مشاغل عامل بروز واریس شناخته شدند

اگر می‌خواهید بدانید که مشاغل عامل بروز واریس شامل چه مواردی هستند و آیا شغل شما نیز در طولانی‌مدت باعث ایجاد واریس می‌شود یا خیر، با ما تا انتهای متن همراه باشید. اگر مجبور هستید که بیش از ۴ ساعت در روز بایستید و یا زمان طولانی بر روی صندلی باشید، باید بدانید که شما در معرض ابتلا به واریس هستید.

درحقیقت زمانی که شما برای چند ساعت بدون تحرک باشید، خون در رگ‌های وریدی پا جمع شده و درنتیجه فشار در این ناحیه افزایش و احتمال بروز واریس نیز بیشتر خواهد شد. در ادامه به شما خواهیم گفت که بدون اینکه کارتان را از دست بدهید، برای جلوگیری از واریس باید چه تغییراتی را در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید.

کدام مشاغل عامل بروز واریس هستند؟

اگر شما در زمان کار مجبور به ایستادن بی‌حرکت یا نشستن طولانی هستید، به‌احتمال زیاد شغل شما یکی از مشاغل پرخطر برای بروز بیماری واریس است. در این بخش به تعدادی از این شغل‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • معلم‌ها: دبیر، استاد و معلم‌ها معمولاً ساعات زیادی از روز را به صورت ایستاده و یا نشسته سپری می‌کنند که این موضوع باعث ایجاد واریس در پا خواهد شد؛ بنابراین ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که با قدم زدن در کلاس، حیاط مدرسه و… این ریسک را کاهش دهید.
  • کادر درمان: بهیار، پرسنل اتاق عمل و پرستارها مجبور هستند برای مدت طولانی بایستند که این موضوع در زمان شیفت‌های طولانی، احتمال بروز واریس پا را افزایش می‌دهد.

درمان واریس پا به روش‌های مختلفی مانند فلبکتومی، اسکلروتراپی و لیزر اندوواسکولار انجام می‌گیرد در میان این روش‌ها درمان خانگی جایگاه ویژه‌ای در کنترل علائم بیماری دارد.

شغل های پشت میز نشینی
  • آرایشگران: افرادی که در زمینه زیبایی و آرایشگری فعالیت می‌کنند، باید برای زمان طولانی در حالتی نامناسب باشند و اگر کفش آن‌ها نیز راحت نباشد، احتمال تشدید واریس در پاها وجود خواهد داشت.
  • نانوایان و نیروهای ساختمانی: کارگران ساختمانی به دلیل حمل بار با وزن سنگین و نانوایان به دلیل ایستادن طولانی مدت در گروه مشاغلی هستند که خطر بروز واریس در آن‌ها وجود دارد.
  • پرسنل داروخانه و فروشندگان: این مشاغل معمولاً تحرک کمی در هنگام کار دارند و اگر دچار اضافه‌وزن بالا باشند و یا سیگار بکشند نیز ریسک بروز واریس در آن‌ها بیشتر خواهد شد.
  • خانه‌دارها، آشپزها و خیاط‌ها: اگر عادت دارید که برای چند ساعت برای شستن ظرف‌ها و یا آشپزی بدون تحرک بایستید و یا ساعت‌ها برای دوخت یک لباس بر روی صندلی نشسته‌اید، احتمال بروز واریس در پا را فراموش نکنید.
  • خلبان، رانندگان، کادر پرواز: افرادی که در سیستم حمل‌ونقل عمومی فعالیت می‌کنند، مجبور هستند که ساعاتی از روز را بدون تحرک باشند و به همین دلیل ممکن است در معرض واریس قرار بگیرند.
پلیس نظامی و واریس پا

لخته شدن خون در رگ‌های عمقی اصلی را اصطلاحاً ترومبوز ورید عمقی یا به‌اختصار DVT می‌گویند. وقتی توده‌ای از خون در یک جا گیر کند، کم، کم از حالت مایع به جامد تبدیل و لخته به وجود می‌آید.

درمان قطعی لخته خون

چه راه‌هایی برای پیشگیری از بروز واریس در مشاغل پرخطر وجود دارد؟

اگر شما در یکی از مشاغل عامل بروز واریس فعالیت می‌کنید، نگران نباشید. شما می‌توانید با انجام چند کار از بروز واریس و تورم رگ‌های وریدی جلوگیری کنید:

  • تحرک را فراموش نکنید و در زمان کار سعی کنید که وضعیت خود را به طور مرتب تغییر دهید. به‌عنوان‌مثال اگر نشسته‌اید، چند دقیقه بایستید و حرکات کششی انجام دهید و یا اگر ایستاده‌اید، چند لحظه بنشینید و استراحت کنید.
  • برای جلوگیری از بروز واریس باید سیگار کشیدن را فراموش کنید.
  • اگر شیفت‌های طولانی دارید، بهتر است از جوراب واریس استفاده کنید.
  • حتماً کفش‌هایی را انتخاب کنید که پاها در آن راحت باشد.
  • اگر دچار اضافه‌وزن هستید، حتماً با پزشک صحبت کنید و با داشتن یک برنامه غذایی استاندارد، وزن خود را کاهش دهید.
  • لباس‌های راحتی را برای کار تهیه کنید.

بسیاری از افراد از اینکه تا چه اندازه وزن بالا می‌تواند وضعیت وریدهای آنها را متأثر کند آگاه نیستند. توجه به کاهش وزن می‌تواند یکی از روش‌های درمان واریس پا باشد.

ارتباط افزایش وزن با ابتلا به واریس

آیا درمان واریس نیاز به مرخصی یا تغییر شغل دارد؟

برخی از افراد بعد از اینکه متوجه می‌شوند که شغل آن‌ها باعث بروز واریس می‌شود، به رها کردن شغل و یا مرخصی فکر می‌کنند. اما باید گفت که خوشبختانه اگر در زمان درست و به‌موقع رگ‌های واریسی تشخیص و زیر نظر یک پزشک متخصص و باتجربه درمان شوند، مشکل و خطری برای شما و موقعیت شغلیتان نخواهد داشت و بدون نیاز به استراحت یا مرخصی، می‌توانید بعد از انجام روش‌های درمانی و با استفاده از جوراب واریس به سرکار بروید.

همچنین اگر سعی کنید که در هنگام انجام کار، تحرک داشته و ثابت نباشید، می‌توانید بدون نگرانی از بروز واریس در شغل خود بمانید.

ایجاد زخم های وریدی

از کجا بفهمیم واریس داریم؟ امروزه تشخیص واریس با روش‌های دقیق و به روز امکان‌پذیر است.

معافیت پزشکی واریس برای سربازی چگونه است؟

اگر شما دچار واریس هستید و می‌خواهید بدانید که سازمان نظام وظیفه و گزینش نیروهای مسلح با آن چگونه برخورد می‌کند، باید گفت که این بیماری از جمله معافیت‌های پزشکی بیماری گوارشی و جراحی عمومی است. واریس اگر به‌صورت شدید و با عوارض جدی همراه باشد، از نوع معافیت دائم و اگر به‌صورت خفیف باشد، معافیت از خدمات رزمی خواهد بود.

البته بهتر است پیش از اقدام برای معافیت پزشکی و مراجعه به پزشک‌های معاینه‌کننده، ابتدا لیست بیماری‌ها و دفترچه راهنما را مطالعه کنید. اما اگر می‌خواهید به نیروهای مسلح بپیوندید و دچار واریس هستید، می‌توانید بعد از درمان آن و رفع کامل واریس اقدام کنید تا مشکلی برای استخدام و گزینش شما وجود نداشته باشد.

جمع‌بندی مشاغل عامل بروز واریس

در این متن به بررسی مشاغل عامل بروز واریس و علت ایجاد این بیماری در افراد پرداختیم و همچنین درباره راه‌های پیشگیری واریس صحبت کردیم و درنهایت نگرانی‌هایی که برای معافیت پزشکی، از دست دادن شغل و… وجود دارد را بررسی کردیم؛ بنابراین اکنون شما می‌دانید که چرا تحرک و داشتن فعالیت بدنی در طول روز اهمیت دارد و چرا باید بعد از مشاهده واریس به‌سرعت به پزشک متخصص واریس مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
10 نظرات
  1. رضا پیش اهنگ می گوید

    باسلام من واریس پشت پا دارم وکارم سرپاییه چه کار کنم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام و وقت بخیر، اگر صرفا در اين حد است و مشكل خاصي مثل درد و یا گرفتگی عضله نداريد فقط جوراب واريس بپوشيد( کلاس یک و زیر زانو) .

  2. محبوبه می گوید

    با سلام اقای دکتر
    من 37 سال سن دارم و مدت 3 ماهه روزانه حدود 12-15 ساعت روی صندلی نشستم و چند روزه عبور جریان خون از رگ و ضربان را روی ران پای راستم حس میکنم که با تغییرحالت هم رفع نمی شود و موقع چک کردن پا متوجه رگه های قرمز رنگ پراکنده در قسمت داخلی ران پایم شدم که درد و سوزشی ندارد و با ایستادن مشخص تر شده و با دراز کشیدن کمرنگ می شود، بسیار نگران شدم، آیا واریس است؟ و آیا تحرک و پیاده روی رفع می شود یا نیاز به پیگیری و درمان خاصی دارد؟ممنونم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      لطفا در واتس اپ 09365066105پیام ارسال کنید که کامل و دقیق تر شمارا راهنمایی کنیم .

  3. محمد می گوید

    سلام اقای دکتر
    من شغلم اریشگریه سنمم زیاد نیست 19 سالمه
    تعدادی رگ در مچ پام بصورت رنگ بنفش و قرمز هست ولی باد نکرده ک زیاد وایمیستم شروع ب سوزش میکنه و ب بالا دوقولو پام شروع ب درد کردن میفته و پشت زانو پامم میسوزه هنگام خوابم فقط پایه راستم احساس خستگی و درد میکنم و خارش پوستم دارم و بالیه باسنم سمت چپ کمرم درد میگیره خواستم ببینم علائم واریسه

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      ایستادن زیاد و کم تحرکی یکی از عواملی است که در شغل شما باعث فشار بر عروق پا و ایجاد این دردها باشد
      توصیه میکنم تحرک داشته باشید ورزش کنید بیشتر مایعات مصرف کنید و مواقعی که کار زیاد دارید جوراب واریس پیشگیری بپوشید
      در صورت بهتر نشدن احتیاطا برای ویزیت وبررسی دقیق حضورا تشریف بیاورید

  4. محمد امین عسگری می گوید

    سلام دکتر من میخواستم مثل شما دکتر شوم اگر ممکن است کمکم کنید تا به آرزویم برسم

    باتشک

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام / خوب درس بخوانید مهم اینست که هر شغلی داشته باشید بهترین خدمت را به جامعه ارائه دهید و الا نام شغلها مهم نیست . در هر حال امیدوارم به آرزویتان برسید . داشتن هدف، برنامه ریزی، تلاش پی در پی همگی و بدون وقفه ، دنبال کردن برنامه تحصیلی تحت نظر افرادی که به شما در داشتن برنامه درسی مناسب کمک کنند همگی به شما کمک خواهد کرد

  5. علی می گوید

    سلام وقتتون بخیر بنده واریس شدید دارم و در بیمارستان ناجا هم با سونوگرافی داپلر این قضیه تایید شد…بنده درد بسیاری در ساق پا در هنگام استراحت احساس میکنم و همچنین جهش پا دارم در هنگام خواب آیا امکان معافیت دائم بنده وجود دارد؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      امکان معافیت به خاطر واریس کم هست چون واریس معمولا درمان می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.