد. پس بهتر است قبل از هر چیزی علائم این شرایط خطرناک را بدانید.

نشانه های سکته قلبی

تهوع شدید و در دفعات مکرر

اگر تهوع شدید باشد وبه صورت مکرر تکرار شود ممکن است رگ پیشانی بیرون بزند.

سرفه‌های طولانی

سرفه‌های به شدت طولانی و با فشار زیاد هم باعث بیرون زدن رگ پیشانی می‌شوند.

خانم جوانی که پوست حساسی دارند و زیر ذره بین رگهای واریسی صورت و ملتهب روی گونه نمایان است

ورزش‌های سنگین

ورزش سنگین هم با وارد آمدن فشار باعث بیرون زدگی رگ‌های پیشانی در ناحیه شقیقه یا بین دو ابرو می‌شود.

سردردهای تنشی و عصبی

سر دردهای عصبی همراه با تنش زیاد می‌تواند در بیرون زدن رگ پیشانی موثر باشد.

بارداری

به علت تغییرات هورمونی باعث متسع شدن وریدها می‌شود و رگ‌های پیشانی بیرون زده می‌شوند معمولا بعد زایمان این حالت درست می‌شود.

درصورتی‌که باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید

واریس حاملگی

مواجه شدن با نور آفتاب

سوختگی و آسیب به پوست در مواجه شدن با نور خورشید ، پوست را تضعیف می‌کند و رگ‌های ریز قرمز، بنفش و آبی روی پوست نمایان می‌شوند.

درمان بیرون زدگی رگ پیشانی

یکی از روش‌های درمان بیرون زدگی رگ‌های پیشانی روش فلبکتومی می‌باشد . که طبق نظر دکتر مهرداد اقدسی این روش ممکن است قابل بازگشت باشد.

رگ های بیرون زده پیشانی

درمان بیرون زدگی رگ پشت دست

دست‌ها در زیبایی تاثیر به سزایی دارند. بسیاری از خانم‌ها عنوان می‌کنند مراقبت‌های پوستی اثر کمتری در زیبایی دست‌ها دارند و زودتر نشانه‌های پیری در دست‌ها ظاهر می‌شود. بیرون زدگی رگ‌های دست می‌تواند از زیبایی آنها را بکاهد.

عوامل مختلفی می‌تواند باعث بیرون زدگی رگ‌های دست باشد که از جمله آنها می‌توان به بالا رفتن سن و لاغری دست‌ها، مواجه شدن با نور خورشید و ورزش سنگین با دست اشاره کرد. کار سنگین با دست مثل جابجایی بارهای سنگین، کار آرایشگری، نقاشی می‌تواند باعث بیرون زدن رگ‌ها شود.

روش‌های جلوگیری از بیرون زدگی رگ‌های دست

  • استفاده از دستکش در زمان مواجه با مواد شوینده
  • به‌کار بردن چرخ دستی برای حمل بار و کالسکه برای کودک
  • پوشاندن دست‌ها با کرم ضد آفتاب یا دستکش در هنگام رانندگی

در برخی موارد که رگ‌های دست به صورت ناگهانی و یکباره دچار بیرون زدگی می‌شوند، می‌تواند نشانه مشکل عروقی باشد و نیاز است در این‌مورد با پزشک متخصص مشورت شود.

درمان بیرون زدگی رگ پشت دست با اسکلروتراپی

خوشبختانه با روش اسکلروتراپی رگ‌های دست به حالت طبیعی و قابل قبول بر می‌گردند. که اینکار معمولا نیاز به 3 جلسه حضور در کلینیک درمان واریس دکتر مهرداد اقدسی دارد. خانم‌ها در بازه سنی 40-60 سال اغلب کاندید استفاده از این روش برای زیبایی دست‌هایشان هستند.

 اغلب درمان‌هایی که در جهت رفع واریس ناحیه دست به انجام می‌رسند،‌ تنها با هدف زیباتر کردن ظاهر دست‌ها صورت می‌گیرند.

درمان واریس دست

بیرون زدگی رگ پا

بیرون زدگی رگ‌های پا علامت مشترک در شرایط مختلف مانند بارداری، سن بالا و ترومبوفلبیت است و معمولا در رگ‌های پا به شکل واریس یا رگهای عنکبوتی بروز می‌کند.

علت اصلی و مطرح در بیرون زدگی رگ‌های پا، اختلال در عملکرد دریچه‌های درون وریدی است که در هدایت خون به سمت قلب نقش دارند. این حالت در نتیجه برخی عوامل که به طور مستقیم یا غیر مستقیم رگ را متاثر می‌کنند بروز می‌نمایند مثل ترومبوفلبیت و یا چاقی و کم تحرکی بروز می‌کند.

از دیگر عوامل بیرون زدگی رگ‌های پا لخته خون در پا، تومورهای ناحیه شکم، لاغری شدید و ژنتیک را می‌توان نام برد.

خانم جوانی که مبتلا به واریس پا هستند بر اثر پوشیدن کفش پاشنه بلند احساس درد در ساق و مچ پا دارند و بر روی صندلی نشسته اند اگر دچار بیماری واریس پا هستید از پوشیدن کفش های پاشنه بلند برای طولانی مدت اجتناب کنید

متورم شدن رگ‌های پا چه مشکلاتی ایجاد می‌کنند؟

رگ‌های متورم در پا می‌توانند عاملی برای مشکلات دیگر باشند که از جمله موارد ذیل قابل اشاره است:

  1.  تغییر رنگ پوست پا و تیرگی پوست ساق پا
  2. خارش پوست
  3. تورم
  4. درد ساق پا
  5. گرفتگی پا یا سنگینی پاها
بیرون زدگی رگ های پا

در برخی موارد بیرون زدگی رگ‌های پا نشانه مشکل جدی‌تری هستند و با زخم در ناحیه قوزک و ساق پا توام می‌شوند. تغییر شکل پوست و زمختی پوست در ناحیه قوزک، قرمزی و گرمی پوست، خونریزی از زخم را ایجاد می‌کند. در این موارد بهتر است هر چه زودتر اقدامات درمانی صورت گیرد و ممکن است نشانه‌ی عفونت، لخته خون و یا تومور باشد.

درمان بیرون زدگی رگ‌های پا

جوراب واریس و ورزش در زمان شروع تغییرات، مفید هستند. به همین دلیل به خانم‌های باردار توصیه می‌شود جوراب پیشگیری از واریس در بارداری استفاده کند.

روش‌های متداول درمان واریس شامل بر روش‌های درمانی مثل اسکلروتراپی، فلبکتومی و لیزر واریس هستند.

هر رگ برجسته‌ای را نباید بیماری واریس دانست. در برخی افراد به‌صورت طبیعی عروق بدن برجسته هستند ولی مشکلی از نظر عملکرد ندارند.

بیماری واریس چیست

آیا بیرون زدگی رگ‌های پا خطرناک است؟

وقتی رگی در پا دچار بیرون زدگی می‌شود ، این حالت در بسیاری از موارد طبیعی نیست و نیاز به بررسی دارد. واریس یا ترومبوفلبیت هر یک باعث بیرون زدگی رگ شده باشند نیاز هست بررسی و درمان شود. اگر این رگ‌ها درمان نشوند احتمال بروز عوارضی مثل زخم واریس، لخته خون و تورم و درد واریس بیشتر می‌شود.

چطور از بیرون زدگی رگ‌های پا پیشگیری کنیم؟

کم کردن امکان ایجاد رگ‌های بیرون زده با اجرای چند توصیه ساده مقدور می‌شود.

  • ورزش منظم و حفظ وزن در محدوده طبیعی برای داشتن گردش خون مناسب در پاها مفید است.
  • اجتناب از فشار زیاد روی پاها برای مثال ترک عادات مثل پا روی پا انداختن یا پوشیدن کفش پاشن بلند در زمان طولانی که باعث جریان مناسب خون در پاها می‌شود.
  • پیروی از برنامه غذایی سالم، کم نمک و سرشار از سبزی‌ها و غلات کامل ومیوه ها می‌تواند برای سلامت وریدها موثر باشد.

با این حال همه انواع بیرون زدگی رگ‌ها قابل پیشگیری نیستند و با پیروی از این موارد، احتمال اینکه شما دچار این مشکل نشوید، بیشتر می‌شود.

پرسش: من 26 سال سن دارم و همه رگ‌های بدن من بیرون زده‌اند، آیا من واریس دست و پا دارم؟ چه راه درمانی دارد؟

رگ های دست و پا به صورت بیرون زده و معلوم

پاسخ دکتر اقدسی: شما چربی زیر پوستی ندارید پوست نازک شده و عروق زیر پوستی نمایان شده‌اند. برای زیبایی ظاهری میتوان دو تا سه جلسه از لیزر عروقی کوترا استفاده کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
21 نظرات
  1. امیر رضایی می گوید

    با سلام من مدتیه در بازوهام رگه هایی قرمز رنگ مشاهده میکنم ولی سیاهی درش نیست و میدونم که بازو واریس نمیگیره مشکل چی میتونه باشه؟(15 ساله)

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      لطفا عکس بفرستید از روی عکس شاید بشود تشخیص داد و شاید با اسکلروتراپی برطرف شود

      1. امیر حسین می گوید

        سلام من رگ دستم بیرون آمده چیکار کنم هرچی دستمو بالا پایین میکنم درد میگیره راهی هست

  2. شایگان می گوید

    سلام وقت بخیر. یک ماهیه که دست چپم انگشتهای کوچک و انگشت حلقه و گاهی بقیه انگشتهام سفت و دردناک میشن و رگ های دستم قطور و پررنگ میشن. نگرانم که نکنه مشکل عروقی داشته باشم. ۴۷ سالمه. قد ۱۶۲ و وزنم ۶۴ هست.
    ممنون که جواب میدید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      توصیه میکنم حضورا با یک متخصص روماتولوژي مشورت کنید.

  3. هاشمی می گوید

    سلام وقت بخیر یه ماهی میشه یه دونه از رگ ها قسمت ماهیچه کف دست چپم زده بیرون گاهی اوقات هم درد میگیره ایا مربوط قلب یا اختلال در عروق خوني هست ؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      نگران این رگ نباشید و فقط کار سنگین با دست انجام نشود

  4. غزل می گوید

    سلام. یه هفته هست عمل اسکلروتراپی انجام دادم. یه هفته باند کشی بستم پاهام رو الان که باز میکنم میبینم رگها هنوز دیده میشن بعضی از رگها بیشتر از قبل دیده میشوند خواستم ببینم بعد از چند روز رگها از بین میرن. متاسفانه مطبی که من عمل اسکلروتراپی انجام دادم منشیشون اجازه نمیدن مستقیم با دکترم تماس بگیرم و خودشونم جواب درستی به من نمیدن

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      نگران نباشید پررنگ شدن رگها و حتی تیرگی مسیر رگ و کبوذی بعد اسکلروتراپی ایجاد می شود و به مرور از بین می رود

  5. هما می گوید

    سلام مدتیه رگهای انگشتان دست چپم،انگار که روی هم سوار میشوند و بیرون میزنند،بعد تا ۱ روز کبودی باقی میماند،حسی که موقع درد دارم مثل اینه که توی رگ انگشتم سوزن فرو میکنند،فقط دست چپ این حس رو دارم،میشه لطفا کمکم کنید و راهنمایی بفرمایید؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام در زمان بیرون زدگی رگها عکس از دست بگیرید و به شماره واتس اپ ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵ ارسال بفرمایید.

  6. ناشناس می گوید

    من روی صورتم رگ های بزرگ آبی دیده میشود روی گونه هایم
    و روی بند بینی ام دلیلش چیست؟

  7. Elnaz می گوید

    سلام من ۱۷ سالمه رگای دستم زده بیرون بعد رنگ رگای دستم سبزه بعد دستام شبیه زنای ۴۰ ساله شده
    تورا خدا کمکم کنید از غصه دارم گریه میکنم آیا درمانی داره

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام بله راه دارد . لاغری دستها ممکن است باعث این تغییر ناخوشایند باشد و یا استفاده زیاد از مواد شوینده . لطفا بار سنگین بلند نکنید و می توانید وقت بگیرید

  8. Reyhaneh می گوید

    سلام وقتتون بخیرمیخواستم بدونم برای اینکه رگ روی دستام بیرون نزنه باید چکار بکنم من والیبال با تمرینات نسبتا سخت انجام میدم و قدرت دستام زیادن توی جابه جایی وسایل سنگین اذیت نمیشم ولی الان متاسفانه رگهای روی دستم با ورزش و فشار ساده برجسته میشه چطور میتونم این بیرون زدگی و برجستگی رگهارو از بین ببرم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      یکی از علل بیرون زدگی رگها نداشتن چربی زیر پوست و دیگری کار سنگین با دست هست . تا حد امکان کار سنگین نکنید

  9. Reyhaneh می گوید

    سلام وقتتون بخیر من ۱۶ سالمه میخواستم بدونم برای اینکه رگ روی دستام بیرون نزنه باید چکار بکنم من والیبال با تمرینات نسبتا سخت انجام میدم و قدرت دستام زیادن توی جابه جایی وسایل سنگین اصلا اذیت نمیشم ولی الان متاسفانه رگهای روی دستم با ورزش و فشار ساده برجسته میشه چطور میتونم این بیرون زدگی و برجستگی رگهارو از بین ببرم

  10. باباخانی می گوید

    سلام وقت بخیر
    پسر ۱۳ ساله من رگهای دستش خیلی بیرون زدگی داره گاهی وقتها خیلی شدید میشه که منو واقعا میترسونه و ایشون ورزشهای سنگین هم انجام نمیدن
    لطفا منو راهنمایی کنید
    سپاسگزارم🙏

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام لطفا عکس از ظاهر دست بگیرید و به شماره واتس اپ ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵ بفرستید

  11. سکینه سنگرودی می گوید

    ضمن عرض سلام وارزوی تندرستی برای شما دکتر اقدسی گرامی، سکینه سنگرودی هستم
    ۵۹ سالمه حدودهفت سال پیش بخاطر گرفتگی رگهای انگشت راستم کف دستم راآمپول زدند خوب شد واخیرا
    رگ کف دست راستم برجسته شده ودرد داردلطفا راهنمایی بفرماییدچه باید کرد،البته یادآوری کنم که کشاورز شالیکارهستم.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      عکس از ظاهر دست به شماره ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵ بفرستید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.