واریس ران پا و کشاله ران|برجسته + طنابی + عنکبوتی

وریدهای واریسی در هر نقطه‌ای از بدن مثل صورت و قفسه سینه و دست‌ها ایجاد می‌شوند؛ اما ران پا یکی از نقاط شایع ایجاد انواع واریس‌ طنابی و عنکبوتی است. واریس‌های ران پا می‌توانند عوارض متنوعی از ظاهر ناخوشایند تا علایم شدیدتر مثل درد و تورم و تغییر رنگ پوست ایجاد کنند.

با پیشرفت علم پزشکی و روش‌های درمان واریس امروزه امکان درمان واریس‌های خفیف و شدید ران پا از طریق روش‌های غیر تهاجمی و بدون نیاز به بیهوشی نیز فراهم شده است.

در این مقاله به بررسی علل و علایم ابتلا به وریدهای واریسی ران پا و روش‌های درمان آن می‌پردازیم پس اگر مبتلا به واریس ران پا مبتلا هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

واریس ران پا چیست؟

وریدها نقش مهمی در سیستم گردش خون به عهده دارند.  این رگ‌ها خون را از اندام‌ها به سمت قلب برمی‌گردانند. به همین منظور دریچه‌های لانه کبوتری برخلاف جاذبه خون و مواد زاید را از سمت سلول‌ها به سمت قلب منتقل می‌کنند. به‌مرورزمان در برخی افراد رگ‌ها و دریچه‌های لانه کبوتری خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و خون برخلاف جهت نرمال به عقب برمی‌گردد. این اختلال به‌تدریج باعث گشاد شدن رگ و تجمع خون در وریدها در نتیجه بروز واریس می‌شود.

در واقع علت واریس تجمع خون در رگ‌ها به مدت طولانی است که باعث برجسته شدن و پیچ خوردگی وریدها می‌شود. رگ‌های واریس در همه نقاط بدن ایجاد می‌شوند مثلاً شاید تعجب کنید؛ اما هموروئید یا بواسیر هم نوعی واریس است.

یکی از شایع‌ترین نقاطی که دچار واریس می‌شود ران پا است. علت آن این است که نیروی جاذبه بیشترین تأثیر را در پاها دارد و بیشتر وزن شما روی پاهایتان قرار می‌گیرد پس پاها و به خصوص ران پا بیشتر از سایر نقاط مستعد ابتلا به واریس هستند.

واریس ران پا می‌تواند به‌صورت عمقی در عروق اصلی پا مثل ورید صافن بزرگ و یا به شکل سطحی در مویرگ‌های سطح پوست ایجاد شود. در موارد سطحی با ایجاد مویرگ روی ران پا عارضه خاصی ایجاد نخواهد شد و ممکن است صرفاً از نظر ظاهری و زیبایی برای فرد آزاردهنده باشد؛ اما در مواردی که عروق اصلی ران پا درگیر هستند در صورت عدم درمان و اقدام به‌موقع سلامت فرد به خطر می‌افتد.

واریس برجسته و پیچ خورده داخل کشاله ران پا

اگر مویرگ‌های عنکبوتی دارید ممکن است نشانه اختلال عمقی و ریشه‌ای در رگ‌ها باشند؛ بهتر است یک‌بار توسط متخصص واریس معاینه شوید تا از نظر احتمال بیماری زمینه‌ای بررسی شده و جای نگرانی باقی نماند.

دکتر خوب برای واریس پا

علل ایجاد واریس ران پا چیست؟

همان‌طور که قبل‌تر گفتیم علت اصلی ایجاد واریس اختلال عملکرد دریچه‌های لانه کبوتری است. به‌مرورزمان به علت تجمع خون وریدها گشاد می‌شوند و سایر عوارض پدیدار می‌شود.

عوامل متعددی باعث بیماری واریس پاها و سایر نقاط بدن می‌شود، که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • افزایش سن
  • یبوست شدید و درمان نشده
  • واریس ارثی و سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری
  • افزایش وزن و یا کاهش وزن شدید ناگهانی
  • ایستادن یا نشستن طولانی مدت
  • بی تحرکی
  • واریس در بارداری
  • اختلالات هورمونی
  • مصرف سیگار و الکل
  •  ابتلا به برخی بیماری‌ها مثل کم کاری تیروئید

واریس می‌تواند باعث درد پا شود، حتی اگر رگ‌های واریس در سطح پوست قابل مشاهده نباشند؛ که نشان‌دهنده گردش خون ضعیف در پاهاست. معمولاً درد واریس پا در شب بسیار زیاد شده و رگ‌‌ها برجسته و متورم می‌شوند.

درد واریس ران پا در زن جوان

واریس پا، نارسایی مزمن وریدی و مصرف دخانیات از عوامل شناخته شده بی قراری پاها هستند ولی در بسیاری از موارد این سندروم ناشناخته است.

کمبود کدام ویتامین باعث بی قراری پا می‌شود

آیا واریس ران پا خطرناک است؟

رگ‌های واریسی ران پا در اغلب موارد نگران کننده نیستند. به‌طورکلی واریس در بسیاری از افراد بدون ایجاد عارضه خاصی تا سال‌ها باقی می‌ماند. اما علاوه بر ظاهر ناخوشایند و برخی علایم خفیف ممکن است عوارض مهم دیگری هم به همراه داشته باشد که سلامت فرد را به خطر بیندازد.

واریس عنکبوتی ران پا در خانم مسن

چه زمانی باید نگران بیماری واریس باشیم؟

یکی از مهم‌ترین عارضه‌هایی که در صورت عدم درمان سلامت شما را تهدید می‌کند ترومبوز وریدهای عمقی است.

در این بیماری در رگ‌های واریسی لخته خون ایجاد می‌شود و این لخته همراه با جریان خون به سمت ارگان‌های حیاتی مثل قلب و مغز و ریه  (آمبولی ریه) حرکت می‌کند و با ایجاد انسداد در جریان خون باعث آسیب به این ارگان‌ها می‌شود. DVT یکی از اورژانس‌های پزشکی و تهدیدکننده‌ی حیات است.

از دیگر عوارض واریس ران پا می‌توان به خونریزی‌های موضعی و زخم‌های پوستی عمیق نیز اشاره کرد. در حقیقت خطرات واریس پا هیچ وقت نباید نادیده گرفته شوند. بسیار مهم و ضروری است که درباره عوارض واریس بیشتر بدانید و به‌دنبال درمان مناسب باشید.

عکس قبل و بعد از درمان واریس برجسته ران پا در خانم جوان

آیا هر رگ برجسته‌ای در ناحیه ران پا واریس است؟

به یاد داشته باشید که هر رگ برجسته‌ای مبتلا به واریس نیست در برخی افراد به صورت ژنتیکی عروق سطح پوست برجسته‌تر هستند. به‌عنوان‌مثال در افراد لاغر به دلیل نبود لایه چربی زیر پوست عروق سطحی نمایان‌تر هستند و نیاز به درمان خاصی ندارند.

عکس قبل و بعد از درمان واریس برجسته و طنابی کشاله ران با روش لیزر درون رگی

درمان واریس ران پا چیست؟

شاید این جمله به گوشتان خورده باشد: (واریس درمان ندارد و درمان آن فایده‌ای نخواهد داشت)  اما آنچه واقعیت دارد غیر از این است و با پیشرفت علم پزشکی امروزه امکان درمان واریس پا و دیگر نقاط بدن با روش‌های پیشرفته و بدون دوران نقاهت میسر شده است.

البته باید خاطر نشان کرد که میزان بهبودی به سابقه بیماری و شرایط بالینی فرد و نحوه انجام درمان و مراقبت‌های پس از آن نیز بستگی دارد. در کنار روش‌های درمانی پزشکی تغییر سبک زندگی و عادت‌های روزانه بسیار اهمیت دارد.

  1. ورزش هوازی را به صورت منظم و روزانه انجام دهید.
  2. وزنتان را کنترل کنید.
  3. مصرف نمک را کنترل کنید و با یک متخصص تغذیه جهت اصلاح عادات غذایی مشورت کنید.
  4. از پوشیدن لباس‌های تنگ و کفش‌های نامناسب پرهیز کنید.
  5. از ایستادن یا نشستن طولانی‌مدت خودداری کنید.
  6.  دخانیات و الکل را ترک کنید.
  7. از جوراب‌ واریس با مشورت پزشک خود جهت انتخاب جوراب فشاری مناسب و تعیین اندازه استفاده کنید.
درمان واریس ران پا با جوراب واریس

پزشکان توصیه می‌کنند در روز حداقل نیم ساعت فعالیت بدنی داشته باشیم. چه ورزشی برای واریس پا خوب است؟

ورزش برای واریس پا

روش‌های درمانی واریس ران پا در کلینیک پروفسور مهرداد اقدسی

در کلینیک درمان واریس دکتر مهرداد اقدسی با به‌روزترین روش‌های حال حاضر امکان درمان واریس ران پا برای تمامی بیماران از سراسر کشور و حتی خارج از ایران فراهم شده است.

مراحل ویزیت و تشخیص قطعی واریس

قبل از انتخاب روش مناسب درمانی شما توسط دکتر مهرداد اقدسی جهت معاینه دقیق بالینی ویزیت می‌شوید. در طی معاینه نقاط برجسته و قابل لمس مورد معاینه قرار می‌گیرند و در صورت مشکوک بودن و احتمال اختلال وریدهای عمقی‌تر در مرحله بعد نیاز به استفاده از روش‌های دقیق‌تر مثل سونوگرافی داپلر پا است.

در ادامه بدون نیاز به مراجعه به محل دیگر در کلینیک توسط دکتر اقدسی سونوگرافی داپلر انجام می‌شود. از سونوگرافی داپلر برای درمان و انجام دقیق مداخلات استفاده می‌شود.

معاینه بالینی بیمار برای تعیین نوع درمان واریس برجسته ران پا

جدیدترین روش‌های درمان واریس ران پا

اسکروتراپی: در این روش مایع اسکلروزان در ورید درگیر تزریق و موجب تخریب دیواره رگ می‌شود. درمان واریس با اسکلروتراپی برای رگ‌های کوچک‌تر مناسب است.

لیزر درون‌رگی: این روش بهترین گزینه درمان واریس ران پا و جایگزین روش‌های تهاجمی است. از مزایای درمان واریس با لیزر می‌توان به عدم نیاز به برش جراحی و بخیه و بیهوشی و بستری شدن در بیمارستان اشاره کرد. در طی این روش در کمتر از یک ساعت مداخلات لازم صورت گرفته و پس از اتمام درمان نیاز به دوره استراحت و نقاهت خاصی ندارد. شما بلافاصله پس از درمان می‌توانید به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهید.

جراحی واریس: در این روش با استفاده از برش‌های جراحی ورید واریسی خارج می‌شود. عمل واریس پا در گذشته بیشتر رواج داشت؛ امروزه جراحی واریس به دلیل تهاجمی بودن و معایبی مثل نیاز به بیهوشی عمومی امروزه کمتر توصیه می‌شود.

درمان مویرگ‌های واریسی و قرمز ران پا با اسکلروتراپی

کاهش وزن می‌تواند یکی از روش‌های درمان واریس باشد. برای ارزیابی صحیح وزن معمولاً از نمایه توده بدنی یا همان BMI استفاده می‌شود. آیا وزن شما متعادل است؟

فرمول محاسبه BMI نمایه توده بدنی 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.