واریس مچ پا | علت و درمان واریس مچ پا و کف پا

واریس مچ پا از شکایت‌های رایج بیماران است. مچ پا در معرض دید است و هرگونه واریس مویرگ‌های عنکبوتی و یا واریس طنابی در این قسمت می‌تواند باعث کاهش اعتمادبه‌نفس بیمار شود. در این مطلب به بررسی علت‌های واریس مچ پا و راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

خیر– رگ‌های ریز دور مچ پا نمی‌توانند باعث بروز درد شوند؛  این رگ‌ها در نتیجه فشار در ناحیه مچ پا ایجاد می‌شوند. رگ‌های اطاف مچ پا معمولا به علت وزن بالا یا ایستادن طولانی بوجود می‌آیند. عمده موارد درد پاشنه در نتیجه آسیب التهابی و پارگی تاندون آشیل پیش می‌آید.

درمان واریس با بهبود گردش خون به کاهش ورم ناحیه قوزک کمک می‌کند اما اگر ورم حالت مزمن پیدا کرده باشد و چند سالی است که ورم و تغییرات دیگر بوجود آمده بعید است که درمان واریس پا بتواند کاملا مسئله ورم مچ پا را برطرف کند.

علت خارش شدید پا

آخرین سؤالی که در مورد واریس در مچ پا از دکتر اقدسی در 27 شهریور ماه 99 پرسیده شده است:

آقای دکتر مچ پایم آن‌قدر خارش دارد که گاهی کنترل خود را از دست می‌دهم و آن‌قدر به خارش ادامه می‌دهم که خونریزی می‌کند.
البته از زانو به پایین کلاً خارش دارد ولی مچ پا خیلی کلافه‌ام کرده است.

از شایع‌ترین علت خارش ساق پا می‌تواند به خشکی پوست یا اگزما و حتی نیش حشرات اشاره کرد. اما به طور کلی، خارش ساق پاها می‌تواند یک احساس ناراحت کننده باشد و شدت آن از خفیف تا غیر قابل تحمل است. این می‌تواند علامتی از یک بیماری زمینه‌ای باشد، اما اغلب، علت آن جدی نیست.

خارش ساق پا می‌تواند به اندازه خشکی پوست جزئی باشد، یا می‌تواند علامت هشداردهنده بیماری مانند دیابت باشد. خارش یکی از عوارض واریس است.
در مراحل اولیه بیماری پیشگیری مؤثر است ولی در این مرحله پیشرفته از بیماری بایستی درمان قطعی واریس انجام شود.
دکتر اقدسی: موقع ایستادن بیشترین فشار روی مچ پاها است بیشترین عوارض واریس هم روی مچ پاها خواهد بود.
خارش یکی از عوارض واریس است.
در مراحل اولیه بیماری پیشگیری مؤثر است ولی در این مرحله پیشرفته از بیماری بایستی درمان قطعی واریس انجام شود.

واریس مچ پا

علت واریس مچ پا چیست؟

هرجایی که فشار و سنگینی بیشتر باشد احتمال بروز بیماری واریس بیشتر است. واریس مقعدی در افرادی ایجاد می‌شود که یبوست داشته‌اند. واریس مچ پا هم در کسانی ایجاد می‌شود که زیاد سرپا می‌ایستند یا طولانی‌مدت می‌نشیند، وزن بالا دارند… آیا کف پا هم می‌تواند دچار واریس شود؟

واریس کف پا

سیاهرگ های کف پا مانند سایر عروق می‌توانند دچار اتساع و پیچ خوردگی و در نهایت واریس شوند.
واریس کف پا خیلی شایع نیست اما در بعضی از افراد دیده می‌شود که می‌تواند در تحرک اختلال ایجاد کند و باعث ایجاد حس ناخوشایند حین راه رفتن می‌شود.

عکس واریس کف پا
واریس مچ پا و روی پا

برای جواب‌دهی بهتر و حفظ نتیجه درمان واریس مچ پا لازم است در ابتدا واریس مچ پا علت‌یابی شود. علل مختلفی می‌توانند باعث بروز شبکه مویرگ‌های ناحیه مچ پا شوند.

انواع واریس مچ پا

۱. واریس عمقی و ریشه‌دار

در بررسی انجام شده رگ‌های آبی بنفش و تغییرات پوستی در مچ پا نشانه‌ای از واریس عمقی شناخته شده‌اند. وقتی وریدها عملکرد خود در بازگرداندن خون به قلب را به‌خوبی نمی‌توانند انجام دهند و اختلال در دریچه‌های جدار رگ‌ها باعث برگشت خون به عقب و جمع‌شدن خون در وریدهای پا می‌شود.

در این حالت ممکن است علائمی هم در مچ پا بروز کند. ورم مچ پا، لک‌های پوستی، نازک و شکننده شدن پوست در مچ پا از علایم هشداردهنده برای واریس مچ پاست. در واریس‌های پیشرفته شاهد تغییرات دیگر در مچ مثل خارش پوست، نازک شدن پوست و شکنندگی پوست هستیم. زخم‌های وریدی و زخم واریس معمولاً در ناحیه مچ پا بروز می‌کند.

۲. واریس سطحی

معمولاً رگ‌های شبکه‌ای قرمز، قرمز – بنفش غالباً نشانه واریس خفیف هستند. این نوع رگ‌ها متداول هستند و به علل مختلفی بروز می‌کنند.

لکه‌های تیره مچ پا بخصوص در مردان و تغییر رنگ پوست پا یکی از مواردی است که بیماران و همراهان‌شان درمورد آن سؤالات بسیاری می‌پرسند.

علت لکه‌های قهوه‌ای روی پوست پا 

رگ های واریسی

علل ایجاد واریس مچ پا

1.  سندرم پس از لخته

در بسیاری از افراد با سابقه لخته خون در پا واریس مچ پا دیده می‌شود.

2. وزن بالا

اضافه‌ وزن و چاقی می‌تواند عاملی برای شروع واریس مچ پا باشد.

3. کفش نامناسب

کفش نامناسب و کف پای صاف به‌خاطر بدشکلی در ایستادن می‌تواند باعث ایجاد این رگ‌ها در قسمت مچ پا شود.

4. شغل بی تحرک

مشاغلی که باعث نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت می‌شود.

۵. ژنتیک و سابقه فامیلی

علت واریس مچ پا

امروزه درمان واریس پا بدون نیاز به جراحی و با روش‌های مدرن برای بیماران ممکن است. این روش‌ها علائم و نشانه‌های واریس را به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌دهند.

درمان واریس پا 

علائم واریس مچ پا چیست؟

قرمزی، تیره شدن پوست مچ پا، نازکی پوست، حتی در موارد شدید خونریزی از یک نقطه معمولاً در مچ پا همگی از علائم واریس مچ پا هستند. اینطور به نظر می‌آید که علائم بسته به‌شدت واریس در افراد مختلف متفاوت است و طیف گسترده‌ای شامل بر رگ‌های بسیار نازک قرمز، بنفش تا زخم وریدی در درجات مختلف واریس در ناحیه قوزک پا دیده می‌شوند.

علایمی که بیماران به آن اشاره می‌کنند عبارت‌اند از:

علائم واریس مچ پا

ورم پا یا همان ادم یا خیز، در اثر جمع‌شدن مایع در بدن ایجاد می‌شود. این عارضه ممکن است کاملاً طبیعی باشد؛ گاهی بادکردن پاها نشان‌ی بیماری‌هایی مانند نارسایی احتقانی قلب است.

درمان سریع ورم پا

درمان واریس مچ پا

۱. روش اسکلروتراپی

برای رگ‌های واریسی قرمز و بنفش مچ پا درصورتی‌که در معاینه و بررسی با سونوگرافی مشکل عمقی دیده نشود از اسکلروتراپی استفاده می‌شود.

۲. روش لیزر درون‌رگی یا روش رادیو فرکانسی

گاهی علی‌رغم اینکه مشکل تنها در مچ پا رویت می‌شود اما واریس ریشه‌دار است. معمولاً واریس مچ پا شدید به علت نارسایی در ورید صافن کوچک یا رگ‌های پرفوران ناحیه ساق پا بروز می‌کند.

درمان واریس عمقی با روش لیزر درون رگی یا رادیوفرکوئنسی علاوه بر کمک به بهبود ظاهر این رگ‌ها احساس سنگینی و خستگی در پاها با مشکلات عمقی را نیز برطرف می‌کند و راهکار مناسبی برای درمان واریس مچ پا است.

۳. روش فلبکتومی

به علت وجود شبکه عصبی و رگ‌های نزدیک پوست در ناحیه مچ در انجام فلبکتومی در این ناحیه نیاز به احتیاط بیشتری هست.

درمان واریس با روش رادیو فرکانسی یکی از تکنولوژی‌های مدرن در درمان واریس پا است. استفاده از روش‌های نوین درمان واریس پا نسبت به عمل جراحی نتیجه بهتری داشته است و از عوارض کمتری برخوردار است.

فیلم درمان واریس پا به روش رادیوفرکوونسی

فلبکتومی

۴. روش لیزر سطحی

برای پاک‌کردن شبکه مویرگ‌های قرمز بدون مشکل عمقی و عروق سطحی بسیار نازک می‌توان از روش لیزر واریس کمک گرفت.

۵. جوراب واریس

استفاده روزانه از جوراب واریس زیر زانو برای افرادی که شغل پشت میز نشینی دارند و بی‌‌تحرک‌اند علاوه بر کم کردن حس خستگی و سنگینی پا می‌تواند جلوی زیادتر شدن رگ‌های مچ پا را هم بگیرد. در اصل جوراب یک اقدام مراقبتی است.

واریس مچ پا

رگ‌های واریسی و علائم آن شامل درد و سنگینی پاها برای بیماران بسیار آزاردهنده است. ازاین‌رو بیماران به دنبال روش‌های قطعی برای درمان بیماری واریس و پزشک متخصص هستند.

بهترین دکتر واریس

سؤال از دکتر اقدسی 

آقایی 60 ساله با وزن 108 کیلو (دچار چاقی)، مبتلا به دیابت نوع 2 و ورم مچ پا است. بیمار در شرح‌حال خود می‌گوید وقتی که راه می‌روم احساس فشار و درد خفیف مچ پا دارم. از چند سال قبل دچار واریس مچ پا هم شده‌ام و از دکتر اقدسی در خصوص علت این مسئله و نحوه درمان راهنمایی می‌خواهد.

دکتر اقدسی در پاسخ به بیمار به این موارد اشاره کردند:
واریس مچ پا، تورم اطراف مچ و درد خفیف مچ پا موقع راه‌رفتن علل مختلفی دارد. ابتدا با انجام سونوگرافی داپلر وریدی مطمئن می‌شویم که واریس طنابی ریشه‌دار نباشد و وریدهای عمقی سالم باشند. واریس طنابی یکی از علل مهم واریس مچ پادرد مچ پا و تورم مچ پا است و در افراد با وزن بالا ممکن است نمود ظاهری مثل برجستگی در ساق پا قابل رویت نباشد.

اگر مسئله جدی وریدی مطرح نبود، آنچه برای درمان شما مهم است به ترتیب زیر رعایت فرمایید:

  • بایستی ماهانه حدود ٢ کیلوگرم وزن کم کنید.
  • فعالیت بدنی در برنامه روزانه زندگی داشته باشید. مانند پیاده‌روی روزانه و انجام نرمش‌های سبک فراموش نشود.
  • مصرف نمک را تا حد ممکن کم کنید.
  • باتوجه‌به دیابت، کفش مناسب پوشیده و در منزل دمپایی طبی استفاده کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
20 نظرات
  1. الهام می گوید

    با سلام، ۳۹ ساله هستم.
    تقریبا در مدت چند سال است که درد زانو دارم،ولی امسال ،پشت زانو و رگهای واریس پای چپم.خیلی درد ناک و آزار دهنده است.قادر به تحرک و نشست و برخاست بطور راحت نیستم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      لطفا از رگ های واریسی پای خود برای ما اینجا یا در واتس اپ 09365066105 عکس ارسال کنید که شمارا بهتر راهنمایی کنیم

  2. ماریا می گوید

    سلام وقت بخیر ببخشید پدر من 85 ساله هست و پای چپش ورم خیلی شدیدی در قسمت مچ پا و پاشنه و انگشتان داره و در مچ پا و روی پا رگهای عنکبوتی داره و البته آرتروز هم داره پای راستش و از طرفی قرص املو دیپین هم بخاطر فشار خون مصرف میکنه ولی فشارش کنترل با دارو و دیابت و هیچ بیماری دیگه نداره کلیه هاش هم مشکلی نداره و تورم‌ درد هم نداره و یک پاش ورم داره و معمولا موقع خوابیدن کف هر دو پاش به شدت داغ میشه لطفا برای درمانش ما رو راهنمایی کنید آقای دکتر خیلی خیلی از شما ممنونم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      خود املوديپين هم ميتواند باعث ورم يك يا دو طرفه شود
      بهتر است با متخصص داخلي حضورا مشورت کنید.

  3. سایه می گوید

    با سلام. خانم هستم ۴۲ ساله .خیلی پاهایم درد میکنه. واریس دور مچ پایم را گرفته زده به پاشنه راه نمیتونم برم خیلی اذیتم میکنه. اگر سر پا زیاد بایستم از درد کلافه میشم.دکتر هم رفتم گفت هيچ راهی نداری جز لیزر کنی .وزن هم زیاد هست ۱۵۷ قدم هست وزنم ۹۰ کیلو .با لاغری خوب میشم .تو را خدا راهنمایی کنید. تشکر

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      با توجه به عكس احتمال واريس طنابي ريشه دار مطرح است.
      برای بررسی بیشتر نیاز به مشاوره حضوري دارد.

      برای راهنمایی لطفا با واتس اپ09365066105در تماس باشید

  4. درسا می گوید

    ببخشید مویرگهای قرمز شده و بنفش روی پا هم واریس هستند ؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      به این مدل رگ ها واریس های عنکبوتی گفته میشود البته نگران کننده نیستند برای اطلاعات بیشتر عکس ارسال کنید در واتس اپ 09351802288 تا بتوانیم راهنمایی بیشتری کنیم

  5. مهدی می گوید

    سلام اقای دکتر خسته نباشید. بنده حدوده چهارماهه که پنجه ی پای راستم حالت بی حس شدن و سوز ن سوزن یا مور مور شدن دارد.بخصوص در شب شدید تر میشود و حمام که میروم بدتر میشه. و رگهای خیلی نازکی در زیر پوستم یعنی روی پاهایم میبینم .خیلی درد میکشم .لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      اين مشكل نمي تواند ربطي به رگها داشته باشد.
      بهتر است با یک متخصص داخلي مشورت كنيد.

  6. نسیم می گوید

    قصد بارداری دارم، میخوام رگهای واریسی پشت پا رو درمان کنم، الان بهتره یا بعد از زایمان؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      اگر قصد بارداری دارید بهتر است درمان واریس را به بعد از شیردهی موکول کنید

  7. بهمن می گوید

    باسلام لطفا هزینه درمان واریس بنده و همچنین روش درمانی که باید بکار برده بشه رو بفرمایید و اینکه امکان استفاده از بیمه تکمیلی رو دارم یاخیر

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام با اکثر بیمه های تکمیلی قرار داد داریم .
      از قبیل بیمه
      بیمه ایران
      بیمه سامان
      بیمه رازی
      بیمه ملت
      بیمه sos
      بیمه کوثر
      بیمه بانک ملی و …

  8. معصومه می گوید

    اقای دکتر امواج و گرمای دستگاه لیزر موهای زائد پا دیگه رگهای واریسی که با عمل آر اف بسته شده رو باز نمیکنه؟تو سوال قبلی بهتون گفتم که از عمل آر اف انجام شده حدود یکسال میگذره.ممنون از توجهتون و خسته نباشین

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام
      بستن رگ واریسی
      یعنی سوزاندن این رگ
      پس رگی برای باز شدن وجود ندارد .

  9. اسما می گوید

    سلام و خسته نباشید
    آقای دکتر من 19 سال دارم الان حدود دو هفته هست که متوجه رگه های بنفش رنگی پشت پا از زانو به پایین شدم میخواستم بدونم این واریس هستش؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      با سلام
      این رگه ها واریس نیستند استریا یا ترک های پوستی هستند که به علت تغییرات هورمونی و وزن ایجاد می شود بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید . درمرجله اول که هنوز بنفش هستند امکان برطرف کردن بیشتر است

  10. رویا می گوید

    سلام ایا با داشتن رگ های خونی مچ پا و درد در این ناحیه دویدن مشکلی ایجاد نمی کنه؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      رگهای ریز در مچ لزوما نشان دهنده مشکل جدی نیست. اما اگر درد در ناحیه مچ پا دارید نیاز هست علت درد بررسی شود تا در ورزش ودویدن دچار آسیب جدی نشوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.