واریس در بارداری: علت و درمان + از خطرات واریس در بارداری آگاه باشید!

واریس در دوران بارداری یک عارضه شایع است که با علائم تورم، درد، احساس سنگینی در پاها خود را نشان می‌دهد و ممکن است سوزش و خارش نیز از علائم همراه آن باشد. افزایش مویرگ‌ها و رگ‌های برجسته در پاها که تا ناحیه تناسلی را هم می‌گیرد از دیگر نشانه‌های واریس بارداری است. در این مقاله با واریس بارداری، عوارض و نحوه درمان آن آشنا خواهیم شد.

واریس خفیف هیچ خطری برای مادران باردار و جنین به همراه ندارد و معمولا خطری متوجه جنین نخواهد شد.

درمان واریس بارداری

آخرین سؤالی که در تاریخ 12 مرداد 99 از دکتر اقدسی در مورد واریس بارداری شده است.

من ماه پنجم بارداری هستم پاهایم رگ‌های واریسی زده برای درمان چه کارکنم البته قبل بارداری هم واریس داشتم الان بیشتر شده

نگران نباشید. اکثر خانم‌ها در زمان بارداری دچار درجاتی از واریس‌های خفیف تا شدید می‌شوند.

  • مواظب باشید زیاده از حد و خارج از محدوده توصیه شده وزن اضافه نکنید. در خصوص مقدار افزایش وزن متناسب با وزن و قدتان با متخصص زنان مشورت نمایید.
  • از یبوست با مصرف مایعات و فیبر پیشگیری شود.
  • پیاده‌روی و تحرک داشته باشید.
  • توصیه می‌کنم شش ماه بعد از زایمان برای درمان واریس خود مراجعه کنید.

درصورتی‌که زمان کافی برای مطالعه کامل این مقاله را ندارید، با کلیک روی خلاصه مقاله به اطلاعات کلیدی و مختصر و مفیدی دریافت کنید.

1- واریس در بارداری

واریس یکی از عوارض شایع دوران بارداری است و حدود یک سوم از بانوان این مشکل را تجربه می‌کنند. تغییرات هورمونی در بدن مادر و تغییرات طبیعی فیزیولوژیک مانند افزایش وزن موجب بروز واریس می‌شوند.

2- انواع واریس در بارداری

بانوان باردار ممکن است انواع مختلفی از بیماری واریس را تجربه کنند که در ادامه به طور خلاصه برای شما بیان خواهد شد:

  • واریس طنابی پا
  • واریس مویرگی پا
  • واریس دستگاه تناسلی
  • واریس شکم

3- علل مهم واریس بارداری

  • بالارفتن سطح هورمون پروژسترون
  • افزایش حجم خون در گردش
  • بزرگ‌شدن رحم

4- پیشگیری از واریس بارداری

  • پیروی از برنامه ورزشی منظم تحرک کافی
  • بالا قراردادن پاها در فواصل زمانی کار روزانه
  • درازکشیدن به پهلوی چپ در زمان خواب
  • گنجاندن منابع ویتامین کافی با نظر پزشک
  • در زمان نشستن پا روی پا نیندازید.
  • احتراز از مصرف بی رویه نمک خوراکی
  • جوراب واریس کلاس یک بالای ران در موقع روز و کار

5- روش کنترل علائم واریس واژن در دوران بارداری چیست؟

به طور کلی درمان خاصی برای واریس واژن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. اما با روش‌های زیر می‌توان درد آن را تسکین داد:

  • به صورت مداوم از جوراب واریس و گن طبی استفاده کنید.
  • برای کاهش تورم رگ‌های واریسی از کمپرس آب سرد استفاده کنید.
  • پدهای بهداشتی مخصوص بانوان نیز ابزار مناسبی برای تسکین درد واریس واژن در دوران بارداری هستند.
  • به صورت طولانی مدت در یک حالت خاص مانند نشستن طولانی مدت قرار نگیرید.
  • برای جلوگیری از خارش واژن می‌توانید از پماد زینک اکساید استفاده کنید.

6- رگ‌های واریسی دوران بارداری چه زمانی از بین می‌روند؟

به صورت معمول رگ‌های واریسی دوران بارداری طی مدت زمان ۴ الی ۶ ماه بعد از زایمان از بین می‌روند. در غیر این صورت نیاز است بعد از گذشت ۶ ماه به متخصص مراجعه کنید تا از روش‌های درمانی دیگر برای از بین بردن رگ‌های واریسی استفاده کند.

برای اطلاعات بیشتر درباره واریس در بارداری همچنین پیشگیری و درمان این نوع واریس حتما کل متن مقاله را مطالعه نمایید.

واریس در بارداری چیست؟

واریس بارداری، که به آن واریس‌های حاملگی هم می‌گویند، رگ‌های متورم و پیچ‌خورده‌ای هستند که در دوران بارداری، به خصوص در سه ماهه سوم، بیشتر در پاها، مچ پا و ناحیه تناسلی خارجی ظاهر می‌شوند. واریس در اطراف مقعد نیز می‌تواند رخ دهد که به آن بواسیر می‌گویند. رگ‌های عنکبوتی و رگ‌های طنابی روی پاها نیز از دیگر واریس‌های شایع در دوران بارداری هستند.

دکتر مهرداد اقدسی برای درمان انواع مختلف واریس از روش‌های تلفیقی متفاوتی استفاده می‌کنند که با عنوان درمان سریع واریس به روش پروفسور اقدسی شناخته می‌شوند و نتایج چشمگیری دارد.

درمان سریع واریس

واریس طنابی و عنکبوتی در بارداری

واریس دستگاه تناسلی، واریس واژن در بارداری

در دوران بارداری، خون‌رسانی به لگن افزایش می‌یابد و برگشت خون به قلب آهسته‌تر می‌شود. به همین دلیل، واریس واژن در بارداری یک موضوع نسبتاً شایع است و جای نگرانی ندارد.

این نوع واریس معمولاً در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود و به صورت رگ‌های برجسته و بنفش یا آبی دیده می‌شود. واریس واژن در دوران بارداری معمولاً خود بخود و بدون هیچ اقدامی طی شش هفته تا شش ماه پس از زایمان از بین می‌رود.

در صورتی که واریس دستگاه تناسلی پس از شش ماه از بین نرفت، می‌توان از روش‌های درمانی مانند اسکلروتراپی و در موارد شدیدتر از آمبولیزاسیون استفاده کرد.

علایم واریس واژن

  • شایع‌ترین علائمی که زنان تجربه می‌کنند درد اطراف لگن و یا کمر است و درد اغلب در طول روز بدتر می‌شود.
  • درد همچنین در حین مقاربت جنسی و قاعدگی تشدید می‌شود.
  •  احساس تکرر ادرار

خطرات واریس واژن در بارداری

واریس واژن روی نحوه زایمان یا سزارین تأثیری نمی‌گذارد و خطرناک نیست. این رگ‌ها جریان خون کمی دارند. در نتیجه، حتی اگر حین زایمان خونریزی نیز رخ دهد، به‌راحتی قابل‌کنترل است. به طور معمول واریس واژن در حدود شش هفته پس از زایمان از بین می‌رود.

عکس واریس پا در بارداری

واریس شکم در بارداری یا گرفتگی سیاهرگ شکم

واریس شکم معمولاً به دنبال لخته شدن خون در رگ‌های عمقی لگن و سیاهرگ اصلی شکم به وجود می‌آید. چون راه اصلی سیاهرگی بسته شده است. این رگ‌های واریس به‌صورت جبرانی عمل کرده و به نحوی در واقع کمک به برگشت خون می‌کنند. راه درمان آنها این است که رگ اصلی لخته شده را به‌توسط استنت گذاری و بالون باز کنیم.

این روش درمان را ونوپلاستی می‌گویند که در بیمارستان انجام می‌شود. پس از انجام ونوپلاستی موفق، به‌مرور واریس شکم خودبه‌خود جمع و کوچک می‌شود. راه درمان این است البته نیاز به مشاوره حضوری دارد.

واریس لگن زمانی به‌وجود می‌آید که وریدهای اطراف رحم، تخمدان‌ها و کف لگن به علت‌های مختلف پر پیچ‌وخم، گشاد و پرخون می‌شوند.

ایا واریس لگن خطرناک است

علایم واریس در بارداری

  • خارش و ناراحتی در پوست بالای رگ‌ها
  • پاهای متورم (تجمع مایع)
  • گرفتگی عضلانی
  • حساسیت
  • کبودی
  • عارضه‌های پوستی مانند اگزما یا زخم واریسی (در موارد شدید)
علت ورم پاها در بارداری

علت واریس بارداری

از جمله تغییرات فیزیولوژیک که واریس بارداری را به وجود می‌آورند به موارد ذیل می‌توان اشاره کرد.

بالارفتن سطح هورمون پروژسترون

سطح خونی این هورمون همگام با پیشرفت حاملگی بالا می‌رود، از جمله عملکردهای آن می‌توان به شل شدن و انبساط رگ‌ها و دریچه‌های لانه‌کبوتری اشاره کرد.‌

بالارفتن سطح هورمون پروژسترون از دلایل واریس بارداری

نیروی جاذبه بیشترین تأثیر را در پاها دارد و بیشتر وزن  افراد روی پاها قرار می‌گیرد به همین دلیل بروز رگ‌های واریسی پا مخصوصا واریس ران پا بسیار شایع است.

افزایش حجم خون در گردش

میزان خون در گردش در طی بارداری به‌منظور تأمین نیازهای روزافزون جنین درحال‌رشد تا 50 درصد افزایش می‌یابد که به نوبه خود باعث افزایش حجم خون موجود در رگ‌های پا وابتلا به واریس بارداری می‌شود.

بزرگ‌شدن رحم

همگام با رشد جنین و اتساع رحم، فشار بیشتری به رگ‌های حامل خون از قلب به سمت پاها و یا از پاها به سمت قلب وارد می‌شود که این فشار مانع از جریان راحت خون شده و باعث انباشت خون در وریدها و واریس بارداری می‌شود.
برای پیشگیری از بروز خطرات واریس در بارداری و یا تشدید آن در زنان باردار راهکارهایی وجود دارد که برای داشتن بارداری سالم به زنان باردار توصیه می‌شود تا از آن پیروی کنند.

کنترل وزن در باراری برای پیگیری از واریس

مشورت با پزشک در صورت ابتلا به واریس در بارداری

  1. اگر تصمیم دارید اقدام به بارداری نمایید، در صورت ابتلا به واریس در بارداری قبلی یا سابقه خانوادگی واریس حتماً با بهترین متخصص واریس مشورت و سلامت عروق پایتان را چک کنید.
  2. در مورد میزان مطلوب افزایش وزن در طی بارداری و الگوی افزایش وزن توصیه شده طی ماه‌های مختلف بارداری با پزشک متخصص زنان یا متخصص تغذیه مشورت کنید.
  3. حفظ وزن مطلوب و اجتناب از افزایش وزن بیش از حد می‌تواند فشار وارده به رگ‌ها را تعدیل کند.
  4. در صورت توصیه پزشک یا ماما به شما برای استراحت مطلق حتماً در خصوص پوشیدن جوراب فشاری به‌منظور پیشگیری از لخته خون در پا بعد از زایمان با ایشان مشورت کنید.

آیا درد پا در بارداری خطرناک است؟ علت درد پا در بارداری

یکی از شکایت‌های شایع خانم‌های باردار درد ساق پا و کشاله ران پا است. در سه ماهه دوم و سوم به دلیل انقباضات غیر ارادی عضلات و افزایش گردش خون و هم چنین افزایش وزن درد کشاله ران و ساق در خانم های باردار ایجاد می‌شود و عارضه شایع بارداری است. تورم ،خستگی و احساس فشار بر کف پا و رگ‌های واریسی از علایم همراه این عارضه هستند.
این علامت جای نگرانی ندارد و با ورزش و کنترل وزن بهبود می‌یابد اما اگر درد و علایم همراه آن شدید باشد باید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگر گرفتگی‌های دردناک پاهایتان، شما را نیمه شب از خواب بیدار می‌کند، بهتر است بدانید که شما تنها شخصی که این درد را تجربه می‌کند، نیستید.

علت درد ساق پا هنگام خواب

کدام واریس‌ها قبل بارداری باید درمان شود؟

پرسش‌های متداول و پاسخ دکتر مهرداد اقدسی را ادامه مطالعه کنید:

آیا واریس پا و واژن در بارداری نشانه خطر یا سقط جنین است؟

پاسخ: خیر، واریس پا و واژن در بارداری نشانه سقط جنین نیست. واریس یک عارضه شایع در دوران بارداری است که با تغییر سبک زندگی و رعایت‌های لازم کنترل می‌شود.

آیا واریس در بارداری منجر به زایمان زود رس می‌شود؟

همانطور که گفته شد خبر خوب برای اکثر خانم‌ها این است که واریس بعد از چند ماه پس از زایمان به خودی خود برطرف می‌شود. در بعضی موارد در صورت نیاز درمان لازم تجویز می‌شود .پس هیچ جای نگرانی نیست و باعث زایمان زودرس نخواهد شد.

آقای دکتر می‌خواهم باردار شوم آیا لازم است واریس‌ها را قبل از بارداری درمان کنم؟

واریس مویرگی خطری در بارداری ندارد به‌علاوه این رگ‌ها در بارداری اضافه می‌شوند، ولی مشکلی ایجاد نمی‌کند و نیاز نیست قبل از بارداری درمان کنید.

مراجعه کننده محترم دیگری پرسیده‌اند:

من ۲۸ ساله و دارای واریس پا هستم که شدت این واریس بعد از بارداری‌ام اتفاق افتاد می‌خواستم اگر ممکنه بگید تا کی فرصت درمان هست؟ و به نظر شما درمان رو بگذارم برای بعد بارداری دوم چون شنیدم که میگن دوباره برمی‌گردد یا لازم نیست؟

واریس طنابی ریسک بارداری را بالا می‌برد (خطر بروز لخته خون در بارداری بیشتر می‌شود) و بهتر است قبل از بارداری درمان شود.
همان‌طور که تجربه داشتید بارداری باعث بروز واریس می‌شود ولی دلیل نمی‌شود که واریس طنابی را درمان نکنید.

و سوال دیگری که مراجع‌کننده‌های بسیار می‌پرسند به صورت زیر است:

من قصد باردار شدن دارم واریسم رو قبل از بارداری درمان کنم یا بعدش؟

باتوجه‌به عکس به نظر می‌رسد واریس طنابی ریشه‌دار است. باتوجه‌به اینکه وجود واریس طنابی در طول بارداری احتمال ابتلا به لخته شدن خون در پا را بالا می‌برد توصیه می‌شود قبل از بارداری درمان شود.

آیا بواسیر و بارداری با هم ارتباطی دارند؟

یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به بواسیر یبوست است، که در بارداری و به خصوص سه ماهه سوم به دلیل تغییرات هورمونی، زیاد نشستن و مصرف داروهای مکمل مثل آهن بسیار شایع است.

پیشگیری از واریس بارداری

یکی از کلیدهای اصلی پیشگیری از واریس بارداری تقویت گردش خون است. در ادامه راهکارهای تقویت گردش خون و پیشگیری از واریس بارداری را برای شما عزیزان گردآوری کرده‌ایم.

در ویدیو زیر علت و روش‌های پیشگیری از واریس بارداری توضیح داده شده است. با پیروی از این روش‌های ساده و قابل انجام برای همه مادران عزیز باردار می‌توانید از بروز واریس در بارداری پیشگیری کنید.

توصیه می‌کنیم این ویدیو کوتاه را ببینید و برای حفظ سلامت خود راهکارها را انجام دهید.

پیروی از برنامه ورزشی منظم

برای بهبود گردش خون و کمک به تقویت جریان خون در اندام‌ها به زنان باردار توصیه می‌شود ورزش کنند. در حال حاضر پیاده‌روی سریع به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه و داشتن نرمش‌های متناسب با شرایط مادر توصیه می‌شود.

بالا قراردادن پاها

تکیه پاها به دیوار به صورتی که بالاتر از سطح قلب قرار بگیرند برای چند بار در طی روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌تواند به مادران کمک کند.

درازکشیدن به پهلوی چپ در زمان خواب

در این حالت کمترین فشار در محیط شکمی بر روی رگ‌ها ایجاد می‌شود و جریان خون به سمت قلب تسهیل می‌شود. بهتر است مادر در زمان خواب به پهلوی چپ بخوابد و از بالش بین زانوها و پا استفاده کند تا فشار وارد به پاها به حداقل برسد.

گنجاندن منابع ویتامین C، E و A

گنجاندن این منابع در رژیم غذایی روزانه می‌تواند برای حفظ سلامت عروق مفید باشد.

پا روی پا نیندازید

در زمان نشستن پا روی پا نیندازید.

ورزش منظم در بارداری برای مراقبت از سلامت مادر و جنین

در دوران بارداری، ورم خفیف پا کاملاً طبیعی است و به‌دلیل افزایش ۵۰ درصدی حجم خون و مایعات در بدن مادر به‌ وجود می‌آید. اما در بعضی موارد باید جدی گرفته شود.

ورم روی پا از چیست

ایستادن و نشستن طولانی‌مدت

از ایستادن و نشستن طولانی بدون هیچ حرکت و تغییر حالت بدن بپرهیزید.

تغییر حالت بدنی

حداقل هر 30 تا 45 دقیقه یک‌بار حالت بدنی خود را تغییر دهید تا به بهبود جریان خون کمک کنید.

پیشگیری از یبوست

در طول بارداری توصیه‌های مرتبط با پیشگیری از یبوست را بکار بگیرید. یبوست یکی از عوارض فیزیولوژیک بارداری است که می‌تواند با افزایش فشار به عروق و بروز واریس همراه باشد.

در ویدئو زیر می‌توانید به طور خلاصه و مفید، راهکارهای پیشگیری از واریس بارداری را  از زبان پرفسور مهرداد اقدسی بهترین متخصص واریس در ایران و تهران مشاهده کنید:

درمان واریس واژن در دوران بارداری

دکتر مهرداد اقدسی می‌گوید درمان خاصی برای واریس واژن حین دوران بارداری توصیه نمی‌شود. بااین‌حال می‌توان آن را با راهکاری زیر تسکین داد.

راهکارهای مقابله با واریس واژن در حاملگی

  • پوشیدن جوراب واریس دربارداری و استفاده از گن‌های مخصوص بارداری
  • کمپرس سرد جهت جلوگیری از ورم رگ‌های واریسی
  • استفاده از پدهای بهداشتی مخصوص بانوان
  • در یک حالت خاص نمانید بلکه پوزیشن‌های نشستن و ایستادن را تغییر دهید.
  • اگر احساس خارش دارید از پماد زینک اکساید استفاده کنید تا خارش شما کم شود.
  • در دوره بارداری اگر پزشک صلاح بداند برای پیشگیری از ترومبوز در مادران در معرض خطر بیشتر بروز ترومبوز، هپارین تزریقی در سه ماه دوم یا سوم به مدت ۵ روز تجویز می‌کند.

DVT در بارداری مهم‌ترین خطری است که زنان باردار را تهدید می‌­کند و میزان خطر و عوارض ناشی از آن به‌مراتب بیشتر از عوارض زایمان، خونریزی و… است.

لخته خون در بارداری

جوراب طبی در دوران بارداری

امروزه انواع مختلف جوراب واریس مختص زنان باردار موجود است تا حین بارداری با پوشیدن این جوراب‌ها بتوانند از ایجاد ورم و درد ساق پاها جلوگیری نموده و به وریدهای پا در حفظ حالت ارتجاعی و برگشت به وضعیت اولیه پس از زایمان یاری برسانند. بهترین زمان پوشیدن جوراب واریس صبح‌ها قبل از برخاستن از بستر است و زمان استفاده از آن در طی روز است.

رگ‌های واریسی دوران بارداری چه زمانی از بین می‌روند؟

رگ‌های واریس پدیدار شده در اغلب بانوان در بازه زمانی ۶ ماه پس از زایمان و بچه‌دارشدن به میزان قابل‌توجهی محو شده و از بین می‌رود. اما احتمال این تغییر خوشایند در مادران با بارداری‌های مکرر و بافاصله زمانی کم کاهش می‌یابد.

درهرصورت اگر پس از طی شش ماه از زایمان، رگ‌های واریس محو نشدند نیاز به بررسی توسط متخصص و انجام اقدامات درمانی به‌منظور پیشگیری از واریس است.

به‌علاوه درصورتی‌که در بارداری قبلی ابتلا به واریس را تجربه نمودید و قصد بارداری مجدد دارید قبل از هر اقدامی با پزشک متخصص مشورت نمایید تا مشخص شود کدام رگ‌های واریسی نیاز به درمان دارند یا بی خطر هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
29 نظرات
  1. فاطمه کاظمی می گوید

    سلام آیا اگر خانمی حامله باشد می توانید لیزر برای او انجام بدهید؟ یا باید پس از زایمان انجام شود؟

  2. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

    خیر ، در طی دوران بارداری ترجیح بر عدم انجام درمان واریس است خانمهای باردار در طی بارداری ممکن است با تشدید واریس و یا بروز واریس مواجه شونداما رگهای واریسی پس از زایمان در طی دوره 3-6 ماه به مقدار زيادي محو می شوند رگهایی که پس از این دوره باقی ماندند نیاز به پیگیری و درمان دارند. در این دوران طبق صلاحدید و تجویز پزشک جوراب واریس مناسب بارداری بهتر است استفاده شود.و بعد از زلیمان و دوران شیردهی میتوانید با ارسال عکس در واتس اپ 09351802288 مشاوره جدید و تعیین نوبت کنید

  3. راحیل می گوید

    سلام وقتتون بخیر،من چندسالی هست بعددوران بارداری،مویرگهای درشتی پشت زانوایجاد،درحال حاضرروی ران پاهم مشاهده میشه،ولی ریزتر،نمیدونم درپاهام بخاطرواریسن،یاخیر؟راهنمایی میفرمایین

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      لطفا از وضعیت رگ هایی که میفرمایید برای ما اینجا یا در واتس اپ 09365066105 عکس ارسال کنید که بهتر شمارا راهنمایی کنیم

  4. گلناز می گوید

    دوران بارداری بخاطر ایستادن زیاد دچار واریس پا شدم ، ممنون میشم راهنمائی بفرمائید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      لطفا برای ما از نقاط واریسی پای خود چند عکس اینجا یا در واتس اپ 09365066105 ارسال کنید که شمارا بهتر راهنمایی کنیم.

  5. عبادی می گوید

    سلام آقای دکتر وقت بخیر .من آمنه عبادی هستم از ماهشهر خوزستان مزاحمتون میشم .شما رو خانم دکتر حاجی زاده معرفی کردن ممنون میشم من رو مشاوره کنید.من دچار واریز سطحی هستم و در ناحیه پا و مخصوصا باسن دچار واریس سطحی هستم ولی چون باردار هستم و نمیخوام تو بارداری بیشتر بشه و از طرحی مقداری درد هم از ناحیه پا و باسن که مربوط به واریس هست هستم ازتون میخوام در صورت امکان یک جوراب شلواری واریس که با شرایط من همخوانی دارد بهم معرفی کنید ممنون میشم.با تاکید بر اینکه روی باسنم رگ واریسی سطحی سبز دارم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      فعلا در شرایطی که شما دارید باید از جوراب واریس بلند کلاس یک استفاده کنید .

  6. سحاب می گوید

    سلام من واریسمم ازحاملگی شروع شددوسال جوراب مصرف بازازش دست برداشتم اماالان بازگاهی موقع احساس بی حسی پامومیکنم دارویی به عمل بگیدمن انجام بدم آخه نگرانم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      یکی از عوامل ایجاد واریس بارداری است که باید بعد از زایمان درمان شود در غیراینصورت پیشرفت کرده و‌باعث ناراحتی بیشتر فرد می‌شوند .

  7. Eli می گوید

    سلام بنده در بارداری اولم دچار واریس شدید تناسلی شدم تا جایی که زیر شکم ورم کرده بود و درد داشت حالا برای بارداری دوم میگن خطرناکتر میشه تا جایی که شاید دچار امبولی بشم و باید در طی بارداری از امپول استفاده کنم درسته؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام وقت شما بخیر

      توصیه میکنم قبل از اقدام بارداری حتما به صورت حضوری برای ویزیت تشریف بیاورید که بررسی کاملتری انجام شود

  8. ناشناس می گوید

    سلام من بعد از زایمان طبیعی یکی از رگای پام تورم کرد و به علت اختلال دریچه توسط دکتر بیگی عمل شدم.الان پای دیگرم هم همین مشکل را پیدا کرده و نیاز به عمل داره. ایا میتونم با لیزر درمانش کنم.

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام لطفا عکس از پای مبتلا به واریس به شماره واتس اپ ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵ ارسال کنید
      یا باشماره ۰۲۱۲۲۸۱۹۲۷۶-۷ هماهنگ کنید

  9. نادر هاشمي می گوید

    همسر من حدود ٥ سال قبل دچار عارضه DVT در فمورال پاي چپ شد بدليل مصرف قرصهاي بارداري از آن زمان تا كنون با توجه به اينكه از جوراب واريس استفاده ميكند كماكان تورم در كل پاي چپ را دارد بطوريكه قادر به ايستادن بيش از ١٥ دقيقه نميباشد عليهذا :
    ١- آيا درمان قطعي وجود دارد ؟
    ٢- من يك دختر ١٣ ساله دارم آيا بارداري دوباره براي ايشان خطرناك است؟
    ٣- ميتوان با عمل جراحي رگ معيوب را درمان يا باي پاس كرد ؟
    با سپاس فراوان از شما

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      فردی که به دنبال مصرف قرص ضد بارداری دچارDVT شده ایت می تواند مجدد باردار شود منتهی در تمام طول بارداری روزانه نیاز به تزریق آمپول انوکساپارین دارد. در خصوص درمان دی وی تی ممکن است در مواردی استنت گذاشته شود و در مواردی هم نیاز به کاری نخواهد بود

  10. زهرا می گوید

    سلام من خانم۲۸ساله هستم پرستارم و سال۹۲جراحی واریس شدم یک سال بعد مجدد واریسم با شدت بیشتر و عمقی تر تا کشاله رانم مواجه شدم مدام جوراب واریس می پوشم و تاجایی ک بشه رعایت میکنم ولی یک ساله درد شدید دارم و میخوام باردارشم خیلی نگرانم بنظرتون مشکل واریسم پیگیری کنم بعد برای بارداری اقدام کنم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام
      معمولا در جراحی های واریس چون ریشه ها به طور کامل از بین نمیروند معمولا بعد از چند سال مجدد بیماری عود میکند لیزر درمانی روش جدید و تقریبا قطعی است که جایگزین جراحی های واریس شده.
      جوراب واریس کمک چندانی به شما نخواهد کرد در مورادی نیز میتواند اثر سو داشته باشد
      بهتر است قبل از بارداری حتما واریس شما درمان شود چرا که این واریس ها ریسک ایجاد لخته در دوران بارداری را بالا میبرند.
      برای راهنمایی بیشتر بهتر است از واریس پای خود در واتس اپ 09365066105برای ما عکس ارسال کنید.

  11. ف می گوید

    سلام آقای دکتر من ۲۳ سالم و رگ داخلی کشاله ران سمت چپم دچار واریس عمقی شده دکتر عروق بهم گفتن باید جراحی انجام بدم
    قصد داشتم تابستان جراحی رو انجام بدم الان باردار شدم
    چیکار کنم به نظرتون؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      در دوره بارداری حتما تحت نظر پزشک قلب و عروق هم باشید شاید بازم باشد به صلاحدید ایشان دارویی مصرف کنید

  12. ناشناس می گوید

    سلام آقای دکتر من یه خانم ۲۸ ساله هستم حدود نده سال میشه که واریس پا دارم حالا می خوام لیزر کنم که خیلی نگران هستم که دوباره برگرده واریس پام قبل از بارداری درمان کنم یا بعد بارداری

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام در خصوص واریس برجسته ‌طنابی نیاز هست که قبل اقدام به بارداری ، درمان انجام شود تا در بارداری مشکلی پیش نیاید
      اما درمان واریسهای ریز و رگهای عنکبوتی بهتر است به بعد از زایمان موکول شود

  13. شعبانی می گوید

    سلام آقای دکتر بنده واریس دارم واریس بنده ارثی است الان قصد بارداری دارم ومیترسم بیشتر شود چه کار کنم راهنماییم کنید وبارداری اول هم نیست پشت پاهایم درد هم می کند

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام
      قبل از اقدام به بارداری به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید و با توجه به نوع واریس ضرورت درمان قبل بارداری و یا موکول کردن درمان به بعد از زایمان به شما توصیه خواهد شد

  14. شرفی می گوید

    سلام آقای دکتر شبتون بخیر خانمی 34ساله هستم ۴ماهه باردار و واریس پای راست دارم و به شدت درد دارم میخواستم از شما کمک بگیرم که چیکار کنم وزنم ماهانه بالا می‌رود و مشکل تیروئید هم دارم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      واریس باعث درد شدید نمی شود علتهای دیگری ممکن است داشته باشد

  15. ناشناس می گوید

    با سلام و احترام ببخشید آقای دکتر من بارداری سومم هست و هفته ۲۷ ام نزدیک یک دوماه هست که رگ های واریسی بیشتر شدند ولی حالت طنابی ندارند بیشتر حالت مویرگی هستند. خیلی نگرانم خانم دکتری برام آمپول های زیر پوستی برای ضد انعقادی هست داده ۳۰ عدد روزی یکی
    خودمم حساسم به نظرتون لازمه بزنم یا نه؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      واریس نیازی به آمپول انوکساپارین در بارداری ندارد مگر اینکه لخته شده باشد

  16. زهرا می گوید

    نظرمن حرفهای دکترعالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.