رابطه واریس و فشار خون بالا چیست؟

“رگ‌های واریسی بیشتر از آنکه برای سلامتی ضرر داشته باشند، مشکل زیبایی محسوب می‌شوند”. این یک برداشت عمومی از واریس است درحالی‌که مشکلات وریدی از جمله واریس درصورتی‌که درمان نشود می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی شود. در این مقاله رابطه واریس و فشارخون را بررسی می‌کنیم.

آیا فشارخون بالا ممکن است به‌خاطر واریس باشد؟

شاید پاسخ این سؤال شما را متعجب کند که جواب مثبت است. در برخی موارد واریس باعث بالارفتن فشارخون می‌شود. برای اینکه مشخص شود در چه مواردی واریس فشارخون را بالا می‌برد، چند سؤال را پاسخ می‌دهیم تا ارتباط واریس و فشارخون بالا بهتر مشخص شوند.

رگ‌های واریسی چیست؟

رگ‌های واریسی وریدهای مسئول انتقال خون به سمت قلب هستند که دچار اختلال شده‌اند و به‌صورت پیچ‌خورده و برجسته معمولاً در پاها رویت می‌شوند. واریس می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن بروز کند اما به‌واسطه نیروی جاذبه زمین و فشار کار بیشتر در وریدهای پا محتمل‌تر است.

ارتباط بین فشارخون بالا و داشتن رگ‌های واریسی در برخی مطالعات دیده شده اما محققین هنوز به‌درستی از چگونگی این ارتباط مطلع نیستند. سیستم گردش خون در بدن وظیفه پمپ خون در بدن را به عهده دارد.

نارسایی در هر جزء این سیستم، سایر بخش‌های این سیستم را برای جبران ناکارآمدی پیش‌آمده به فعالیت بیشتر وامی‌دارد. اختلال در عملکرد وریدها به دلیل نارسایی دریچه‌های لانه‌کبوتری باعث بروز فشارخون بالای وریدی در پاها می‌شود. عدم درمان رگ‌های واریسی پا، با پرفشاری خون پیوسته در وریدهای پا، تضعیف وریدها و تشدید واریس همراه است.

اگر به هر علتی برگشت خون با اختلال مواجه شود، خون در وریدها به عقب برگردد، جمع شده، به‌مرور سیاهرگ‌ها گشاد و به‌صورت رگ‌های پیچ‌خورده، برجسته و گره‌دار درمی‌آیند و دچار نارسائی می‌شوند.

علت واریس در جوانی

عوارض واریس

علت واریس و فشارخون بالا

بعضی ریسک فاکتورهای فشارخون بالا و واریس یکسان هستند که از جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱. بالاتر رفتن سن

هرچه سن بالا می‌رود احتمال بروز فشارخون بالا و واریس هم بیشتر می‌شود. آقایان در حول‌وحوش سن 45 سالگی و خانم‌ها در حدود 65 سالگی بیشتر دچار فشارخون بالا می‌شوند. به‌علاوه وریدها هم با بالارفتن سن نارسا شده و واریس بروز می‌کند.

۲. چاقی و بالا رفتن وزن

به‌عنوان یک عامل بالقوه در ایجاد واریس و بالابردن فشارخون شناخته می‌شود. وزن بالا حجم خون در گردش را بیشتر می‌کند و مستلزم فشار بیشتر برای جریان خون در سیستم قلب و عروق است. همچنین وزن بالا باعث تحت‌فشار قرار گرفتن وریدهای پا و در نهایت واریس می‌شود.

۳. سبک زندگی بی تحرک

نشستن‌های طولانی و ورزش نکردن از دیگر وجوه تشابه بین بیماران واریسی و فشارخونی است. در افراد با فعالیت بدنی کم، ضربان قلب به نظر می‌رسد بالاتر از افراد با تحرک متوسط است. از طرفی بی‌تحرکی باعث چاقی است و به‌خوبی ارتباط چاقی و واریس و فشارخون بالا را مشخص می‌کند.

همه بیماران مبتلا به فشارخون یا یکی از اعضای خانواده آنها، نیاز است یاد بگیرند چگونه فشارخون اندازه‌گیری می‌شود.

خواندن فشار خون

رگ واریسی ، ورید طبیعی

سؤالات شایع بیماران

من فشارخون بالا دارم، آیا واریس من به‌خاطر فشارخون بالا به وجود آمده است؟

در اغلب موارد واریس یک مشکل ارثی است. همه مبتلایان به فشارخون، واریس نمی‌گیرند ولی واریس به‌عنوان یک علامت در بیماران فشارخونی شناخته می‌شود.

واریس در زنان بیشتر از مردان است که تغییرات هورمونی در یائسگی، بارداری و استفاده از قرص‌های ضدبارداری را می‌توان عاملی مؤثر در این تفاوت معرفی کرد. از طرفی باوجوداینکه فشارخون بالا در مردان بیشتر از زنان است اما در خانم‌ها در دوره‌هایی که نوسانات هورمونی بروز می‌کند ریسک ابتلا به فشارخون بالا به نحو چشمگیری بالا می‌رود. پس تغییرات هورمونی هم به‌صورت مشترک باعث فشارخون بالا و واریس در بانوان می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
8 نظرات
  1. Val می گوید

    سلام آقای دکتر، مادرم ۸۳ سال سن دارند و داروهایی که روزانه مصرف می کنند به شرح زیر است: کاپتوپریل ۵۰ سه عدد، کلسیم ۲۰۰۰ میلی گرم، فلوکستین یک عدد، منتورال ۵۰ دو عدد، آسپیرین ۸۰ یک عدد، آتورواستاتین ۴۰ یک عدد، هیدروکلروتیازید نصف قرص. دکتر وی کاردیلول ۲۵/۶ را جایگزین کرده است، اما فراموش کردیم که جایگزین کدام دارو یا داروها کرده است. دکتر وی را نیز پیاد نمی کنیم که از ایشان بپرسیم. جنابعالی چه توصیه ای دارید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      كارديلول جايگزين متورال شده است.

  2. علی می گوید

    سلام و عرض ادب
    بنده علی ۳۹ساله هستم الان حدود۴ساله فشارخون عادی روزمره من ۱۴روی ۹است و گاهی مینیموم فشارم به ۱۰هم میرسه
    در پاهام هم واریس ریز بود ولی در حال حاضر زیاد شده و البته پشت پای راستم از بچگی یک پیچیدگی رگ بزرگ بود
    الان سوزش واریس هام زیاد شده و برجستگی ها هم زیاد شده
    بابت فشارخون تست اکو قلب دادم مشکلی نداشت
    آزمایش خون هم دادم چربی و قند ندارم فقط تریگلیسیریتم پایین است
    دکترها میگن عادیه
    میخواستم نظر شما را بدونم
    مشکل خاصی ندارم ولی لب هام همیشه سیاه رنگ است ولی از لحاظ جسمی مشکلی ندارم و اهل هیچ سیگار و غیره هم نیستم
    ممنون میشم جواب بدید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      لام وقت شما بخیر

      لطفا از ظاهر رگ هایی که میفرمایید اینجا یا در واتس اپ 09351802288برای ما عکس ارسال کنید که شمارا بهتر راهنمایی کنیم .

  3. سهیلا می گوید

    درودوعرض ادب من ۳۵سالمه خانم هستم مدت یکسال دردهایی مثل فرورفتن چیزتیزی درقلبم روحس میکردم وچون مشکلات زیادی درزندگیم بودهم پسرمریض هم دختری که واقعانیازبه توجه داشت وارهمسرم هم جداشده بودم وچون معلم مقطع ابتدایی هستم وسرکلاس بایدصبرزیادی داشتم این مشکل روکه اواخربه روزی چندبارهم رسیده بودپای مشکلات عصبی گذاشتم وپیگیرنشدم الان یکسال بعدش دردهایی که بعضی اوقات به یک ربع هم میرسیددر قسمت چپ سینه داشتم الان چندین مرتبه میشه که دست وپاهام ومخصوصاناخن های شون کبودمیشه ونفسم میره تابعضی اوقات تاده دقیقه به زورنفس میکشم که نفسم دوباره بیاددکترپریروزدیگه حالم خیلی بدشدبادخترم رفتم بیمارستان اماتشخیص دکترعمومی هیستریک بودوباخواب وآوروآرام بخش بهترشدم واومدم خونه اماهمش نگرانم که نکنه مشکلم جدی ترباشه لطفاراهنماییم کنیدعکس نوارقلب وآزمایشمم اگه شدمیفرستم ممنون ازلطفتون

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت بخیر

      بعيد است قلبي باشد
      اما احتیاطا حضوري با متخصص قلب مشورت كنيد

  4. حیدرزاده می گوید

    هفته پیش مادرم فشارش رفته بود نفسش تنگ شده بود و به سختی نفس میکشید بعد چند دقیقه خوب شد اما از اون به بعد از زیر زانو به پایین هردوپا غیر عادی است و حالت بی حسی و درد دارند دیروز آمپول ویتامین D زدند کمی بهتر شدن اما امروز میگن درد نداره ولی سر هست، چه باید کرد؟ مشکل از کجاست؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      نیاز هست توسط یک متخصص قلب وعروق معاینه شوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.