درمان مویرگی واریس با لیزر

معمولاً نیاز به دو مرحله به فاصله زمانی دو ماه است.

البته در مواردی یک جلسه هم کافی است و نیز ممکن است بیش از دو مرحله نیاز باشد.

بله در این موارد لیزر می‌تواند باعث سوختگی پوست شود. با نظر پزشک معالج بهتر است درمان لیزری چند هفته به تأخیر بیفتد.

مویرگ‌های واریسی که اصطلاحاً به آنها spider vein یا مویرگ عنکبوتی هم می‌گویند، در پوست صورت، رگ‌های بازو، پاها وهرجای دیگر ظاهر می‌شوند.

لیزر یکی از روش‌های مؤثر برای برطرف‌کردن مویرگ‌های عنکبوتی است.

درمان مویرگ‌های واریسی با لیزر بسیار کم عارضه بوده در تمام سنین و در اکثر افراد قابل انجام است.

دلیل بروز رگ‌های واریسی در پا

دلیل بروز رگ‌های واریسی یا عنکبوتی در پا، نارسایی مزمن وریدی است. این وضعیت زمانی پیش می‌آید که خون به سختی می‌تواند به سمت قلب بازگردد. وقتی چنین شرایطی پیش بیایید، خون در رگ‌ها جمع خواهد شد. این موضوع بسته به‌شدت آن باعث بروز درد در آن ناحیه، به‌ویژه دردهای ضربان‌دار و خستگی خواهد شد.

بسته به وضعیت و شرایط مختلف افراد، دلایل متعددی وجود دارد که می‌تواند باعث گسترش رگ‌های واریسی شود؛ از جمله‌ دلایل ابتلا به بیماری واریس می‌توان به افزایش سن، بارداری، تغییرات هورمونی یا افزایش وزن اشاره کرد. حتی افرادی که در مشاغل و موقعیت‌هایی قرار دارند که نیاز به ایستادن یا نشستن به مدت طولانی وجود دارد، نیز در معرض بروز رگ‌های واریسی قرار خواهند داشت.

خوشبختانه در بسیاری از موارد و تحت نظارت حرفه‌ای، درمان مویرگی واریس با لیزر می‌تواند روش درمانی بسیار مناسب در مورد افرادی باشد که از رگ‌های واریسی در پا رنج می‌برند. این نکته قابل‌ذکر است که در بسیاری از موارد، با استفاده از این شیوه‌ی درمانی نتایج کاملاً چشمگیر و رضایت‌بخش است.

درمات رگ ها با لیزر

درمان مویرگی واریس با لیزر چیست؟

روش‌های درمانی مختلفی به وسیله‌ی لیزر برای درمان واریس وجود دارد که یکی از این روش‌ها درمان مویرگی واریس با لیزر است. این روش برای ازبین‌بردن رگ‌های عنکبوتی واریسی است که به شیوه‌ی غیر جراحی و در مدت زمانی کمتر از 30 دقیقه قابل انجام است. لازم به ذکر است که این روش نتایج بلند مدتی را به همراه دارد. مهم‌تر از همه اینکه در این روش به زمان طولانی برای بهبودی نیازی نیست.

درمان مویرگی واریس به چه صورت انجام می‌شود؟

در روش درمان مویرگی واریس با لیزر، انرژی نوری وارد پوست شده و باعث می‌شود که خونی که درون رگ موردنظر جریان دارد آن را جذب کند. اما این عمل باعث هیچ صدمه‌ای به پوست نخواهد شد. وقتی که خون این انرژی گرمایی را جذب کند، باعث گرم‌شدن ورید شده و بر بخش داخلی رگ اثر می‌گذارد. این اثر باعث می‌شود تا رگ منقبض شده و در نهایت محو شود.

باتوجه‌به روشی که در این شیوه‌ی درمانی به کار می‌رود می‌توان گفت که این روش برای زمانی مناسب است که رگ‌ها کوچک، نازک و با عمق کم باشند.

فیلم لیزر رگ های عنکبوتی

در زمان انجام درمان مویرگی واریس با لیزر

در هنگام انجام روش درمان مویرگی واریس با لیزر، پزشک به طور معمول ژلی را در ناحیه‌ی تحت درمان استفاده می‌کند. این امر باعث می‌شود که انرژی لیزر به شکلی مناسب به داخل پوست منتقل شود. همچنین از سوی دیگر باعث ایجاد حس خنکی حین انجام و پس از اتمام این روش درمانی در ناحیه‌ی موردنظر است.

پزشک برای رفع واریس با لیزر عمل درمان را با حرکت دادن دستگاه لیزر بر روی پوست آغاز می‌کند. در واقع این کار با دنبال کردن طول رگ موردنظر انجام می‌شود و همراه با این حرکت انرژی به رگ وارد می‌شود. در زمان انجام این روش لازم است که بیماران از عینک‌های محافظ استفاده کنند تا از رسیدن اشعه به چشمان آنها جلوگیری شود.

لازم به ذکر است که در طول درمان افراد حسی خفیف از گرما بر روی پوست خود خواهند داشت. به همین علت پزشک گاه با استفاده از یخ ناحیه‌ی موردنظر را خنک کند تا باعث ایجاد ناراحتی در بیماران نشود.

همچنین از ژل‌های خنک‌کننده به‌منظور حفظ سلامت پوست در طول روند درمان استفاده می‌شود. باید توجه داشت که ممکن است بلافاصله در رگ‌ها رنگ خاکستری یا بی‌رنگی مشاهده شود یا اینکه تغییر رنگ بنفش یا قرمز در آنها دیده شود که کاملاً طبیعی است.

آیا برای رفع رگ‌های عنکبوتی از لیزر مخصوصی استفاده می‌شود؟

سؤالی که بسیاری از افراد دارند این است که آیا لیزر موهای زائد برای واریس هم مؤثر است؟ و یا از چه لیزری برای رفع رگ‌های ریز واریسی استفاده می‌شود. در پاسخ باید بگویم طول موج مؤثر در رفع رگ‌های عنکبوتی و ضایعات عروقی مثل همانژیوم، Nd:Yag است که در دستگاه‌های مخصوص با پهنای پالس بلند به‌منظور رفع عروق عنکبوتی بکار می‌رود. البته طول موج‌های دیگر مثل KTP،IPL، PDL هم در موارد محدود می‌تواند تا حدودی مؤثر باشد اما کارایی ان دی اگ را نخواهد داشت.

درمان واریس با لیزر به‌عنوان معجزه درمان واریس شناخته شده است. روشی مؤثر و سالم که هم برای درمان رگ‌های برجسته طنابی و هم برای برطرف‌کردن مویرگ‌های ریز عنکبوتی کاربرد دارد.

عکس قبل و بعد درمان واریس مویرگی با لیزر
قبل و بعد لیزر سطحی

ناپدید شدن رگ‌های عنکبوتی پس از درمان با لیزر چقدر طول می‌کشد؟

پس از انجام درمان مویرگی واریس با لیزر ممکن است حدود 20-40 روز طول بکشد تا رگ‌ها به طور کامل یا بخشی از آنها محو شود. البته بسته به وضعیت بیمار و بنا به تشخیص پزشک ممکن است به چندین نوبت درمانی با استفاده از این روش نیاز باشد تا بیمار بتواند به نتیجه‌ای مطلوب برای درمان رگ‌های واریسی دست یابد.

لازم به ذکر است که بیماران و افرادی که تحت درمان با استفاده از این روش قرار می‌گیرند پس از انجام این روش باید از کشیدن و دست‌کاری ضایعاتی که بر روی پوست ایجاد شده است خودداری کنند زیرا این عمل می‌تواند باعث ایجاد زخم بر روی پوست شود.

برای واریس به چه دکتری باید مراجعه کنیم؟ دکتر واریس خوب را چطور بشناسیم؟

بهترین متخصص واریس 

درمان مویرگی واریس با استفاده از لیزر برای چه نوع رگ‌هایی مناسب است؟

باتوجه‌به شیوه‌ای که در این روش برای درمان لیزر استفاده می‌شود این نوع درمان برای هر نوع رگ‌های دارای واریس مناسب نبوده و قابل‌استفاده نیست. در واقع می‌توان گفت که بیشترین کارایی این شیوه بر روی رگ‌های عنکبوتی که به حالت مشبک بر روی پا قرار دارند، کاملاً ایده‌آل است.

این روش درمانی چه مدت به طول می‌انجامد؟

در روش درمان مویرگی واریس با استفاده از لیزر، بسته به اینکه چه ناحیه‌ای تحت درمان قرار دارد ممکن است تنها چند دقیقه کل انجام آن به طول بینجامد. به طور معمول می‌توان گفت که مدت‌زمان این روش درمانی بیش از 30 دقیقه طول نمی‌کشد.

چه نتایجی را باید از این روش درمانی انتظار داشت؟

باتوجه‌به روش درمانی که در این شیوه به کار می‌رود، می‌توان گفت که بسیاری از بیماران پس از درمان قادر خواهند بود که بهبود کاملاً فوری را در وضعیت ظاهری رگ‌های پای خود مشاهده کنند. نتیجه نهایی جلسات معمولاً بین یک تا دو ماه زمان می‌برد که مشخص شود.

این روش درمانی باید چند مرتبه انجام شود؟

در روش درمان مویرگی واریس با لیزر بسته به تشخیص و نظر پزشک برای پاک‌سازی کامل رگ‌های دارای واریس، ممکن است به پیگیری درمان و انجام چندین جلسه‌ی درمانی نیاز باشد. در واقع می‌توان گفت که به طور معمول به یک الی چهار جلسه درمان برای دستیابی به بهترین نتیجه در این شیوه‌ی درمانی نیاز است.

درمان رگ های عنکبوتی با لیزر

لیزر واریس مانند هر روش درمان واریس دیگر نیاز به مراقبت برای تسریع روند بهبودی و حفظ نتیجه مطلوب دارد.

مراقبت بعد از لیزر واریس پا

آیا درمان رگ‌های واریسی با استفاده از لیزر دردناک است؟

باتوجه‌به روشی که در این شیوه‌ی درمانی به کار می‌رود می‌توان گفت که این روش با درد کم و قابل‌تحمل همراه است. ممکن است بیماران احساس سوزن، سوزن شدن را در پوست خود حین انجام این عمل احساس کنند.

همچنین ممکن است که افراد در طول عمل و پس از آن در ناحیه‌ی تحت درمان احساس گرما کنند. برای رفع این مشکل بنا به تشخیص پزشک می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد تا بیمار کمترین حد از ناراحتی را در انجام این روش تجربه کند.

از بیماران خواسته می‌شود روی محدوده محل انجام لیزر یخ بگذارند تا التهاب ایجاد شده زودتر از بین برود.

پس از انجام درمان مویرگی واریس با لیزر

از جمله مزایای لیزر واریس‌های مویرگی برای افراد، آن است که بیماران هیچ دوره‌ی نقاهتی را نخواهند داشت و نیازی به هیچ زمانی برای بهبودی ندارند. در واقع می‌توان گفت که به طور معمول هیچ مشکلی برای ازسرگیری فعالیت‌های روزانه پس از انجام این روش وجود ندارد و افراد می‌توانند بلافاصله به انجام کارهای معمول روزانه‌‌ی خود بدون هیچ‌گونه مشکلی بپردازند.

درمان واریس با روش‌های مدرن می‌تواند علائم و نشانه‌های واریس را به طور قابل‌ملاحظه‌ای بهبود دهد درباره روش‌های جدید درمان واریس بیشتر بخوانید.

جدیدترین درمان واریس پا

کرم ترمیم کنند پوست بعد از لیزر

آیا رگ‌های عنکبوتی پس از درمان بازمی‌گردند؟

باتوجه‌به شیوه‌ای که در این شیوه‌ی درمانی به کار می‌رود، جزو شیوه‌های بسیار مؤثر بوده و می‌توان گفت که رگ‌‌های عنکبوتی که تحت درمان با لیزر قرار می‌گیرند، هرگز بازنمی‌گردند. با وجود این، بسته به ژنتیک فرد ممکن است در همان نواحی رگ‌های جدیدی دچار واریس شوند. در این خصوص افراد می‌توانند با انجام توصیه‌های پزشک از ابتلا به رگ‌های واریسی جلوگیری کنند.

مزایای درمان رگ‌های واریسی با استفاده از لیزر

از جمله دلایلی که پزشکان به درمان مویرگی واریس با استفاده از لیزر توصیه می‌کنند، می‌توان به مزایایی که این روش در پی دارد اشاره کرد که در زیر به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

  • این روش درمانی جزو کم تهاجمی‌ترین روش‌های درمان واریس، دسته‌بندی می‌شود. معنای این عبارت آن است که افراد می‌توانند پس از انجام درمان، از کلینیک به محل کار خود بازگردند و نیازی به استراحت و طی کردن دوران نقاهت، پس از انجام وجود ندارد.
  • مدت‌زمان انجام این شیوه‌ی درمانی حداکثر 30 دقیقه است که از مزایای بسیار چشمگیر این شیوه برای افراد محسوب می‌شود.
  • این روش به جای یک اتاق عمل جراحی پیشرفته، تنها در اتاق درمان قابل انجام است که نشان از راحتی انجام این شیوه در درمان واریس دارد.
  • در واقع این شیوه جز کم‌خطرترین و راحت‌ترین شیوه‌های درمانی نسبت به دیگر روش‌های درمانی رگ‌های واریسی است.
  • از جمله مهم‌ترین مزایای این شیوه آن است که رگ‌های عنکبوتی که تحت درمان قرار گرفتند هرگز بازنمی‌گردند.

درمان رگ‌های عنکبوتی با veingogh

Veingogh در واقع نام دستگاهی است که تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا برای حذف مویرگ‌های بسیار ریز و پراکنده روی پوست را دارد. این دستگاه از روش انعقاد حرارتی با کمک انرژی رادیو فرکانسی برای ازبین بردن مویرگ‌ها استفاده می کند. رگ‌های بسیار ریز و کم رنگی که با سوزن‌های اسکلروتراپی نمی‌توان روی آنها کار کرد و یا به خاطر کم رنگی لیزرهای پوستی روی آنها تاثیری ندارند به خوبی در این روش از بین می‌روند.

تماس سوزن  veingogh با جدار این رگ‌های ریز باعث انتقال حرارت به جدار رگ و خون داخل رگ می‌شود. این حرارت منجر به انعقاد خون و بهم خوردن ساختار دیواره مویرگ در محل تماس سوزن و پیرامون آن می‌شود.

مزیت این روش در مقایسه با لیزرهای پوستی به حداقل رساندن آسیب به لایه‌های روی  پوست است. این روش فقط برای رگ با قطر کمتر از ۳/۰ میلیمتر کاربرد دارد و برای رسیدن به نتیجه ماندگار لازم است رگ‌های اصلی خونرسان به رگ‌های ریز با روش‌هایی مثل اسکلروتراپی از بین رفته باشند.

اسکلروتراپی یا تزریق یکی دیگر از روش‌های پرطرفدار و دارای استاندارد جهانی برای درمان مویرگ‌های عنکبوتی و واریس‌های طنابی است.

اسکلروتراپی چیست

جمع‌بندی

در این مطلب روش درمان مویرگی واریس با لیزر مورد بررسی قرارگرفت. در حال حاضر رگ‌های واریسی بسیاری از افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و گاه به جز ظاهری ناخوشایند، عوارضی را نیز برای سلامت افراد با خود به همراه دارند. به همین علت بیماران در پی روش‌های مناسب برای درمان هستند تا بتوانند بدون کمترین عوارض و مشکلات بعدی به درمان این رگ‌های واریسی بپردازند که درمان‌های لیزری واریس از جمله‌ی این موارد هستند. همچنین در این مطلب به روش انجام این شیوه، میزان موفقیت و امکان بازگشت، دردناک بودن و سایر موارد مربوط به آن مورد بررسی قرار گرفت. شما می‌توانید با ارائه‌ی نظرات خود، ما را در بهبود کیفیت مطالب یاری نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
18 نظرات
  1. مهدی می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید؛ 24سال سن دارم. حدود دوسال یا بیشتر رگ‌های واریسی از نوع طنابی ریشه‌دار روی قسمت کنار ساق پای چپ بوجود اومده. پای راست هم یک الی دو رگ واریسی مشاهده میشه. احتمالا ژنتیکی بوده. میخواستم راهنمایی بفرمایید در مورد روش و هزینه درمان. با تشکر

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام. معمولا رگهای طنابی شکل با روش لیزر درون رگی واریس EVLT درمان می شوند. درمان آنها تحت پوشش بیمه تکمیلی است و در یک جلسه صورت می گیرد. با توجه به سن شما نیاز است علت واریس برای شما بررسی شود و در ضمن درمان لیزر درون رگی نیاز به بستری ندارد و برجستگی رگها- علائمی مثل درد و سنگینی پا مرتبط با واریس برطرف می شود . با ارسال عکس در واتس اپ 09365066105 می توانید مشاوره شوید.

  2. رسول کاکاوند می گوید

    لطفا جهت نوبت دهی شمار تماسنوتو بزارید

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      شماره کلینیک دکتر اقدسی 02122819276-7 است و همه روزه از ساعت 9 تا 20 پاسخگو هستیم

  3. قاسمی می گوید

    سلام علیکم دکتر دختر من ۲۷ سالهشهو واریس واژن داره دکتر گفته ممکنه واریس به لگن هم رفته باشه یا به رحم می خواستم بدونم اگر اینطور باشه آیا بادرمان لیزر حل میشه ویا اصلا امکان ناباروری دارد یانه

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام نگران ناباروری نباشید
      واریس لگنی بر حسب شدت علایم با دارو‌و روشهای دیگر درمان می شود

  4. ایران می گوید

    سلام اقای دکتر واریس عنکبوتی دارم چه جوری بیان لیزر کنم آیا نوبت دهی

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام
      لطفا به شماره واتس اپ ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵پیام دهید
      و عکس از پا بفرستید

  5. کیومرث اسفندیاری می گوید

    با سلام وروز بخیر خدمت آقای دکتر اقدسی محترم،من در خارج از ایران سکونت دارم و در سایت اینترنتی شما افتخار آشنایی را پیدا کردم.سوال من از حضور جنابعالی این ایت که من هم این عارضه رادارم و در خانواده من هم پدرم داشته و طبق فرمایشات شما موروثی است.تقاضای من از شما این است که ایا می‌توانم عکسی از این عارضه را برای شما ارسال کنم .لطفا من را راهنمایی کنید.سپاسگزار از شما

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام
      لطفا به شماره 09365066105 عکس پا ارسال کنید

  6. رسول می گوید

    سلام
    جهت مشورت و جراحی عکس سونو رو کدوم خط بفرستم ؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      سلام
      لطفا به پاتس اپ ۰۹۳۶۵۰۶۶۱۰۵ ارسال کنید

  7. خانم محرمی می گوید

    سلام وقت بخیر. مویرگ هایی که در پوست صورت ظاهر میشه ایا اینها هم واریس بحساب میاد یا نه ؟وایا با کرم میتونیم رفع کنیم؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      مویرگهای صورت واریس نیستند
      در دسته رگهای عنکبوتی هستند اگر به لحاظ ظاهری آزار دهنده باشند با روش لیزر برطرف میشوند
      کرم نمی تواند این رگها را برطرف کند

  8. مریم کریمی می گوید

    سلام روزتون بخیر.خانمی ۵۶ ساله هستم واریس عنکبوتی دارم حدود ۵ سال میشه الان خیلی بدتر شده .میشه یه نوبت بهم بدین بتونم بیام مشکلمو حل کنید وراهنماییم کنید.ممنونم

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      برای تعیین نوبت با مطب ۰۲۱۲۲۸۱۹۲۷۶-۷ تماس بگیرید

  9. معصومه می گوید

    سلام آقای دکتر
    من ۲۷ سال سن دارم و یک سال هست روی ران پای راستم موی رگ واریسی ایجاد شده خیلی ظخیم نیستند اما مشخص هستند و رگ های نازک هستند
    با لیزر قابل درمان هستند؟

    1. دکتر مهرداد اقدسی می گوید

      معمولا مویرگهای نازک با لیزر سطحی و اسکلروتراپی باهم مورد درمان قرار می گیرند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.