روغن واریس: روغنی برای درمان سریع واریس پا

بهترین روغن برطرف کننده واریس شامل سرو، گل بی مرگ، بهار نارنج، اوکالیپتوس، اسطوخودوس، نعنا و بابونه هستند با اینکه تمامی این روغن‌ها سبب کاهش تورم، تسکین درد و بهبود گردش خون می‌شوند اما همیشه منجر به درمان واریس پا یا پیشگیری از واریس نیستند.

آیا واریس با روغن‌های طبیعی درمان می‌شود؟

پاسخ به این سؤال “خیر” است. متأسفانه، روغن‌های طبیعی قادر به برطرف‌کردن این بیماری به طور قطعی نیستند اما اگر سؤال را این‌طور مطرح کنید که آیا استفاده از روغن‌ها برای واریس خوب است؟ در این صورت باید بگوییم بله!

برخی از انواع روغن‌های درمانی شدت علائم و مشکلات ناشی از بیماری واریس راکم می‌کنند بااین‌حال باید در نظر داشت که اثر چنین روغن‌هایی موقتی و گذرا است. در واریس، دریچه‌های موجود در وریدها عملکرد خود را ازدست‌داده و قادر نیستند خون را به سمت قلب حرکت دهند. تجمع خون در پاها باعث متورم شدن وریدها در زیر پوست می‌شود. از جمله علت‌های زمینه‌ساز ایجاد رگ‌های واریسی موارد زیر است.

  • سابقه خانوادگی
  • بالارفتن سن
  • اضافه‌وزن و بارداری 

رگ‌های واریسی، به رنگ سبز، آبی یا بنفش تیره معمولاً در پا یا مچ پای افراد دیده می‌شوند. به‌غیر از مشکل زیبایی برای بعضی افراد، این رگ‌ها مشکلاتی مثل تورم پا، درد و سنگینی ایجاد می‌کنند. هدف طب مکمل این است که با استفاده از عصاره‌های طبیعی درد و ناراحتی‌های ناشی از این رگ‌ها را تسکین دهد. در ادامه به معرفی بهترین روغن‌ها برای درمان واریس می‌پردازیم.

درمان واریس با روغن های طبیعی

چه روغنی برای واریس خوب است؟

روغن‌های اساسی از مشتقات گیاهان از جمله گل، گیاهان دارویی و درختان تهیه می‌شوند. در طب مکمل معمولاً هنوز دستورالعمل مشخص و تأیید شده‌ای برای استفاده از روغن‌ها وجود ندارد. بهتر است قبل از تهیه آنها، حتماً نظر پزشک خود را جویا شوید. برخی از این روغن‌ها مانند روغن دانه انگور، اسطوخودوس یا بومادران ممکن است باعث کاهش یا کوچک‌تر شدن واریس یا رگ‌های عنکبوتی شوند. موارد زیر بهترین لیست روغن‌های طبیعی هستند که برای درمان سریع واریس پا مفید هستند.

مویرگ‌های عنکبوتی (Telangiectasias) رگ‌های ریزی هستند که به صورت شبکه تار عنکبوتی و بیشتر در ناحیه پا و ران‌ها نمایان می‌شوند.

درمان مویر‌گ‌های عنکبوتی

روغن برای واریس پا: اسطوخودوس

بو کردن اسطوخودوس درد را کم می‌کند، لاوندر یا اسطوخودوس باعث ترشح هورمون ضدافسردگی و ترکیبات شیمیایی ضد درد در مغز می‌شود که همه این ترکیبات برای کم‌کردن درد مؤثرند. روغن لاوندر یکی از محبوب‌ترین روغن‌های ضروری در سرتاسر دنیاست که دارای خواص آنتی‌اکسیدان، آرامش‌بخش، ضدمیکروبی و ضدافسردگی است. برای کوچک کردن ابعاد زخم در ناحیه قوزک روغن اسطوخودوس توصیه می‌شود و می‌توانید مستقیماً روی پوست بزنید و نیازی به رقیق کردن این روغن با روغن‌های دیگر نیست.

همچنین می‌توان این روغن را در وان حمام یا یک دستگاه بخور بریزید. می‌توان گفت روغن اسطوخودوس از بهترین روغن‌ها برای درمان واریس است.

روغن برای واریس پا: اسطوخودوس

درمان واریس با روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه آنتی‌اکسیدان قوی است. این روغن رگ‌های خونی را تقویت می‌کند و ظاهر رگ‌های واریسی پا در زیرپوست را بهبود می‌دهد. همچنین به علت خاصیت ضدالتهابی، روغن سیاه دانه برای واریس عنکبوتی نیز مؤثر است.

درمان واریس با روغن سیاه دانه

روغن سرو برای واریس

روغن سرو برای تسکین درد و علائمی مثل بی‌قراری پاها که به سندرم پای بی‌قرار شناخته می‌شود و گرفتگی عضلات خوب است و جریان خون در پاها را راحت می‌کند و همچنین برای رفع سلولیت ماساژ با این روغن توصیه شده است

روغن سرو برای واریس

به عفونت‌های باکتریایی در پوست سلولیت گفته می‌شود. سلولیت می‌تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم شود، از جمله قرمزی، گرم‌شدن پوست و تورمی که به‌سرعت گسترش می‌یابد.

علت ورم مچ پا همراه با درد

از دیگر روغن‌های گیاهی ضد واریس می‌توان موارد ذیل را نام برد:

روغن گل بی مرگ

خواص ضدالتهابی و خصوصیات مفید این گیاه برای گردش خون آن را به گزینه‌ای عالی برای درمان وریدهای واریسی تبدیل کرده است. روغن گل بی مرگ می‌تواند یک گزینه عالی برای تسکین بافت ملتهب و حتی پیشگیری از بروز وریدهای واریسی باشد.

روغن گل بی مرگ برای درمان واریس

روغن کندر برای درمان واریس

این مورد یک روغن ضروری عالی و التیام‌بخش است. روغن کندر به بهبود گردش خون و پیشگیری از تجمع خون در اندام‌های انتهایی کمک می‌کند.

روغن کندر برای درمان واریس

روغن مریم گلی

این روغن ضروری دارای رایحه گل بوده و برای درمان علائم یائسگی و سندرم پیش از قاعدگی یک گزینه عالی است. روغن مریم گلی در کاهش تورم وریدها و جلوگیری از تجمع یافتن خون نیز بسیار مناسب است.

روغن مریم گلی برای درمان واریس

روغن گل شمعدانی برای درمان واریس

این مورد یک روغن ضروری چند منظوره است که برای کمک به رشد مو ها نیز به کار گرفته می‌شود. روغن گل شمعدانی در درمان وریدهای واریسی مفید است.

روغن گل شمعدانی برای درمان واریس

روغن بابونه

ماساژ دادن این روغن بر روی پاها قبل از هنگام خواب می‌تواند به بهبود انقباض عروق خونی سالم و تسکین درد مخصوصاً دردهای ناشی از ایستادن طولانی‌مدت کمک کند.

روغن بابونه برای درد واریس

روغن گیاه بو مادران

روغن بومادران را روی رگ‌های واریسی به‌آرامی بزنید این کار باعث تسکین درد این رگ‌ها می‌شود از بو مادران روی محل کوفتگی و کبودی و زخم هم می‌توانید استفاده کنید.

روغن گیاه بو مادران برای درمان واریس

استفاده روغن سدر برای بهبود واریس

روغن سدر اغلب برای رفع گرفتگی عضلانی، عصبی و مرتبط با گردش خون استفاده می‌شود. از اعمال مستقیم روغن ضروری سدر بر روی پوست خودداری کرده و به‌جای آن، جهت اجتناب از تحریک پوست روغن سدر را با یک روغن دیگر مخلوط و روی پوست بزنید.

استفاده روغن سدر برای بهبود واریس

روغن مر برای درد واریس

گیاه مر به دلیل خاصیت ضدمیکروبی، ضدقارچی، محرک، ارتقادهنده سیستم ایمنی، بندآورنده خون و بهبوددهنده گردش خون مورداستفاده قرار می‌گیرد و با خواص ضدالتهابی خود در کاهش تورم و درد واریس مؤثر است.

روغن مر برای درد واریس

روغن مرزنجوش برای درمان واریس

مرزنجوش دارای خواص مفید متعددی است که یکی از آن‌ها ضدالتهاب قوی است. ازآنجایی‌که روغن ضروری مرزنجوش قوی بوده و می‌تواند سبب تحریک پوست شود باید از تماس مستقیم آن با پوست خودداری کرده و آن را با یک روغن دیگر مثل روغن زیتون رقیق کرد.

روغن مرزنجوش برای درمان واریس

معرفی بهترین روغن‌ها برای خون‌رسانی

 روغن زیتون برای واریس

برای خون‌رسانی بهتر به پاها و کم‌کردن درد پاها ماساژ پاها با روغن زیتون از قدیم توصیه شده است. برای استفاده از روغن زیتون می‌توانید مقادیری مساوی از روغن و ویتامین E را با یکدیگر ترکیب کرده و وریدهای واریسی را به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. این کار را دو بار در روز به مدت دو ماه انجام دهید.

روغن زیتون برای درمان واریس

روغن کرچک برای درمان واریس

ماساژ روزانه پاها با روغن کرچک با خون‌رسانی به پاها را بهبود داده و احتمال لخته شدن خون را کم می‌کند. به همین دلیل به‌عنوان روغن ضد واریس توصیه می‌شود.

روغن کرچک برای درمان واریس

روغن رزماری برای درمان واریس

رزماری برای خون‌رسانی بهتر توصیه می‌شود. البته بیشترین خاصیت این گیاه در تقویت حافظه است اما با کم‌کردن التهاب به تسکین درد ساق پا در واریس کمک می‌کند.

روغن رزماری برای درمان واریس

روغن زنجبیل

زنجبیل ریشه گیاهی است که برای بهبود گردش خون می‌توان از آن به‌صورت خوراکی و یا به‌صورت روغن برای ماساژ ملایم پاها استفاده کرد. این روغن باعث ایجاد حس گرمای مطلوب در پاها می‌شود. زنجبیل حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که در دفع مواد زائد و کاهش التهاب به بدن کمک می‌کند. معمولاً برای پاهای متورم یا برای درد عضلانی استفاده می‌شود.

روغن زنجبیل برای درمان واریس

روغن علف لیمو

ازآنجایی‌که این روغن گردش خون را تقویت می‌کند، یک گزینه عالی برای درمان وریدهای متورم و برجسته است. علاوه‌برآن، روغن علف لیمو در پیشگیری از تجمع خون نیز مفید است.

روغن علف لیمو برای درمان واریس

روغن لیمو

روغن این میوه خواص مفید بسیاری دارد. اعمال این روغن بر روی پوست نه‌تنها گردش خون را بهبود می‌دهد بلکه دیواره عروق خونی را نیز منقبض می‌کند.

روغن لیمو برای درمان واریس

اقدامات قبل از درمان واریس پا با روغن

در صورت تمایل به استفاده از روغن برای درمان سریع واریس، اقدامات احتیاطی وجود دارند که باید رعایت شوند. این روغن‌ها را نباید به‌صورت خوراکی مصرف کرد زیرا می‌توانند به حالت تهوع و استفراغ منجر شوند.

قبل از استفاده از روغن‌ها ممکن است لازم باشد تا آن‌ها را با روغنی دیگر رقیق کرد.

از جمله روغن‌هایی که برای رقیق کردن می‌توان نام برد:

  • روغن بادام شیرین
  • روغن زیتون
  • روغن نارگیل
  •  جوجوبا

استفاده از روغن خالص و رقیق نشده توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند به التهاب و تحریک پوستی منجر شود. در هنگام استفاده از یک روغن جدید، یک قطره از آن را بر روی پوست بازو یا سینه خود امتحان کنید تا از نداشتن واکنش حساسیتی به آن مطمئن شوید.

اگر باردار هستید نباید خودسرانه از روغن‌ها استفاده کنید و بایستی قبل استفاده از این روش درمانی نظر دکتر خود رادر مورد روغن مدنظر جویا شوید.

اقدامات قبل از درمان واریس پا با روغن

استفاده از روغن برای درمان واریس

به‌کارگیری ایمن و صحیح روغن‌های ضروری جهت درمان وریدهای واریسی ضروری است. در زیر چند روش برای استفاده از این روغن‌های طبیعی بیان شده است:

کمپرس سرد یا گرم

یک پارچه را در ظرفی حاوی آب و ۵ قطره روغن گیاهی قرار دهید. سپس درحالی‌که پاهای خود را بالا نگه داشته‌اید کمپرس را به مدت ۱۵ دقیقه بر نواحی موردنظر قرار دهید.

ماساژ با روغن برای واریس

ماساژ دادن پاها به‌وسیله روغن‌های ضروری سبب کاهش موقتی علائم واریس شده و جایگزینی برای مراقبت پزشکی نیستند. لازم است پیش از استفاده روغن‌های ضروری با روغن‌های دیگر مخلوط و بعد استفاده شوند. از جمله روغن‌های مورداستفاده برای مخلوط کردن روغن‌های قوی قبل از ماساژ دادن می‌توان به روغن بادام شیرین، زیتون و نارگیل اشاره کرد.

حمام

حداکثر ۸ قطره از روغن ضروری را در یک روغن حامل انتخابی ترکیب کرده و سپس آن را به آب درون وان حمام اضافه کنید. بسیاری از افرادی که از وریدهای واریسی رنج می‌برند روش‌های جایگزین را جهت درمان این شرایط دنبال می‌کنند.

ماساژ واریس در درمان واریس موثر است؟ با چند جلسه ماساژ، واریس پا درمان می‌شود؟ این روش برای کدام بیماران کاربرد دارد؟

ماساژ با روغن برای واریس

درمان سریع واریس به تجویز متخصص واریس پا

اگر به دنبال درمان رگ‌های واریسی هستید، بهتر است با یک متخصص واریس پا مشاوره کنید. خوشبختانه، برای واریس گزینه‌های غیر جراحی متفاوتی پیش روی بیماران است که در کلینیک انجام می شود و نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارد.

لیزردرمانی واریس

یکی از این گزینه‌ها ابلیشن با لیزر است. در این تکنیک، یک کاتتر (لوله‌ای باریک) به درون ورید آسیب‌دیده وارد شده و سپس به آن حرارت می‌دهد تا بسته شود.

اسکلروتراپی

گزینه دیگر اسکلروتراپی است که شامل تزریق یک دارو (اسکلرانت) به درون ورید می‌شود. این دارو به یک فوم تبدیل شده که در نهایت ورید را می‌بندد. میکرو اسکلروتراپی برای رگ‌های تار عنکبوتی پا است البته از اسکلروتراپی با هدایت سونوگرافی برای بستن شاخه‌های منشعب و متصل به وریدهای بزرگ هم استفاده می‌شود.

اسکلروتراپی

درمان خانگی واریس پا

در کنار روش‌های پزشکی و جراحی برای مداوای وریدهای واریسی وجود دارند، راه‌های درمان خانگی نیز می‌تواند جهت کاهش ناراحتی این وریدها استفاده شود. بدین منظور می‌توانید مقاله‌ی درمان خانگی واریس پا را مشاهده کنید. استفاده از این روش‌ها در کنار ورزش‌های مناسب واریس و توصیه‌های پیشگیرانه برای کاهش شدت علائم واریس مؤثر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. سعید حاجی زاده می گوید

    روش درمان آسان رگ عنکبوتی

  2. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

    روش آسان درمان روش اسکلروتراپی و لیزر عروق عنکبوتی است . متاسفانه داروی خوراکی یا کرم برای این رگها وجود ندارد و جوابدهی روشهای خانگی هنوز تایید نشده است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.